Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Ascaso i-mini -kokemuksia?  (Luettu 39976 kertaa)

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #45 : Marraskuu 28, 2013, 23:47:04 ip »

i-minissä on aika tiuha säätö. Espressojauhatuksen ja pannujauhatuksen välillä säätäessä totesin helpommaksi ja nopeammaksi tavaksi saada säädöt kohdalleen siten, että löysäsin sitä "matoruuvia" pitelevää jalustaa ja pyöritin käsin terät kiinni toisiinsa. Tämän jälkeen tyyliin :"yksi täysi kierros terää auki", jonka jälkeen "matoruuviteline" takaisin kireälle. Tämän toimenpiteen jälkeen oikea säätö totuttuun espressokarkeuteen vaati enää vähäistä hienosäätöä siitä oikeasta säätöpyörästä (yleensä 1/4-1/2 kierrosta). Pannujauhatukseen takaisin siirryttäessä samat ruutiinit, mutta terää käsin auki esim. 3 kierrosta (en muista enää tarkkoja kierrosmääriä), mutta idea tuli varmasti selväksi.

Tuollaista manooveriä ei tietysti tarvitse tehdä, jos i-minillä jauhaa vain aina saman tyyppistä karkeutta, esim. pelkkää espressojauhatusta. Toisaalta tuo "nyrkkituntumasäätö" on myös puhdistuksen jälkeen kätevä (jos on esim. irroittanut terän puhdistusta varten).

Mulla on i-minin kanssa samalla säätömekanismilla ja terillä oleva iberital challenge. Olen tuon säätömekanismin modannut siten, että vaihdoin ne jalustaa kiinni pitävät ruuvit pidempiin ja laitoin väliin (jalustan päällä, ruuvin kannan alla) sut töpäkät jouset. Liikkuvaan teräpakkaan 3mm koneruuvi siten, että se on pari kolme milliä hopperin "tiellä" ja hopperiin sitten vastaava kolo, että menee paikoilleen.
Näin mulla on karkea pikasäätö käytettävissä kun vain painaa säätöruuvia taaksepäin ja hienosäätö normaalisti. Hopperissa on sitten merkit, että millä kohden sitten mitäkin.
Kirjattu

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #46 : Marraskuu 29, 2013, 09:51:30 ap »

Mä tuskin hirveästi tarvitsen muuta säätöä tuohon kuin tuon espresson. Vanha mylly jauhaa ihan ok mutteritavaraa ja muuta meillä ei pääasiassa juoda.
Mutta näin ajatuksena tuli mieleen. Kun tuo hopperikin tuossa tosiaan pyörii säädettäessä niin voiko siihen merkata esim suodatin ja espressojauhatuksen välin? Siis esim espresso jauhatuksesta yksi hopperin kierros isommalle ja ollaan suodatin kohdassa. Ymmärsin joistain näistä viesteistä tämän ajatuksen kannatusta.
Kirjattu

tonttu

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #47 : Marraskuu 29, 2013, 10:34:09 ap »

Minun makuun sopivan suodatinkahvin ja espresson välillä teen 3-4 täyttä kierrosta säädön ja hyvin toimii. En tosin kauheasti suodatinkahvista perusta, joten riitää, että on sinne päin. Sen sijaan papujen vaihtuessa tarvittava säätö on usein hyvinkin runsasta, mutta se ei varmaan ole myllystä kiinni vaan kahvien tuoreus sekä laatueroista.

Itsellä nyt kolme vuotta palvellut i-mini ja täytyy sanoa, että ennakko-odotuksia parempi. Portafiltterille varattu tila on tosin liian pieni, la pavonin filtteri mahtuu juuri ja juuri väliin ja jos alkaa kekoa tekemään, niin tukos heittoputkessa on heti valmis. Mutta sen kun oppi, että kaataa kasan välissä ja jauhaa sitten, niin tästäkin päästiin.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #48 : Marraskuu 29, 2013, 10:55:23 ap »

Mä tuskin hirveästi tarvitsen muuta säätöä tuohon kuin tuon espresson. Vanha mylly jauhaa ihan ok mutteritavaraa ja muuta meillä ei pääasiassa juoda.
Mutta näin ajatuksena tuli mieleen. Kun tuo hopperikin tuossa tosiaan pyörii säädettäessä niin voiko siihen merkata esim suodatin ja espressojauhatuksen välin? Siis esim espresso jauhatuksesta yksi hopperin kierros isommalle ja ollaan suodatin kohdassa. Ymmärsin joistain näistä viesteistä tämän ajatuksen kannatusta.

Toki voi, mutta pitää huomioida, että ainakaan minulla tuossa vastaavassa laitteessa hopperi pääsee vapaasti pyörimään ilman muokkausta. Helposti merkinnät on hetken päästä pielessä.
Kirjattu

Terva

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 93
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #49 : Joulukuu 02, 2013, 15:57:30 ip »

Toki voi, mutta pitää huomioida, että ainakaan minulla tuossa vastaavassa laitteessa hopperi pääsee vapaasti pyörimään ilman muokkausta. Helposti merkinnät on hetken päästä pielessä.
Ah hyvä pointti. Kandee siis varmaan tehdä merkinnät sekä hopperiin, että siihen pidikkeeseen niin pysyy järkässä  :)
Kirjattu

ssg

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #50 : Tammikuu 05, 2014, 20:25:42 ip »

Onko kukaan keksinyt ratkaisua tuohon i-minin papuhukka ongelmaan? Itselläni jää joka jauhatuksella noin. 1g papuja lipalle. Tämä tarkoittaa siis 2g hukkaan heitettyjä papuja per jauhatus kun ensin puskee vanhat purut pois ja sitten lipalle jää se n. 1g.

Olen kokeillut laittaa myllyä hiukan etukenoon. Tällä tapaa en huomannut mitään eroa. Olen myös koittanut taputella myllyä takaapäin, mutta tämäkin vaatii epämiellyttävän paljon voimaa jotta lipalta saa edes vähän puruja pois. Erittäin epäkätevää.Tehokkain keino on ylivoimaisesti ollut puutikulla purujen kaiveleminen lipalta, mutta tämä on erittäin hidasta ja hankalaa.

Ei tuo nyt taloutta kaada, mutta kyllähän se vähän ärsyttää kun jokaista 16g kohti koneeseen pitää sulloa 18g papuja.
Kirjattu

Calix

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 63
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #51 : Tammikuu 05, 2014, 21:29:36 ip »

Olen kokeillut laittaa myllyä hiukan etukenoon. Tällä tapaa en huomannut mitään eroa. Olen myös koittanut taputella myllyä takaapäin, mutta tämäkin vaatii epämiellyttävän paljon voimaa jotta lipalta saa edes vähän puruja pois.

Mulle on tullut tavaksi tiputtaa se viimeinen gramma kahvaan. Tekniikka on se, että kallistan koko myllyä taaksepäin ja kopsautan sen taas pystyasentoon, jolloin siihen tipahtaa. (Tosin usein kahvia sihtiin tasatessa tulee moinen määrä pyyhkäistyä knock-boxiin.)
Kirjattu
Bezzera Magica + Eureka Mignon; Hario Skerton + Aeropress; Stollar Smart Grinder + Chemex, Hario V60, Clever Dripper, mutteripannut, pressopannu ja Moccamaster

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #52 : Tammikuu 05, 2014, 22:25:08 ip »

Tshih, vai että 2 grammaa hukkaa tuottaa tuskaa... Caimano imaisee semmoiset 10-20 grammaa hukkaan, riippuu miten paljon haluaa hifistellä :D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #53 : Tammikuu 06, 2014, 08:52:18 ap »

Tshih, vai että 2 grammaa hukkaa tuottaa tuskaa... Caimano imaisee semmoiset 10-20 grammaa hukkaan, riippuu miten paljon haluaa hifistellä :D

Joka kertako? Vai aina puhdistuksen jälkeen? Jos aina, niin minne ihmeeseen ne puhut katoaa?
2g/kerta tekee 16g espressolla 11% hukkaa. 10-20 g tarkoittaisi keskimäärin 50% hukkaa, aika älytöntä mielestäni.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #54 : Tammikuu 06, 2014, 13:28:34 ip »

Jos aina, niin minne ihmeeseen ne puhut katoaa?

Ajattele mitä mylly painaa muutaman vuoden kuluttua jos ne jäävät sinne kaikki sisään?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #55 : Tammikuu 06, 2014, 15:21:50 ip »

Joka kertako? Vai aina puhdistuksen jälkeen? Jos aina, niin minne ihmeeseen ne puhut katoaa?
2g/kerta tekee 16g espressolla 11% hukkaa. 10-20 g tarkoittaisi keskimäärin 50% hukkaa, aika älytöntä mielestäni.

Tuo teriltä tuleva purukäytävä on leveä ja syvä. Sinne jää helposti noin 20 grammaa purua. Eli jos myllyn putsaa tiptop-kuntoon, kaataa nieluun 15 grammaa papuja, mitään ei tule ulos. Toiset 15 grammaa perään niin sitten alkaa jotain tulemaan ulos. Iso mylly on tehty isoon käyttöön, kotikäytössä Caimanon käyttö vaatii vähän erilaista ajattelua. Toiset kaivelee harjalla niitä jäämiä ulos annostelijallisessa mallissa, mulla on annostelijaton, joten sinne jää mitä jää.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #56 : Tammikuu 06, 2014, 23:53:43 ip »

Varion kanssa oon aika mukavasti kaveria, siinä ei juuri ole hävikkiä. Paitsi tietenkin kun putsaa joka kolon, sinnehän sitä sit ajan mittaan ajautuu uudelleen mujut, mut suht nopeesti eikä paljoa, sit se hävikki jää taas olemattomaks.

Mazzer Minin kanssa hävikki on taas heiluvampaa, kun ottaa uutta papua käyttöön ja säätää, niin välillä se ottaa ulostuloaukon kanssa pikku tukkeuman (varsinkin kun liikaa lähtee säätää kerralla), ni sit saa ajaa purua läpi hetken. Sit Buum, sieltä tulee oikein reippaasti kauhalle. Mut tän jälkeen saa taas samaa papua käytellä putkessa, niin voi puntarin piakkoin jo unohtaa.

Eiköhän se oo niin, et noissa "isommissa" myllyissä on enemmän tilaa purulle mennä koloihin, ja putsatessa tulee aina eteen se kolojen sisäänajo.

Mut sit tuota parin gramman kopistelua en ihan kauhistelisi (Rockylle annoin aina vähän avokasta kylkeen ja toisella kädellä otin purut kouraan), sellainen on ainakin omakohtaisesti aikas pientä, suht ronskilla kädellä saatan myllylle syöttää papua kun uutta ajan vanhan perään yms.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #57 : Tammikuu 07, 2014, 08:22:04 ap »

Hopperin kautta voi työntää ilmanpainetta purujen ulostuloaukon suuntaan. Itse olen kokeillut tätä paineilmalla myllyn puhdistamisen yhteydessä. Miinuspuolena on riski siitä että purut päätyvät myllyn sisällä jonnekin minne ei pitäisi.

Ohessa hauska pussipumppu
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Fk7DW5Feu4s[/youtube]
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #58 : Tammikuu 07, 2014, 12:44:24 ip »

Varion kanssa oon aika mukavasti kaveria, siinä ei juuri ole hävikkiä. Paitsi tietenkin kun putsaa joka kolon, sinnehän sitä sit ajan mittaan ajautuu uudelleen mujut, mut suht nopeesti eikä paljoa, sit se hävikki jää taas olemattomaks.

Mazzer Minin kanssa hävikki on taas heiluvampaa, kun ottaa uutta papua käyttöön ja säätää, niin välillä se ottaa ulostuloaukon kanssa pikku tukkeuman (varsinkin kun liikaa lähtee säätää kerralla), ni sit saa ajaa purua läpi hetken. Sit Buum, sieltä tulee oikein reippaasti kauhalle. Mut tän jälkeen saa taas samaa papua käytellä putkessa, niin voi puntarin piakkoin jo unohtaa.

Vario on kyllä tuossa mielessä loistava mylly, hävikkiä syntyy vain gramman tai parin verran. Jos edes sitäkään.

Eikös tuossa Mazzerissa ole vähän sama juttu kuin Caimanossa, että turhan usein ei kannata putsailla ettei myllyn "sielunelämä" mene ihan sekaisin. Muistelisin Aleksin joskus maininneen asiasta? Parempi pitää sitä vanhaa purupatjaa siellä sisuksissa kuin murehtia sitä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #59 : Tammikuu 07, 2014, 23:45:42 ip »

Vario on kyllä tuossa mielessä loistava mylly, hävikkiä syntyy vain gramman tai parin verran. Jos edes sitäkään.

Eikös tuossa Mazzerissa ole vähän sama juttu kuin Caimanossa, että turhan usein ei kannata putsailla ettei myllyn "sielunelämä" mene ihan sekaisin. Muistelisin Aleksin joskus maininneen asiasta? Parempi pitää sitä vanhaa purupatjaa siellä sisuksissa kuin murehtia sitä.

Näin mä olen laiskan putsaamiseni oikeuttanut ;)
Ei vaan, jokseenkin on tuntunut fiksummalta ajaa sillä vähän kauemmin.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.