Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Silvia ja Rocky, tekniikoista  (Luettu 172321 kertaa)

mama

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #195 : Elokuu 11, 2009, 10:53:00 ap »

Mä olen ymmärtänyt että se säiliön paluuletku laitetaan siihen uraan joka on se säiliön "hantaakin" alapuolella/kääntöpuolella - kurkkaapas, siihen se menee - ja se säiliön kansi on vielä sieltä alta epäsymmetrinen - laita se puoli jossa on aukko reunassa sille sivulle missä letkut kulkee.
Joo, aivan! Siihenhän se meneekin kivasti. Ei ainakaan pääse painumaan veden alle, jos sillä nyt olisi jotain merkitystä.
Kirjattu

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #196 : Elokuu 11, 2009, 19:16:44 ip »

Joo siihen uraan se menee, ja mulla vielä valmiiksi juuri oikean mittainen. Kyllä mä luulen että sen on tarkoitus olla nimenomaan vedenpinnan yläpuolella ettei vesi aiheuta vastusta mahdolliselle paluuvedelle.

Pitihän se oma Rockykin sitten avata. Itse en mitään kummenpaa klappia kyllä keksinyt teristä, mutta mikä helkkarin tarkoitu tolla vinolla ruuvilla on????

Kirjattu

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #197 : Elokuu 11, 2009, 19:52:19 ip »

Voi peeveli! Onhan mullakin tuo pirun klappi tossa yläterässä, eli ottaa kvir-kvir-kvirk kiinni, ja kun yhtä laitaa siitä ylhäältä painaa niin ei kuulu enää kvirk-kvirk-kvirk....minne hiton väliin sitä teflonteippiä piti tunkea??
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2009, 20:29:46 ip kirjoittanut omitlove »
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #198 : Elokuu 12, 2009, 07:55:01 ap »

mikä helkkarin tarkoitu tolla vinolla ruuvilla on????

Ruuvin tarkoitus on toimia rajoittimena myllyn liialliselle kiristämiselle. Ruuvin pitäisi kolahtaa rungossa olevaa esteeseen suunnilleen myllyn asennossa 0.

minne hiton väliin sitä teflonteippiä piti tunkea??

Kun olet poistanut papusäiliön ja pyöritellyt yläterän pidikkeen irti, laita 2-3 kerrosta teippiä yläterän pidikkeen ulkopinnasta löytyvien kierteiden alaosaan. Kiertäessäsi yläterän pidikkeen takaisin paikalleen tarkkaile että teippi pysyy paikallaan.

Teipin sijaat voit halutessasi kokeilla myös kiilaa. Tein itse näin oheisessa videossa. Videon alussa kallistelen papusäiliötä sopivasti niin että saan aikaiseksi mahdollisimman kireän asetuksen ilman teräkosketusta ja sitten kiilalla (suunnilleen kohdassa 0:30) varmistan että kallistus pysyy paikallaan.
http://www.youtube.com/watch?v=_tcEAwDcJwg
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #199 : Elokuu 12, 2009, 08:29:20 ap »

Minä puolestani luulen, että nuo teipit on ihan turhia.

Olen jostakin ulkomaan palstalta lukenut, että yksi naksu Rockyssä muuttaa terän korkeussäätöä noin 3 sadasosamilliä. Itse luulen, että se on vieläkin vähemmän...
Arvelen, että tehtaalla ei yläterää pystytä tuolla tarkkuudella asentamaan paikoilleen.
Teippi tietenkin poistaa kierteestä välyksen.
Arvelisin, että asian näin ollessa tuo välys on jopa tarpeen.
Kun myllyä pyöritellään kuiviltaan, ilman papuja, on tilanne aivan toinen, kun kahvia jauhaessa. Pavut aiheuttavat terien väliin joutuessaan kovan paineen ylöspäin tuohon kierteeseen ja silloin ei siinä mitään välyksiä enää ole, vaan tilanne on suunnilleen sama, kun kiskoisi papusäiliötä voimalla ylöspäin...
Jos tuo sovitus nyt ennakkoon tehdään aivan tiukaksi, niin ainakaan enää kierteellä ei ole mitään mahdollisuuksia "etsiä paikkaansa" pauja jauhaessa.
Oma myllyni jauhaa loistavasti ja silti vink-vink-vinksuttaa tyhjänä pyöritellessä eri kohdista painellen eri äänillä.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #200 : Elokuu 12, 2009, 09:25:32 ap »

Kiitos sekä Tirofauxille että Tinurille kommenteista - Tirofauxilla videot lähenee pro-tasoa, valaistus nyt kunnossa, uutto näytti minun silmääni vähän vaalealta?

Minun on pikkuisen vaikea ajatella että teippi niissä yläterän kierteissä tekisi mitään, siinähän on varmaan 15 rundia kierrettä eikä se taatusti kyllä mihinkään heilu - kyllähän siinä on niin paljon kosketuspintaa joka puolella niissä kierteissä - eihän säilykepurkkienkaan kannet heilu vaikka nissä on kait jotain puoltoista-kaksi kierrettä!

Enemmän tulee mieleen että terien akselit eivät ole yhdensuuntaiset, ja tätä myöten kosketuspinta ei ole tasan horisontaalinen (horisontaalisuuteen varmaan on pyritty), ja kiilaamalla papusäiliötä ja sen mukana yläterää Tirofauxin metodilla saadaan tuo akseli asettumaan - jollei horisontaaliseksi - niin ainakin kohtisuoraksi terien lävitse.

Toki Tinurin kommentti papujen paineesta terien välissä on varmasti oikea - en kuitenkaan usko että kvirk-kvirk äänestä on mitään hyötyäkään.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #201 : Elokuu 12, 2009, 09:55:51 ap »

Pavut aiheuttavat terien väliin joutuessaan kovan paineen ylöspäin tuohon kierteeseen ja silloin ei siinä mitään välyksiä enää ole, vaan tilanne on suunnilleen sama, kun kiskoisi papusäiliötä voimalla ylöspäin...

Normaalissa tilanteessa asia taitaa olla juurikin noin. Jos tuohon tilanteeseen lisättäisiin teippaus, sehän rajoittaisi yläterään liikkumasta jauhatuksen aikana ylöspäin (maksimissaan) puoleen siitä määrästä, jonka yläterä nousee normaalissa tapauksessa. Tällöin jauhatuksesta tulisi hienompaa, muutoksen suuruus Rockyn jauhatusasteikolla olisi (maksimissaan) 0,5 pykälää. Jos normaalitilanteessa yhden pykälän muutos hienompaan suuntaan voi muuttaa kahvin painoa 35g -> 25g niin teippaus voisi tuottaa muutoksen 35g->30g. Ihan näin arvaillen teoriapohjalta :)
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #202 : Elokuu 12, 2009, 10:12:24 ap »

Minun on pikkuisen vaikea ajatella että teippi niissä yläterän kierteissä tekisi mitään, siinähän on varmaan 15 rundia kierrettä eikä se taatusti kyllä mihinkään heilu - kyllähän siinä on niin paljon kosketuspintaa joka puolella niissä kierteissä

Seuraavasta videosta voi katsella (kuunnella) kuinka paineen vaikutus muuttaa terän sijaintia suhteessa alaterään. Ajan hetkellä 0:23..0:33 painelen yläterää ja painalluksen aiheuttama muutos terien etäisyydessä on helposti nähtävissä (kuultavissa).
http://www.youtube.com/watch?v=TPT5KDRmH-U

uutto näytti minun silmääni vähän vaalealta?

Jos tarkoitat sitä kiilavideota, niin kokonaisuuden osalta tosiaan joku menee pieleen. Muu kuin kiilan käyttö kannattaa jättää huomiotta.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #203 : Elokuu 12, 2009, 10:20:44 ap »

Moi Tirofaux! Mulla on ihan sama homma ton sormelle painamisen kanssa, mutta en kuuna päivänä usko että se liike mikä tuosta sormella painamisesta syntyy tapahtuisi yläterän kierteissä - vaan jossakin ihan muualla. Eikö tuo paperikiila säiliön sivulla (joka siis korjaa tilanteen) kerro juuri saman? Eihän se kai aiheuta mitään nostoa mihinkään kierteisiin? Ennemmin veikaisin todella että ala- ja yläterän akselit ovat hitusen erisuuntaiset, ja vääntämällä hopperia jossa yläterä kiinni liikkuu sekä yläterä että se osa mihin se kierretään!

Tuosta videosta vielä - tamppauksesi ainakin näytti silmääni vähän kevyeltä?
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #204 : Elokuu 12, 2009, 10:55:17 ap »

Mulla on ihan sama homma ton sormelle painamisen kanssa, mutta en kuuna päivänä usko että se liike mikä tuosta sormella painamisesta syntyy tapahtuisi yläterän kierteissä - vaan jossakin ihan muualla. Eikö tuo paperikiila säiliön sivulla (joka siis korjaa tilanteen) kerro juuri saman? Eihän se kai aiheuta mitään nostoa mihinkään kierteisiin? Ennemmin veikaisin todella että ala- ja yläterän akselit ovat hitusen erisuuntaiset, ja vääntämällä hopperia jossa yläterä kiinni liikkuu sekä yläterä että se osa mihin se kierretään!

On toki mahdollista että liikkumista tapahtuu jossain muualla kuin kierteissä. On vain kovin helppo lähteä ensimmäisenä etsimään ongelmaa näistä eniten liikkuvista osista. Tinurin kanssa tuossa taannoin harmiteltiikin sitä ettei teriä pääse katselemaan myllyn ollessa kiinni. Tästä johtuen täytyy yrittää kovasti arvailla ja laatia terioita. Kerro toki jos löydät omaa teoriaasi tukevia (tai horjuttavia) havaintoja.

Tuosta videosta vielä - tamppauksesi ainakin näytti silmääni vähän kevyeltä?

Tamppaukseni on yleensä 15-20 kg:n välillä. Suurin ongelma on oman myllyni jauhatuksessa.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #205 : Elokuu 12, 2009, 11:00:07 ap »

Minun on pikkuisen vaikea ajatella että teippi niissä yläterän kierteissä tekisi mitään, siinähän on varmaan 15 rundia kierrettä eikä se taatusti kyllä mihinkään heilu - kyllähän siinä on niin paljon kosketuspintaa joka puolella niissä kierteissä - eihän säilykepurkkienkaan kannet heilu vaikka nissä on kait jotain puoltoista-kaksi kierrettä!

Säilykepurkkien kannet eivät heilu koska ne runtataan voimalla purkkia vasten. Myllyn yläterässä asia on vähän toinen, koska siinä yläterä "kelluu" kierteiden varassa. Tuota välystä on siellä aina, jossain myllyissä enemmän ja joissain vähemmän. Toisissa myllyissä, ainakin Mazzereissa, tuo välys on poistettu myllyn rungon ja yläterän välissä olevilla jäykillä jousilla. Nuo jouset sitten tekevät saman kuin jauhaessa pavut, eli nostavat yläterää ylöspäin.

Tuosta videosta vielä - tamppauksesi ainakin näytti silmääni vähän kevyeltä?

Miksi kahvia pitäisi tampata kovalla voimalla? Jos vesi tulee kahvipetiin 9barin paineella ei kahvin kannalta ole pienintäkään eroa onko kahvi tampattu 5:n vai 10kilon voimalla. Reilun voimankäytön seurauksena ainoastaan tamppaa helpommin kahvipedin vinoon, josta taasen on selkeää haitta uutolle.

-Mikko-

Kirjattu

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #206 : Elokuu 12, 2009, 11:15:08 ap »

Moi Mikko! Tamppauksen voimasta; Otetaanpa ääriesimerkit - ei tampata ollenkaan ja tampataan 50 kilon voimalla - tuleeko samanlaista sumppia - ei tule! Kai kysymys on siitä että se keitin joutuu sillä paineellaan painamaan sen veden tiukasti toisiaan vastaan sullotuneiden kahvi-hitusten välistä irroittaen ne maku- ja värimolekyylit uuttoveteen. Liian löysä tamppaus aiheuttaa sen että keittimen kehittämä paine menee ikäänkuin hukaan jos vesi vaan solisee läpi eikä "hio" kahvi-hitusista paineella molekyylejä mukaansa.
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #207 : Elokuu 12, 2009, 11:47:22 ap »

Moi Mikko! Tamppauksen voimasta; Otetaanpa ääriesimerkit - ei tampata ollenkaan ja tampataan 50 kilon voimalla - tuleeko samanlaista sumppia - ei tule! Kai kysymys on siitä että se keitin joutuu sillä paineellaan painamaan sen veden tiukasti toisiaan vastaan sullotuneiden kahvi-hitusten välistä irroittaen ne maku- ja värimolekyylit uuttoveteen. Liian löysä tamppaus aiheuttaa sen että keittimen kehittämä paine menee ikäänkuin hukaan jos vesi vaan solisee läpi eikä "hio" kahvi-hitusista paineella molekyylejä mukaansa.

Oletko ikinä kokeillut valmistaa kahvia ilman tamppausta? Mikäli jauhatus on hyvä ja paakuton, niin tamppaamaton ja voimalla tampattu kahvi valuvat ~samassa ajassa ja painemittari heiluu kummassakin tapauksessa tismalleen samoissa lukemissa.

Kovalla tamppauksella uuttuminen saattaa alkaa hitusen myöhemmin, koska kahvikakun päällä on pieni vesitila jonka täyttyminen kestää pienen hetken. Mutta verrattaessa aikoja siitä kun ensi tipat ilmaantuvat sihdistä, ajoissa ei ole merkittävää eroa.

Ainakaan Scott Rao ei näe kovalla voimalla tehtävästä tamppauksesta mitään hyötyä.

Lainaus
Tamping locks in a distribution, polishes the surface of the coffee, and eliminates any large void spaces in the coffee bed. Tamping also offers a perceptive barista feedback about dose quantity, distribution, and grind.

How Hard to Tamp

Contrary to popular belief, the difference in flow resistance caused by lighter and harder tamping is minimal. Once the coffee has been tamped with enough pressure to eliminate any large void spaces in the bed, additional tamping pressure will not have much effect on extraction quality or flow rate. Two factors account for this.

   1. Some or all of the pressure generated by tamping is immediately relieved when the coffee particles are wetted.
   2. The 50 lb or so of force applied by a barista when tamping firmly is dwarfed by the 500+ lb of force applied by the pump during extraction (9 bar pressure ~ 130.5 psi; coffee in 58-mm basket has surface area of 4.09 sq in; 130.5 psi × 4.09 sq in = 533.7 lb.).

Tamping angle

Very firm tamping does not seem to offer any benefits, but there are at least two reasons to tamp lightly: it causes less stress on the barista's wrist and shoulder, and it makes it easier for the barista to achieve a perfectly level tamp. (This is immediately clear when using a tamper and basket designed to have a very tight fit. When a barista tamps with a lot of force they will get stuck together much more frequently, indicating the tamper is not level.)

Lähteinä:
Scott Rao - The professional Barista's Handbook sivu 18
http://www.home-barista.com/professional-baristas-handbook-tamping.html

-Mikko-
Kirjattu

omitlove

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #208 : Elokuu 12, 2009, 12:23:30 ip »

Moi Mikko!
Pahus! - taisit päihittää minut väittelynpoikasessamme  :-X Ihan lukion fysiikalla päättelin tuon mitä kirjoitin, mutta tuo Scott Rao:n teksti on kyllä aika vedenpitävän tuntuista - taas tuli pohdittavaa.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #209 : Elokuu 12, 2009, 12:42:55 ip »

Juup,
Minäkin kerkesin jo vastausta odottaessa, ihan tinurin logiikalla laskemaan, että pumppu aiheuttaa 58 mm koriin 237kilon painon, jos oletetaan paineen olevat tuo 9kp. Ja pinta-alaa siinä 26,4 neliösenttiä.
Luulisin myös, että tamppauksen kovuudella ei suurta merkitystä ole.

Kyllä minä silti melko kovaa tamppaan.

Ennen tamppausta tasaan pinnan huolella aivan suoraksi, jotta ei kakkuun tule tiukempia ja löysempiä alueita toivottavan suoran tampin jälkeen.

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso