Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Oscar 2 onkelma  (Luettu 4779 kertaa)

Roopeos

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Oscar 2 onkelma
« : Tammikuu 22, 2019, 19:23:51 ip »

Ostimme isäni kanssa noin viikko sitten Oscar 2-espressokoneen ja sille kaveriksi Ascaso I-mini-myllyn. Kone saapui eilen ja oli nopeasti valmis käytettäväksi. Kahvina toimi perjantaina tai torstaina avattu Mokasirs Oro

Laitteen saapuessa kaikki toimi hetken myllyn kanssa kikkailtuani oikein hyvin,Espresso maistui hyvältä ja kaikki muukin toimi

Mutta tänään alkoivat ongelma: tasalaatuisen Espresson saanti tuntuu mahdottomalta. Ensimmäinen shotti onnistui hyvin,tuplafiltterillä kahvia suodattui 35sec aikana 70ml,maku hyvä,ehkä hieman laimea.

Väänsi myllyn teriä hieman kireämälle,ja ongelmat alkoivat. Onistuminen on mahdotonta: käänsi myllyä vaikka kuinka kireälle,kahva tuntui uuttuvan alkuun tarpeeksi hitaasti,mutta noin 5sec kuluttua vesi tulee siitä lähes ryöppyen läpi,jolloin kahvia tulee liikaa pahimmillaan aika tarkasti desi. Vaikka kuinka painaisi tampperi,pyörittäisi tampperia jne. Vesi tuntui tulevan liian nopeasti läpi.

Tietysti mööpelin sai päästämään läpi sen 45ml tuplafiltterillä siinä 35sec ajassa kun vetäisi myllyn asetukset pirun hienoiksi. Tuntuu että on kokeiltu kaikki mahdollinen ja vaikka sitä myllyn karkeutta nosti tasaisesti,ei tuntunut auttavan.

Kun vika voi olla
-Keittäjässä
-Tamppauksessa
-Myllyssä
-Kahvissa (tuoreus,paahto,nimi,mikä ikinä)
-näissä kaikissa ja aloittelija on kriisissä,kun ei se toimikkaan niinkuin painekahva😑

Apua kaivataan,nyt tarvitaan ne vinkit,mistä lähteä ongelmaa ratkaisemaan ja ylipäätään vinkkejä espresson vääntämiseen
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Oscar 2 onkelma
« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2019, 19:27:28 ip »

Haiskahtaa vanhalta kahvilta? Mitä papua käytät?

Toinen on distribuutio ongelma. Kakku pysyy vain hetken kasassa ja murtuu paineen alla jolloin vesi virtaa nopeasti läpi.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Roopeos

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Oscar 2 onkelma
« Vastaus #2 : Tammikuu 22, 2019, 19:29:22 ip »

Papuna toimii Mokasirs ORO
90% Arabica,10% Robustaa jos nyt oikein muistan

Huomenna retki Mokkamestareihin hakemaan tuore paketti papuja testiin
Kirjattu

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Oscar 2 onkelma
« Vastaus #3 : Tammikuu 22, 2019, 19:34:40 ip »

Vanha papu helposti takkuilee juuri noin. Kerran sain yli paahdetun satsin Kluuvista ja se teki samaa vaikka oli tuoretta. Heitin sen kilon roskiin ja seuraava satsi samasta paahtimosta toimi taas normaalisti.
Kirjattu

Roopeos

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Oscar 2 onkelma
« Vastaus #4 : Tammikuu 22, 2019, 19:38:57 ip »

Kiitos,raportoin huomenna,kuinka onnistuu

Jos vielä viitsisi joku heittää hyviä vinkkejä tai kahvisuosituksia,jolla saisi paremman tuloksen,oisin kiitollinen ❤️
Kirjattu

lasy

  • Vieras
Vs: Oscar 2 onkelma
« Vastaus #5 : Tammikuu 22, 2019, 19:50:25 ip »

Itse olen kokenut, että suojakaasuun pakatut italoessot toimivat pussin avauksesta päivän tai kaksi, jonka jälkeen härskiintyvät jostain syystä käsiin.
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Oscar 2 onkelma
« Vastaus #6 : Tammikuu 22, 2019, 21:40:13 ip »

Itse olen kokenut, että suojakaasuun pakatut italoessot toimivat pussin avauksesta päivän tai kaksi, jonka jälkeen härskiintyvät jostain syystä käsiin.

Jes, toi sääntö pätee kyllä kaikkiiin suojakaasukahveihin. Espressoon en niitä todellakaan enää osta.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Oscar 2 onkelma
« Vastaus #7 : Tammikuu 23, 2019, 00:57:33 ap »

Jes, toi sääntö pätee kyllä kaikkiiin suojakaasukahveihin. Espressoon en niitä todellakaan enää osta.
Itselle käynyt ja sama. Nyt mietinkin, olisko voinut pakastellessa pelastaa tilannetta?

OT: syystä ja toisesta, nyt on pakkasessa sitä sun tätä papua pariksi kk:ksi. Pitää pistää kohta juoden oikein urakalla.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Oscar 2 onkelma
« Vastaus #8 : Tammikuu 23, 2019, 09:09:32 ap »

Mulla on pakkasessa aina ja eipä ole auttanut :)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Oscar 2 onkelma
« Vastaus #9 : Tammikuu 23, 2019, 10:49:38 ap »

Joo, suojakaasu on huijaus. Ärsyttävää kun pussista saa kerran kahvia.

Veikkaan että ongelma poistuu tuoreella kahvilla. Itse ostan aika reilusti kahvia kerralla, ja pakastin pitää pavut riittävän ok:na, joten en ole joutunut tilailemaan kilo kerralla-linjalla, kun ei kaupungissa ole paahtimoakaan...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Roopeos

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: Oscar 2 onkelma
« Vastaus #10 : Tammikuu 23, 2019, 17:53:54 ip »

Noniin. Johan alkoi luonnistua. Kahvi toimikin tänään loogisesti ja lisäksi kiitos sille henkilölle,joka tulit minulle yv:ssä heittään vinkkiä ja auttoi minua sillä tavoin ymmärtämään, että koneessa on meekkitäviä paineen vaihteluita,jotka vaikuttavat kahvin uutokseen

Kun kaiken toisti joka kerta samalla tavalla,kahvi alkoi uuttua hyvin❤️Kiitos kaikille
Kirjattu