Kahvikeskustelu > Apua aloittelijoille

Aloittelijan laitepohdintaa myllyn ja espressokoneen kanssa

(1/5) > >>

Bahamies:
Tein aiheelle nyt oman ketjun, kun en oikein yhtä valmista ketjua löytänyt aiheelle.

Otsikossa aihe siis lyhyesti. Olen käyttänyt täysautomaattista Melittan Caffeo Solo konetta nyt pari vuotta ja sitä ennen toiset pari vuotta Siemensin vastaavan tyyppistä laitetta. Nyt lienee aika luovuttaa ja syventää harrastusta, kun parempi espresso kotona olisi tavoitteena.

Siispä loikkaan nyt puoliautomaattien maailmaan. Itse juon kahvini vähän milloin sattuu ja tuosta on muodostunut yllättävä kipukohta laitepohdintaan. En siis itse oikein lämpene ajatukselle, että kone vaatii pisimmillään 30-40min aikaa lämmetä, jotta se toimii optimaalisesti. Ymmärrän, että on olemassa smart-plugeja, joihin saa ohjeilmoitua etäkäynnistyksen ja ajastukset, mutta en ole halukas lähtemään sellaiseen viritykseen. Kahvikone elää minun ehdoilla, ei toisin päin. Tämä siis sulkee monet hitaimmat boilerilaitteet automaattisesti pois minun listoilta. Oma kipukynnys tuon lämpiämisajan suhteen on sellainen 10-15min. Jos siinä ajassa kone ei ole riittävän lämmin, että siitä saa kys. koneen mittapuulla hyvää espressoa, niin laite ei sovi minulle.

Lämpiämisaika on muodostunut minulle aikalailla kriteeriksi numero yksi. Muitakin kriteerejä olen keksinyt, alla ne tärkeysjärjestyksessä.
- PID
- Ohjelmoitava kahviannos
- Plussaa jos kone on hyvä vaahdottamaan maitoa, jos innostun tätä harjoittelemaan
- Mielellään 58mm suodatinkahva osien saatavuuden vuoksi, mutta pienenempi ei ole dealbreaker
- Hintaa alle 1000€

Hinta on kriteereistä viimeisenä koska en ole varma onko tuollaisia koneita kovinkaan montaa edes olemassa. Muutaman olen löytänyt, jotka kuitenkin kiinnostaisivat:
- Lelit Victoria tai Grace (PL81T)
- Sage Bambino Plus (Hieman lelun oloinen, mutta monesti aloittelijoille suositeltu)
- Quick Mill Orione (Nopea ja laadukkaan oloinen, mutta PID ja ohjelmoitavuus puuttuvat)
- Joku muu, mikä?

Tällä hetkellä kärjessä olisivat Lelitin vaihtoehdot

Myllyksi katselin alkuun Sette 270:aa, käytetytkin ovat vaihtoehto. Myllyjen suhteen kohtuullisen hintaisia hyviä vaihtoehtoja tuntuu olevan aika hyvin, joten näitä katselen varmaan rauhassa ja tutustun vaihtoehtoihin vielä lisää. Sette 270 nyt kuitenkin vaikuttaa edulliselta ja melko pidetyltä laitteelta.

Tavoitteena olisi tosiaan ensisijaisesti hyvä espresso, kohtuullisen nopeasti ja kohtuuhinnalla. Tämä on vähän tällainen kepillä jäätä kokeilu sen suhteen, että ovatko omat laitepohdinnat menneet edes jokseenkin oikeaan suuntaan vai etsinkö nyt jotain yksisarvista ja kannattaisi unohtaa koko homma. Suodatinkahvikin menee kyllä ja toinen vaihtoehto on sitten unohtaa tällaiset vaikeat espressot ja panostaa suodatinpuoleen enemmän. Itse nyt kuitenkin tykkään espressosta, joten siksi aloitan tästä suunnasta.

Jari:
Lelitin Victoria vaikuttaa ihan ok keittimeltä, mutta se on single boileri -keitin, joten jos maitokahveja haluaa vaahdotella on edessä lämpötilasurffausta. En tiedä tekeekö laitteen PID siitä helpompaa kuin vanhempien sinkkuboilerien kanssa, mutta pienet odottelut on joka tapauksessa aina edessä, kun haluaa vaihtaa uuttamisesta vaahdottamiseen, tai päinvastoin (tai jos haluaa tykitellä muutaman pelkän espresson putkeen). Se on tottakai asia, jonka kanssa voi oppia elämään ihan hyvin, jos niin haluaa. Espressomaailmassa rahalla saa yleensä helppoutta elämään.

Nyt kun foorumilla on myynnissä yksi käytetty Sette, niin ehkä keittimeen voisi laittaa sen tonnin verran ja tutustua Lelit MaraX:ään. Siinä ei tosin taida olla PIDiä, mutta HX-keittimessä se on aika tarpeeton. MaraX:ssä on kuitenkin paaaljon isompi boileri kuin sinkkuboilereissa (yleensä). Ja gruppokin on legendaarinen E61. Ne pitävät lämpötilan stabiilina, mikä itselleni on merkittävä seikka espresson kanssa touhutessa.

Bahamies:

--- Lainaus käyttäjältä: Jari - Heinäkuu 18, 2022, 20:15:44 ip ---Lelitin Victoria vaikuttaa ihan ok keittimeltä, mutta se on single boileri -keitin, joten jos maitokahveja haluaa vaahdotella on edessä lämpötilasurffausta. En tiedä tekeekö laitteen PID siitä helpompaa kuin vanhempien sinkkuboilerien kanssa, mutta pienet odottelut on joka tapauksessa aina edessä, kun haluaa vaihtaa uuttamisesta vaahdottamiseen, tai päinvastoin (tai jos haluaa tykitellä muutaman pelkän espresson putkeen). Se on tottakai asia, jonka kanssa voi oppia elämään ihan hyvin, jos niin haluaa. Espressomaailmassa rahalla saa yleensä helppoutta elämään.

Nyt kun foorumilla on myynnissä yksi käytetty Sette, niin ehkä keittimeen voisi laittaa sen tonnin verran ja tutustua Lelit MaraX:ään. Siinä ei tosin taida olla PIDiä, mutta HX-keittimessä se on aika tarpeeton. MaraX:ssä on kuitenkin paaaljon isompi boileri kuin sinkkuboilereissa (yleensä). Ja gruppokin on legendaarinen E61. Ne pitävät lämpötilan stabiilina, mikä itselleni on merkittävä seikka espresson kanssa touhutessa.

--- Lainaus päättyy ---

Kiitos vinkistä.

Itse en vaahdotusominaisuuksia, ainakaan vielä, arvota kauhean korkealle. Kyllä niitä maitojuomia tulee varmaan kokeiltua, mutta nykyisessä Melitassakaan ei ole mitään maidonvaahdotusominaisuuksia ja se ei ole minua haitannut lainkaan. Jos yhden boilerin kanssa joutuu sitten vähän odottelemaan silloin kun maitojuomia tekee, niin voin elää sen kanssa.

Katselin tuota MaraX:ää, mutta kokonaisbudjetti tuntui vähän karkaavan korkeaksi. Puhutaan kuitenkin ensimmäisestä espressokone+mylly-setistä minulle ja tuo tonnikin kyllä henkisesti kirpaisee jonkin verran. Katselin vähän käytettyjä ja päädyin sitten kokeilemaan kepillä jäätä Ascaso Steel Uno PID-koneella ja saman sarjan myllyllä. Kone ei varmasti ole täydellinen ja myllykään ei ole mikään ihmeellinen, mutta tuolla setillä saa varmaan testattua sen, että kuinka paljon sitä intoa tähän manuaalisempaan espresson tekoon itseltä löytyy. Tuohan konehan nyt on vielä pahamaineinen Thermoblock-kone, mutta olen itse valmis uhraamaan espresson laadusta hieman, jotta koneen käyttökelpoisuus sopii enemmän minulle. Kommentoikaa vaan jos löytyy jotain kokemuksia laitteesta tai jos on antaa hyviä vinkkejä tuon kanssa puuhaamiseen!

Katsotaan siis miten kahvinteko tuolla lähtee luonnistumaan.

OskuK:
Tässä "ensimmäinen kone" -ajattelussa tavallaan myönnetään että vähintään se ensimmäinen kone oli turha ja pelkkää rahankulua. Halvimmalla pääsee kun ostaa heti sen kolmannen koneen ;-D

Jari:
Oskulla on ihan hyvä pontti. Aika moni on aloittanut espressoharrastuksen kiroilemalla ensimmästä konettaan. Oma thermoblockini oli niin hirveä kapistus, että meni vuosikausiksi into koko harrastuksesta. Hankin sitten joskus myöhemmin sinkkuboilerin ja sillähän homma alkoi taas innostaa, mutta monta monta vuotta meni ihan hukkaan, kun otti niin paljon pannuun.

Nyt on se kolmas keitinkin menossa (ja samaan aikaan myös neljäskin ihan vaihtelun vuoksi - pitäähän nyt yksi vipukonekin olla). Ja vaikka yhä olisi päivittämiseen paljon erilaisia mahdollisuuksia, en ole kaivannut uutta keitintä piiitkään aikaan. Myllyjä on tosin vaihdeltu ja osteltu kahmalokaupalla. :)

Ascason lämmityselementti on itse asiassa thermocoil, vaikka Ascaso kutsuu sitä blokiksi (ei kovin hyvä idea, koska blokin maine on varsin huono). Thermocoil on edistyneempi ratkaisu, joten se voi toimia ihan kelvollisesti. Ei se liene kuitenkaan täysin ogelmaton. Amerikan foorumilla oli mielenkiintoista pohdiskelua Steel Uno PIDistä. En tiedä tuleeko sen kanssa suurta, tai edes pientä ongelmaa, mutta asiat on ainakin hyvä tiedostaa, jos esim. shotin säädössä tulee "outoja" ongelmia vastaan:

https://www.home-barista.com/advice/ascaso-steel-uno-professional-w-pid-is-thermoblock-issue-t59881.html#p684722

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta