Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Delter Coffee Press  (Luettu 8170 kertaa)

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #15 : Syyskuu 22, 2019, 16:17:31 ip »

jep, itse olen ottanut tavaksi huuhtaista eli kostuttaa mäntäosan ja tiivisteen ennen käyttöä, niin tiivisteen rullautumisen on välttänyt. Kuivana tiivisteellä on taipumusta takertua kiinni ja  varsinkin männän eka nosto on nihkeämpää.
Kirjattu

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #16 : Syyskuu 25, 2019, 22:55:06 ip »

Joe Frex ap metallisuodatinta kokeiltu, sopii mitoiltaan eikä jumita, mutta aika lailla tuli mujua kuppiin. Joten tuossa kärsii sitten muut DCPn hyvät puolet... jatkossa pitäydyn itse kyllä papreifilsuissa. APn paperifilsut ovat n. millin (tai jotain sinne päin, en mitannut :) ) DCPn alkuperäisiä filsuja isompia, mutta toimivat kyllä hyvin.

Hieman mietityttää miten tuo silikoninen jet seal ja männän tiivisterengas pidempää käyttöä kestää... samoin muoviputki hieman "notkuu" kun tiukemmin puristaa, kokonaisuudessaan ei ihan yhtä jämäkän tuntuinen kuin esim. ap. Aika näyttää miten kestää.

Männän päähän laitettava tulppa on hyvä varuste, kun putken kaataa ihan täyteen niin kuuma vesi hohkaa aikalailla ja kämmentä alkaa kuumottamaan pressatessa, tulppa auttaa. 

Itse olen vielä tottunut veden mittaamaan grammoissa joten huomasin, että 200 ml merkki putkessa ei ole ihan 200gr, jää jonkin verran alle. Siinä 200ml merkin yläpuolella on joku pienenmpi viiva, se on noin 215 gr.

Yleensä 250gr tai 300gr annoksia on tullut tehtyä, vaatii pari kaatoa että noihin pääsee. Ei se hankalaa ole, vaikkakin DCPn putki on läpimitaltaan pienempi kuin apn, joten hiukan tarkempana saa olla ettei läikyttele ohi, kun suoraan vedenkeittimestä kaataa. Tykkäisin kyllä jos putki olisi hiukan isompi...

Jauhatuskarkeus vielä vähän hakusesssa, jossain suodatinkarkeuden ja esson välissä se sweetspot lienee on ::), mutta vielä ei optimia ole löytynyt eikä näppituntumaa muodostunut. Mutta ihan hyviä kuppeja kyllä tulee, tällä jatketaan vielä:)
Kirjattu

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #17 : Marraskuu 23, 2019, 19:19:43 ip »

Hiljaista tällä threadilla, ei taida DCP omistajia vielä kovin montaa olla tai sitten ovat hiljaista sorttia, joten päivitellään nyt tänne jotain :)

Itselläni on kertynyt parisen kuukautta DCP kokomusta ja siitä on muodostunut pääasiallinen kahvintekoväline. V60 ja ap, joista varsinkin viimeksi mainittu oli aiemmin päivittäisessä käytössä, ovat molemmat jääneet kaapin perukoille. Essoa silloin tällöin toki.

Ja miksikö DCP? Koska omaan makuuni saan sillä paremman ja selkeämmän makuista kahvia kuin muilla tämän hetkisillä välineilläni.

Muutaman kerran kun DCPtä vertailin V60n ja aeropressin kanssa, niin makuprofiilissa V60lla pääsee lähemmäksi, mutta DCPllä jää kaatotekniikan pohdinnat pois ja parametrit kokonaisuudessaan on paremmin kontrolloitavissa ja toistettavissa (erityisesti uuttoaika, osin myös veden lämpötila). Ap:ssa noi paremetrit on kyllä samalla tavalla kontrolloitavissa kun DCPllä, mutta immersio valmistustekniikkana antaa ”muhjuisemman” maun ja tuntuman kahviin. DCPllä tehtynä kahvi maistuu omassa suussa selkeämmältä, eri makuvivahteet erottuvat paremmin. APllä myös joskus päätyy hienoa mujua kuppiin, mutta DCPllä ei, vaikka paperifilsu on molemmissa välissä.

Jos näitä yrittäisi jotenkin hahmottaa niin olisko Aeropress pressopannun kehittyneempi versio ja Delter sit ehkä V60 tai jonkun muun ”suodatinsuppilon” kehittyneempi versio :D

Havaittu yksi käyttöongelma: muutaman viikon jälkeen DCPn mäntä alkoi ”lyömään tyhjää” ja pullautteli isoja kuplia, roiski jopa putkesta ulos ikävästi eli "Y-tiiviste" fuskasi. Tuosta pääsi eroon kun huolellisesti astianpesuaineella pesi kaikki osat ja männässä olevan "Y-tiivisteen", jolloin tiiviste saa tarvitsemansa pidon takaisin. Tiiviste hieman elää mäntää nostaessa ja painaessa, ja sen pitä olla täysin vesitiivis "uuttoputken" sisäpintaan nähden.

Paperifilttereillä menty ja ap:n filtterit toimivat myös vaikka ovat n. millimetrin isompia. Itse tykkäisin, että uuttoputki olis vähän tilavampi ja kertakaadolla sais tehtyä isomman annoksen, jotain 280-300g olis kiva. Nyt "maksimitäyttö" on 215-220g, josta aamukahvimukillisen saa, mutta ei isoa... :P
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #18 : Marraskuu 24, 2019, 13:13:26 ip »

Delterin lisämiinuksia: Mäntäosan tiiviste ei ole painettaessa tarpeeksi tiivis, mäntää ylös vetäessä tiiviste on liian tiivis, vettä joutuu lisäämään kesken valmistuksen ja toisinaan vettä purskahtaa ulos laitteen yläosasta.

Delterin uuttokammion alaosa (purusektori) on hyvä idea. Kun vaan tuon yläosan olisi saanut Aeropress-malliseksi niin laite olisi ollut parempi.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #19 : Marraskuu 24, 2019, 17:35:06 ip »

Delterin uuttokammion alaosa (purusektori) on hyvä idea. Kun vaan tuon yläosan olisi saanut Aeropress-malliseksi niin laite olisi ollut parempi.

=> just tänään mietin, että mitä jos alkais käyttämään DCPtä "Aeropressmaisesti" eli ei laitakaan ensin mäntää paikalleen ja kaada vedet perään ja nostele&paina mäntää pari kertaa kuten ohjeessa sanotaan vaan -> purut kammioon, kääntö kupin päälle, vedet uuttokammioon ja vasta viimeiseksi  mäntä paikalleen ja press... Samalla mahtuu myös enemmän vettä yhdellä kaadolla putkeen.
En heti keksi mitä tuossa menettää alkuperäiseen ohjeeseen verrattuna ::) pitää muutaman kerran kokeilla ainakin.
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #20 : Marraskuu 26, 2019, 07:53:31 ap »

... ja vasta viimeiseksi  mäntä paikalleen ja press... Samalla mahtuu myös enemmän vettä yhdellä kaadolla putkeen.

Jep, tuo toimii :)
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #21 : Tammikuu 01, 2020, 21:19:26 ip »

Jep, tuo toimii :)

joo hyvin toimii :) eli näin nykyään teen DCPllä kahvit
- jauha pavut
- Delter nurinpäin vaa'an päällä, purut DCPn "seal" tiivisteen päälle uutto-osioon
- suodatinosa kupin päälle, sisään paperifiltteri
- kuumenna / keitä vesi
- paperifiltterille huuhtelu kuumalla vedellä, samalla kuppi lämpenee
- suodatinosa filttereineen kiinni uutto-osaan ja "ladattu" DCP ympäri kupin päälle ja koko komeus vaa'an päälle
- kuuma vesi putkeen xxx grammaa (huom. mäntä ei siis tässä vaiheessa ole paikoillaan)
- mäntä putkeen paikoilleen
- nosta kuppi ja DCP pois vaa'an päältä, työnnä mäntää hieman alas ja odota hetki = blooming tai "esiuutto"
- sitten mäntä alas/ylös, kunnes kaikki vesi on mennyt läpi ja kuppi valmis

Selvät plussat tällä tavalla:
+ männän tiiviste ei kenkkuile: ei rullaannu alaspäin painettaessa eikä jumita ylös nostettaessa, ei fuskaa eikä purskauttele vettä
+ vettä mahtuu kertakaadolla enemmän (max 300g), koska mäntä ei vie tilavuutta
+ vettä voi kaataa lisää männän sisään kesken uuton = saa vielä isomman annostuksen
(+ IMHO käytännössä selkeämpi ja helpompi tapa kuin alkuperäinen ohje)

Aamun "isoon kuppiin" menee toi 300g (/18g), aika täyteen putki tulee ja kun männän laittaa paikalleen, niin piripintaan, mutta onnistuu kyllä. Jos haluaa kerralla vielä isomman annostuksen, niin männän sisään voi kaataa lisää vettä, kun on osan pumpannut kuppiin. Itse olen tehnyt näin esim 20g/330g, tuo alkaa purujen/uutto-osion suhteen olla aika maksimissa.

Delterin uuttokammion alaosa (purusektori) on hyvä idea. Kun vaan tuon yläosan olisi saanut Aeropress-malliseksi niin laite olisi ollut parempi.
Jos joku tekisi ap:lle vastaavan erillisen "jet seal uuttokammio" lisäosan, jonne purut laitean, niin hankkisin kyllä... olis vähemmän muoviputkiloita kaapissa...:D 
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2020, 23:06:28 ip kirjoittanut m4tti »
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #22 : Joulukuu 03, 2020, 12:45:52 ip »

Mistä tyypit on tilanneet lisää Delterin filsuja?
Omat on loppu, eikä jaksais leikellä AP:n papereita.
Koitin googlettaa, mut kovin kalliit oli postarit. Coffeehitillä oli joku bulkki filtteri, mut en arvannut sitä lähteä tilailemaan.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #23 : Joulukuu 05, 2020, 21:11:19 ip »

Minä olen kyllä käyttänyt AP filsuja ihan leikkaamatta, ei niitä mun mielestä tarvii leikata...?
Sit on käytössä tuollainen kestofiltteri (Kiinasta), se toimii myös hyvin, ei jää jumiin eikä päästä mujua läpi.
Ja kolmas keino myös kuvassa näkyvissä ;D "Joku" oli ostanut väärän kokoisia suodatinpusseja ja koronapuhteina leikkasin niistä muutman sataa DCP filtteriä, toi metallisuodatin toimi sapluunana. Tuli suodatinpusseille melkoinen arvonnousu samalla...
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #24 : Joulukuu 06, 2020, 21:03:33 ip »

Mun mielestä ap:t oli snadisti liian isoja. Ehkä mä kokeilen uudestaan, niitä meinaa riittää.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #25 : Joulukuu 06, 2020, 22:49:16 ip »

No joo, ottahan ne pikkuisen reunaan kiinni kun laittaa sinne "siivilään", mutta huuhtelun jälkeen asettuu ihan nätisti paikoilleen. En itse huomannut eroa kupissa tai käytössä muuten mitään hankaluutta, ja eipähän ainakaan putoa, kun kääntää sen siiviläosan uuttoputken päälle :)
Kirjattu

Lati

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #26 : Joulukuu 19, 2020, 22:27:28 ip »

Tulipa moinen härpäke hankittua. Hyvää kahvia tuntuu tulevan tuolla perus 12g aeropress-jauhatuksellista kahvia ja 200ml vettä; aluksi 50ml ja sitten 100ml ja sit loput. Jostain syystä kuppi on parempi niin, kuin 24g kahvia ja 400ml vettä. Pitää vielä lisää testailla. Minkälaista reseptiikkaa nykyisin muut käyttää?
Kirjattu

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #27 : Joulukuu 20, 2020, 19:28:34 ip »

Oma "perusaamukahvi" menee edelleen tuolla ketjussa vähän aiemmin mainitulla metodilla ja annostuksella (18g/300g), jauhatus sama mitä V60lle käyttäis. Tämä myös aina uusilla pavuilla se "oletus/lähtöarvo", jauhatusta tai annostusta säädän sitten hiukan suuntaan tai toiseen, että saa omaan suuhun sopivan kupin.
Mutta en ole DCPlle mitään varsinaisa  "reseptejä" AP tyylin lähtenyt rakentamaan, tässä on hieman suoraviivaisempi lähestymistapa "purut ja vesi torveen ja truuttaa läpi..." :D   
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #28 : Joulukuu 20, 2020, 23:46:15 ip »

Oma "perusaamukahvi" menee edelleen tuolla ketjussa vähän aiemmin mainitulla metodilla ja annostuksella (18g/300g), jauhatus sama mitä V60lle käyttäis. Tämä myös aina uusilla pavuilla se "oletus/lähtöarvo", jauhatusta tai annostusta säädän sitten hiukan suuntaan tai toiseen, että saa omaan suuhun sopivan kupin.
Mutta en ole DCPlle mitään varsinaisa  "reseptejä" AP tyylin lähtenyt rakentamaan, tässä on hieman suoraviivaisempi lähestymistapa "purut ja vesi torveen ja truuttaa läpi..." :D   
Aika lailla sama täällä.
Mulla jauhatus omaa aeropressiäni hienompaa, about mutterille verrattavissa. Annostus 17,5g/250g, vesi vedenkeittimestä kuumana. Hidas puristus = maukas kahvi.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

m4tti

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 112
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #29 : Helmikuu 09, 2021, 14:47:21 ip »

400ml DCP? :o Onkohan tää joku uusi isompi versio DCPstä: "Delter Coffee Press 400 ml"
Ei tohon mun nykyiseen mahdu kuin se 300g kerralla (ilman mäntää). ??? Jos on isompi versio, niin melkein pitää päivittää, pahus.

update: tsekkasin tuon, ihan sama on kuin aiemminkin, ei ole isompi. En tiedä mistä toi "400ml" tulee, mutta saman kokoinen on kuin aiemminkin... eli 300 g vettä mahtuu putkeen kerralla.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2021, 19:41:39 ip kirjoittanut m4tti »
Kirjattu