Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Ongelma tuoreempien papujen kanssa  (Luettu 4893 kertaa)

kapellimestari

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Ongelma tuoreempien papujen kanssa
« : Heinäkuu 02, 2020, 22:06:12 ip »

Mulla on mielenkintonen ongelma, en siis saa kahvista millään hyvää tuoreilla pavuilla itse jauhettuna. V60 tai moccamasteri tai moccamasterin yhen kupin keitin niin valmiiksi jauhetuista pavuista saan ihan Ok kahvia ja tuoreista itse jauhetuista en millään. Varsinkin moccamasterilla tuoreista tuntuu ettei reunat kostu kunnolla vaikka sekottaiskin välillä. Mitä en nyt hiffaa tai osaa? Jauhanu Esim moccamasterille vähän karkeemmaks kun kaupan valmis tai kokeillu paljonkin karkeempaa mut kumpikaan ei oikeestaan oo parempi.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Ongelma tuoreempien papujen kanssa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 03, 2020, 00:06:16 ap »

Mulla on mielenkintonen ongelma, en siis saa kahvista millään hyvää tuoreilla pavuilla itse jauhettuna. V60 tai moccamasteri tai moccamasterin yhen kupin keitin niin valmiiksi jauhetuista pavuista saan ihan Ok kahvia ja tuoreista itse jauhetuista en millään. Varsinkin moccamasterilla tuoreista tuntuu ettei reunat kostu kunnolla vaikka sekottaiskin välillä. Mitä en nyt hiffaa tai osaa? Jauhanu Esim moccamasterille vähän karkeemmaks kun kaupan valmis tai kokeillu paljonkin karkeempaa mut kumpikaan ei oikeestaan oo parempi.

Mikä on tässä kontekstissa tuore papu?
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

kapellimestari

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Ongelma tuoreempien papujen kanssa
« Vastaus #2 : Heinäkuu 04, 2020, 23:34:26 ip »

Ihan vasta paahdetusta kuukauteen pariin. Käy Varsinki moccamasterilla käy efekti että se lähtee kukkii kunnolla keskeltä ja just ku ajattelet että kohta se vesi levii myös reunoille ni se holahtaa jo läpi suodattimesta. Cup onellaki oon nähny videoita missä se vesi nousee ihmisillä Ns puruja Korkeemmalle mut mulla sitä vettä ei kerry niin paljoo missään kohtaa. En hiffaa
Kirjattu

PetteriSeppänen

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 91
Vs: Ongelma tuoreempien papujen kanssa
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2020, 19:06:28 ip »

Ihan vasta paahdetusta kuukauteen pariin. Käy Varsinki moccamasterilla käy efekti että se lähtee kukkii kunnolla keskeltä ja just ku ajattelet että kohta se vesi levii myös reunoille ni se holahtaa jo läpi suodattimesta. Cup onellaki oon nähny videoita missä se vesi nousee ihmisillä Ns puruja Korkeemmalle mut mulla sitä vettä ei kerry niin paljoo missään kohtaa. En hiffaa

Tuoreissa pavuissa on runsaasti hiilidioksidia joka vapautuu veden osuessa. Asia hellittää kun harrastaa esiuuttamista eli mokkiksella vähän vettä päälle ja kunnon sekottelua, varsinainen vesi päälle vasta parin minuutin päästä.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Ongelma tuoreempien papujen kanssa
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2020, 21:24:33 ip »

Jos ongelma esiintyy jopa pari kuukautta vanhoillakin pavuilla, niin silloin lähtisin etsimään syytä joko jauhatuksesta, paperista, tai niiden kombinaatiosta.

Toisaalta enpä minä kovin hyvin tunne suodatimkeittelyasioita. Omat harvoin käytetyt "suodatinkahvi"-metodini kun ovat hyvin pitkälle immersiouuttamista.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Ongelma tuoreempien papujen kanssa
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2020, 12:45:16 ip »

Jos omia paahtoja, tai muuten vaan tosi tuoreita käyttää. Eli alle viikko paahdosta, niin tuo "bloom", eli se kukinto jossa vesi ja purut paisuvat ja kumpu päästää hiilidioksidia ulos. Niin jo siitä huomaa onko liian tuoretta. Joskus olen liian tuoretta koittanut aeropressillä, tuloksena purujen pakoyritys pois ap:stä.
Tosiaan tuo porautuminen, mokkiksella jos liian vähän keittää (alle 5dl), omassa keittimessäni tulee tästä kraateri. Sitten kun lisään ihan vain desin (6dl), niin tuo kraateri häviää. Tässä nyt omat tarkasteluni tän Mokkiksen kanssa, siihen olen jauhatuksen karkeuden säätänyt. Moccamaster SM-kisoihin keitintä tuli seurailtua enemmän. Ne nyt meni ihan päinvastoin kuin olin suunnitellut.
Itse annan vähän vettä tulla purujen päälle, tippalukko kiinni (pannu pois alta), antaa bloomin tekeytyä, sit vähän vettä taas päälle, sekoitusta ja pannu alle.
Noi keittimet on kovin suunnattu useammalle kuin yhdelle tai kahdelle kupille.
En osaa kyl sit sanoa one cup mallista, minkälainen tuo suihkuputki siinä on?

Oliko tästä apua, vai mikä se kysymys nyt taas olikaan. Maanantai! Oi, tule jo tiistai ja hae minut pois...
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

kapellimestari

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 18
Vs: Ongelma tuoreempien papujen kanssa
« Vastaus #6 : Heinäkuu 11, 2020, 00:53:46 ap »

Siinä on vaan suora putki mistä tulee et ei ehkä ihan kaikkein paras mut siinä on niin pieni se suppilon reikä et luulis sen täyttyvän enempi täyteen ja purujen kastuvan kokonaan
Kirjattu