Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Coffee & Chicory  (Luettu 13194 kertaa)

happi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Coffee & Chicory
« : Huhtikuu 10, 2018, 12:52:28 ip »

Terve, onko kukaan maistanut Coffee & Chicory (kahvi ja sikuri) kahvia? Tässä yksi valmistaja http://www.cafedumonde.com/ Tietääkö kukaan löytyykö euroopasta valmistajia? Amazonissa ja ebay.ssä on myynnissä ainakin.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #1 : Huhtikuu 11, 2018, 23:17:06 ip »

Suoraan sanoen, jos miettii noita paria aiempaa kysymystä tällä foorumilla ja reaktioita siihen, kun vastaus ei olekaan heti ollut se, mitä on toivottu, niin en yhtään ihmettele, että tähän ei heti saa vastausta....

Miksi kahvi+kahvinkorvike -yhdistelmä kiinnostaa? Eikö pelkästä kahvista saa tarpeeksi irti? Onko sikurin rooli kahvinkulutuksen pula-ajanhistoriassa selvillä? Onko "perinteisen ranskalaisen kahvin" laadun taso jo selvitetty?

Aiempaan japsikahvi-keskusteluun liittyen: jos suomikahvia ei pysty sitä paremmin erittelemään, niin oppitie on käsittääkseni vasta aivan alkutaipaleilla. Silloin kannattaa kuunnella, mitä kerrotaan. Ei väittää vastaan, jos haluttua vastausta ei saa tarjottimella.

Uskoisin, että lähes kaikki tällä foorumilla pidempään kirjoitelleet ovat varsin kokeneita ulkomailta tilattujen laatukahvien suhteen (vs. "eksoottisten" bulkkikahvien). Kyse ei ole 'eksoottisten' ulkomaiden dissaamisesta, vaan tietoon pohjautuvasta selektiivisyydestä. Täällä on tapana auttaa ihmisiä, ei päinvastoin.

Ehkä tästä voi jatkaa rakentavastikin...?
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

happi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #2 : Huhtikuu 12, 2018, 08:34:16 ap »

No niin tulihan sieltä odotettu purkaus. Käy näköjään niin luonnolle kun kaikki ei ole heti ylistämässä kaikkitietävyyttä. Juuri tämän asian takia tämä foorumi ei ole kovin suosittu, kukaan täällä ei uskalla esittää omia näkemyksiään kun se tiettyjen nimimerkkien toimesta lytätään ja esiin puskee tuo mestari-oppipoika-asenne. Ihan turha puhua mistään rakentavuudesta mitään kun ensin hakuu minua aloittelijaksi ja tietämättömäksi.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #3 : Huhtikuu 12, 2018, 12:54:22 ip »

Tämähän olikin jo kolmas kerta, kun aloitit keskustelun foorumilla.

Minun mielestäni sinulle on melko neutraalisti (ilman mitään purkauksia, lyttäämistä tai torppaamisia) yritetty antaa valistuneita vinkkejä, mutta et oikein tunnu haluavan ottaa niitä vastaan, vaan itsepintaisesti haluat, että kanssasi oltaisiin samaa mieltä. Toistaiseksi sinun kanssasi ei ole oltu kovin paljon samaa mieltä (paitsi että tottakai jokainen saa haaskata rahansa kuten tahtoo). Kai ihmisillä kuitenkin on oikeus olla kanssasi eri mieltä ilman, että siitä pitää heti suuttua?



tämä foorumi ei ole kovin suosittu

Onko tästä jotain ihan tietoakin?

Ihan turha puhua mistään rakentavuudesta mitään kun ensin hakuu minua aloittelijaksi ja tietämättömäksi.

No, ainakaan vuosi sitten et vaikuttanut tietävän kahvista sen enempää kuin kukaan muukaan bulkkikahveja lipittelevä suomalainen. Olen pahoillani, jos en ymmärtänyt että vuodessa oletkin jo harpannut kahvitietäjäksi. My bad.

Toisaalta, japanilaisen bulkkikahvin perään haikaileminen..... ehh, tuota...

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

happi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #4 : Huhtikuu 12, 2018, 13:08:15 ip »

Voi voi, kuule hyvä ystävä. Minua ei oikeastaan kiinnosta käydä tätä keskustelua kanssasi yhtään enempää. Joten voitko sinäkin lopettaa?
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #5 : Huhtikuu 12, 2018, 13:38:31 ip »

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2018, 21:29:34 ip »

Kommentoisin sikurikahvista, mutta ei ole tullut vastaan. Ei edes Ranskassa, jossa aika useasti tullut käytyä. Toki aikana jolloin kesäkin tuli mökkeiltyä siellä, en ollut kovin kiinnostunut kahvista vielä.

Joku maistanut voisi kommentoida, jos heitä foralla pyörii.

Itse en lähtisi tilaamaan kuitenkaan, niin paljon ei kiinnosta. (en laita kahviin sokeria, enkä mitään lusikkaa enempää)
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #7 : Huhtikuu 13, 2018, 10:58:01 ap »


kukaan täällä ei uskalla esittää omia näkemyksiään kun se tiettyjen nimimerkkien toimesta lytätään

Hankala keskustella keskustelufoorumilla, kun ilmaisee vain oman mielipiteensä, ja se tulkitaan kaikkitietävyydeksi. Itse en ainakaan väitä tietäväni esim. eri maiden paahtotyyleistä tarpeeksi ja esitin vain oman koekmukseni että paahtimoiden välillä samassa maassa on isommat erot kuin eri maiden välillä. Japanin suhteen en edes väittänyt tietäväni, mutta olettaisin että malkolailla samoja metodeja käyttävät siellä.

Miten minun olisi tämä arvaukseni ja kokemukseni pitänyt esittää, että se olisi kelvannut sinulle? Mikä sanomani missään on ollut mielipiteen lyttäystä?

Mielestäni en ole lytännyt, vaan kertonut oman kokemukseni. En edes kertonut sitä faktana, vaan mielipiteenäni.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #8 : Huhtikuu 13, 2018, 10:59:07 ap »

Sikurikahvi kiinnostaa ihan kuriositeettina, ja aion maistaa sellaista jos sopivasti eteen sattuu. En kuitenkaan ole sellaista maistanut, niin ei ole tähän ketjuun sen kummepaa sanottavaa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

happi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #9 : Huhtikuu 13, 2018, 11:40:58 ap »

Hankala keskustella keskustelufoorumilla, kun ilmaisee vain oman mielipiteensä, ja se tulkitaan kaikkitietävyydeksi. Itse en ainakaan väitä tietäväni esim. eri maiden paahtotyyleistä tarpeeksi ja esitin vain oman koekmukseni että paahtimoiden välillä samassa maassa on isommat erot kuin eri maiden välillä. Japanin suhteen en edes väittänyt tietäväni, mutta olettaisin että malkolailla samoja metodeja käyttävät siellä.

Miten minun olisi tämä arvaukseni ja kokemukseni pitänyt esittää, että se olisi kelvannut sinulle? Mikä sanomani missään on ollut mielipiteen lyttäystä?

Mielestäni en ole lytännyt, vaan kertonut oman kokemukseni. En edes kertonut sitä faktana, vaan mielipiteenäni.
Annetaan asian olla, ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltä. Pahoittelut jos näin kävi.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #10 : Huhtikuu 13, 2018, 11:53:34 ap »

Annetaan asian olla, ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltä. Pahoittelut jos näin kävi.
Joo harmi jos näin kävi, epäilen kyllä ;)
Mutta totta, tämä foorumi voi olla vaikeasti lähestyttävä, vaikka onkin "apua aloittelijalle" tuolla.
Mielestäni tässä aloituksessa ja kahvin esille tuomisessa ei ole mitään vikaa, päinvastoin.

Nyt kun ollaan reilusti off topic, niin pitäisikö ottaa "uuden keittimen hankintaa" yms ketjuja, joihin stickyt. YP?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #11 : Huhtikuu 13, 2018, 14:16:40 ip »

Minä olen itse asiassa maistanut rännärillä paahdettua sikurikahvia (tai pula-ajan kahvina sitä myytiin, saattoipa siinä olla sokerijuurikastakin seassa) joillain itäsuomalaisella torimarkkinoilla joskus kauan sitten, silloin kun kahvit vielä maksettiin markoilla. Eipä silloin jäänyt sellaista vaikutelmaa, että siitä ainakaan sinfoniaa kannattaisi säveltää - edes runon aineksia ei mieleen jäänyt.

Toisaalta, eivät odotuksetkaan korkealla olleet. Eihän pula-aikanakaan kahviin olisi sikuria lisätty, jos itse kahvi ei olisi ollut kortilla... Kuriositeettina se toki puolustaa paikkaansa, mutta itse en ostaisi sitä kotiin, koska juomatta suurin osa jäisi kuitenkin. Tämä toki on yksittäinen kokemus eikä siitä ole syytä vetää sen suurempia johtopäätöksiä, jos on joka tapauksessa päättänyt, että sikurikahvia haluaa maistaa.

En silloin ollut mitenkään harrastunut kahvin suhteen, mutta silloin komentoitiin, että kyllä se suomalaisen bulkkikahvin jalkoihin jää.

Perinteisesti Ranskasta (kun siinä linkitetyssä kahvissa mainittiin se perinteinen ranskalainen, tjsp) on ollut todella vaikeaa löytää oikeasti hyvää kahvia (joskin ainakin Pariisissa se nykyisin onnistuu). Jännä juttu, ruoanvalmistuksesta siellä tiedetään yhtä jos toista, mutta kahvin ranskalaiset osaavat pilata ihan kunnolla. ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Christoffor

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Coffee & Chicory
« Vastaus #12 : Marraskuu 26, 2019, 15:06:59 ip »

Jos haluan kofeiinitonta korviketta illalla, niin sitten juon sikuri-instanttia. Ei se silloin kahvinjanoon yhtään hullumpaa ole – lapsena kun en kahvia juonut, niin totuin sikurikorvikkeiden makuun ja hyvältä ne minun suuhuni maistuvat. Mut eihän se tietenkään korvaa huippuhyvää artisaanikahvia. En tosin tiennyt, että kahvillakin ryyditettyä sikuria (tai sikurilla ryyditettyä kahvia) on markkinoilla. Miksipä ei toisaalta.
Kirjattu