Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Nakukahva Silviaan  (Luettu 45506 kertaa)

Kotimies

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #45 : Joulukuu 20, 2008, 23:51:23 ip »

Perimmäinen ongelmahan tässä on se että Silvian gruppo ei ole E61:nen, eikä nuo Rancilion kahvat tällaiselle grupolle suunniteltuja. Vaikka kahva onkin lähes samanlainen kuin "geenerinen" E61 kahva (liekkö tuo saamasi Ascason kahva tällainen?) ja fyysisesti siihen mahtuu samat sihdit, niin siinä on eroa ainakin niiden "korvien" paksuudessa/pituudessa ja miksei vähän muissakin mittasuhteissa.
Uhh... Olen jotakuinkin sitä mieltä, että tällaisen ei-ammattilaisen kahvista nautiskelijan ei voida olettaa tietävän koneiden/komponenttien A ja B välisia teknisiä eroja sillä tarkkuudella, että osaisi tarvikkeita tilatessaan kysyä toimittajalta oikein muotoillun kysymyksen ja vielä ymmärtää milloin vastaus on sekä esitettyyn kysymykseen sopiva että itselle eli omaan tarpeeseen sopiva... Rancilio Silviaan sopii Rancilio Silviaan tarkoitettu kahva - oli se sitten E61, F72 tai joku muu lentävän laitteen numeroa muistuttava malli ??? En aio ruveta viilaamaan itse tuota kahvaa korvista tai kärsästä.

Nyt voi olla käynyt esimerkiksi niin, että Silvian kahvasi on painanut grupon tiivisteeseen pientä uraa (milloin vaihdettu?) ja tuo uusi kahva ei nyt asetukkaan ihan tähän samaan kohtaan jolloin normaalikiristyksellä sinne jää jonnekin reunalle välystä.
Enpäs tiedä vaihdosta. Itse lienen koneen toinen käyttäjä. Ensimmäinen - terveisiä Ylöjärvelle - näyttää sen verran vakavasti suhtautuvan asiaansa, että uskon hänen vaihtaneen tiivisteen, jos siihen on ollut pienintäkään aihetta. Pitänee kuitenkin tarkistaa asia.

Mitään vuotoa ei tapahdu omalla kahvalla ja korilla. Eikä sitä tarvitse vääntää edes voimalla kiinni, kunhan laittaa napakasti, kuten aina ennenkin.

Voisit kokeilla ensiksi kiristää kahvaa vähän enemmän (minkä ei tosin "normaalikäytössä" pitäisi olla tarpeellista). Jos tuo kiristäminen auttaa, niin sitten voisi kokeilla tiivisteen vaihtamista uuteen taikka vähän pehmeänpään (olen hypistellyt sekä rancilion alkuperäistä tiivistettä silviaan että perus E61-tiivistettä ja vaikka nämä ovat samankokoiset, niin jälkimmäinen oli muistaakseni vähän joustavampaa materiaalia).

Nakun kiristämiseen vuodon lopettamiseen asti eivät joko voimani tai uskallukseni riittäneet. En usko sillä tiellä saavutettavan narniaa.

Mutta edelleen suosittelisin tuotteen vaihtamista oikeaan. Rancilion kahva on mielestäni laadukas tuote - tuo Ascaso kuulostaa hieman "bulkkitavaralta".

Tähän olen itsekin kallistumassa, eli siis ensin palautusta ja sitten uuden hankkimista jostain muualta. Tuota ei voine korjata toimivaksi eli E61-kahvasta (jos se nyt sellainen on, sopimaton kuitenkin) ei saane Rancilio Silvialle mitoitettua kahvaa. Harmi tämä sopimattomuus sinänsä, koska muuten tilausprosessi meni kivuttomasti ja tuote tuli säällisellä aikataululla. Nyt sitten lähdetään keskustelemaan ja selvittelemään miten tästä eteenpäin.

Eikös verkkokaupassakin kuluttajalla ole normaali palautusoikeus, jos tavara ei toimi kerrotulla tavalla? Kuuluuko palautuskulut kauppiaan vastattavaksi vai jääkö se kuluttajan kontolle?
Kirjattu
Quality over Quantity. Always.

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #46 : Joulukuu 21, 2008, 11:45:48 ap »

Itselläni on samanlainen kuin johannan kuvassa oli. Aluksi se vuosi oikeastaan aina. Tiivisteen vaihdon jälkeen jatkuvaa vuotoa ei ole esiintynyt. Joskus satunnaisesti, mutta se on poistunut kun olen pyyhkäissyt grupon/tiivisteen tarkemmin puhtaaksi. Tiiviste ei maksanut paljon mitään eikä ollut hankala vaihtaa. Luulin alkuperäisen tiivisteen olevan lähes uusi, mutta ilmeisesti varastointi tms. oli heikentänyt sen ominaisuuksia.

nakukahvani käätyy pidemmälle kuin ns. vakiokahva.
Vakiokahvassakin nokat ovat kierteellä, tosin hemmetin tiukasti kiinni.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #47 : Joulukuu 21, 2008, 13:35:11 ip »

Ts. löytyykö vielä joku asia, jonka voin tarkistaa ja/tai kokeilla estääkseni veden ohivuodon ennen kuin lähden keskustelemaan myyjän kanssa tuotteen palautuksesta?

Osaatko sanoa kiristyykö se tiivistettä vasten vai ottaako kiinni jostain muualta? Jos väännät sen todella tiukalla ja se on kiristynyt tiivistettä vasten, niin kahvan pitäisi olla tiukassa irroittaessa. Jos se taas ei ole tiukassa, niin korvat tai joku muu metalliosa on varmaan ottanut vastaan, eli kunnon puristusta tiivisteen ja kahvan välille ei ole tullut.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Kotimies

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #48 : Joulukuu 21, 2008, 16:20:55 ip »

Osaatko sanoa kiristyykö se tiivistettä vasten vai ottaako kiinni jostain muualta? Jos väännät sen todella tiukalla ja se on kiristynyt tiivistettä vasten, niin kahvan pitäisi olla tiukassa irroittaessa. Jos se taas ei ole tiukassa, niin korvat tai joku muu metalliosa on varmaan ottanut vastaan, eli kunnon puristusta tiivisteen ja kahvan välille ei ole tullut.

Kahvaa olen vääntänyt niin tiukkaan kuin olen uskaltanut, järkeä toki käyttäen. Omaani ei ole koskaan tarvinut vääntää niin tiukkaan kuin tuota nakukahvaa olen kokeillut. Ja silti se naku vuotaa. Harmi se, että vuotoa lukuunottamatta kahva toimii eli uutto on mainion näköistä ja tulos on maistuvaa. Ainoa ero on lisääntynyt creman määrä ja creman keston piteneminen (johtunee määrästä), mutta sen koen itse positiivisena.
Kirjattu
Quality over Quantity. Always.

Kotimies

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #49 : Joulukuu 21, 2008, 17:13:40 ip »

Itselläni on samanlainen kuin johannan kuvassa oli.

Onko sinulla minkäänlaista merkkiä kahvassa siitä, että se olisi Rancilion valmistama? Omassa vakiokahvassani on metallissa alapuolella stanssattuna Rancilion logo.

Ja sama kysymys Johannalle!

Alla alekkain kahvat ja rinnakkain korit (oma oikealla).
Kirjattu
Quality over Quantity. Always.

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #50 : Joulukuu 21, 2008, 18:10:47 ip »

Alla alekkain kahvat ja rinnakkain korit (oma oikealla).

Saisitko vielä kuvan noiden kahvojen "korvista" rinnakkain - siis sivulta päin. Näissä on ollut omien kokemusteni perusteella se isoin ero Rancilion kahvassa omiin E61 kahvoihini verrattuna (3kpl, ja näissä omissa kahvoissani korvat ovat siis keskenään samanlaiset).
Kirjattu

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2816
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #51 : Joulukuu 21, 2008, 18:30:54 ip »

Kahvaa olen vääntänyt niin tiukkaan kuin olen uskaltanut, järkeä toki käyttäen. Omaani ei ole koskaan tarvinut vääntää niin tiukkaan kuin tuota nakukahvaa olen kokeillut.

Mutta jääkö kahva tällöin tiukkaan? Eli onko se kiristynyt tiivistettä vasten, vai jotain metalliosaa vasten? Meinaan vaan sitä että jos korvat tai kori ottaa kiinni ekana, niin sitten ei tiiviste pidä.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Johanna

  • Vieras
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #52 : Joulukuu 21, 2008, 18:38:45 ip »

Onko sinulla minkäänlaista merkkiä kahvassa siitä, että se olisi Rancilion valmistama? Omassa vakiokahvassani on metallissa alapuolella stanssattuna Rancilion logo.

Ja sama kysymys Johannalle!

Sori mulla ei vielä ole nakukahvaa joten en sen tarkemmin tunne niitä mitä nyt kuvia olen katsellut, siinäjasiinä tilatakko vai ei KaffeGrossisten yksi vaihtoehto mistä sen sais.
Kirjattu

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #53 : Joulukuu 21, 2008, 20:09:52 ip »

Juu, Omani tilasin espressoparts.com: sta. Enää en muista hintaa ihan tarkalleen, enkä löytänyt fourumilta siihen liittyvää viestiäni. Hintaa taisi kertyä siinä sadan dollarin paikkeilla. Kapine piti vielä noutaa tullipostista ja se taitaa olla siinä ja siinä, tuliko koko hommalle hintaa likimain sata euroa?
Kalliiksi se siis tuli ja halvemmalla olisi saanut vaikka mistä.
Homma kuitenkin kilpistyi huonoon saksan kielen osaamiseen ja siihen, että "donkey" ei niitä luvannut toimittaa.
Nythän se on sama, minkä maksoi, eihän hyvää ja toisaalta halpaa kannata verrata toisiinsa...
On minusta kiva, että kahvat ovat prikulleen samanlaiset, paitsi, että nakussa ei ole pohjaa.. Se on ihan "orkkis" Rancilio,kuten nokallinenkin. Hyvä tuli, vaikkakin kalliilla.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #54 : Joulukuu 21, 2008, 20:18:59 ip »

Saksasta ostettu nakukahva Zaffiroon maksoi 50 euroa toimituskuluineen ja samassa paketissa tuli muutakin tilpehööriä.
Viikossa tuli tavarat.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Kotimies

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #55 : Joulukuu 21, 2008, 20:50:10 ip »

Saisitko vielä kuvan noiden kahvojen "korvista" rinnakkain - siis sivulta päin.

Valaisu ja kahden kahvan virittely siten, että kuvasta näkisi selkeästi molemmista korvat vertailua varten... Kokeilin muutamaankin otteeseen, mutta ei onnistu, ei minun taidoillani. Sorry, nyt pitää nostaa kädet pystyyn tuon asian kanssa.

Kokeilin myös antaa korville mauseria, mutta sekään ei anna yksiselitteisesti noille vinoille pinnoille kahta peräkkäistä kertaa samanlaisia mittauksia. Ainoa toimiva mittari lienee siis Silvian gruppo. Se kyllä huomaa kyllä eron noiden kahden välillä.
Kirjattu
Quality over Quantity. Always.

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #56 : Joulukuu 21, 2008, 23:20:48 ip »

Valaisu ja kahden kahvan virittely siten, että kuvasta näkisi selkeästi molemmista korvat vertailua varten... Kokeilin muutamaankin otteeseen, mutta ei onnistu, ei minun taidoillani. Sorry, nyt pitää nostaa kädet pystyyn tuon asian kanssa.

Kokeilin myös antaa korville mauseria, mutta sekään ei anna yksiselitteisesti noille vinoille pinnoille kahta peräkkäistä kertaa samanlaisia mittauksia. Ainoa toimiva mittari lienee siis Silvian gruppo. Se kyllä huomaa kyllä eron noiden kahden välillä.

Korvien eron näki ihan suoraan silmällä kun niitä rinnakkain aikoinani vertasin. Noiden sinun kuviesi perusteella nuo metalliosat ovat aika samannäköisiä - ainoa merkittävä ero mitä tuosta vinkkelistä erottaa on tuon logon puuttuminen. Muovikahvat ovat tietysti erilaiset, mutta nämäkin ovat irtilähtevää sorttia ja voivat periaatteessa aivan hyvin vaihdella.

Oletko muuten huomannut tuon akallion (pariin otteeseen) esittämän kysymyksen - eli miten se portafiltteri ottaa gruppoon kiinni kun sen laittaa tiukkaan. Itse jos käännän portafiltteriä enemmän kuin on tarvis (=voimalla), niin sen irroittamiseen tarvitaan myös voimaa ja irtilähteminen on "nihkeää" eli se ottaa auki kääntäessä jonkin matkaa selvästi tiivisteeseen kiinni. Kun irroitat tuota nakukahvaa (silloin kun se on laitettu tiukasti kiinni), niin käyttäytyykö se näin, vai irtoaako se siitä helposti jo pienenkin avausliikkeen jälkeen?

Katsastappa muuten lampun kanssa näkyykö tiivisteessä painaumaa tms.

Niin, ja tuo aiemmin mainitsemasi sihtien heiluminen uudessa portafiltterissä johtunee todennäköisesti vähän normaalia väljemmästä "jousesta" joka siellä kahvan sisällä on (tämä siis lukitsee sihdin paikoilleen ja on kanssa tarvittaessa vaihdettavissa).
Kirjattu

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #57 : Joulukuu 22, 2008, 09:07:18 ap »

Onko sinulla minkäänlaista merkkiä kahvassa siitä, että se olisi Rancilion valmistama? Omassa vakiokahvassani on metallissa alapuolella stanssattuna Rancilion logo.
Ei mitään mainintaa Ranchiliosta. Nakukahvani kääntyy samalla voimalla hieman pidemmälle kuin vakiokahva. Jos vakiokahva pysähtyy kello kuuden kohdalle, niin nakukahva menee ehkä puoli viiden - viiden väliin.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e

Kotimies

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 39
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #58 : Joulukuu 23, 2008, 22:22:41 ip »

Oletko muuten huomannut tuon akallion (pariin otteeseen) esittämän kysymyksen - eli miten se portafiltteri ottaa gruppoon kiinni kun sen laittaa tiukkaan.

Sorry vaan, tuo kysymys on mennyt ohi, vaikka onhan se siellä, kun silmällä katsoo...

Itse jos käännän portafiltteriä enemmän kuin on tarvis (=voimalla), niin sen irroittamiseen tarvitaan myös voimaa ja irtilähteminen on "nihkeää" eli se ottaa auki kääntäessä jonkin matkaa selvästi tiivisteeseen kiinni. Kun irroitat tuota nakukahvaa (silloin kun se on laitettu tiukasti kiinni), niin käyttäytyykö se näin, vai irtoaako se siitä helposti jo pienenkin avausliikkeen jälkeen?

Oma Silviani on vastannut molemmilla kahvoilla kiristämisen jälkeiseen irrottamiseen täsmälleen identtisellä käänteisellä prosessilla. Kiinnittämisessä vastus kasvaa - sanotaan nyt vaikka paremman termin puutteessa - imemällä koko ajan. Vastaavasti irrotettaessa kahva ei lonksahda irti vaan lähtee vähän kuin saapas suosta, jos tuo nyt mitään kenellekään kuvaa... Fiilis on sellainen, että käännän kahvaa kiinni kumimaista vastusta vastaan. Kuminen tms. tiiviste sopii paremmin kuvaan kuin tiukkeneva metallikierre.

Katsastappa muuten lampun kanssa näkyykö tiivisteessä painaumaa tms.

Pitääpä kääntää joulun aikana joutavana hetkenä kone nurin ja tuijotella sinne silmä pitkänä...

Niin, ja tuo aiemmin mainitsemasi sihtien heiluminen uudessa portafiltterissä johtunee todennäköisesti vähän normaalia väljemmästä "jousesta" joka siellä kahvan sisällä on (tämä siis lukitsee sihdin paikoilleen ja on kanssa tarvittaessa vaihdettavissa).

Varsin looginen asia. Jos näin on, niin voiko sivusuunnassa heiluvan korin ja kahvan välistä vuotaa vettä uuton aikana? Eli jos vaikka korin reuna painuisi tiivisteeseen, mutta se pääsee elämään sivusuunnassa, pitääkö se vettä paineen alla?
Kirjattu
Quality over Quantity. Always.

LaNuit

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Nakukahva Silviaan
« Vastaus #59 : Huhtikuu 11, 2009, 03:13:14 ap »

Anteeksi, jos toistan asioita, mutta minulle jäi hieman epäselväksi, mitkä Rancilion koneisiin tarkoitetut nakukahvat sopivat Silviaan..

Onko jollakin ehkä kokemusta seuraavanlaisesta kahvasta
http://www.pasmarose.de/catalog/product_info.php/cPath/34_93/products_id/1247?osCsid=d2907b61b44c30de9cab5fa65a1c0d95
ja sattuisitteko tietämään sopiiko se Silviaan?
Kirjattu