Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Ascaso i-mini -kokemuksia?  (Luettu 39975 kertaa)

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #15 : Syyskuu 18, 2008, 15:51:59 ip »

Säätö nuppiin kannattaa merkitä kohta, josta voi laskea kierrokset.Myllyn meteli on kyllä aika miehekäs ainakin mun alumiini versiossa, mutta tupla kuulosuojaus riittää kyllä hyvin.

Puhuttiinhan samanlaisista myllyistä? En tiedä millaisiin äänin olet itse tottunut, mutta kyllä Ascaso i-mini on minun mielestäni varsin miellyttäväsävyinen korvalle. Ero oli melkoinen siihen entiseen verrattuna Ascosin hyväksi.

Itse ajattelin pistää merkin siihen papusäiliöön. Sehän pyörii säädettäessä mukana, eikä tarvitse olla niin tarkkana niiden säätöpyörän kierrosten kanssa. Tyyliin: merkki kello 9 -espressojauhatus, merkki kello 15 -suodinjauhatus...jne. Minusta on vain hyvä asia, että myllyn säätö on portaaton.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Jolle

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 159
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #16 : Syyskuu 19, 2008, 13:00:46 ip »

Luulempa, että puhumme samasta myllystä. Minulla on ascaso i mini alumiinisena versiona. Olen aikasemmin käyttänyt kaverin rancilion rockya, sitä jossa on annostelija ja jotakin parin kympin halpismyllyä. en muista merkkiä.
Hyvä idea tuo papusäiliöön merkin laittaminen. Taidanpa varastaa.
Kirjattu
Faema E61 1gr -67, La Pavoni EN Europiccola,  Balance Brewer, Aeropress, Chemex, Mazzer Super Jolly, Macap MC4, Wilfa CGR1, Skerton,  Punainen Paahdin, Behmor 1600

kvad

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #17 : Syyskuu 19, 2008, 14:07:10 ip »

Tuli sitten i-mini joka tapauksessa ostettua. Nätti peli ja tuntuu toimivan. Tosin vielä tässä vaiheessa on tuo jauhamiskarkeus ollut aika tuuripeliä. Nyt ei sitten muuta kuin testailemaan eri papuja ja karkeuksia. Tosin hyvät espressot antavat vielä odottaa itseään. Mutta kyllä hyvät ja tuoreet mutteripannun ja suodattimen antimet voittaa entiset purupussien pohjien kaapimisten tuotokset.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #18 : Syyskuu 21, 2008, 12:07:29 ip »

Kuvia myllyn sisuskaluista voi vilkuilla täällä (hyvä katsastaa mikäli on suunnitelmissa myllyn purkaminen puhdistusta varten).
Kirjattu

Miika

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #19 : Helmikuu 02, 2009, 19:27:18 ip »

Terve kaikki foorumilaiset ja etenkin i-minin omistajat. Jatketaan vähän vanhaa ketjua.. Olen uusi tämän kahviharrastuksen parissa, ja tulen varmaan kyselemään jatkossakin asioita mihin en vielä ole vastausta saanut selaamalla tätä hienoa foorumia. Mutta näin aluksi olisi muutama kysymys koskien otsikon mukaista myllyä. Hankin kyseisen myllyn tämän foorumin innoittamana ja tunteet ovat sekalaiset.

Missä kohtaa terien kuuluu/saa alkaa ottaa kiinni toisiinsa? Itselläni terät hankaavat selvästi toisiinsa jo mutteripannu säädöllä, joka mulla on kutakuinkin puoli kierrosta auki kohdasta, jossa terät aivan kiinni toisissaan. Olen myös huomannut, että matoruuvin ollessa irti terät ottavat kiinni huomattavasti myöhemmin. Matoruuvi painautuu melko kovasti teräkiekkoa vasten ja näin ilmeisesti vääntää ylempää terää aavistuksen vinoon?
Toinen askarruttava asia koskee alempaa terää. Siinähän on se messingin värinen neliskulmainen, päästään pyöristetty ilmeisesti mutteri, joka pitää terän kiinni. Mun myllyssä se vippaa selvästi. Miten muilla? Tarkkaan katsoessa koko alempi terä nayttäisi vippaavan aavistuksen verran.
Sitten jauhaessa koko hopperi heiluu melko lailla. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia vai onkohan kyseessä sekundakappale..?
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #20 : Helmikuu 03, 2009, 09:06:38 ap »

...
Missä kohtaa terien kuuluu/saa alkaa ottaa kiinni toisiinsa? Itselläni terät hankaavat selvästi toisiinsa jo mutteripannu säädöllä, joka mulla on kutakuinkin puoli kierrosta auki kohdasta, jossa terät aivan kiinni toisissaan. Olen myös huomannut, että matoruuvin ollessa irti terät ottavat kiinni huomattavasti myöhemmin. Matoruuvi painautuu melko kovasti teräkiekkoa vasten ja näin ilmeisesti vääntää ylempää terää aavistuksen vinoon?
Toinen askarruttava asia koskee alempaa terää. Siinähän on se messingin värinen neliskulmainen, päästään pyöristetty ilmeisesti mutteri, joka pitää terän kiinni. Mun myllyssä se vippaa selvästi. Miten muilla? Tarkkaan katsoessa koko alempi terä nayttäisi vippaavan aavistuksen verran.
Sitten jauhaessa koko hopperi heiluu melko lailla. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia vai onkohan kyseessä sekundakappale..?

Hieman vieraalta kuulostaa tuollaiset oireet. En ole koskaan säätänyt teriä kiinni (onko se edes mahdollista?), koska mylly tekee jo aikaisemmin niin hienoa purua, että on tukossa sekä keitin että myllyn suuaukko.
Puoli kierrosta auki terien nollapisteestä???? Mun i-minissä saa veivata säätöruuvia ihan tosissaan edes pienen muutoksen aikaansaamiseksi. Tuo 1/2-kierrosta ei kuulosta hyvältä.
En ole itse havainnut mitään voimakasta vispausta, mutta hopperilla on kyllä taipumus hieman löystyä tai vinoutua jauhamisen aikana.

Nyt kun olen vertaillut levyteräistä Rancilio MD50:ä (64mm) ja piskuista i-miniä, ei voi kuin hämmästellä minin kartioterien tuottamaa laatua verrattuna huomattavasti kalliimpaan ja järeämpään "pro-myllyyn". Ergonomiassa i-mini häviää selkeästi. Nopeudessa on myös selvä ero Rancilion hyväksi. MD50:n hiljaisuus ja paakuttomuus käytettäessä annostelijaa ovat myös selkeitä etuja. Mutta....jauhatuksen tasakoosteisuus on mielestäni i-minissä parempi ja luulen sen johtuvan juuri kartioteristä (=tuottaako levyterät enemmän pölymäisiä partikkeleita?).

Jos ei ole niin laiska kuin minä ja jaksaa hieman askarrella shotin parissa, i-mini on pahuksen hyvä mylly minkä laitteen seuraksi hyvänsä.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #21 : Helmikuu 03, 2009, 09:35:19 ap »

Nyt kun olen vertaillut levyteräistä Rancilio MD50:ä (64mm) ja piskuista i-miniä, ei voi kuin hämmästellä minin kartioterien tuottamaa laatua verrattuna huomattavasti kalliimpaan ja järeämpään "pro-myllyyn". Ergonomiassa i-mini häviää selkeästi. Nopeudessa on myös selvä ero Rancilion hyväksi. MD50:n hiljaisuus ja paakuttomuus käytettäessä annostelijaa ovat myös selkeitä etuja. Mutta....jauhatuksen tasakoosteisuus on mielestäni i-minissä parempi ja luulen sen johtuvan juuri kartioteristä (=tuottaako levyterät enemmän pölymäisiä partikkeleita?).

Kovin paljon ei mene pieleen jos sanoo, että mitä enemmän leikkaavaa pintaa niin sen parempi. Siksi isot terät ovat hyvät, mutta toisaalta enemmän terää sisältävät kartioterät helposti voittavat vastaavat levyterät.

Tasakoosteisuus ei ole mikään varsinainen tavoite, vaan hyvä espressojauhatus on sopivalla tavalla vaihtelevaa karkeutta. Ja ilmeisesti vielä hyvä olisi jos murut eivät olisi pyöreitä, vaan lastuja.

Tiedätkö Rancilion elinkaaresta? Tässä tapauksessa kysymys voi olla myös terien huonommasta kunnosta. Isot terät kestävät kauan, mutta jos on ollut kiviä tms. probleemia, niin elinikä lyhenee.

Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #22 : Helmikuu 03, 2009, 11:46:21 ap »


Tiedätkö Rancilion elinkaaresta? Tässä tapauksessa kysymys voi olla myös terien huonommasta kunnosta. Isot terät kestävät kauan, mutta jos on ollut kiviä tms. probleemia, niin elinikä lyhenee.


On ollut kahviokäytössä, kuinka kauan ja millaisessa, siitä ei ole tietoa. Ajattelin joka tapauksessa vaihtaa siihen uudet terät, kun niitä ihan kohtuuhintaan kerran löytyy.

Täytyykin varmaan tehdä makuvertailu i-minin ja MD:n välillä...tietysti ilman weissauksia, koska en niitä arkenakaan harrasta.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #23 : Helmikuu 03, 2009, 14:07:41 ip »

...
Tasakoosteisuus ei ole mikään varsinainen tavoite, vaan hyvä espressojauhatus on sopivalla tavalla vaihtelevaa karkeutta. Ja ilmeisesti vielä hyvä olisi jos murut eivät olisi pyöreitä, vaan lastuja...


Tarkoitinkin sitä "mujua" kupin pohjalla. Silmämääräisesti MD tuottaa sitä enemmän kuin i-mini, kun annoskoko (18g) ja uuttoaika (30s) ovat samat. Viittaisiko tämä kuluneisuuteen terissä?
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #24 : Helmikuu 03, 2009, 14:11:27 ip »

Tarkoitinkin sitä "mujua" kupin pohjalla. Silmämääräisesti MD tuottaa sitä enemmän kuin i-mini, kun annoskoko (18g) ja uuttoaika (30s) ovat samat. Viittaisiko tämä kuluneisuuteen terissä?

Kun sihti on kerta sama, niin kyllä se sitten tuottaa enemmän pölyä (ja kitkeryyttä kahviin). Varmaankin jos olisi "täydellistä espressojauhatusta" ja "täydellinen sihti", niin kupissa ei pitäisi olla yhtään hiukkasta. MD siis murskaa papuja enemmän kuin i-Mini. Tylsät terät voivat olla yksi syy, tai sitten terät vaan ovat huonommat. Voihan olla että pro-mylly on suunniteltu vähän muita laatukriteerejä ajatellen: helppokäyttöisyys, nopeus jne.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #25 : Helmikuu 03, 2009, 22:10:57 ip »

Mutta....jauhatuksen tasakoosteisuus on mielestäni i-minissä parempi ja luulen sen johtuvan juuri kartioteristä (=tuottaako levyterät enemmän pölymäisiä partikkeleita?).

Levyterien ei pitäisi tuottaa sen enempää pölymäistä partikkelia - veikkasin minäkin että uutukaisesi vaatii uudet terät. Minkä näköisessä kunnossa ne muuten olivat kun myllyn (oletettavasti) avasit ja putsasit?

Kuten akallio tuossa jo totesikin, niin ihan täysin tasaista jauhatusta tuottava mylly ei ole hyvä espressomylly. Mikäli jauhatus on täysin tasaista, niin tällöin joutuu jauhamaan liian hienoksi jotta jauheella saa aikaan riittävän vastuksen vedelle ja tällöin kahvi sitten yliuuttuu. Espressomyllyt tuottavat siis periaatteessa kahta (eräät jopa kolmea) jauhatuskarkeutta samanaikaisesti. Suurin osa jauheesta on sitä "oikealla tavalla" karkeaa uuttumisen kannalta, mutta sitten siellä seassa on hitusen hienompaa jauhatusta ikäänkuin tilkkimässä koloja ja näin antamassa riittävästi vastusta virtaukselle (mutta se ei siis ole tomua). Ja siis myös espressokäyttöön suunnitellut kartiomyllyt tuottavat tällaisen jakauman.



Sivuhuomautuksena myllyn ostoa suunnitteleville: kun puhutaan kartioterien paremmuudesta espressokäytössä levyteriin verrattuna, niin tarkoitetaan nimenomaan isoja kartioteriä (tai tällaisten kanssa niitä vertailuja on nimenomaan tehty). Esimerkiksi Roburissa johon laatua yleensä verrataan on kartioterien halkaisia parhaimmillaan 83mm (220v kolmivaihevirtaversio).
Kirjattu

Miika

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #26 : Helmikuu 03, 2009, 23:56:48 ip »

Lainaus käyttäjältä: vemuli
Hieman vieraalta kuulostaa tuollaiset oireet. En ole koskaan säätänyt teriä kiinni (onko se edes mahdollista?), koska mylly tekee jo aikaisemmin niin hienoa purua, että on tukossa sekä keitin että myllyn suuaukko.
En ole minäkään jauhanut silloin kun terät ovat kokonaan kiinni ;). Ne ovat täysin kiinni vain putsauksen yhteydessä, jotta saa jauhatuskarkeuden takas samalle säädölle. Mutta kuten sanoin, mulla terät hankaavat jo jonkin verran yhteen tuolla terä puoli kierrosta auki asennolla. Sen huomaa kun myllyä pyörittää ilman papuja. Jauhatuskarkeutta hienonnettaessa jossain vaiheessa teristä alkaa kuulua laahaava ääni joka voimistuu edelleen teriä kiristettäessä. Ja siis noin mutteripannu säädöllä ääni on jo todella selvä. Pyöriminen myös lakkaa nopeammin äänen kuuluessa, joten kyllä se on aika selvä, että ääni on juuri terien hankaamisesta johtuvaa.
Tottakai terät alkavat ottaa toisiinsa kiinni jo ennen kun ne ovat täysin kiinni. Kiinnostais vaan että missä kohtaa muilla tämä tapahtuu..

Lainaus käyttäjältä: vemuli
Puoli kierrosta auki terien nollapisteestä?Huh Mun i-minissä saa veivata säätöruuvia ihan tosissaan edes pienen muutoksen aikaansaamiseksi. Tuo 1/2-kierrosta ei kuulosta hyvältä.
Tarkoitin siis terän kierroksia, en säätöruuvin. Otan matoruuvin aina putsauksen yhteydessä pois, jotta voin pyörittää suoraan terää. Muutoin terän irrottamiseks joutuis säätöruuvia pyörittään melko monta kierrosta..
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #27 : Helmikuu 04, 2009, 06:44:51 ap »

Levyterien ei pitäisi tuottaa sen enempää pölymäistä partikkelia - veikkasin minäkin että uutukaisesi vaatii uudet terät. Minkä näköisessä kunnossa ne muuten olivat kun myllyn (oletettavasti) avasit ja putsasit?


Sivuhuomautuksena myllyn ostoa suunnitteleville: kun puhutaan kartioterien paremmuudesta espressokäytössä levyteriin verrattuna, niin tarkoitetaan nimenomaan isoja kartioteriä (tai tällaisten kanssa niitä vertailuja on nimenomaan tehty). Esimerkiksi Roburissa johon laatua yleensä verrataan on kartioterien halkaisia parhaimmillaan 83mm (220v kolmivaihevirtaversio).


En ole vielä ehtinyt aukaisemaan myllyä. Imurilla hoidin suurimmat kahvijäänteet pois ja tiedän, että se ei ole riittävä tapa putsaukselle, mutta kun ajattelin joka tapauksessa vaihtaa terät uusiin, niin avaan ja putsaan vasta sitten kun saan tarvittavat osat kasaan.

OT: mikäli isot kartioterät ovat paremmat kuin isot levyterät, niin eikö silloin pienet kartioterät ole paremmat kuin pienet levyterät  ;) , noin niinkuin karkeasti ottaen...
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #28 : Helmikuu 04, 2009, 13:06:46 ip »

OT: mikäli isot kartioterät ovat paremmat kuin isot levyterät, niin eikö silloin pienet kartioterät ole paremmat kuin pienet levyterät  ;) , noin niinkuin karkeasti ottaen...

Jep, koska terää on enemmän. Mutta toki muutkin asiat vaikuttavat, terien kuumeneminen, se miten pavut virtaavat terien läpi jne.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Ascaso i-mini -kokemuksia?
« Vastaus #29 : Helmikuu 04, 2009, 17:39:13 ip »

En ole vielä ehtinyt aukaisemaan myllyä. Imurilla hoidin suurimmat kahvijäänteet pois ja tiedän, että se ei ole riittävä tapa putsaukselle, mutta kun ajattelin joka tapauksessa vaihtaa terät uusiin, niin avaan ja putsaan vasta sitten kun saan tarvittavat osat kasaan.

Suosittelisin katsastamaan mitä siellä sisällä on - yläterän pidikehän lähtee ihan vain kiertämällä myllystä irti - ei ole kummoinen juttu irrottaa. Näkisit noin yleensäkin missä kunnossa mylly sisältä on, varsinkin käytetyn kanssa on hyvä koettaa että keskiakseli on kunnossa ja pyörii (käsin pyörittämällä) tasaisesti. Ja kahvilakäytön jälkeen siellä on varmasti hirveä määrä töhkää sisällä (paitsi jos ovat sitä osanneet putsata) joka irtoaa vain raapimalla (ainakin oman myllyni putsaaminen pelkällä imurilla teriä avaamatta on ihan turhan kanssa - sillä saa vain isot irtomuruset irti, jotka eivät yleensä ottaen ole se ongelma).

OT: mikäli isot kartioterät ovat paremmat kuin isot levyterät, niin eikö silloin pienet kartioterät ole paremmat kuin pienet levyterät  ;) , noin niinkuin karkeasti ottaen...

Jep, koska terää on enemmän. Mutta toki muutkin asiat vaikuttavat, terien kuumeneminen, se miten pavut virtaavat terien läpi jne.

Riippuu siis mihin verrataan - mitä ovat pienet levyterät? Noissa home-baristan vertailussahan levyterälliset ovat olleet sitä 58, 64 millistä ja sitten isompia 75, 83 millisiä. Kartioterälliset vastaavasti tyyliin 63, 67, 71, 83. Ascasossa on ilmeisesti 38 milliset terät joten vertailua varmaankin tulisi tehdä tyyliin 38-48 millisiin levyteriin. Krupsin myllyissä koko taitaa olla "terissä" tuota luokkaa ja kyllähän Ascaso ne päihittää, mutta vertailu sitten 58 millisiin onkin jo asia erikseen.

Mutta ettei asiaa ymmärretä väärin: Ascasossahan on erinomainen hinta/laatu suhde - en tätä ole tässä kiistämässä. Pointti oli siis vain siinä että i-miniä ei kannata ostaa pelkästään sen perusteella että siinä on kartioterät ja hylätä tämän perusteella esim. Rocky tai pieni Macap vaikka tuo päätös ei olisi rahasta kiinni.
Kirjattu