Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat  (Luettu 6471 kertaa)

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat
« Vastaus #15 : Helmikuu 05, 2020, 13:55:36 ip »

Yksittäistä keitintähän ei voi arvioida...jos voisi, niin pystyn sanomaan, että useimmin olen saanut pahaa kahvia nimenomaan mokkamasterilla keitettynä ;-)

Tässä olen pakotettu toistamaan itseäni uudelleenmuotoillen. Kyseinen merkki on Suomen suosituin. Ja Suomessa valmistettava suodatinkahvi on valitettavasti kovin usein pahaa. Niinpä helposti Moccamaster yhdistyy pahaan kahviin ja tulee herkkusuisempien kahviharrastajien keskuudessa helposti sen vuoksi halveksutuksi.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat
« Vastaus #16 : Helmikuu 05, 2020, 18:02:43 ip »

Muija aikoinaan halus meille moccamasterin, olen oppinut elämään sen kanssa. Noilla kahdella on jokin symbioosi, olen sitä yrittänyt rikkoa esittämällä Svart Presisjoneillä sun muilla. Mut ei, tälläinen pitää olla kuulema.
Mitä minä näistä tietämään.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat
« Vastaus #17 : Helmikuu 14, 2020, 11:59:48 ap »

Tässä olen pakotettu toistamaan itseäni uudelleenmuotoillen. Kyseinen merkki on Suomen suosituin. Ja Suomessa valmistettava suodatinkahvi on valitettavasti kovin usein pahaa. Niinpä helposti Moccamaster yhdistyy pahaan kahviin ja tulee herkkusuisempien kahviharrastajien keskuudessa helposti sen vuoksi halveksutuksi.

En itse halveksi mitenkään erityisesti Moccamasteria, mutta tosiasia on, että ilman mitään sekoitusoperaatioita se uuttaa kahvin epätasaisesti. Toki miltei kaikki muutkin keittimet. Automaattikeittimelle, joka on Moccamasterin maineessa melko iso ongelma.

Tottakai kun papu on hyvää, mylly kunnossa ja määrät kohdillaan niin se tekee hyvää suodatinkahvia, mutta se voisi melko pienellä teknisellä säädöllä tehdä parempaa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat
« Vastaus #18 : Helmikuu 15, 2020, 19:44:11 ip »

En itse halveksi mitenkään erityisesti Moccamasteria, mutta tosiasia on, että ilman mitään sekoitusoperaatioita se uuttaa kahvin epätasaisesti. Toki miltei kaikki muutkin keittimet. Automaattikeittimelle, joka on Moccamasterin maineessa melko iso ongelma.

Tämä on totta. Eräiden tietojen mukaan joissakin Moccamasterin maakonttoreissa olisi pantu merkille australialaisvalmisteinen suihkusihtiratkaisu. Saa nähdä, koska sellainen sihti on mocciksessa valmiina. Sitten rupeaa olemaan homma kohdallaan.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat
« Vastaus #19 : Helmikuu 15, 2020, 22:32:08 ip »

Mokkiksen ongelma on tosiaan tuo veden porautuminen kahvipatjan läpi. Tämä etenkin vastajauhetuilla pavuilla. Tiiliskivi ei kanavoi niin paljon.
Hyvä ja laadukas laite se on ja varaosia saa aina. Se onko joku muu parempi niin en ota kantaa.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

kustus

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4
Vs: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat
« Vastaus #20 : Maaliskuu 23, 2020, 01:31:38 ap »

Näytti menevän nopeasti rinkirunkkausosastolle teemalla suodatinkeittimet pahoja. Vitut. Itse ainakin tykkään, jos joku muu ei niin oliko oikea paikka tulla siitä avautumaan?

Jos joku näitä ihmettelee niin vastauksena alkuperäiseen kysymykseen.
halvimmat: suodatinsuppilo istuu kannun päällä ilman telinettä, yksi kytkin
kallimmat: erillinen kytkin lämpölevylle, suodatinsuppilolle teline, eli pannun saa alta pois kesken uuton, tippalukko, joissain automaattinen ja joissain "kuristin" eli sopii pienemmälle kahvimäärälle paremmin

sit on noita designmalleja ja termarillisiä, niiden hinnat on about samat kuin noissa muissakin ei halvimmissa

se sisusta niissä kaikissa on sama siltä osin mikä sen uuton osalta on ratkaisevaa, vesi tulee sille juhlamokalle sopivan lämpöisenä ja sopivassa tahdissa, kalliimmissa on toki sit vielä se suppilo joka sekottaa valmiin tuotoksen mutta siitä huolimatta tulee pyöriteltyä itse valmista kahvia sekoittaakseen.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat
« Vastaus #21 : Maaliskuu 23, 2020, 12:49:54 ip »

Mokkiksen ongelma on tosiaan tuo veden porautuminen kahvipatjan läpi. Tämä etenkin vastajauhetuilla pavuilla. Tiiliskivi ei kanavoi niin paljon.
Hyvä ja laadukas laite se on ja varaosia saa aina. Se onko joku muu parempi niin en ota kantaa.
Mulla on päinvastoin toi, tiiliskivestä tulee kunnon kraatteri ja itse jauhetusta tasaisempi peti.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat
« Vastaus #22 : Maaliskuu 23, 2020, 12:55:27 ip »

Näytti menevän nopeasti rinkirunkkausosastolle teemalla suodatinkeittimet pahoja. Vitut. Itse ainakin tykkään, jos joku muu ei niin oliko oikea paikka tulla siitä avautumaan?
No nyt tais mennä tunteisiin.
Piti ihan lukea ketju uudelleen, enkä kyllä tuota linjaa saanut kiinni.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat
« Vastaus #23 : Maaliskuu 23, 2020, 15:26:59 ip »

mikä sen uuton osalta on ratkaisevaa, vesi tulee sille juhlamokalle sopivan lämpöisenä ja sopivassa tahdissa

Hmm. Juhlamokalle sopivan lämpöinen ja sopivassa tahdissa tuleva vesi.... sehän saa Moccamasterin kuulostamaan lähinnä vessanpöntöltä. ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat
« Vastaus #24 : Maaliskuu 23, 2020, 15:31:48 ip »

Mulla on päinvastoin toi, tiiliskivestä tulee kunnon kraatteri ja itse jauhetusta tasaisempi peti.

Oho okei, aika jännä.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Halvat Moccamasterit vs kalliimmat
« Vastaus #25 : Maaliskuu 23, 2020, 16:42:58 ip »

Oho okei, aika jännä.
Onkohan mulla oma filtteri jauhatus liian karkealla? Kovasti olen verrannut kaupan karkeuteen kuitenkin.
6g/dl on ollut maun puolesta taas jees, sillä mennään.

Mokkiksen tilalle olen koittanut ehdotellut muita keittimiä, mut ei ota tulta alleen mun myyntipuheet.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.