Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Kalkinpoisto jos käyttää ECM-vedensuodattimia?  (Luettu 2976 kertaa)

salminec

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 30
Kalkinpoisto jos käyttää ECM-vedensuodattimia?
« : Tammikuu 23, 2018, 18:50:07 ip »

Koneeni on Izzo Vivi Pid eli yksiboilerinen hx-kone. Nyt ollut käytössä puoli vuotta ja koko ajan käytetty ecm-vedensuodattimia.
Käytännössä juotu vain espressoja joten jos oikein olen ymmärtänyt niin vesi on kulkenut lähinnä hx:n läpi.
Minkähänlainen tarve kalkinpoistolle on ja milloin? Jostain luin että kyseiset vedensuodattimet riittäisivät kalkinestoon, voisko olla noin?
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kalkinpoisto jos käyttää ECM-vedensuodattimia?
« Vastaus #1 : Tammikuu 23, 2018, 18:54:57 ip »

Jos Suomessa käytetty, niin ihan ok vedet. En näe syytä kalkinpoistolle, ellei vesi ala maistumaan funkylta.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kalkinpoisto jos käyttää ECM-vedensuodattimia?
« Vastaus #2 : Tammikuu 23, 2018, 20:46:24 ip »

Onhan Suomessakin kai vaihtelua veden laadussa ja kalkin määrässä.

Oma vesilaitos osaa kertoa (ja usein netistäkin löytyy dataa vesilaitosten sivuilta), kuinka paljon kalkkia vesijohtovesi sisältää.

Jos vesi ei ole erityisen kovaa, niin puolen vuoden jälkeen tuskin on tarvetta kalkinpoistolle.
Itse Helsingin vettä käyttävänä tein kalkinpoiston joskus harrastuksen ensi alkuun vuoden välein, mutta sittemmin olen siirtynyt kahden vuoden intervalliin.


Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Eppu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Kalkinpoisto jos käyttää ECM-vedensuodattimia?
« Vastaus #3 : Helmikuu 16, 2018, 11:42:04 ap »

Vivi PIDillä minäkin suurimman osan kofeiinitarpeestani tyydytän. Omaa kalkinpoistoruljanssia on helpottanut paljon kun huomasin irroittaa boilerin alareunasta kuumavesiliitännän. Kita-avain sopii aika helposti tilaan eikä tarvitse purkaa muuta kuin koneen kuoret ympäriltä. Olen tyhjentänyt boilerin konetta kallistelemalla sitä kautta. Vettä valuu vähän sieltä ja täältä koneen alle, joten helpointa homma on hoitaa kylppärin lattialla tai isossa altaassa, jossa konetta sopii kallistamaan. Itse olen touhunnut matalan lautasen ja rättien avulla ja kyllä se niinkin onnistuu.
Etuna on se, että kun boilerin tyhjentää etukäteen niin saa laimentumattomat litkut boileriin heti. Vastaavasti huuhteluvaiheessa säästyy aikaa ja tulee varmasti hapot pois boilerista.
Kirjattu
Rocket Giotto Evo R Pid, Izzo Vivi PID, BFC ELA, Compak K3 Touch, 2x Iberital Challenge

marre

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Kalkinpoisto jos käyttää ECM-vedensuodattimia?
« Vastaus #4 : Helmikuu 16, 2018, 18:17:49 ip »

Täällä kalkinpoisto on tehty irroittamalla boilerien yläpinnasta veden tasoanturi (tai anti vacuum valve) ja käyttämällä lappoletkua. Myös erillisen vanttiilin koneistaminen boilereiden alapintaan on käynyt mielessä mutta toistaiseksi jätetty tekemättä.
Kirjattu
Mahlkönig K30, Profitec Pro 700.

Eppu

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 55
Vs: Kalkinpoisto jos käyttää ECM-vedensuodattimia?
« Vastaus #5 : Helmikuu 16, 2018, 20:55:18 ip »

Lappo on hyvä, mutta ihan tyhjäksi ei taida boileria saada. Moottoriöljyn imemiseen tarkoitettu pieni sähköpumppu voisi toimia hyvinkin. Motonetissä tai Biltemassa myydään parillakympillä.
Kirjattu
Rocket Giotto Evo R Pid, Izzo Vivi PID, BFC ELA, Compak K3 Touch, 2x Iberital Challenge