Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Kahvin laadun kehitys  (Luettu 4654 kertaa)

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Kahvin laadun kehitys
« : Joulukuu 08, 2022, 22:16:08 ip »

Onko täällä keskusteltu siitä miten kahvi kehittynyt tässä viimeisen 10 vuoden aikana?

Kun aloitin kahviharrastuksen 2010 kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Pikkuhiljaa kun alkoi oppia niin alkoi myös saada ihania kahvikupillisia aikaan. Muistissa on vaikka joku hyvin mustaherukkainen Huehuetenango joka oli taivaallista. Nyt on kuitenkin ollut viime vuosina mulla tunne että kahvi ei ole yhtä hyvää kuin ennen näiden vaaleampipaahtoisten Afrikkalaisten kanssa. Niistä ei vaan enää musta löydy yhtä hienosti makuja. Onko muut panneet merkille mitään vastaavaa?

Juttelin tuossa oman vakiopaahtimoni TKP:n Juhanin kanssa ja hän vahvisti epäilyni sanoen ettei Afrikkalaiset pavut ole yhtä laadukkaita kuin ennen. Jos tämä pitää paikkaansa on se hyvin kurjaa ja syitä voidaan arvailla aina ilmastonmuutoksesta koventuneeseen menekkiin kahvibuumin myötä.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Kahvin laadun kehitys
« Vastaus #1 : Joulukuu 09, 2022, 09:26:32 ap »

Harrar (papu, Etiopia) oli joskus mukavan mustikkaista, nykyisin vaikea enää löytää.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kahvin laadun kehitys
« Vastaus #2 : Joulukuu 10, 2022, 18:53:04 ip »

Piti ihan katsella listalta milloin viimeksi oli hyvä Afrikkalainen. Nyt viimeksi kaffeboxilta tullut kenialainen oli hyvä, mut sitten on kyllä pitkä aika (kuva). Pitääkin ihan alkaa kiinnittää huomiota.
Katselin et paljon E-Amerikan ihmeitä ja hyviä Brasseja juotuna.
Parin kahvitutun kanssa kesämmällä puhuttiin miten Indonesiasta alettu tuomaan onnistuneita kahveja.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Kahvin laadun kehitys
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2022, 23:01:32 ip »

Mukavaa että joku uskaltaa todeta sen, että keisarilla ei ole enää vaatteita. Olen myös miettinyt, että minne ovat kadonneet kahvinuoruuteni mustaherukkaiset kenialaiset kahvit. Muistikuvieni mukaan oli oikeastaan melko se ja sama, miten vaikka Gethumbwinia valmisti, oli maussa kuitenkin todella fulminantti mustaherukan maku.

Nyt vaikuttaisi myös siltä, että puhtaasti sl28- ja sl34-lajikkeista koostuvat kenialaiset ovat melkeinpä kadonneet ja myydyissä pavuissa on mukana ruirua, k7:ää ja batistaa, joita aiemmin vieroksuttiin. Käydessäni itse Keniassa vanhoihin pensaisiin jo silloin oksitettiin ruiru-lajiketta. ”Uudet” lajikkeet ovat varmasti vastustuskykyisempiä erilaisille taudeille, mutta maku ei vain ole sama. Lisäksi kenin klassinen maku oli seurausta typpipitoisesta maaperästä ja käsittääkseni myös maaperän ravinteikkuus on ehtyvä luonnonvara. Ehkä tämä osiltaan on vaikuttanut maun katoamiseen. Jos jollain on jäljellä jotain Nyeri-alueen AA-luokan kahvia ennen vuotta 2012, niin ostan pois kovalla hinnalla  :)
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kahvin laadun kehitys
« Vastaus #4 : Joulukuu 13, 2022, 13:22:36 ip »

Mielenkiintoinen pelinavaus. En ole itse aktiivisesti asiaan kiinnittänyt huomiota, mutta nyt kun se otettiin esille, niin kyllähän se siltä vaikuttaa, että ei tässä ihan vähään aikaan ole tullut varsinaisia tajunnan räjäyttäviä kahveja eteen. Seuraava kahvi, joka odottelee pakkasessa on joku kenialainen sinkku. Nyt sitä täytyykin maistella vähän uudesta näkökulmasta.

Sama havainto on kyllä tullut, mikä tirofauxillakin, että kunnolla mustikkaisia kahveja olen jo pidempään kaipaillut. Olen vaan ajatellut, että niitä ei ole vain sattunut vastaan, mutta olisiko nyt niin ikävästi, etteikö niitä vain enää pahemmin saa? No voi pahus, jos näin on.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

koomikko

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 209
Vs: Kahvin laadun kehitys
« Vastaus #5 : Joulukuu 15, 2022, 18:27:29 ip »

Lohduttavaa etten ole sekoamassa enkä ole yksin ajatusteni kanssa  ;D

En ole tehnyt hakuja esim home-baristan puolelle, mutta voisi olla mielenkiintoista penkoa josko siellä olisi aiheesta keskusteltu.
Kirjattu

Babarista

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Kahvin laadun kehitys
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2023, 19:30:42 ip »

Kaakkois-Aasian suunnalta jopa nousussa omaan makunystyrään, muualla jyrkkä tai vähintäänkin loiva laskusuhdanne. Mietin itse että olen vanhemmiten liian vaativa tai sitten menettänyt jo makuaistin, mutta onhan täällä sentään joitain kohtalotovereita, joilla pelaa varmasti vielä makuhermot  ;)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2023, 12:47:44 ip kirjoittanut Babarista »
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Kahvin laadun kehitys
« Vastaus #7 : Elokuu 03, 2023, 20:00:43 ip »

Harrar (papu, Etiopia) oli joskus mukavan mustikkaista, nykyisin vaikea enää löytää.

Tätä on kyllä kovin ikävä.
Samoin Yemenin erikoisuuksia, jotka olivat samankaltaisa, kuin Harrar.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2