Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Käyttökatko tulossa maanantaina 22.4.!

Kirjoittaja Aihe: Haasteena täydelliset mokkapalat  (Luettu 3075 kertaa)

npm

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 91
Haasteena täydelliset mokkapalat
« : Helmikuu 19, 2018, 19:16:14 ip »

Onkos kukaan täällä koettanut kikkailla kunnolla kahvista versiota klassisista mokkapaloista?

Itse en ole kyseiselle leivonnaiselle koskaan oikein lämmenny ku ne ei yleensä ole erityisen suklaisia eikä erityisen kahvisia. Nyt mua sellasia pyydettiin tekemään, joten luonnollisesti aloin miettimään, mitä tarttis tehdä, että saisi aikaan tyydyttävän suklaa/kahviherkun, joka silti näyttää tunnistettavasti mokkapalalta.

Ekassa kokeilussa tein brownie-pohjan ja siihen espresso-tomusokerisekoituksesta kuorrutteen. Nätti tuli, mutta aivan liian tuhtia ja makeaa. Maukkaat essotkin meni hukkaan kaiken sen sokerin seassa.

Versio kakkoseen mietin, että kasaisin koko homman kuin juustokakun ikään, brownien päälle jonkusortin cappucinocremefraiche-juttu ja sitten jääkahvista geeli pinnalle.

Vinkkejä projektiin?  ;)
Kirjattu
La Pavoni Professional Lusso + Nuova Simonelli MDX/Hario Skerton. Kuollut: KitchenAidin teinimopo

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Haasteena täydelliset mokkapalat
« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2018, 18:35:12 ip »


Vinkkejä projektiin?

Aika vähän, mutta hyvät raaka-aineet on perusjuttu. Viimeisen päälle kunnollista suklaata ainakin. Siitä ei kannata säästää. Kahvin tekisin varmaan itse laiskasti vahvana aeropressinä. Oikeat vaniliatangot käyttöön tietysti.

En tiedä kuinka "klassinen" reseptistä on tarkoitus tehdä, mutta itse taittaisin makeutta hyvin hienolla appelsiininkuoriraasteella, jos tasan perinteinen mokkapala ei ole haussa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini