Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Delter Coffee Press  (Luettu 1260 kertaa)

m4tti

• Macchiato
  • Poissa Poissa
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #15 : Syyskuu 22, 2019, 16:17:31 ip »

jep, itse olen ottanut tavaksi huuhtaista eli kostuttaa mäntäosan ja tiivisteen ennen käyttöä, niin tiivisteen rullautumisen on välttänyt. Kuivana tiivisteellä on taipumusta takertua kiinni ja  varsinkin männän eka nosto on nihkeämpää.
Kirjattu

m4tti

• Macchiato
  • Poissa Poissa
Vs: Delter Coffee Press
« Vastaus #16 : Syyskuu 25, 2019, 22:55:06 ip »

Joe Frex ap metallisuodatinta kokeiltu, sopii mitoiltaan eikä jumita, mutta aika lailla tuli mujua kuppiin. Joten tuossa kärsii sitten muut DCPn hyvät puolet... jatkossa pitäydyn itse kyllä papreifilsuissa. APn paperifilsut ovat n. millin (tai jotain sinne päin, en mitannut :) ) DCPn alkuperäisiä filsuja isompia, mutta toimivat kyllä hyvin.

Hieman mietityttää miten tuo silikoninen jet seal ja männän tiivisterengas pidempää käyttöä kestää... samoin muoviputki hieman "notkuu" kun tiukemmin puristaa, kokonaisuudessaan ei ihan yhtä jämäkän tuntuinen kuin esim. ap. Aika näyttää miten kestää.

Männän päähän laitettava tulppa on hyvä varuste, kun putken kaataa ihan täyteen niin kuuma vesi hohkaa aikalailla ja kämmentä alkaa kuumottamaan pressatessa, tulppa auttaa. 

Itse olen vielä tottunut veden mittaamaan grammoissa joten huomasin, että 200 ml merkki putkessa ei ole ihan 200gr, jää jonkin verran alle. Siinä 200ml merkin yläpuolella on joku pienenmpi viiva, se on noin 215 gr.

Yleensä 250gr tai 300gr annoksia on tullut tehtyä, vaatii pari kaatoa että noihin pääsee. Ei se hankalaa ole, vaikkakin DCPn putki on läpimitaltaan pienempi kuin apn, joten hiukan tarkempana saa olla ettei läikyttele ohi, kun suoraan vedenkeittimestä kaataa. Tykkäisin kyllä jos putki olisi hiukan isompi...

Jauhatuskarkeus vielä vähän hakusesssa, jossain suodatinkarkeuden ja esson välissä se sweetspot lienee on ::), mutta vielä ei optimia ole löytynyt eikä näppituntumaa muodostunut. Mutta ihan hyviä kuppeja kyllä tulee, tällä jatketaan vielä:)
Kirjattu