Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Stollar (Sage) Breville huolto  (Luettu 4704 kertaa)

Meritaimen

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Stollar (Sage) Breville huolto
« : Tammikuu 11, 2023, 08:47:27 ap »

Moikka!
Kertokaas asiantuntijat mikä vika kahvikoneessani on. Laite siis Stollar Breville tuplaboikeri, ostettu Stockammnilta joskus 10 vuotta sitten. Vika alkoi pikku hiljaa ilmenemään siten, että esiuutti kesti pitkään, noin 20-30 sekuntia, jonka jälkeen laite käynnistyi ja kahvia alkoi tulemaan. Nyt sitten ennen joulua ei enää toiminut, eli onko tuo sitten kompressori vai mikä niin ei enää käynnistynyt.

Olen huoltanut laitetta säännöllisesti puhdituksen merkeissä, tämä ensimmäinen nyt tällainen vika. Mikä on vika, pystyykö itse korjaamaan vai pitääkö viedä huoltoon. Ja onko vinkkejä mikä huolto olisi toimivin?

Kiitos kovasti!
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Stollar (Sage) Breville huolto
« Vastaus #1 : Tammikuu 11, 2023, 11:39:41 ap »

En tunne konettasi enkä arvaa missä sijainti, joten kysyn: eikös tuossa ole säädettävä esiuutto?
Vaikuttaako säätö enää mitään? Ja jos tuo ilman esiuuttoa manuaalisesti tekee noin niin maalaisjärkeni sanooa että joko jokin sähkökomponentti, esim. konkka wanhus, tai ulka-pumppu uuvahtanut. SE kannattaako itse availla on ihmisestä kiinni, itselleni sähköviat ovat tyyliä "tuo on musta, rikki" ja pumpun vaihtaisin ihan vaan koska nyt tuli aukaistua ;-)
Mitä itse tekisin: googlaisin ömerikansivuilta vastaavaa, noitahan on aika tavalla maailmalla, ja mitä huoltoon tulee soittaisin lähimpään että onko laite tuttu...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Meritaimen

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Stollar (Sage) Breville huolto
« Vastaus #2 : Tammikuu 11, 2023, 17:15:55 ip »

Kyllä on säädettävä esiuutto. En ole twhnyt muutoksia asetuksiin. On ollut noin 10 s luokkaa. Mutta pikku hiljaa se on pitkittynyt, taisi olla viimeinen kerta kun kokeilin jotain 2 min luokkaa, eikä siis kahvi alkanut tulla. Eli onko se sitten kompura vai pumppu, joka hörähtää käyntiin kun kahvi alkaa valua.





Kirjattu

Pardomet

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14
Vs: Stollar (Sage) Breville huolto
« Vastaus #3 : Tammikuu 11, 2023, 21:38:17 ip »

Ei kahvikoneissa ole kompuraa, kuten kylmäkoneissa. Pumppu tuottaa uuttoon tarvittavan paineen. Sama pumppu tuottaa myös esiuuton paineen elektroniikan ohjaamana. Pumppu on luultavasti tullut elinkaarensa päähän. Toinen mahdollinen vian paikka on elektroniikkaboksi, mutta arvelisin vian olevan pumpussa. Uusi pumppu maksaa muutaman kympin, mikäli se on normaali, keittimissä yleisesti käytettävä värinäpumppu ja on helppo vaihtaa itse. Pumppu voi olla erikoinen, Stollarille suunniteltu, jolloin se voi olla kallis. Elektroninen ohjausboksi saattaa myös olla melko kallis. Näiden Stollar/Breville/Sage kahvikoneiden varaosien saatavuus voi olla heikko vanhempiin malleihin.
Kirjattu

Meritaimen

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Stollar (Sage) Breville huolto
« Vastaus #4 : Tammikuu 12, 2023, 17:17:38 ip »

Ok. Kiitos kommenteista! Arvasin, että apua löytyy!! Pumppu se varmaan voisi olla, pikku hiljaa kun on veden tulo laantunut ja nyt totaalinen stoppi. Täytyy googlata millaisia varaosia löytyisi!
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Stollar (Sage) Breville huolto
« Vastaus #5 : Tammikuu 13, 2023, 10:30:04 ap »

-no, samalla kun avaat koneen, kannattanee vilkuilla sähköosat, niissä todellakin joskus näkee sen, että jokin osa on rikki.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

burmanm

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 67
Vs: Stollar (Sage) Breville huolto
« Vastaus #6 : Tammikuu 17, 2023, 23:39:40 ip »

Pumppu on ihan normaali Ulka, muistaakseni EP5 (maksaa n. 25€). Vaihto ei ole vaikeaa, mutta hieman työlästä, koska osa niistä ruuveista on aika ilkeässä paikassa.

Jos laite on 10 vuotta vanha, niin avatessa joudut kyllä pari muutakin temppua tekemään. Eli sieltä pitäisi vaihtaa ne O-renkaat (mielummin muutaman vuoden välein), jotta boilerin höyry ei pääse tärvelemään sisuskaluja. Maksavat pari euroa, vaihto suhteellisen helppoa.

Noista löytyy aika hyvät videotkin ja jostain ulkomaan foorumilta kuvatkin.

Varaosia saa suht hyvin, mutta noin vanhaan vehkeeseen tiettyjä osia ei enää saa, koska uudemmissa malleissa on vaihdettu rakenne toisenlaiseen. Pienellä työllä tosin ne uudemmatkin palaset saa sopimaan, itse vekotin on yllättävän korjattava kun vain jaksaa.

Huolto ja varaosat on ulkoistettu Suomessa Piketalle. Mutta nuo mainitsemani O-renkaat ja pumpun saa vaikka eBaysta, itse taisin O-renkaat tilata Saksasta, ir-dichtungstechnik.de . Gruppon ympärillä olevan isomman O-renkaan saa ainakin Piketasta (varmaan heiltä pumpunkin sai, mutta näköjään itse olen Amazonista sen tilannut, mutta olen vaihtanut myös omaani OPV:n, jonka takia EX5:sta käytin - mutta EX5 ei sovi alkuperäiseen OPV:hen, siihen tarvii EP5:n).
Kirjattu

Meritaimen

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5
Vs: Stollar (Sage) Breville huolto
« Vastaus #7 : Helmikuu 01, 2023, 11:31:13 ap »

Nyt on pumppu vaihdettu. Todellakin se oli melko työläs, ahtaisiin paikkoihin ei ihan nakkisormet mahtuneet. Piketalta tilasin pumpun, tuli nopeasti. Noita o-renkaita en tajunnut vaihtaa, luin viestisi vasta vaihdon jälkeen. Mutta eipä vielä näyttänyt mistään falskaavan kun ekan shotin tein kansi auki. Vaihtoja helpottaa, jos kehykset ja alaosan saisi purettua. Ehkä tämä pitää vielä joskus tehdä!

Kiitos vielä kerran hyvistä kommenteista! Ai, että kun kahvi taas maistuu!!
Kirjattu