Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Gaggia Classic kokemuksia  (Luettu 17844 kertaa)

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Gaggia Classic kokemuksia
« Vastaus #30 : Huhtikuu 19, 2018, 12:21:31 ip »

Sun pitäis valmistaa kaljat ite, niin puhuttais samasta asiasta.


Totta, en valmista tosiaan oluttakaan, enkä sano simanvalmistustanikaan harrastukseksi, vaan simanvalmistukseksi.
Se, saanko olla saitilla moraalisessa mielessä, se onkin kiinnostava pointti ;-D
...ja lisätään nyt sekin, että en todellakaan vääntäisi kahvejani itse jos liki olisi säällistä kahvia tuotava sopuhintainen kahvila. Aika harva meistä pesisi pyykkejäänkään jos liki olisi sopuhintainen pesula...me pyykkinpesuharrastajat!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2018, 14:18:26 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Gaggia Classic kokemuksia
« Vastaus #31 : Huhtikuu 19, 2018, 19:59:52 ip »

Kyllä kai foorumilla voi hengailla, vaikka ei varsinaisesti kokisikaan kahvia harrastukseksi. Kiinnostus kahviin ja sen valmistamiseen sekä valmistuslaitteisiin lienee aivan riittävä syy foorumihengailuun. ;)

Itse kyllä olen usein kertonut harrastavani kahvia - en kuitenkaan imurointia, saati pyykkäämistä.
Erona lienee se, että en yritä löytää toinen toistaan parempia imureita tai pyykinpesuaineita ja pyri analysoimaan pesutuloksia.
En myöskään punnitse 0,1g tarkkuudella pesuainemääriä, tai kellota sekunnin tarkkuudella kuinka paljon minkäkin maton imurointiin kannattaa käyttää aikaa optimituloksen saavuttamiseksi.

Kyllähän kahvia - espressoakin - voi juoda sen suuremmin harrastamatta. Rahaa siihen palaa joka tapauksessa enemmän kuin imurointiin tai pyykkäämiseen. Asumiseen ehkä menee enemmän rahaa vuositasolla, mutta sitäkään en varsinaisesti koe harrastavani. ;D

Aika usein muuten saa vastata kysymykseen: miten kahvia voi harrastaa? Siihen olen pruukannut vastata, että vähän samalla tavalla kuin viinejä; miettii miltä erilaiset kahvit maistuvat ja pyrkii oppimaan eri kahvin maiden/tuotantoalueiden, prosessointimetodien, kasvukorkeuden, lajikkeiden, etc. ja tietysti valmistustavan vaikutuksesta lopputulokseen.

Jokainen tissuttelija ei ole viiniharrastaja sanan varsinaisessa merkityksessä. Yleisesti on aika selkeä käsitys, mitä viiniharrastus tarkoittaa.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Gaggia Classic kokemuksia
« Vastaus #32 : Huhtikuu 19, 2018, 20:08:28 ip »

Ymmärsivätkö nyt kaikki, mistä on kysymys!
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

tpalo

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: Gaggia Classic kokemuksia
« Vastaus #33 : Huhtikuu 19, 2018, 20:47:21 ip »

Amen, Jari. Harrastaa kuka harrastaa, mutta kaikki ainakin tykkäävät kahvista. Pyykinpesua en itse ainakaan kovin paljoa rakasta.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Gaggia Classic kokemuksia
« Vastaus #34 : Huhtikuu 19, 2018, 20:51:28 ip »

Aika usein muuten saa vastata kysymykseen: miten kahvia voi harrastaa?

Wikissä on ihan hyvä määritelmä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Harrastus
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Gaggia Classic kokemuksia
« Vastaus #35 : Huhtikuu 19, 2018, 23:47:40 ip »

...ja lisätään nyt sekin, että en todellakaan vääntäisi kahvejani itse jos liki olisi säällistä kahvia tuotava sopuhintainen kahvila. Aika harva meistä pesisi pyykkejäänkään jos liki olisi sopuhintainen pesula...me pyykkinpesuharrastajat!

Lisätään nyt sekin, että....
 
Minä en tyytyisi sää(dy)lliseen kohtuuhintaiseen kahviin, vaikka sitä saisi pilkkahinnalla samasta talostakin. Kyllä sen pitää olla priimaa, tai sitten ollaan ilman. Lidlin Tarrazu sen taas osoitti. Annoin loput pois ainakin omasta mielestään "kahviharrastaja"-kaverilleni, joka ei ole niin tarkka kahvin mausta... ::)

Kyllähän siitä Lidlin Tarrazun pahimmasta tervaisuudesta pääsi eroon, kun antoi kahvin rankasti aliuuttua (omiin standardeihin verrattuna) tyyliin: 18g->30g n. 20s. Se oli jo lähes siedettävää, muttei todellakaan sitä, mitä nautintoaineilta odotan.

Pesuloiden kanssa taas on se ongelma, että edes kalliit pesulat eivät ole kovin laadukkaita nykyisin. Tuppaavat kaikki menemään samojen keskuspesuloiden kautta ja virheitä tulee, muttei myönnetä.

Se on turhaa toiveajattelua, että tässä maailmassa halvalla saisi mitään hyvää... Paitsi esim. metsästä sieniä ja marjoja, olettaen ettei laske omalle tekemiselleen hintaa. Eli, jos se menee harrastuksen piikkiin. ;D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2018, 23:51:45 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

studiokukila

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Gaggia Classic kokemuksia
« Vastaus #36 : Syyskuu 12, 2021, 23:37:50 ip »

Itse juuri "jouduin" tilaamaan Gaggia New Classicin (oli järkevä joka suhteessa ja next level upgrade vekotin) koska vanha palvelija kyykähti, mulla on vielä Krupsin mylly mutta tilalle tulee käytettynä Ascaso i mini mylly, 10v vanha mutta sain halvalla :D
Kirjattu