Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?  (Luettu 14679 kertaa)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #15 : Tammikuu 12, 2018, 18:49:45 ip »

Meinasin jo aiemmin tulla rustaamaan migu2:sen ensimmäisen viestin perään jotain tälläistä, mutta ajattelin että ei tarvitse, koska siinähän se jo oli.

Mutta siis täysin Jari:n linjoilla. Ihan käytännössä myös, en vain teoriassa.

Juu Jari kirjoitti tarkemmin sen mitä en itse jaksanut kirjoittaa  ;D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #16 : Tammikuu 12, 2018, 21:00:50 ip »

Minulle ainoa oikeaoppinen espresso/cappucino tehdään 7-8 g /tupla 15-16 g) papuja. Jos näin ei ole, niin kyseessä ei enää ole oikea espresso/cappucino. Tällöin kyseessä suomalaisten keksimä härpäke. Ja yleensä amerikkalaiset ovat kovia kopioimaan suomalaisia härpäkkeitä. Ja kysymys: miksi espresso/cappucino pitäisi keksiä uudestaan? Eikö kyseessä voisi olla uusi juoma, uudella nimellä.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #17 : Tammikuu 13, 2018, 17:54:04 ip »

Minulle ainoa oikeaoppinen espresso/cappucino tehdään 7-8 g /tupla 15-16 g) papuja.

Juu, tottakai nuo taulukot soveltuvat sinkku/tupla/tripla kahvipavun määrän käyttöön, mutta tuohan ei ota kantaa veden määrään, uuttosuhteisiin tai uuttoaikaan.

Itse teen pelkästään triplaespressoja, tuon logiikan mukaan. Se on ihan ok. Se millaisia juomia niistä teen riippuu kyllä pavusta ja kyllä jatkossakin kutsun niitä espressoiksi tai ristretoiksi ihan miten vaan.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini