Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kahvia mutteripannuun  (Luettu 4313 kertaa)

VT

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Kahvia mutteripannuun
« : Lokakuu 03, 2007, 10:03:52 ap »

Paremman kahvin suuntaan ollaan menossa, mutta vasta tikkaiden alimmilla askelmilla. Talouden parasta kahvia tuotetaan tällä hetkellä Bialettin mutteripannulla, eli matkaa täydelliseen kahvinautintoon on vielä runsaasti.

Vinkkiä kaipaisin starttiin: muutamia kaupan "espresso"-jauhatuksia olen kokeillut ja varsin maukasta noilla saakin aikaiseksi. Eroja kuitenkin tuntuu löytvän ja pyytäisinkin "alaa" pidempään harrastaneilta vinkkejä seuraaviin ostoksiin.

Mainitsen nyt vielä, että myllyä ei ole, joten valmiit jauheet ovat ne mitkä juuri nyt kiinnostavat.

Kiitän jo etukäteen.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vast:Kahvia mutteripannuun
« Vastaus #1 : Lokakuu 03, 2007, 15:24:28 ip »

Hyvää kahvia mutteripannulla saakin. Itse olen pohtinut ostanko Bialettin Brikka pannun vaiko halvahkon espressokeittimen. En ole päässyt lopputulokseen...

Mutta siitä kahvista. Itse olen saanut parhaat kahvit mutterista käyttämällä italialaisia papuja, jotka jauhan myllyllä. Sopivalla jauhatuksella tulee "cremaakin" hieman. Parasta on ollut kahvi, jossa on jopa 40 % robustaa. Nyt en vain muista minkä niminen kahvi oli kyseessä, kun sain sitä tuliaisina.

Mutta jos pidät karvaudesta espressossa tai tykkäät lämmittää maitoa kahvin sekaan kokeile jotain robustaa sisältävää sekoitusta. Sellaisella olen päässyt mielestäni lähelle sellaista aidon espresson rikasta makumaailmaa. Osansa saattaa olla juuri jauhetulla kahvilla.

Lopuksi varoituksen sana. Jotkut robustat maistuvat ihan kengänpohjalle. Eli kaikkissa sekoituksissa se ei toimi.

Kokeile vaikka Mokkamestareiden Espresso Rey.tä ja pyydä jauhamaan mutterille sopivaksi.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini