Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: aloittelija kaipaa neuvoja.  (Luettu 5494 kertaa)

tumps

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
aloittelija kaipaa neuvoja.
« : Helmikuu 21, 2022, 08:37:17 ap »

Terve kaikille. Sain vihdoin rekisteröidyttyä.
Olen pikkuhiljaa tehnyt siirtymää paremman kahvik maailmaan kun sain maistaa mutteripannulla tehtyä mokkaa.

Olen nyt juonut kauppojen espressoja ja keitellyt niitä bialrtti brikka keittimellä. olen jauhannut kahvit melko karkeaksi hation myllyllä ja olen kyllä nauttinut. Toisinaan toki tulee hieman kitkerää.

Välillä olen ostanut suomalaisten pienpaahyimoiden kahveja paikallisesta k-kaupadta mutta nyt jälkeenpäin täältä luettuna nämä ovat siis olleet aika 'vanhoja" (paahtopäivästä kulunut 4 kuukautta).

Myös paikallisen kofeiinikomppanian oman brändin alla olevia kahveja olen ostanut mutta näissä ei ilmoiteta paahtopäivää.

Nyt siis itse asiaan eli pariin kysymykseen:

1) Kannattaako kahvit tilata suoraan suomalaisilta paahtimolta vai tuleeko esim cremasta tilattuna vanhaa kahvia?

2)tuleeko aeropressillä parempaa kahvia kuin tuolla brikalla?

3)Olen tykästynyt melko tummiin suklaisiin kahveihin. osaisiko joku vinkata tällaisen?
Kirjattu

Atzu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: aloittelija kaipaa neuvoja.
« Vastaus #1 : Helmikuu 21, 2022, 14:29:25 ip »

1) Itse olen saanut paahtimoilta suoraan tilattuna aina tuoreemmalla päivällä. Esim. kerran tilasin pari pussia Helsingin Kahvipaahtimon kahveja Cremalta ja ne oli 1-2 kk vanhoja kun taas paahtimolta tilattuna pari päivää-viikko paahtopäivästä.

2) Niillä tulee erilaista kahvia. Menetelmä itsessään ei määritä paremmuutta, se on pitkälti omista preferensseistä kiinni. Jos tykkäät täyteläisemmästä ja vahvasta kahvista, tykkäät varmasti espressosta ja mutteripannulla tehdystä kahvista. Toisaalta jos AeroPressillä käyttää metallista kestofiltteriä paperifiltterin sijaan, kahviin pääsee enemmän kahvin rasvoja mukaan ja mausta tulee pressopannumaisempi ja täyteläisempi kuin paperifiltterillä. Molemmilla saat varmasti hyvää, mutta vähän erilaista kahvia.

3) Monelta paahtimolta löytyy valikoimasta joku keskipaahtoinen tai tumma brasilialainen kahvi, jonka makukuvauksessa on pähkinää ja/tai suklaata. Esimerkiksi Kahiwan Fazenda California, Record Coffeen Brazil Mixtape, Pirkanmaan Paahtimon Brazil San Rafael.
Kirjattu
Rocket Appartamento + Eureka Mignon Specialita + Hario V60 + 1ZPresso JX

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: aloittelija kaipaa neuvoja.
« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2022, 16:37:36 ip »

Creman valikoima on huima mutta kahvit voivat olla vanhoja.
Nyt tuli 4 kk vanhaa ja 1.5 kk vanhaa. Vanhimmat olleet jopa vuoden vanhoja.
Riskiä ostaa sieltä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: aloittelija kaipaa neuvoja.
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2022, 22:14:09 ip »

1) Kannattaako kahvit tilata suoraan suomalaisilta paahtimolta vai tuleeko esim cremasta tilattuna vanhaa kahvia?

2)tuleeko aeropressillä parempaa kahvia kuin tuolla brikalla?

3)Olen tykästynyt melko tummiin suklaisiin kahveihin. osaisiko joku vinkata tällaisen?

Ehdottomasti suosittelen tilaamaan suoraan paahtimoilta. Myös silloin, kun kyseessä on ulkomainen paahtimo. Oletan toki, että kyse on artesaanipaahtimoista. Itse olen tottunut saamaan niistä alle viikon vanhoja paahtoja. Toiveen mahdollisimman tuoreesta erästä voinee myös esittää tilatessa. Noh, nykyisellään ainakin ulkomailta saa varautua pidempiin toimitusaikoihin.

Itse pidän Aeropressin tuottamasta kahvista mutterikeitintä enemmän. Vähän samantyylistä juomaa saa Aropressilläkin esim. Prismo-filtterillä ja tummemmilla paahdoilla - jos sellaisesta tykkää. ;) Aeropress on kuitenkin kiva kahvinvalmistusväline. Se taipuu yllättävän moneen ja kaikki uuttoparametrit voi halutessaan pitää hyvin omissa hyppysissä. Jos pieni hifistely sattuu innostamaan.

Mutterikeitin-metodin tuotoksia ovat jotkut parantaneet käyttämällä valmiiksi kuumennettua vettä. Tällöin jauhettu kahvi ei joudu ylenmääräisen kuumuuden turmelemaksi. Se taittanee kitkeryyttä jonkin verran, jos käytetty papu mahdollistaa sen, että kitkeryyttä ei ole.

Suklaista kahvia kannattaa hakea etelä-/väli-amerikkalaisista pavuista. Esim. Guatemala ja Brasilia tuottavat kahveja, joiden usein kuvaillaan olevan suklaisia ja pähkinäisiä. Kannattaa selailla esim. kotimaisten paahtimoiden valikoimia ja bongailla niistä kutkuttavan kuuloisia single-origineja. Valikoimat vaihtelevat melko taajaan, joten en uskalla suositella jotain, joka joskus viime vuonna olisi ollut tilanteeseen sopiva.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: aloittelija kaipaa neuvoja.
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2022, 07:15:19 ap »

Kaupoissa on vanhaa papua, se kun ei kierrä.
Pienpaahtimoista ilman muuta kannattaa tilata suoraan.
Ulkomaisista suuremmista paahtimoista ei, eivät usein anna edes tilausmahdolisuutta tai ainakin hinnat kovempia kuin kahvien nettikaupasta.

Itse tilaan Saksasta (espresso-international.de) italialaiset kahvini, jopa kertovat parasta-ennen päivämäärät. Jotka siis voivat olla 2 vuotta tai enemmän. Näitä sitten sotken Inkapaahtimon tai Pirkanmaan-
Monsoonmalabariin.

Mokkapannuun liittyen Hofmasella kiinnostavia videoita, tosin sen kaikki videot on aika kiinnostavia.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: aloittelija kaipaa neuvoja.
« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2022, 15:16:36 ip »

Valikoimat vaihtelevat melko taajaan, joten en uskalla suositella jotain, joka joskus viime vuonna olisi ollut tilanteeseen sopiva.

Suosittelenpa sittenkin.

Huomasin, että Turun Kahvipaahtimolla on yhä saatavana Espresso Brazil Fazenda Mariano. Muistikuvani mukaan luonnehdinta vastaa melko osuvasti kahvin makua.

"Pulped natural brassikahvi, joka on luotettava tanssikumppani maidolle. Suklaan sävyt ja voimakas mantelin maku, yhdessä miedon hapokkuuden kanssa tekevät tästä kahvista upean pohjan maitokahveihin.
Mariano maistuu myös shottina aivan taivaalliselle. Kuin mantelista puristettu suklaakahvi!"
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

tumps

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: aloittelija kaipaa neuvoja.
« Vastaus #6 : Helmikuu 22, 2022, 17:43:04 ip »

Kiitoksia kovasti avusta. pitääpä laittaa tilaukseen vaikka tuolta turun kahvipaahtimolta noita papuja. mitenkäs jos useamman pussin tilaa niin kannattaako avaamattomia pusseja säilyttää ihan huoneen lämmössä?
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: aloittelija kaipaa neuvoja.
« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2022, 18:08:38 ip »

Jos omistaa kunnollisen pakastimen, niin silloin pavut kannattaa säilyttää pakkasessa. Useimmat teippaavat pussin venttiilin, kun pakastavat kahvin.

Pakastaminen hidastaa kahvin ikääntymistä huomattavasti. Näin ainakin, kun kyseessä ovat jauhamattomat pavut. En tiedä onko jauhetun kahvin pakastamista kukaan katsonut aiheelliseksi tutkia.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E