Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Silvia ja Rocky, tekniikoista  (Luettu 175164 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #165 : Heinäkuu 30, 2009, 17:20:20 ip »

Tämä on nyt hieman masentavaa oletuksella että Silvia pitäisi saada enemmän tai vähemmän tukkoon hienoimmalla jauhatuksella.

Tuolla hienoimmalla jauhatuksella uutto näyttää lähtevän melko nätisti liikkeelle mutta sitten mennään aivan yht'äkkiä pieleen ja reilusti. Mystistä.

Oletko kokeillut laittaa kierteisiin (papusäiliön/yläterän pidikkeen) teflonteippiä tilkkeeksi (eli sitä mitä putkimiehet käyttävät - ei maksa paljoa) - sillä pitäisi saada klapia pois ja myllyyn lisää säätövaraa (käsittääkseni).

Yleensä terissä on vähän klapia, eli ne eivät ole suorassa ilman välissä olevan papumassan painetta.

Kuinkahan tämä klapi yleensä hoidetaan pois vähän paremmissa myllyissä? Mazzerillahan on tuo patentoitu jousiratkaisu joka luo aina tuon paineen terien väliin - mutta kaikki eivät käyttäne tätä: Anfim, Compak, Mahlkönig, Macap?
Kirjattu

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #166 : Heinäkuu 30, 2009, 20:08:12 ip »

Siis jos 5 viivan kohdalla terät koskettavat ilman että papusäiliötä vetää ylöspäin, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Kierteessä kuuluu olla väljää. Väljyys päästää yläterän kiinni alaterään ainoastaan tythjällä myllyllä. Jauhatuksen aikana yläterä on aina ylimmässä asennossa mihin pääsee, ellet paina papusäiliötä alaspäin kovalla voimalla. Kosketuskohta on se, missä selvä hankausääni kuuluu, vaikka samalla vetää papusäiliötä ylöspäin niin pitkälle kuin se liikkuu. Tästä kohdasta n. 3-5 viivaa auki on hyvä espressokarkeus, siitä yksi pykälä (siis pienin jakoväli, ei isompi asteikon viiva) kiinni on ristretto ja vielä yksi pykälä niin keitin menee tukkoon.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #167 : Heinäkuu 30, 2009, 20:39:25 ip »

Oletko ihan varma siitä nollakohdasta?
Siis jos 5 viivan kohdalla terät koskettavat ilman että papusäiliötä vetää ylöspäin, niin sillä ei ole mitään merkitystä. Kierteessä kuuluu olla väljää. Väljyys päästää yläterän kiinni alaterään ainoastaan tythjällä myllyllä. Jauhatuksen aikana yläterä on aina ylimmässä asennossa mihin pääsee, ellet paina papusäiliötä alaspäin kovalla voimalla. Kosketuskohta on se, missä selvä hankausääni kuuluu, vaikka samalla vetää papusäiliötä ylöspäin niin pitkälle kuin se liikkuu. Tästä kohdasta n. 3-5 viivaa auki on hyvä espressokarkeus, siitä yksi pykälä (siis pienin jakoväli, ei isompi asteikon viiva) kiinni on ristretto ja vielä yksi pykälä niin keitin menee tukkoon.

Tämä on ensimmäinen myllyni, joten nollakohdan määrittelyyn liittyy toki epävarmuutta. Jos yhtään auttaa, tilanne näkyy - tai paremminkin kuuluu näistä jo aiemmin lähettämistäni videoista:
http://www.youtube.com/watch?v=TPT5KDRmH-U (mylly auki, teräkosketukset vapaalla käynnillä (n. asetus 5) ja voimakkaasti yläterää/pidikettä sormin nostettaessa (n. asetus 0))
http://www.youtube.com/watch?v=_tcEAwDcJwg&feature=related (mylly kiinni, papusäiliötä voimakkaasti nostaen)

Oletko kokeillut laittaa kierteisiin (papusäiliön/yläterän pidikkeen) teflonteippiä tilkkeeksi (eli sitä mitä putkimiehet käyttävät - ei maksa paljoa) - sillä pitäisi saada klapia pois ja myllyyn lisää säätövaraa (käsittääkseni).

Ymmärtääkseni klappi tosiaan lähtisi teflon/putkiteipillä. Muutos olisi kuitenkin oletettavasti symmetrinen. Koska Rockyn ylärä on (käsittääkseni) vinossa, olisi mielestäni parempi idea nostaa yläterää siltä reunalta, joka on alempana. Tätä olen yrittänyt tehdä kiilaamalla papusäiliötä paperikiilalla. Terän vinouma ja kiilailu käyvät ilmi edellä mainituista videoista korvakuulolta.

Teippiä sattuu kyllä olemaan tuolla kaapissa, täytynee jossain vaiheessa kokeilla ja toivoa ihmettä tapahtuvaksi :)
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #168 : Heinäkuu 30, 2009, 22:05:00 ip »

Mutta siitä ei siis nyt ole nähtävästi kyse, vaan Tirofauxin nollakohta on oikein määritetty.

Oletko aivan varma? Ainakin mini-e:n kanssa olen pariinkin otteeseen luullut terien olevan jo yhdessä kun myllyn käydessä terät hitusen hipaisevat toisiinsa vaikka todellisuudessa nollakohtaan on ollut vielä reilusti matkaa.

-Mikko-
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #169 : Heinäkuu 31, 2009, 00:19:48 ap »

Oletko aivan varma? Ainakin mini-e:n kanssa olen pariinkin otteeseen luullut terien olevan jo yhdessä kun myllyn käydessä terät hitusen hipaisevat toisiinsa vaikka todellisuudessa nollakohtaan on ollut vielä reilusti matkaa.

Itse olen katsonut nollakohdan aina etsimällä kohdan jossa terät eivät enää sormin pyöri (puhdistuksen jälkeen). Tässä Youtube videossa Greg Pullman katsoo tuon kohdan kuuntelemalla milloin terät ottavat toisiinsa kiinni myllyn käydessä. Paljonkohan näillä kahdella menetelmällä on eroa asteikolla - vai ovatko samat?
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2811
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #170 : Heinäkuu 31, 2009, 13:22:13 ip »

Siirsin yleisen myllyjen kierteitä koskevan keskustelun omaksi ketjukseen:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1320.msg12111
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #171 : Heinäkuu 31, 2009, 16:52:02 ip »

Itse olen katsonut nollakohdan aina etsimällä kohdan jossa terät eivät enää sormin pyöri (puhdistuksen jälkeen). Tässä Youtube videossa Greg Pullman katsoo tuon kohdan kuuntelemalla milloin terät ottavat toisiinsa kiinni myllyn käydessä. Paljonkohan näillä kahdella menetelmällä on eroa asteikolla - vai ovatko samat?

Vähän. Pyörimättömyys vaatii kovempaa puristusta, eli teriä väännetään kiinni vähän enemmän. Joustoa on kuitenkin niin vähän, että ero on pieni.
Kirjattu

VHarryB

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #172 : Elokuu 02, 2009, 03:01:08 ap »

Morjesta vaan kaikille forumilaisille! 3 kk. ajan Silvialla ja Rockylla on nyt tullut touhuttua. Itsellä on myös samanlaista ongelmaa ollut uuton kanssa. Olen joutunut säätämään Rockyn lähelle 0 saadakseni uutot kohdille. Joillakin pavuilla ei ole pystynyt tarpeeksi hienoksi edes säätämään saadakseen ristreton aikaiseksi. Myllyni 0 kohta on n.-1. Olen myös huomannut, että jauhaessani lähellä 0 terät ovat ottaneet hieman osumia, lähinnä naarmuja. Voisi kuvitella terien eliniän laskevan näin jauhettaessa. Eilen sitten poikkesin Cafetoriaan näyttämään myllyä. Kokeilimme omaani ja Cefetorian samanlaista Rockya(annostelijaton) suunnilleen "samoilla" karkeuksilla. Ero oli huomattava. Omat shotit valahtivat läpi samoilla jauhatuskarkeuksilla. Vaihdoimme myös uudet terät myllyyni eikä tilanne muuttunut. Huomattiin vertaillessamme myllyjä, että Tirofauxin mainitsema alaterän "nupikan" epäkesko oli myös minun myllyssäni selkeästi silmiinpistävämpi verrattuna toimivaan myllyyn. Voisiko olla mahdollista, että se aiheuttaisi terän pyörimisessä ongelmia sekä siitä johtuvan epätasaisen jauhatuskarkeuden? Nyt on sitten uusi mylly kotona ja uutot näyttävät hyviltä. Kanavointia ei tapahdu läheskään yhtä paljon sekä muutenkin uutto on tummempi ja pysyy tummempana pidempään. Myös cremaa tuntuu tulevan enemmän. Tällä hetkellä olevalla pavulla saan asetuksella 8 ristretton ja 9 espresson aikaiseksi. Täytyy vielä sanoa, että on ilo poiketa Cafetoriassa. Palvelu pelaa sekä on todella ystävällistä.
Kirjattu
Izzo Alex duetto, Mazzer Super Jolly e, Mahlkönig Tanzania

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #173 : Elokuu 02, 2009, 11:19:24 ap »

Onneksi olkoon ongelmien ratkaisusta johtuen :)

Huomattiin vertaillessamme myllyjä, että Tirofauxin mainitsema alaterän "nupikan" epäkesko oli myös minun myllyssäni selkeästi silmiinpistävämpi verrattuna toimivaan myllyyn.

Kun olet sopivasti päässyt vertailemaan myllyjä vierekkäin niin voisitko valaista hieman tarkemmin missä kohtaa ero oli havaittavissa. Lisäsin muutaman osoitinmerkin aiemmin lähettämääni videon keskivaiheille, ehkä niitä voisi käyttää helpottamaan ongelmakohdan osoittamista.
http://www.youtube.com/watch?v=hCezeWXERN4
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

VHarryB

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 86
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #174 : Elokuu 02, 2009, 14:12:31 ip »

Kohdassa 3 ero oli todella selkeä. Sehän on "akseli", missä terä on kiinni. Mielestäni sen pyöriessä noin "holtittomasti" aiheutuu jauhatukseen epätasaisuutta mikä aiheuttaa uuttoon ongelmia. Voin myös olla väärässä. Uudella myllyllä pyörittäessä täysillä kierroksilla ei ole havaittavissa epäkeskoa kohdassa 3, mikä oli havaittavissa vanhalla myllyllä. Tosin aika marginaalinen.  Myös myllyn pyöriessä hiljempaa heittoa on paljon vähemmän.
Kirjattu
Izzo Alex duetto, Mazzer Super Jolly e, Mahlkönig Tanzania

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #175 : Elokuu 03, 2009, 11:40:26 ap »

Noh, Nyt kun olen seuraillut näitä Rockyyn liittyviä kirjoituksia ja lähinnä tätä ongelmapuolta, niin en päässyt irti pinttymästä, että omassanikin voi olla jotakin korjattavaa  ;D

Ei kun välysmittojen ja luuppilasien kanssa tähtäilemään tuota kuuluisaa alaterän klappia. No, klappiahan siinä hiukan oli. Sen näkee helposti jokaisella pyörimisnopeudella.

Itse en viitsinyt pohtia ollenkaan tuota ison keskimutterin vaappumista, sehän ei osallistu jauhamistapahtumaan ollenkaan.
Olen ymmärtänyt, että alaterän keskitys olisi ihan absoluuttinen ja sovitus niin tiukka, että epäkeskeiseksi ei terää saisikaan...
Ei piä kutiaan! Terän paikkaa voi siirtää helpolla mihin reunaan tahansa arviolta yli puoli milliä!

Otin siis terän irti ja puhdistin (myös ruuvin reiät) huolella. Nyt ankaraa keskittämistä, joka onnistuu puolikireillä ruuveilla helpohkosti meisselillä keskiötä vasten kääntämällä. Kun terä oli keskellä, tiukkasin ruuvit kunnolla, vuoronperään tiukentaen.
Keskimutterin heilumisesta en siis välittänyt, itse terä ei vippaa nyt yhtään.

Mitä tapahtui uutolle?

Myllyn nollakohta ei paljoakaan muuttunut (-2 -3). Jauhatus samalla asennolla, kun ennen keskittämistä ja Silvia meni miltei tukkoon!!!
Pari naksahdusta löysemmälle ja uuttoaika oli kohdallaan. Sanoisin, että seuraukset olivat osittain verrattavissa VHarryB:n tuloksiin...
Kahviin tuli lisää makua ja crema lisääntyi/tummeni.

Taitaakin olla nyt uskominen entiseen hokemaani, että Italialaiset osaavat valmistaa oikeastaan vain ruokaa ja työkalut voisi ottaa pois.

Tämän perusteella rohkenen olettaa vahvasti, että maailmalla on monia Rockyja, jotka vaatisivat alaterän keskittämisen? (Tirofaux?)

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

comanche

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 33
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #176 : Elokuu 03, 2009, 12:39:34 ip »

Itsekin olen aina silloin tällöin myllyä puhdistaessa irroittanut molemmat terät ja huomannut, että ruuvit ovat aika onnettomia. Eli kannattais vaihtaa parempiin. Mutta minkälaisiin? Jos joku tietää ruuvin mitat ja kierteen niin tietoa kiitos! Tai sitten vain ruuvikauppaan vanhan ruuvin kanssa. Kyllä terät pysyy hyvin muutaman kerran alkuperäisillä ruuveilla, mutta aikaa myöten kannat pyöristyy.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #177 : Elokuu 03, 2009, 13:13:42 ip »

Vaikuttaisi olleen M4 kierteiset ruuvit.
Koitin työmaalta etsiä sopivia kuusiokolo, tai Torx ruuveja, mutta en löytänyt, kun ameriikankierteellä.
Ruuvin kanta täytyy olla myös matalahko, jotta se ei osallistu jauhamiseen... Ehkä sopisi olla myös alkuperäisten tavoin pehmeähköä ainetta, kun painavat kiinni niin kovaksi karkaistua palaa?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #178 : Elokuu 03, 2009, 14:02:10 ip »

Onneksi olkoon kahvin maun paranemisesta johtuen :)

Tämän perusteella rohkenen olettaa vahvasti, että maailmalla on monia Rockyja, jotka vaatisivat alaterän keskittämisen? (Tirofaux?)

Oman Rockyni alaterä keskityksen jälkeen:
http://www.youtube.com/watch?v=swZqeLV6ipw

Eihan tuossa enää heilumista näy alaterän osalta. Jos vertaat oman myllysi keskitapin heiluntaa tuohon videoon, onko havaittavissa merkittävää eroa? Minun silmääni tuo keskitapin heilunta ei kovin merkittävältä vaikuta. En ole tosin perehtynyt asiaan tätä myllyä paremmin, eikä tyhjäkäynti tietenkään ole sama asia kuin papuja jauhettaessa.

Yritän selvitellä voisiko joku lähiliike huoltaa Rockyni. Cafetoriaan lähetin jo kyselyä, muita ehdotuksia otetaan toki vastaan. Mahtaako kukaan tietää ketkä kaikki tuovat Rockyä maahan?
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Silvia ja Rocky, tekniikoista
« Vastaus #179 : Elokuu 03, 2009, 14:22:28 ip »

Moikka,

Ei se minusta enää näytä kuvassa vippaavan. Paljon selvemmän käsityksen saa tietysti, jos yläterä on pois paikaltaan. Silloin näkee myös ulkokehän, valo osuu paremmin jne.

Lisäksi kehitin apumitan (juuri sopiva ruuvarinvarsi), jolla tarkistin terän välyksen olevan samanlaisen yhtä reunaosaa kohden (siis ensin yksi kolmannes, sitten toinen, sitten kolmas aina terää pyörittäen.) kun tiukkuus oli sama, hävisi vipotuskin.

Minun mielestäni sitä kiinnitysmutteria ei kannata vahtia. Siinä voi olla klappia jo koneistamisen jäljiltä ja voisi kadota mutteria vaihtamalla?. Eiköhän se liene oleellista, että itse terä ei ole sivuliikkeessä pyöriessään?

Jokos olet tuolla keskityksellä jauhanut? Auttoiko?

O.K.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso