Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?  (Luettu 14636 kertaa)

cappulatte

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19

Olen nyt puoli vuotta treenannut cappuccinojen tekemistä uudella Rancilio Silvialla ja Ascaso I-Mini myllyllä. Lisäksi mulla on tarkkuusvaaka, jolla oon jauhettuja puruja mittaillut. Valmiin espresson teen mittalasiin ja käytän mittaan uuttoajan sekkarilla.

Homma on alkanut toimia ja saan kauniita espressoja hyvällä cremalla. Uuttoaika on noin 30 sekuntia.

Kysymykseni koskee tuota jauhetun kahvin määrän suhdetta valmiiseen espressoon. Olen tähän asti noudattanut Creman sivuilta löytyvää ohjetta, jossa neuvotaan laittamaan 7 g jauhettua kahvia yhtä shottia kohden. Käytän kahden kupin sihtiä, jolloin olen laittanut sihtiin tasan 14 g jauhettua kahvia. Yksi shotti on tietääkseni 30 ml eli noin 30 g valmista espressoa, joten olen uuttanut tuon 14 g läpi aina kaksi shotillista vettä, jolloin valmista espressoa on tullut siis aina 2 shottia (30 ml + 30 ml). 
https://www.crema.fi/fi/info/guides/brewing-espresso

Nyt kuitenkin olen löytänyt toisista lähteistä uutta tietoa, jonka mukaan jauhettu kahvin määrä pitäisi olla melko tarkasti puolet valmiista espressosta. Jos tulkitsen tätä ohjetta oikein niin silloinhan mun pitäisi laittaa tuon 14 g kahvin läpi uuttumaan vain yhden shotin verran vettä, jolloin valmista kahvia tulisi vain se noin 30 ml.

Osaako joku nyt kertoa, että mitä häh? Mä en taida ihan ymmärtää nyt jotakin ohjetta oikein?
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2018, 21:08:37 ip »

Noi vanhat ohjeet koskee italialaisia kahveja, jolloin annostus voi olla nuo 7 tai 14 grammaa. Eivät nuo mitään ultimaattisia ole joten oma maku saa ohjata.

Uuden generaation pienpaahtimokahvit annostellaan yleensä eri kaavalla ja espresso on aina vain se yksi juoma. Ei niinkään puhuta sinkusta tai tuplasta. Esim. 21 gramman purumäärällä voidaan tuottaa alle 40 gramman shotteja. Shotit kannattaa tehdä painon mukaan, ei volyymin koska creman määrä voi ohjata väärään suuntaan.

Maku ratkaisee eniten eikä kaavamaiset ohjeet.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #2 : Tammikuu 11, 2018, 02:59:28 ap »

Minä kun rakastan mittaamista ja punnitsemista niin huomaan aina, kun lopulta vaivaudun hommiin, että tuppaa olemaan työn alla juomia joissa on vaikka 17g purua ja 22g juomaa ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #3 : Tammikuu 11, 2018, 08:27:49 ap »

Silvia ja i-Mini käytössä. Hyväksi havaitsemani resepti on tuplasihti (VST), 15 g kahvipuruja, 30 g valmista kahvijuomaa ja 25 s uuttoaika. Vaaka on kupin alla uuton aikana ja uutto katkaistaan massaperustaisesti. Sitten tarkastellaan kellosta, kahvijuoman mausta ja kaikista muista mahdollisista havainnoista vinkkejä muutostarpeisiin. Yleisin havainto on liian lyhyt tai pitkä uuton kesto (maussa laimeutta tai yliuuttoa), jota korjaan säätämällä myllyä.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

cappulatte

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #4 : Tammikuu 11, 2018, 11:02:57 ap »

Eli tarkoitatko, että et pysty millään keinoilla tekemään ns. tuplaespressoa tai kahta erillistä espressoa yhdellä uutolla?

Olen aika tarkka kahvini mausta aina ja tähän asti olen juonut päivittäin 1-3 itse tehtyä cappuccinoa. Olen joko tehnyt kerralla 2 cappuccinoa kun 2 juojaa tai sitten yhden cappuccino doppion.

Olen siis laittanut sihtiin joka kerta 14 g puruja ja päästänyt vettä läpi noin 60 ml jolloin alla on ollut joko 1 tai 2 kuppia riippuen juojien määrästä. Kun teen doppion niin ymmärtääkseni lopputulos cappuccinoa tehdessä on myös oikeaoppisempi, kun suhdeluku espresson ja maidon suhteen tulisi kai olla about 1 osaa kahvia ja 2 osaa maitoa. (60 ml kahvia + 120 ml maitovaahtoa = 180 ml cappuccinoa).

Mielestäni maku on ollut täyteläinen ja suht samanlainen kuin noissa paahtimoiden kahviloissa, joissa ammattilaiset tekee asiat oikein.

Miten itse teet cappucinon? 30 g espresso ja 60 ml maitoa vai? Aika pieni juoma tulee noin?
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #5 : Tammikuu 11, 2018, 11:44:26 ap »

Eli tarkoitatko, että et pysty millään keinoilla tekemään ns. tuplaespressoa tai kahta erillistä espressoa yhdellä uutolla?

Tietääkseni kuvaamani juoma (15 g puruja, 30 g kahvijuomaa) on tuplaespresso. Käytän nakukahvaa, eli juoma valuu yhteen kuppiin. Jos käyttäisin tuplanokkakahvaa, voisin jakaa tuplan kahteen normaaliin espressoon (2 * 15 g). Yleisellä tasolla espressossa siis on suhde purujen ja kahvijuoman välillä 1:2. Single, tupla jne. tarkoittavat siis vain kupissa olevaa määrää. Tosin jotkin kahvilat voivat myydä espressoa vaikka se olisikin ristretto (1:1).

Miten itse teet cappucinon? 30 g espresso ja 60 ml maitoa vai? Aika pieni juoma tulee noin?

En ole valmistanut cappuccinoa pitkiin aikoihin. Espressopohjaista lattea teen toisinaan, silloin pohjalla edellä mainittu tuplaespresso ja päälle reilusti vaahdotettua maitoa.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

cappulatte

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #6 : Tammikuu 11, 2018, 12:01:14 ip »

Eikö ns. normaali espresso ole noin 30 ml kokoinen?

Wikipedia nyt ei mikään maailman luotettavin lähde ole, mutta tuo sivu, jossa luetellaan nuo erilaiset tarjoilumuodot on mielestäni aika selkeä ja uskottava.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Espresso

En ehkä ihan ymmärtänyt viestisi sisältöä ja sitä miten määrittelet espresson ja millaiset määrät espressoa ja maitovaahtoa tulee esimerkiksi tavalliseen (ns. yleisesti hyväksyttyyn) cappuccinoon?
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #7 : Tammikuu 11, 2018, 12:35:30 ip »

Eikö ns. normaali espresso ole noin 30 ml kokoinen?

Wikipedia nyt ei mikään maailman luotettavin lähde ole, mutta tuo sivu, jossa luetellaan nuo erilaiset tarjoilumuodot on mielestäni aika selkeä ja uskottava.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Espresso

En ehkä ihan ymmärtänyt viestisi sisältöä ja sitä miten määrittelet espresson ja millaiset määrät espressoa ja maitovaahtoa tulee esimerkiksi tavalliseen (ns. yleisesti hyväksyttyyn) cappuccinoon?

Normaali espresso voi olla 30 ml "kokoinen". Koko tarkoittanee tässä tilavuutta. Tilavuuteen voi liittyä kupissa olevan creman määrä ja muutama muu mittausta vaikeuttava tekijä. Kahvihifistelyssä voi olla parempi käyttää mittaamiseen massaa. Oheiselta sivulta löytyy klassinen taulukko kahvijuomista ja niihin liittyvistä mitoista.

https://www.home-barista.com/tips/brewing-ratios-for-espresso-beverages-t2402.html

En nyt ota kantaa maitomääriin.

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #8 : Tammikuu 11, 2018, 12:48:03 ip »

Lainaus taulukosta:

Regular single espresso: dry coffee grams (med): 7, bewerage grams (med): 14, gross volume (incl crema) ml low: 17, high: 33

Regular double espresso: dry coffee grams (med): 16, bewerage grams (med): 32, gross volume (incl crema) ml low: 40, high: 76

Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #9 : Tammikuu 11, 2018, 20:57:53 ip »

Noiden perus-speksien noudattamisessa ei oikeastaan ole kotikäyttäjälle paljoakaan mieltä, ellei nyt nimenomaan satu haluamaan toistaa italialaisista pavuista valmistettuja italialaistyyppisiä kahvijuomia.

Nk. modernin "kolmannen aallon" espresson valmistuksessa vanhat nyrkkisäännöt voi heittää suoraan knock-boxiin ja mennä puhtaasti maku edellä. Se makuhan se on se juttu, joka koko touhua motivoi. Ja siksi monet hankkivat esim VST:n valmistaman filtterikopan, joka on optimoitu tietylle grammamäärälle (itse kyllä olen tarvittaessa venyttänyt niitäkin grammamääriä huoleti oman makuni mukaan).

Kieltämättä se on hivenen epäjohdonmukaista, kun useilla foorumeilla ja webbisaiteilla yhä toistetaan samoja ikivanhoja perusteita. Eiväthän ne enää varsinkaan skandinaavien espressopaahdoilla toimi kuin korkeintaan suuntaa antavina - jos sitenkään.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #10 : Tammikuu 11, 2018, 21:42:28 ip »

Lainaan tähän tämän hetkisen SqM:n Red Brick:stä ohjetta:
We would recommend the following recipe as a starting point:

Dose: 19 grams

Brew temperature: 201ºF-202ºF/94ºC-94.5ºC

Brew time: 28-32 sec

Brew Ratio: 1:2

Brew weight: 36-38 grams

This profile and recipe was developed on a Victoria Arduino VA388 Black Eagle with VST 20g baskets – so should be taken as a starting point, and not an absolute as different machines extract in different ways.

The recommended baskets for this espresso recipe are the VST 20g.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #11 : Tammikuu 12, 2018, 01:11:21 ap »

Ja jos tuollaista ns. normia haluaa liruttaa vielä kaksinkertaiseksi, ei kyseessä ole espresso, vaan "Lungo" Eikä maku mietone tai pehmene tms. vaan kitkeröityy. Jos on tarkka mausta, tekee tuplan ja lisää kuumaa vettä, sen sijaan että liruttaisi vimeiset vaaleudet puruista.

Minulla kun käy näitä "normaalin kahvin" eli suomalaisen erikoisuuden juojia, niin väännän kaksi tuplaa (=joka tuppaa lolemaan minulla aika lyhyt kyllä) ja lisään muumimukiin sitten vettä niin paljon että määrä vastaa sitä mukillista.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #12 : Tammikuu 12, 2018, 07:19:36 ap »

Minulla kun käy näitä "normaalin kahvin" eli suomalaisen erikoisuuden juojia, niin väännän kaksi tuplaa (=joka tuppaa lolemaan minulla aika lyhyt kyllä) ja lisään muumimukiin sitten vettä niin paljon että määrä vastaa sitä mukillista.

Niin, tuohan onkin sitten americano.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #13 : Tammikuu 12, 2018, 11:50:14 ap »

Noiden perus-speksien noudattamisessa ei oikeastaan ole kotikäyttäjälle paljoakaan mieltä, ellei nyt nimenomaan satu haluamaan toistaa italialaisista pavuista valmistettuja italialaistyyppisiä kahvijuomia.

Nk. modernin "kolmannen aallon" espresson valmistuksessa vanhat nyrkkisäännöt voi heittää suoraan knock-boxiin ja mennä puhtaasti maku edellä. Se makuhan se on se juttu, joka koko touhua motivoi. Ja siksi monet hankkivat esim VST:n valmistaman filtterikopan, joka on optimoitu tietylle grammamäärälle (itse kyllä olen tarvittaessa venyttänyt niitäkin grammamääriä huoleti oman makuni mukaan).

Kieltämättä se on hivenen epäjohdonmukaista, kun useilla foorumeilla ja webbisaiteilla yhä toistetaan samoja ikivanhoja perusteita. Eiväthän ne enää varsinkaan skandinaavien espressopaahdoilla toimi kuin korkeintaan suuntaa antavina - jos sitenkään.

Meinasin jo aiemmin tulla rustaamaan migu2:sen ensimmäisen viestin perään jotain tälläistä, mutta ajattelin että ei tarvitse, koska siinähän se jo oli.

Mutta siis täysin Jari:n linjoilla. Ihan käytännössä myös, en vain teoriassa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Jauhetun espressokahvin määrä suhteessa valmiiseen kahviin?
« Vastaus #14 : Tammikuu 12, 2018, 12:39:58 ip »

Noiden perus-speksien noudattamisessa ei oikeastaan ole kotikäyttäjälle paljoakaan mieltä, ellei nyt nimenomaan satu haluamaan toistaa italialaisista pavuista valmistettuja italialaistyyppisiä kahvijuomia.

Onhan tuossa taulukossa se hyvä puoli, että se nimeää (mielekkyyden rajoissa) muutamia yleisesti tunnettuna kahvijuomia. Yhteinen kieli ja nimet helpottavat keskustelua aiheesta. Itse ainakin olen suositellut kokeilemaan ainakin espresson ja ristretton valmistamista taulukon antamilla mittareilla. Tästä ei kuitenkaan voi päätellä sitä, että jokin olisi "hyvä" tai "paras" kahvijuoma, sen määrittäköön kukin itse. Mittaaminen ja valmiit reseptit auttavat ymmärtämään aihetta, mahdollistavat valmistusprosessin muuttujien vakiointipyrkimyksiä. Lisäksi muu aiheen ympäriltä löytyvä keskustelu antaa vinkkejä siihen, millaisia muutoksia valmistusprosessiin voi kohdentaa ja millaisia vaikutuksia niillä on odotettavissa.

Klassisista perusteista voi olla ihan hyvä lähteä liikkeelle ja se vaikuttasi sopivan monelle. Jos ei pidä tätä tarpeellisena niin voi toki tehdä jotain muuta.

PS. Itse ensimmäisen espressokoneeni kanssa valmistin kahvijuoman koneen ohjeiden mukaan. Uuttosuhteeksi taisi muodostua 1:66. Onneksi joku neuvoi kokeilemaan jotain muuta.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..