Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Japanilainen kahvi  (Luettu 11971 kertaa)

happi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Japanilainen kahvi
« : Huhtikuu 04, 2018, 12:01:06 ip »

Hei, oletko koskaan päässyt maistamaan Japanilaista kahvia? Marketeissa on Italialaisia kahveja, mutta Japanilaiseen kahviin en ole suomessa koskaan törmännyt. Japanissa on käsittääkseni kahvin juonti melko suosittua ja löysin pikaetsinällä yhden sivuston jossa myydään japanin kahveja ( https://japanesegreenteashops.com/ ). Myös ebay.stä ja amazonista löytyy japanilaista kahvia. Japanissa ei toki kasva kahvinpavut, ne siis tuodaan niistä maista missä kahvia kasvatetaan. Mutta niinhän se on Italiassakin ja itse ainakin pidän Italialaisista kahveista enemmän kuin suomikahvista. Jos olet päässyt maistamaan japanikahvia kerron mitä pidit.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Japanilainen kahvi
« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2018, 20:41:05 ip »

En ole maistanut, mutta enemmän kuin missä maassa kahvi on paahdettu kiinnostaa paahtimo. Ei niissä paahtamisissa mitään niin ihmeellistä maiden mukaan tapahdu, vaikka tiettyjä vahvojakin trendejä maiden välillä tilastollisesti löytyy?

Jotenkin ei kuullosta super kiinnostavalle maksaa suuria rahtikuluja suuripalkkaisen maan paahdosta, joka tänne ehtiessä on oleensä jo vanhaa?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

happi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Vs: Japanilainen kahvi
« Vastaus #2 : Huhtikuu 07, 2018, 09:27:40 ap »

Kyllä niissä eri maiden kahveissa on suuria eroja, mitä minä olen päässyt maistamaan. Ja jotenkin arvasin että täällä tämä asia torpataan. Mutta jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä ja jos joku haluaa tilata ulkomaan kahvia niin saa sen tehdä vaikka se ei olisikaan jonkun mielestä super kiinnostavaa. Jokainen käyttää rahansa niin kuin haluaa.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Japanilainen kahvi
« Vastaus #3 : Huhtikuu 07, 2018, 12:55:33 ip »

Kyllä niissä eri maiden kahveissa on suuria eroja, mitä minä olen päässyt maistamaan. Ja jotenkin arvasin että täällä tämä asia torpataan. Mutta jokaisella on oikeus mielipiteisiinsä ja jos joku haluaa tilata ulkomaan kahvia niin saa sen tehdä vaikka se ei olisikaan jonkun mielestä super kiinnostavaa. Jokainen käyttää rahansa niin kuin haluaa.
Aika lailla samaa :)
"Coffee belt"alueen maiden kahveilla on isoja eroja. Lajikkeista, kasvuympäristö, maaperä... onhan näitä mistä se johtuu.
Toki hyvän kahvin voi paahtimo pilata, tai oikeammin, paahtaja. Onhan näitä World Roaster Championshipit ja Nordic sama.
Tykkään tilailla kahvia vähän sieltä sun täältä, en kovin useasti samaa kahvia tilaa (ellei se sitten ole poikkeuksellisen hyvää).

Aiheeseen.
En ole kuullut japanilaisen kahvin olevan mitenkää spessua, kuten mm. vietnamilainen, joka en myllyyni enää laita. Mutta sekin meni kondensoidun maidon kanssa alas, ihan mielenkiintoista, mutta en ota päivittäiseksi kupikseni.
Mitä olen ymmärtänyt, niin pour over on siellä ollut jo iäisyyden. Mutta mikään paahtimo ei nyt tule mieleen.
Mitenköhän sieltä tilatessa on keston kanssa? Olisiko viikko paahdosta jo Suomessa?
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Tsup

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 35
Vs: Japanilainen kahvi
« Vastaus #4 : Huhtikuu 08, 2018, 09:28:53 ap »

https://kurasu.kyoto

Tuossa yksi japanialainen lisää.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Japanilainen kahvi
« Vastaus #5 : Huhtikuu 08, 2018, 20:49:36 ip »

https://kurasu.kyoto

Tuossa yksi japanialainen lisää.
Onko tuolla muuta kuin subscription?
En löytänyt edes miltä paahtimolta välittävät kahvinsa. Tai sit vaan en osannut surffaa sivuja.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Japanilainen kahvi
« Vastaus #6 : Huhtikuu 08, 2018, 21:18:55 ip »

100€/kilo. Suht halpaa  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Japanilainen kahvi
« Vastaus #7 : Huhtikuu 08, 2018, 22:18:07 ip »

100€/kilo. Suht halpaa  ;D

Jepjep, tuolla hinnalla saa kahvi pysyäkin Japanissa (ellei se nyt satu olemaan Esmeraldan geishaa tai vastaavaa). Wendelboeltakin taitaa saada nykyisin halvemmalla kaffetta....

Ei sikäli, ettenkö uskoisi että japanilaiset tekevät kahvin paahtamisen samalla pieteetillä kuin muutkin asiat, mutta miksi lähteä merta edemmäs kalaan? Euroopasta kuitenkin löytyy paljon todella hyviä paahtimoita. Olen sikäli samaa mieltä PM+VK:n kanssa siitä, että kiinnostavampaa on itse paahtimo (tai paahtaja) kuin se, missä maassa pavut on paahdettu. Oliko niin, että Square Milen nykyinen pääpaahtajakin on korealaista alkuperää? Onko se sitten korealaista vai englantilaista kahvia?  ;)

Tietysti, jos japsipaahto on se oma juttu, niin ei siinä mitään pahaa ole. Mielelläni kuulisin vertailuja suhteessa eurooppalaisiin huippupaahtimoihin. 

itse ainakin pidän Italialaisista kahveista enemmän kuin suomikahvista.

Jäin miettimään, mitä tässä tarkoitetaan "suomikahvilla"? Nimittäin oman kohtuullisen laajan kokemukseni perusteella italialaiset liian usein (lue: lähes aina, harvoja poikkeuksiakin toki on) tuppaavat käristämään pavut lähes roskiskuntoon. Suomesta löytyy joitain kansainvälisellä tasollakin todella hyviä paahtimoita.

Suomessa lähimmäksi japanilaista paahtimoa menee Maja Coffee Roastery. Suosittelen vilpittömästi tutustumaan, jos sattuu olemaan laatukahvin ystävä. En hämmästyisi suuresti, vaikka sieltä löytyisi jonkinlaista asiantuntemusta japanilaisesta kahvistakin.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

happi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Vs: Japanilainen kahvi
« Vastaus #8 : Huhtikuu 09, 2018, 09:25:42 ap »

Joo jep jep, täällä ei osa porukasta vain tunnu käsittävän sitä että joku voi olla kiinnostunut toisen maan eksoottisesta kahvista. Ja jos joku haluaa pysyä omalla kotilamikolla koko ikänsä en minä häntä siitä lähde tuomitsemaan. Ja mitä tulee suomikahviin on se taas minun mielestäni pääasiassa sitä roskiskuntoista kahvia, se että joku pitää erinlaisesta kahvista ei varmaan ole keltään toiselta pois? Minä juon tästä eteenpäinkin Italialaista kahvia sanoi joku tietäjä siihen mitä tahansa.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Japanilainen kahvi
« Vastaus #9 : Huhtikuu 09, 2018, 10:58:48 ap »


Ja jotenkin arvasin että täällä tämä asia torpataan.

En torpannut. Esitin oman näkemykseni asiaan. Kerroin mikä itseäni kiinnostaa ja esitin vastakysymyksen johon et edes vastannut?

Lainaus
jos joku haluaa tilata ulkomaan kahvia niin saa sen tehdä vaikka se ei olisikaan jonkun mielestä super kiinnostavaa.

Aivan ehdottomasti samaa mielä.

Lainaus
Jokainen käyttää rahansa niin kuin haluaa.

Kyllä! Juuri näin. Minusta on oikeasti hienoa kokeilla asioita kahvin suhteen, ja sehän tässä harrastuksessa niin kivaa onkin. Missään nimessä en millään tapaa ole yhtänä ollut tai tai halunnut olla esteenä millekkään.

Joo jep jep, täällä ei osa porukasta vain tunnu käsittävän sitä että joku voi olla kiinnostunut toisen maan eksoottisesta kahvista.

Tottakai käsitän. Herää vain epäilys, että tekevätkö ne japanilaiset mitään aidosti erilaista siinä paahdossa? Henkilökohtaisesti minulla on epäilys, että samat paahtimet ja samat systeemit siellä on kahvin paahdossa. Uskoisin että yksitäisten paahtimoiden välillä on suurempia eroja niin japanissa kuin suomessakin kuin japanin ja suomen välillä yleisesti.

Lainaus
Ja jos joku haluaa pysyä omalla kotilamikolla koko ikänsä en minä häntä siitä lähde tuomitsemaan.

Minä juon tällähetkellä lähinnä itse paahtamiani papuja, mutta olen kyllä antaumuksella juonut suomessa, italiassa, espanjassa, portugalissa, englannissa, saksassa ja vaikka missä paahdettua kahvia.

Lainaus
Ja mitä tulee suomikahviin on se taas minun mielestäni pääasiassa sitä roskiskuntoista kahvia, se että joku pitää erinlaisesta kahvista ei varmaan ole keltään toiselta pois?

Pääasiassa kaikkien maiden bulkkikahvi on pääasiasiassa minusta roskiskuntoista, mutta kysymys siitä onko se samoilla paahtimilla paahdettu kahvi ympäri eurooppaa niin erilaista on se varsinainen kysymys? Ilman muuta suomessa paahdetaan keskimäärin hyvinkin vaaleaksi ja Italiassa hyvinkin tummaksi, mutta suomesta saa tummaa paahto aja italiasta vaaleaa jos tahtoo. Yksittäinen paahtimo tai jopa yksittäinen kahvi samalla paahtimolla on hyvinkin erilaista ja se missä kahvi paahdetaan ei vaikuta siihen niin paljon kuin se kuinka se todella paahdetaan.

Lainaus
Minä juon tästä eteenpäinkin Italialaista kahvia sanoi joku tietäjä siihen mitä tahansa.

Ei tässä ole kysymys mistään tietämisestä, vaan makuasioista. Minusta sinun kannattaa ehdottomasti juoda juuri tasan sitä kahvia mistä pidät ja missään vaiheessa en ole ollut mitään muuta mieltä asiasta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2018, 11:25:40 ap kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Japanilainen kahvi
« Vastaus #10 : Huhtikuu 09, 2018, 19:07:44 ip »

Tähän voisi ottaa OT:n
Pitäisikö laittaa porukan suosikki paahtimoista listaa? Siihen viereen top 5 maat, ja jos vielä panostetaan niin (jos edes onnistuu) miellyttävimmät maut. Papulajikkeet ja blendit menis jo överiksi.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.