Unohdin edellä kommentoida kahvin maustamista.
En näe sitä erityisen tarpeellisena, vaikka tietysti jos joku niin haluaa tehdä, niin ei siinä mitään pahaa ole. Kahvi toisaalta on kenties makukomponenteiltaan maailman monipuolisin elintarvike. Sitä ei mielestäni ole erityistä syytä maustaa itse, paitsi jos raaka-aine ei ole kelvollista sellaisenaan. Sellaista ei aidon kahviharrastajan kotoa tietysti löydykään.

Keski- ja Väli-Amerikan kahveissa on tyypillisesti havaittavissa erilaisia makuja kuin vaikkapa Afrikan sarven alueen kahveissa. Jo pelkästään kahvin prosessointi (esim. kuiva- vs märkäprosessointi) ja sen erilaiset kasvatusolosuhteet, puhumattakaan sen paahtamisesta ja uuttamisesta eri tavoin tai eri parametrein tuovat myös aina esiin erilaisia makukomponentteja, ja kaikkia mahdollisia yhdistelmiä tutkiessa menee helposti vuositolkulla, tai oikeastaan vuosikymmeniä ilman, että edes tulee mieleen, että itse tarvitsisi alkaa sotkea makuja mausteilla, tai
huh-huh-sentään makusiirapeilla.
Onhan se aika huikeaa, että periaatteessa samasta (vaikka eihän se asiaan vihkiytyneelle tietenkään niin ole, että eri maiden kahvit edes olisivat samaa tavaraa) raaka-aineen makumaailmasta voi löytää mm. erilaisia pähkinöitä, luumua, tummaa suklaata, valkosuklaata, karamellia, aprikoosia, mustikkaa, vadelmaa, mansikkaa, viinimarjaa, kirsikkaa, rusinoita, bergamottia, sitruunaa, limeä, appelsiininkuorta, mandariinia, kanelia, paahdettua ruokosokeria, Mars-patukkaa ja ties mitä kaikkea muuta - jopa kypsää pihvitomaattia! Tuota viimeistä en edes itse uskonut, ennen kuin ensimmäisen kerran tuli vastaan kenialainen papu, jossa oli selvä kypsän pihvitomaatin umaminen aromi. Se oli outo, mutta varsin hyvä kahvi.
Hoffmannin kirja The World Atlas of Coffee on aika suositeltavaa ensiluettavaa, jos oma kahvimatka alkaa kiinnostaa.