Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Mylly suodatinkahville?  (Luettu 9024 kertaa)

Gambit

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Mylly suodatinkahville?
« : Lokakuu 18, 2020, 19:31:55 ip »

Pahoittelen jos tästä oli jo keskustelu jota en vaan löytänyt.

Mutta mitä myllyä suosittelisit jos käyttötarkoitus on Suodatinkahvit, mutteripannu, aero press ym. Mutta ei siis tarvitse yltää espressoon asti. Ja siis sähkömylly hakusessa.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #1 : Lokakuu 18, 2020, 23:45:15 ip »

Keskustelua suodatinmyllyistä yleensä on ollut vähän siellä täällä, ihan hyvä avaus.

Nykyisinhän suodatinkahville on oikein hyviäkin vaihtoehtoja olemassa myös kuluttajaluokassa, näitä on tullut viime vuosina useampia. Alla muutamia vaihtoehtoja, nähdäkseni hintajärjestyksessä, joita itse harkitsisin jos olisi myllynostohousut jalassa. Jokaisesta muutamia huomioita, joista osa on neutraaleja, osa positiivisia ja osa negatiivisia. Ymmärtääkseni kaikki näistä toimii suodatinkahville vallan hyvin.

Baratza Encore
-edullinen
-tarpeettoman muovinen
-ei ole suunniteltu single-dose-myllyksi, mutta ilmeisesti vain on-off-kytkin, niin ei sitä voi ajastimellisenakaan käyttää.
-ymmärtääkseni vähän rasittava ääni

Baratza Virtuoso+ (minulla on itselläni tämän edeltäjä, ilman +-merkkiä)
-vähän vähemmän muovinen kuin edellinen
-ihan oikea toimiva ajastin.
-rasittava ääni (pahempiakin on kyllä)

Wilfa Svart Uniform
-Kelvollinen ulkonäkö
-kantena vaaka (käytettävyys näin ilmeisesti vähän kehno vaikka periaatteessa ihan kelvollinen vaaka)
-single dose
-automaattinen sammutus

Niche Zero
-toimii ilmeisesti aika hyvin myös suodatinkahville, vaikka onkin tähdätty alunpitäen espressomyllyksi.
-single dose
-ei vallan ruma
-hintava muihin verrattuna


Jokerina Fellow Ode
-vasta tulossa Eurooppaan, ensimmäiset euro-myllyt joukkorahoittajilla ymmärtääkseni ensi kuussa, kaupoissa varmaan jouluun mennessä
-kompakti koko
-single dose
-epätyypillinen ulkomuoto, minusta ihan kivan näköinen
-ennakkoarviot positiivisia, ameriikanihmiset on tuota jo saaneet ja pääsääntöisesti vaikuttavat olevan tyytyväisiä
-pitäisi olla verrokkeihin nähden hiljaisempi ja nopeampi, mutta enpä vielä tiedä


Mulla tosiaan on tuo Virtuoso, ja sillä tulee vallan hyvää jauhatusta. Olen kyllä osallistunut tuon Oden joukkorahoitukseen ja se on tässä jossain vaiheessa tulossa, korvaa kyllä toisen myllyn, Virtuoso jää toistaiseksi edelleen käyttöön (kaksi käyttöpaikkaa). Jos tuo Ode on selvästi parempi, tilaan toisen samanlaisen korvaamaan Virtuoson. Jos nyt heti pitäisi ostaa mylly, itse kallistuisin tuohon Wilfaan. Olen siinä ymmärryksessä, että se on nyt kaupasta saatavista edullisemmista myllyistä paras suodatinkahvikäyttöön.
Kirjattu

burmanm

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 67
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2020, 09:46:45 ap »

Wilfa Svart Uniform
-Kelvollinen ulkonäkö
-kantena vaaka (käytettävyys näin ilmeisesti vähän kehno vaikka periaatteessa ihan kelvollinen vaaka)

Svart Uniforminhan saa myös ilman tuota vaakaa, jolloin se on halvempi, sekä harjatulla teräksellä jos ulkonäön puolesta pitää siitä vaihtoehdosta enemmän. Itse voin suositella Wilfaa, enemmän sitä käytän kuin Nicheä tällä hetkellä. Ode on varmasti mielenkiintoinen, mutta siitä ei ole omaa kokemusta.

Listasta jäi vielä puuttumaan Eureka Mignon Filtro ja Brew Pro, ensimmäinen on lähempänä noiden muiden vaihtoehtojen hintaa.
Kirjattu

Gambit

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2020, 16:08:44 ip »

Kiitos hyvistä vastauksista. Sen unohdin mainita että (toimiva) ajastin olisi iso plussa myllyssä. Ja mielellään saatavuus suomesta.
Kirjattu

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2020, 16:41:59 ip »

Listasta jäi vielä puuttumaan Eureka Mignon Filtro ja Brew Pro, ensimmäinen on lähempänä noiden muiden vaihtoehtojen hintaa.

Näistä kahdesta en ollut tietoinenkaan. Ja nyt kun mainitsit, niin muistan kuulleeni tuosta vaa'attomasta Uniformista. Listastani puuttuu toki myös ammattilaiskäyttöön tarkoitetut myllyt, mutta tämä ei ollut vahinko

Kiitos hyvistä vastauksista. Sen unohdin mainita että (toimiva) ajastin olisi iso plussa myllyssä. Ja mielellään saatavuus suomesta.

Näillä vaatimuksilla jäljelle taitaa jäädä ainoastaan Virtuoso+. Eureka BrewProssa näyttäisi olevan ajastin, mutta saatavuus Suomesta ei toteudu ainakaan vaivatta. Mignon Filtrossa ei liene ajastinta, kuten ei myöskään Encoressa ja loput on single dose.

Mutta suosittelisin kyllä harkitsemaan single dose -käyttöä. Ei juurikaan vaivalloisempaa, eikä tarvitse annostusta miettiä papua vaihtaessa tai hopperin tyhjentyessä. Single dose on ennemmin etu kuin haitta. Noihin Baratzan myllyihin saa ilmeisesti myös single dose -hopperin, mutta sen saatavuus voi olla vähän kehnohko.
Kirjattu

Gambit

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2020, 16:48:51 ip »

Kirjoitinpa taas huolimattomasti kiireessä. Eli ajastin tai single dose olisi hakusessa. Single dose todellakin jopa helpottaa hommaa.
Kirjattu

Lasy

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #7 : Lokakuu 25, 2020, 15:12:54 ip »

Saget on tosi muovisia, ei ainakaan omassa mökkikäytössä kestänyt kuin vähän yli takuuajan. Toi hario vaikuttaa ihan NS Grintalta.  Nää kaikki on kartioteräisiä, ei kaikkien mielestä optimaalista suodatinkäyttöön.

Ite ostaisin Wilfa Svart Uniformin ilman vaakaa, jos oisin suodatinkäyttöön myllyä ostamassa.
Kirjattu

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #8 : Lokakuu 25, 2020, 21:31:13 ip »

Jottei olis liian helppo valita ;D niin minulla taas tuommoinen Sage Smart Grinder eli aikoina Gastroback-nimellä varustettu (tarkemmin Gastroback 42639 Design Kaffeemühle Advanced Pro) on kestänyt yli kahdeksan vuotta ilman ongelmia, ostin sen vuonna 2012 Amazon.de:stä 185€lla. Päivittäisessä käytössä, pääosin espressojauhatusta, mutta myös AP, V60, pannukahvia, french press jne. tuolla tehty. Päädyin silloin tuohon, kun halusin myllyn, jonka jauhatusta on helppo ja nopea vaihtaa eri valmistustapojen mukaan.
 
(Tosin nykyään itse jauhan V60, AP, DCP kahvit Lido 3lla omin pikku kätösin, mutta käsimyllyähän tässä ei haussa ollut...)
Kirjattu

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #9 : Lokakuu 26, 2020, 21:44:45 ip »

Millaisia mieli piteitä seuraavista myllyistä:

https://www.crema.fi/fi/products/hario/v60-electric-coffee-grinder/2298

Olen juonut Alicantessa tuolla Harion myllyllä jauhetun ihan pätevän V60:n. En tosin itse ihan tällä referenssillä uskaltaisi myllykaupoille ruveta. Mutta että kahvilakäytössä nähty...
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

burmanm

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 67
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2020, 14:14:29 ip »

Olen juonut Alicantessa tuolla Harion myllyllä jauhetun ihan pätevän V60:n. En tosin itse ihan tällä referenssillä uskaltaisi myllykaupoille ruveta. Mutta että kahvilakäytössä nähty...

Varmasti kaikenlaista löytyy, mutta että rebrandatty kiinalainen grinderi jossa on 36mm terät kahvilakäytössä..
Kirjattu

Atzu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #11 : Lokakuu 29, 2020, 09:27:15 ap »

Itsellä olisi hakusessa mylly pour overille, pääasiassa V60:llä tulee tehtyä kaksi kuppia kerralla. 1:15 suhteella laitan kahvia 33.3g ja vettä 500g. Hakusessa olisi siis mylly, jonka kapasiteetti olisi n. 35g. Wilfa Uniform olisi hyvä vaihtoehto sähkömyllyksi, mutta käsimylly voisi olla parempi vaihtoehto - yksi sähkölaite vähemmän pöydällä. Tällä hetkellä käytössä on Hario Skerton, mutta se on hyvin epämukava käyttää ja jauhatus on epätasaista. Tuon korvaajaksi olen katsellut 1ZPresson JX:ää, vaikuttaisi hinta-laatusuhteeltaan oikein kelvolta laitteelta. Löytyykö kokemuksia muista hyvistä käsimyllyistä? Comandante C40 varmasti, mutta menee jo aika hintavaksi.
Kirjattu
Rocket Appartamento + Eureka Mignon Specialita + Hario V60 + 1ZPresso JX

Lasy

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 40
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #12 : Lokakuu 29, 2020, 12:01:29 ip »

Kinu m47 olen käyttänyt, mutta tuottaa minun makuuni liikaa tomua. Atomi on mielestäni paljon parempi suodatinkahville.

JX pro on crema.fi:ssä vain 24€ jx:ää kalliimpi. Ite maksaisin 24€ jo pelkästään siitä, että säätö on kammen puolella. Boonuksena saisi säätövaraa espressopäähän.
Kirjattu

eero

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #13 : Lokakuu 29, 2020, 15:28:58 ip »

Täältä ääni C40:lle, tekee loistavat sumpit ja nopeasti. Hintakaan ei ole ongelma, kun laskee myllyn kestävän eliniän. Tällöin kustannukset jäävät murto-osaan kahviharrastuksen kokonaiskustannuksista (ne pavut).
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Mylly suodatinkahville?
« Vastaus #14 : Lokakuu 29, 2020, 20:04:53 ip »

Tämä kannattaa myös katsoa!
Fellow Ode
Linkki
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.