Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: kahvin ph, hollantilainen kahvi ym...  (Luettu 9927 kertaa)

Kaffe

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
kahvin ph, hollantilainen kahvi ym...
« : Syyskuu 08, 2007, 22:16:55 ip »

Hei,
 
Olen uusi näillä sivustoilla, joten seuraavassa muutamia kahviin liittyviä kysymyksiä. Pahoittelen, jos kyselen tyhmiä...
 
Olen ollut ja olisin mielelläni vieläkin kova kahvinjuoja, mutta valitettavasti kahvi on alkanut aiheuttaa minulle jonkin verran närästystä/liikahappoisuutta. Kuitenkin on tuntunut siltä, että jotkin kahvit (esim. tumma kahvi) eivät aiheuta niin paljon ongelmia. Onko vaalea- ja tummapaahtoisen kahvien ph:ssa eroa ja miten se mahtaa vaikuttaa esim. närästykseen? Oma käsitykseni on, että tumman kahvin ph on korkeampi eli se ei olisi niin hapanta ja näin ollen parempi vaihtoehto vatsalle. Onkohan tämä olla totta vai pelkkää kuvitelmaa? Saako kahvista vatsaystävällisempää käyttämällä runsaasti maitoa? Miten tuo tummemmaksi paahtaminen vaikuttaa kahvin terveyteen? Esim. Pauligin Parisienne-kahvi haisee ja maistuu palaneelta ja yleensä kun jokin "palaa pohjaan", niin se on epäterveellisempää. Lisääntyykö karsinogeenien tms. määrä, kun kahvi paahdetaan tummemmaksi?
 
Lisäksi kysyisin eri maissa myytävistä/käytettävistä kahvilaaduista/-paahdosta. Suomessa ilmeisesti suositaan vaaleapaahtoisia kahveja ja ulkomailla tummempaa paahtoa. Itse olen tummemman paahdon ystävä ja esim. hollannissa juomani kahvi on ollut mielestäni parasta jota olen koskaan saanut. Mielestäni se oli tummaa ja hyvin "runsasta" ja tuntui olevan vielä "vatsaystävällisempää". Onko Hollannissa yleisesti juotu kahvi erilaista kuin Suomessa (mitä kahvimerkkejä hollannissa juodaan)? Olen yrittänyt metsästää Suomesta hollantilaista kahvia, mutta toistaiseksi en ole sellaista onnistunut löytämään, mistähän sellaista voisi löytää?
Kirjattu

julehti

  • Global Moderator
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 89
Vast:kahvin ph, hollantilainen kahvi ym...
« Vastaus #1 : Syyskuu 09, 2007, 18:51:32 ip »

Juotko vain pitkää suodatinkahvia? Käsittääkseni vaaleaksi paahdetuissa pannu- ja suodatinkahveissa oleva parkkihappo ärsyttää vatsaa. Olen juonut liki kolmekymmentä vuotta vain espressoa, jos sitä vaan on saatavilla. Kun joudun juomaan paljon suodatinkahvia - olipa se sitten miten hyvää tahansa, vatsan olo ei ole viimeisen päälle hyvä.

Kokeilepa espressoa. Senhän voit tehdä myös pitkäksi. Jos nyt maitoa pitää saada, sitten lattea.

Enpä menisi niinkään kahvin karsinogeeneistä kantamaan huolta. Eiköhän ruoan karsinogeenit ole aivan eri luokan ongelma.
Kirjattu
Juhani
--------
mustan ystävä jo vuosikymmenet

Kaffe

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vast:kahvin ph, hollantilainen kahvi ym...
« Vastaus #2 : Syyskuu 09, 2007, 22:14:52 ip »

Lainaus käyttäjältä: julehti
Juotko vain pitkää suodatinkahvia? Käsittääkseni vaaleaksi paahdetuissa pannu- ja suodatinkahveissa oleva parkkihappo ärsyttää vatsaa. Olen juonut liki kolmekymmentä vuotta vain espressoa, jos sitä vaan on saatavilla. Kun joudun juomaan paljon suodatinkahvia - olipa se sitten miten hyvää tahansa, vatsan olo ei ole viimeisen päälle hyvä.

Kokeilepa espressoa. Senhän voit tehdä myös pitkäksi. Jos nyt maitoa pitää saada, sitten lattea.

Enpä menisi niinkään kahvin karsinogeeneistä kantamaan huolta. Eiköhän ruoan karsinogeenit ole aivan eri luokan ongelma.


No nyt tulee amatöörimäinen kysymys:  :oops:  mitä tuo pitkä tarkoittaa?? :oops:
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:kahvin ph, hollantilainen kahvi ym...
« Vastaus #3 : Syyskuu 09, 2007, 23:20:13 ip »

Eiköhän julehti tarkoita sitä perinteistä suomalaista suodatinkahvia, jossa kuuma vesi lillutetaan kahvipurujen läpi 5-10 min ajan. Tällä "varmistetaan", että mahdollisimman paljon parkkihappoja sun muita vatsaa ärsyttäviä aineita liukenee kahviin. Suodatinkahvi on aina vatsaa ärsyttävä.

Sen sijaan espressoMENETELMÄ, siis tapa, jossa kahvi valmistetaan 20-30 sekunnissa, on huomattavasti vatsaystävällisempi. Suuri osa "pahoista hapoista" jää puruihin, eikä liukene kahviin.

Siis suurin ero on lillutusmenetelmän ja espressomenetelmän välillä. Kahvin paahtoaste vaikuttaa, kuten itsekin arvelit. Vaaleat Suomi-paahdot ovat yleensä happamia, tummemmat paahdot vähemmän. Tämä vaikuttaa kuitenkin masun hyvinvointiin paljon vähemmän, kuin valmistusmenetelmä. Itse teen "tavallisenkin" kahvin espressomenetelmällä, vaihdan vain vähän vaaleampiin papuihin.

Maidon käyttö helpottaa asiaa. Kalkki neutralisoi happoja. Maito tosin ei sovi läheskään kaikille aikuisille, vaikka eivät varsinaisia laktoosi-intolerantteja olisikaan.

cartman
Kirjattu

Mariia

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 408
Vast:kahvin ph, hollantilainen kahvi ym...
« Vastaus #4 : Syyskuu 09, 2007, 23:52:19 ip »

Lainaus käyttäjältä: cartman
Maidon käyttö helpottaa asiaa. Kalkki neutralisoi happoja. Maito tosin ei sovi läheskään kaikille aikuisille, vaikka eivät varsinaisia laktoosi-intolerantteja olisikaan.


... ja jos suomalainen maito ei sovi, niin ulkomainen voi hyvinkin käydä. Suomalaien pastöröintitapa on ilmeisesti erilainen kuin esim. Saksassa.

Tuosta ulkomaisen kahvin hyvyydestä, tuoreus on myös vaikuttava seikka. Suomessa suodatinkahvi on massatuote, ja marketista ostettuna kaikkea muuta kuin tuoretta  :(
Kirjattu
Jos ihminen on pystytty lähettämään kuuhun, niin kyllä Oulun aamukoneeseenkin täytyy kahvit saada!

Esa

  • Administrator
  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 874
kahvin ph, hollantilainen kahvi ym...
« Vastaus #5 : Syyskuu 10, 2007, 09:12:41 ap »

Lainaus käyttäjältä: Kaffe
Oma käsitykseni on, että tumman kahvin ph on korkeampi eli se ei olisi niin hapanta ja näin ollen parempi vaihtoehto vatsalle. Onkohan tämä olla totta vai pelkkää kuvitelmaa? Saako kahvista vatsaystävällisempää käyttämällä runsaasti maitoa? Miten tuo tummemmaksi paahtaminen vaikuttaa kahvin terveyteen? Esim. Pauligin Parisienne-kahvi haisee ja maistuu palaneelta ja yleensä kun jokin "palaa pohjaan", niin se on epäterveellisempää. Lisääntyykö karsinogeenien tms. määrä, kun kahvi paahdetaan tummemmaksi?

Käsityksesi on oikea. Mitä tummemmaksi paahdetaan, sitä vähemmän happoa. Myös eri papulaatujen hapoisuudessa on valtavat erot. "Suomalaiseen makuun" tehty suodatinkahvi on todella hapanta.

Maito laimentaa kahvia ja ehkä hieman neutraloi happojakin, joten maitokahvi on vatsalle helpompi. Jos ei ole laktoosi-intolerantti :-)

Karsinogeeneista en tiedä, mutta voisi niitä kuvitella olevan ainakin hyvin tumissa paahdoissa enemmän. Tavallisissa paahtoasteissa väri ei tule palamisesta vaan sokerien karamellisoitumisesta, joten keskitumma kahvi tuskin on karsinogeenisempaa kuin vaalea. Mikään terveysjuoma kahvi ei ole koskaan.
Kirjattu

julehti

  • Global Moderator
  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 89
Vast:kahvin ph, hollantilainen kahvi ym...
« Vastaus #6 : Syyskuu 10, 2007, 10:58:06 ap »

Lainaus käyttäjältä: Kaffe
No nyt tulee amatöörimäinen kysymys:  :oops:  mitä tuo pitkä tarkoittaa?? :oops:

Tarkoitin sillä sitä, että mikään ei estä ajamalla vaikka kahden desin verran vettä espressokoneella tavanomaisen alle puolen desin asemesta.

Suodatinkahvihan on toki luonnostaan pitkää, jos sitä vertaa espressoon.

Joskus maistoin espresson ajon jälkeen espressopanoksen lävitse ajettua vesiplöröä (no ei se nyt niin laihaa ole). Yllättävän hyvämakuista. Niinpä nykyään ajan ensin normaalin shotin ja sen jälkeen toiseen kuppiin noin desin plöröä, jonka hutaisen helttaan ihan janojuomaksi. Njam njam.
Kirjattu
Juhani
--------
mustan ystävä jo vuosikymmenet