Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Vaakasuosituksia  (Luettu 5734 kertaa)

dynytane

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vaakasuosituksia
« : Joulukuu 07, 2022, 11:42:21 ap »

Onko porukalla suosituksia kahvivaa'oista?

Mulla käyttö pääsääntöisesti espressopapujen punnitsemista. Joskus kahvan kanssa, mutta nykyisin enemmänkin omassa astiassaan siirryttyäni single dose moodiin. Jonkin verran harrastan myös pour overia.

Ajan mittaus manuaalisena ehdoton vaatimus. Automaattinen ajan mittaus ja muut älytoiminnallisuudetkin kiinnostaa, mutta eivät ole tärkein priotiteetti, vaan haen luotettavuutta ja laatua. USB -lataus olisi myös mukava bonus.

Olisipa myös kiva jos vaaka mahtuisi helposti myös Bezzera BZ10 tippatason päälle, jotta uuton mittaus onnistuisi näppärästi. Vai olisiko parempi vaihtoehto, että uuton mittaisi omalla litteällä vaa'alla ja pavut omallaan?

Nyt käytössä kiinakaupasta tilattu versio, joka sinänsä ihan OK mutta välillä, laitteen ikäännnyttyä painoluvut heiluu itsestään mikä ei herätä luottamusta  :)
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Vaakasuosituksia
« Vastaus #1 : Joulukuu 07, 2022, 14:44:44 ip »

Itse olen käyttänyt Brewista Smart Scale -vaakaa jo pitkään tyytyväisenä. Se toimii paristoilla, ellei sitten ole jo tullut uutta ladattavaa versiota. Vaa'assa on useampi toinen toistaan fiinimpi (ja epäkäytännöllisempi) toimintatila. Itse käytän manuaaliajastusta, koska se toimii lähes idioottivarmasti, kunhan en itse ole idiootti ja unohda painaa sitä käyntiin. Hyvin se on pelannut, paitsi ne harvat kerrat, kun käyttäjä itse ei ollut hereillä. Hinta lienee nykyisin noin sadan euron tienoilla.

Acaialla on tyylikkään näköisiä usb-ladattavia vaakoja kutakuinkin 200-350€ hintahaarukassa. Niistä minulla ei ole kokemusta, mutta suosittuja nekin vaikuttavat olevan. Niissä on myös jonkin sortin virtauksen mittaus.

Itselleni uutena tulokkaana ovat Timemoren vaa'at. En tiedä niistä paljon mitään muuta kuin, että käsittääkseni ovat ladattavia ja soveltuvat espresso-/pour over -käyttöön. Hinnat lienevät jossain 50-100€:n korvilla.

Kahvivaakoja löytyy myös mm. Eurekalta, Joe Frexilta sekä monilta muiltakin valmistajilta, esim: https://www.crema.fi/fi/store/coffee-accessories/measures/scales

Cremasta on hyvä tietää, että se ei ole edullisin mahdollinen myyjä, mutta valikoimaa näyttää olevan kattavasti.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Vaakasuosituksia
« Vastaus #2 : Joulukuu 08, 2022, 11:26:59 ap »

Mulla ollut Acaia Lunar,  espresso käytössä sekä pour over.
Ainoa miinus minkä tälle keksisi, on ettei kahva mahdu vaa'alle. Mut toisaalta, se tekee tästä sopivan pienen drip traylle ja muuhunkin säilytykseen.
Firware updatet toimii hyvin ja akku kestää ikuisuuden, ei oo liikoja tarvinnu latailla.
Aplikaation kanssa välillä seuraan, millä ratioilla ja ajoilla muut ovat kaataneet, ja miten itse osun suunnittelemaani esim 4:6:seen.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Haappis

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 37
Vs: Vaakasuosituksia
« Vastaus #3 : Joulukuu 11, 2022, 19:30:11 ip »

Täällä Harion V60:n, joka on toistaiseksi palvellut ok. Harion tarkkuus on 0,1 gr vain 200 grammaan saakka, mikä ei riitä jos tarkoitus on punnita kaffeet kahvassa. Onkohan noissa aiemmin mainituissa vaihtoehdoissa asiat paremmin? 200 euroa vaakasta alkaa kuulostamaan paljohkolta.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Vaakasuosituksia
« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2022, 10:38:58 ap »

Onkohan noissa aiemmin mainituissa vaihtoehdoissa asiat paremmin?

Brewista punnitsee kahteen kiloon saakka. Kuulemma uudessa versiossa on myös usb-ladattava akku, btw.

Acaiat myös max. 2kg, paitsi Pyxis 500g. Valmistajan ilmoituksen mukaan.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Vaakasuosituksia
« Vastaus #5 : Joulukuu 16, 2022, 21:40:09 ip »

Mulla ollut Acaia Lunar,  espresso käytössä sekä pour over.
Ainoa miinus minkä tälle keksisi, on ettei kahva mahdu vaa'alle.
Sattuisitko omistamaan Harion 02 kannua? Miten hyvin se mahtuu Lunarille olettaen, että näyttö on vielä luettavissa?
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Vaakasuosituksia
« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2022, 16:48:06 ip »

Sattuisitko omistamaan Harion 02 kannua? Miten hyvin se mahtuu Lunarille olettaen, että näyttö on vielä luettavissa?
Mulla on Kalita kannu, aika samanlainen. Kyllä tuo mahtuu ja pystyy vielä lukemaan, mut ei se kokonaan mahdu.
Joskus laitoin kokonaan ja katsoin puhelimesta lukemat.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Vaakasuosituksia
« Vastaus #7 : Joulukuu 20, 2022, 11:22:53 ap »

Acaia lunarilla, aamun kalitalle kaadot. Mietin ottaa puhelimeen talteen datan siinä kun fiilispohjalta valuttelen. Siis silmällä, kun pinta laskee sopivasti ni kaatelee lisää.
En tiedä miksi olen joskus laittanut tuohon 3min ajaksi, mut siihen se osui. Lisänä tuo Grind on vanhasta myllystä. Odella ois ennemmin 3, mut nää on näitä.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Hangio

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Vaakasuosituksia
« Vastaus #8 : Huhtikuu 09, 2023, 00:52:11 ap »

Jaetaanpa oma noin vuoden kokemus Timemoren Miiror Black Basic Plus vaa’asta. Periaatteessa ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan sopiva omaan käyttöön. Noin viikko sitten meni kosketusnäppis ns. jumiin, eikä auttanut kuin virtakytkimestä virrat pois. Normaalisti tuota kytkintä ei tarvitse käyttää, vaan riittää vaa’an päällä olevan nappulan painaminen (lepotila?).

Uudelleenkäynnistyksen jälkeen olikin kalibrointi hukassa eli ensimmäisenä huomasin mitta-astian taaran muuttuneen noin 77 grammasta 110 grammaan, kun lisäilin satunnaisia punnuksia yksitellen ja eri yhdistelminä, niin summat eivät täsmänneet lainkaan. Timemoren sivuilla ja netissä oli yleisesti vähän *menestystarinoita” korjaukseen ja monin paikoin manattiin huonosti dokumentoitua ja paljon kalibrointipunnuksia vaativaa prosessia. En siis ollut ensimmäinen vastaavan ongelman kanssa painiva. Itseltäkääm ei vaadittavia punnuksia löytynyt hyllystä, joita joissain Timemoren omissa videoissa käytettiin.

Tänään kylässä käydessäni näin vanhan keittiövaa’an, sellaisen tasapainovehkeen, jossa käytetään tunnettuja vastapainoja. Nappasin puntit lainaan ja vot; epämääräisten ohjeiden ja noiden punnusten avulla sain vehkeen taas käyttökuntoon. Aika monta punttia piti prosessin aikana asettaa vaa’alle ja muutaman kerran piti arvata, mitä pitää seuraavaksi tehdä. Ainakin puoli päivää vaaka on taas toiminut moitteetta.

Todella huonoa asiakaspalvelua Timemorelta, netistä ei löydy oikean laitteen käyttöohjetta, ei kunnollista kalibrointiohjetta eivätkä vastaa heidän omalla youtube-kanavalle esitettyihin kysymyksiin vastaavasta tilanteesta kuin minulla. En siis voi varauksettomasti suositella Timemorea eli seuraava hankintaa tehdessä mitä todennäköisimmin ohitan Timemoren tuotevalikoiman. Esim. Acaialla tulee kalibrointipunnus mukana (tosin vain yksi, mikä ei periaatteessa riitä offsetin, kulmakertoimen ja s-käyrän korjaamiseen).

Ei ehkä pitäisi marista, kun vehje taas toimii. Saattaa toki olla, etten ole ainoa ko. vaa’an omistaja täällä
Kirjattu

Tomsku

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 68
Vs: Vaakasuosituksia
« Vastaus #9 : Huhtikuu 14, 2023, 18:07:25 ip »

Päädyin taannoisissa vaakapohdinnoissani tuohon nimenomaiseen Timemoren vaakaan. Itselle kehittynyt tapa napsauttaa siitä virta aina nimenomaan sillä kyljen pienellä liukukytkimellä päälle ja pois. Toistaiseksi ainakaan ei ole ollut ongelmia taaran kanssa.. *kop kop*

Pitääpä todeta, että hinta-laatu-ominaisuudet-suhteet ovat tuossa vaa'assa kunnossa. Se on suht responsiivinen (vrt. Harion Drip Scale) ja siitä löytyy automaattinen kellon käynnistys, kun alkaa vettä kaatamaan. Pinta on hiukan paremman tuntuista mattamuovia ja pysynyt naarmuttomana, toisin kuin Acaia Pearl S:ssä. En olekaan siitä kirjoittanut tänne tarinaa, mutta Cremalta tilasin ko. vaa'an ja se oli selvästi jokin tuotepalautus minkä sain. Siinä oli reunojen alla kahviroiskeita ja lisäksi se oli sellaista kiiltävää muovia, missä oli, oletettavasti lyhyellä käytöllä, tullut jo runsaasti naarmuja. Jäi aika halpa yleiskuva siitä. Nopea vaaka se oli, grammat vilisi näytöllä todella reaaliajassa, eli siitä plussat kyllä. Ja propsit myös Cremalle, reklamointiprosessi oli suoraviivainen ja onnistui myös vaihtaa tuohon Timemoren halvempaan vaakaan ja saada erotus palautuksena kortille millä maksoin Acaian.

Pearl S on kyllä nätein vaaka, olisin halunnut tykätä siitä noin niin kuin vaakana ja laadullisesti, mutta se ei vaan tuntunut hintansa arvoiselta.
Kirjattu