Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: DIY PID Gaggia Classiciin  (Luettu 3120 kertaa)

Tiku

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
DIY PID Gaggia Classiciin
« : Lokakuu 15, 2018, 20:27:40 ip »

Moro! Lieneeköhän kukaan rakentanut PIDiä johonkin keittimeen itse komponenteista? Minua kiinnostaisi säätimen asentaminen Gaggia Classiciin ja tutkin vaihtoehtoja sen itse rakentamiseen. Näyttäisi siltä, että Ebaystä tilaamalla komponentit saisi noin 40-50 euron hintaan. Se on alle puolet valmiin setin hinnasta, joten rakentelu tuntuisi ihan järkevältä hommalta.

Jos joku on rakennellut, niin kiinnostaa ihan muutamat käytännön kysymykset kuten se, että miten PT100-sensori, joka yleensä näyttää olevan halkaisijaltaan 6 mm, liitetään ruuviin, jonka koko on vain M4? Tämä ruuvi-sensori -combo korvaa siis alkuperäisen termostaatin.

Toiseksi se, että onko jotakin kauppaa (vaikka Suomessa), josta kaikki komponentit saa samasta paikasta ja samoilla postikuluilla? 
Kirjattu

kropo

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 26
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #1 : Lokakuu 15, 2018, 22:57:26 ip »

Hei

Partco on hyvä paikka, kannattaa kysellä sieltä. Jos ei löydy hyllystä tai nettisivuilta niin kyselyä jos voivat tilata.

Onko jossain jotain yleisohjeita pidin rakentamiseen?

Jake
Kirjattu

lasy

  • Vieras
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #2 : Lokakuu 16, 2018, 09:28:00 ap »

Jos joku on rakennellut, niin kiinnostaa ihan muutamat käytännön kysymykset kuten se, että miten PT100-sensori, joka yleensä näyttää olevan halkaisijaltaan 6 mm, liitetään ruuviin, jonka koko on vain M4? Tämä ruuvi-sensori -combo korvaa siis alkuperäisen termostaatin.

Useimmat PID säätäjät kelpuuttavat myös termoparin (lukee spekseissä). Tarkkuus riittänee hyvin ja anturi maksaa murto-osan pt100:n hinnasta.

Itse en ostaisi mitään nimetöntä tai hassun nimistä itä-aasialaista laitetta johon kytketään verkkojännite. Sähköturvallisuus on niissä usein varsin kyseenalaisella tolalla ja nyt ollaan kuitenkin veden lähellä, mikä lisää riskiä. Sitten kun otetaan oikea teollisuuskäyttöön tehty PID, niin hinta alkaakin olla sitten lähellä tuota mainitsemaasi valmista sarjaa.
Kirjattu

Tiku

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #3 : Lokakuu 16, 2018, 09:33:55 ap »

https://kabalin.blogspot.com/2014/03/gaggia-classic-controlling-temperature.html

https://coffeeforums.co.uk/showthread.php?31342-MrShades-Gaggia-Classic-PID-Kit-(1-32DIN)-Complete-PID-kit-with-full-guide-%A394

Näillä linkeillä pääsee hyvin liikkeelle. Kaverit käyttävät nähdäkseni erilaisia sensoreita, ensimmäinen 2-piuhaista ja jälkimmäinen 3-piuhaista.

lasy:n viittaamat kiinalaiset kannattaa todellakin kiertää kaukaa. Pitää tsekata tuo termopar, kiitos vinkistä!
Kirjattu

lasy

  • Vieras
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #4 : Lokakuu 16, 2018, 10:57:24 ap »

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Resistance_thermometer

Tuolta näkee eri kytkennät resistiivisille lämpömittareille. Termopari (thermocouple) on eri eläin, jonka toiminta perustuu metalliliitosten muodostamaan jännitteisen.

Auberin PID näyttää syövän sekä resistiivisiä antureita (2-wire ja 3-wire) että erityyppisiä termopareja, esim. tämmöistä:

https://www.ebay.com/itm/M3-M4-K-Type-Screw-Temperature-Probe-Cable-Wire-for-Temperature-Controller/382481839213?hash=item590db1b46d:m:mBFACAQENrQz3Mv5_i9Uxbw
Kirjattu

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #5 : Lokakuu 16, 2018, 13:52:47 ip »

Itse olen PIDannut kaksi konetta ja molemmat tällaisilla ohjaimilla:
https://www.ebay.com/itm/Universal-1-32DIN-PID-Temperature-Controller-Red-25A-SSR/281862595205?hash=item41a051e285:g:p2EAAOSweuxWT4zw:rk:4:pf:0
Nuo ovat osoittautuneet hyvin toimiviksi ja ihan laadukkaiksi, ollut mulla Vibiemmessä käytössä jo muutaman vuoden ajan ilman mitään ongelmia.

Termoparin tarkkuus on tällaisessa käytössä aivan riittävä. Caravellen kanssa päädyin käyttämään kuitenkin pt100-anturia, koska säädin sijoittui vähän lämpöiseen paikkaan koneen sisälle ja termoparin mittaustarkkuuteen vaikuttaa se säätimen (kylmän pään) lämpötila ja oli pientä epäilyä ettei se olisi toiminut aivan kunnolla, mutta pt100:lla varmistui ettei ollut siitä kyse.
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

lasy

  • Vieras
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #6 : Lokakuu 16, 2018, 18:37:28 ip »

Itse olen PIDannut kaksi konetta ja molemmat tällaisilla ohjaimilla:
https://www.ebay.com/itm/Universal-1-32DIN-PID-Temperature-Controller-Red-25A-SSR/281862595205?hash=item41a051e285:g:p2EAAOSweuxWT4zw:rk:4:pf:0
Nuo ovat osoittautuneet hyvin toimiviksi ja ihan laadukkaiksi, ollut mulla Vibiemmessä käytössä jo muutaman vuoden ajan ilman mitään ongelmia.

En löytänyt tuosta mitään CE sertifikaattia tai muutakaan vakuutusta siitä, että sähköturvallisuutta olisi huomioitu mitenkään. Periaatteessa tuommoinen voi vikaantuessaan tehdä lämpöanturin kautta keittimen rungosta jännitteisen, jos maadoituksessa on häikkää. Sikäli asia on tärkeä.

Valmistajalla oli kyllä DC käyttöinen versio, johon voisi itse laittaa turvallisen virtalähteen.

Italialaisen sähkölaitteen käyttäjä ottaa toki jo muutenkin tietoisen riskin  :o

Termoparin tarkkuus on tällaisessa käytössä aivan riittävä. Caravellen kanssa päädyin käyttämään kuitenkin pt100-anturia, koska säädin sijoittui vähän lämpöiseen paikkaan koneen sisälle ja termoparin mittaustarkkuuteen vaikuttaa se säätimen (kylmän pään) lämpötila ja oli pientä epäilyä ettei se olisi toiminut aivan kunnolla, mutta pt100:lla varmistui ettei ollut siitä kyse.

Kylmä pää pitää toki kompensoida, jos haluu tarkan. Olettaisi, että näin on tehty, mutta mistä näistä tietää...
Kirjattu

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #7 : Lokakuu 17, 2018, 13:16:47 ip »

En löytänyt tuosta mitään CE sertifikaattia tai muutakaan vakuutusta siitä, että sähköturvallisuutta olisi huomioitu mitenkään. Periaatteessa tuommoinen voi vikaantuessaan tehdä lämpöanturin kautta keittimen rungosta jännitteisen, jos maadoituksessa on häikkää. Sikäli asia on tärkeä.

Valmistajalla oli kyllä DC käyttöinen versio, johon voisi itse laittaa turvallisen virtalähteen.

Italialaisen sähkölaitteen käyttäjä ottaa toki jo muutenkin tietoisen riskin  :o

Kylmä pää pitää toki kompensoida, jos haluu tarkan. Olettaisi, että näin on tehty, mutta mistä näistä tietää...
No siis metallirunkoinen kahvikonehan on aina syytä olla maadoitettu ja itse käytän myös vikavirtasuojaa, joten en näe mitään ongelmaa tuossa. Itse PID-säädin sisältää pienen ac/dc-muuntajan&tasasuuntaussillan, kuten mitkä tahansa muutkin pienoisjännitteellä toimivat laitteet, joten en pidä kovin todennäköisenä että muutoin oikein kytketty säädin aiheuttaisi vaaratilannetta. Mutta kukin toki tyylillään ja kuten sanottu niin Italialaisten alkuperäisetkään sähköt ei välttämättä ole lähtökohtaisesti kaikkein turvallisimpia. Tuon Caravellen PIDasinkin juuri sen vuoksi, kun se saattoi joskus itsestään mennä päälle, jos vain johto oli seinässä.

Se kylmän pään kompensointi on varmasti vakiona jokaisessa nykyaikaisessa termoparimittarissa.
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

Tiku

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #8 : Lokakuu 17, 2018, 13:21:35 ip »

En löytänyt tuosta mitään CE sertifikaattia tai muutakaan vakuutusta siitä, että sähköturvallisuutta olisi huomioitu mitenkään.

Hyvä huomio. Tosin mielenkiintoinen huomio sekin, että kuvien perusteella Auberin vastaavassa, Kiinassa kootussa pidissä ei siinäkään ole ce-merkintää. Mikä lienee vastaava merkintä jenkeissä?
Kirjattu

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #9 : Lokakuu 17, 2018, 13:52:32 ip »

Hyvä huomio. Tosin mielenkiintoinen huomio sekin, että kuvien perusteella Auberin vastaavassa, Kiinassa kootussa pidissä ei siinäkään ole ce-merkintää. Mikä lienee vastaava merkintä jenkeissä?
Kiinalaiset voivat tunnetusti lisätä laitteisiinsa CE-merkin, jos se vain myyntiä edistää, joten mikään satavarma turvallisuuden tae ei sekään ole. Suurin osa elektroniikasta joka tapauksessa valmistetaan siellä suunnalla.

Mutta säätimiähän on kyllä maailma täys ja vaihtoehtoja voi katsella vaikka Elfalta:
https://www.elfadistrelec.fi/fi/automaatio/automaatiojaerjestelmaet/ohjelmoitavat-ohjaimet/c/cat-DNAV_PL_120304
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge

lasy

  • Vieras
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #10 : Lokakuu 17, 2018, 16:32:31 ip »

Ei mullakaan ole mitään kiinalaista elektroniikkaa vastaan. Laitteiden suunnittelu vastaamaan eurooppalaisia sähköturvallisuusvaatimuksia on kallista, ja turvallisuuden todentaminen vielä kalliimpaa. Siksi vaikkapa Omronin säädin saattaa olla eri hintainen kuin auberin/golanderin. Jos nämä jälkimmäiset ovat asiallisesti suunniteltuja, niiden valmistaja varmaan pyydettäessä kertoo mitä turvallisuusstandardia vasten laitteet on suunniteltu.

Itse PID-säädin sisältää pienen ac/dc-muuntajan&tasasuuntaussillan, kuten mitkä tahansa muutkin pienoisjännitteellä toimivat laitteet, joten en pidä kovin todennäköisenä että muutoin oikein kytketty säädin aiheuttaisi vaaratilannetta.

Tässä oletat, että ac/dc-muuttaja on suunniteltu turvalliseksi, jolloin yhden vian tapauksessa maadoitus pelastaa. Olen purkanut useita tämmöisiä muuttajia, eikä niiden eristys läheskään aina ole riittävä.

Itse käyttäisin pienjännitteellä toimivaa laitetta yhdessä luotettavan virtalähteen kanssa.
Kirjattu

Mr. K

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 90
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #11 : Lokakuu 17, 2018, 16:56:11 ip »

Auberin sarjakin vaikuttaa hyvin turvattomalta. Tilannetta parantaa kun ruuvaa sen
metallisen säädinkotelon metalliruuveilla kiinni mukana tulevan teipin sijaan ja suojaa
onnettoman ohuet verkkojohtimet kutistussukalla.
On myös tärkeää, että jos näitä omia virityksiä joskus myy niin ottaa ne omat johdot
irti. Voi vaikka neuvoa ostajalle, miten kytketään takaisin. Näin ei ole vastuussa
vaikka vuosikausia myöhemmin tapahtuvasta vahingosta.

Kirjattu

SirHenry

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 111
Vs: DIY PID Gaggia Classiciin
« Vastaus #12 : Lokakuu 17, 2018, 19:11:13 ip »

Tässä oletat, että ac/dc-muuttaja on suunniteltu turvalliseksi, jolloin yhden vian tapauksessa maadoitus pelastaa. Olen purkanut useita tämmöisiä muuttajia, eikä niiden eristys läheskään aina ole riittävä.

Itse käyttäisin pienjännitteellä toimivaa laitetta yhdessä luotettavan virtalähteen kanssa.

No siis sikäli pidän sitä kyllä turvallisena, että vaikka vaihe sieltä muuntajan eristeen läpi sattuisi jotenkin lämpöanturille asti pääsemäänkin, niin se silti maadoittuu boilerin/veden kautta, jolloin vikavirtasuoja tai viimeistään sulake katkaisee sähköt.

Siinä olet kyllä oikeassa että erillisen virtalähteen käyttäminen olisi kaikkein varminta, mutta joskus nekin silti vaan voi vikaantua ja järjestelmä olisi väistämättäkin vähän hankala sijoittaa siististi kahvikoneen sisälle ja ulkopuolelle sijoitettuna epäkäytännöllinen.
Kirjattu
Arrarex Caravel | Vibiemme Domobar Jr 2B PID
Quamar M80E | IberItal Challenge