Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Vakuumikone kahvin säilömiseen  (Luettu 4454 kertaa)

Kahvikulinaristi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
  • Suurista haaveileva markettikahvihifistelijä.
Vakuumikone kahvin säilömiseen
« : Joulukuu 27, 2017, 18:47:39 ip »

Onko foorumilaisilla kokemusta vakuumikoneen käyttämisestä kahvin säilömisessä? Itseäni kiehtoo ajatus esimerkiksi kahvipussin uudelleensulkemisesta.
Kirjattu
Lelit Bianca & Lelit Fred + liuta muita härveleitä.

Matkailija

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23
  • Mä oon sit ilman.
Vs: Vakuumikone kahvin säilömiseen
« Vastaus #1 : Joulukuu 28, 2017, 00:15:23 ap »

Onko foorumilaisilla kokemusta vakuumikoneen käyttämisestä kahvin säilömisessä? Itseäni kiehtoo ajatus esimerkiksi kahvipussin uudelleensulkemisesta.
Hommasin vakuumirasian. Pumpulla imetään ilma pois ja rasia jääkaappiin. En osaa välttämättä arvioida vaikutusta eri pavuilla mutta ei valittamista. Varmaan helpompaa kuin pussien teko. Vakuumikonekin kyllä löytyy, sillä imetään riistan pakastepussit hapettomiksi.

Lähetetty minun SM-J530F laitteesta Tapatalkilla

Kirjattu
Oscar | Grinta

Kahvikulinaristi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
  • Suurista haaveileva markettikahvihifistelijä.
Vs: Vakuumikone kahvin säilömiseen
« Vastaus #2 : Joulukuu 30, 2017, 12:09:51 ip »

Lainaus
Hommasin vakuumirasian. Pumpulla imetään ilma pois ja rasia jääkaappiin.

Olen monet kerrat miettinyt VacuVinin hankkimista, mutta toistaiseksi se on jäänyt hankkimatta. (Ja nyt kyllä mietin, että miksi...  ;D) Pointti oli kuitenkin se, että voisi käyttää isommasta kahvipussista vaikka puolet ja sulkea se ilmatiiviisti vakuumiin, jolloin säilyvyys olisi parempi. Noissa vakuumipusseissa kun on se ongelma, ettei niissä ole venttiiliä.

Olen niitäkin virityksiä nähnyt, että jotku sulkevat pussin foliolla ja silitysraudalla. Kait sekin toimii, jos jaksaa sellaisen kanssa säätää. Kyllä siitäkin ilma lähtenee pois, kunhan säilyttää pussia venttiili ylöspäin.
Kirjattu
Lelit Bianca & Lelit Fred + liuta muita härveleitä.

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Vakuumikone kahvin säilömiseen
« Vastaus #3 : Joulukuu 31, 2017, 10:55:13 ap »

Oma vaihtoehtoinen viritykseni kahvipapujen säilymisen tehostamiseen on oheinen annospakkaaminen.

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=1410.msg36584#msg36584

Olin varautunut venttiilikorkkien käyttöön, mutta en ole havainnut venttiileille tarvetta. Käytännössä pakkaan itse paahatamani pavut pian paahdon jälkeen 15 g annoksiin, joka on se määrä jota käytän sekä suodatinkahviin (Aeropress) ja (tupla)espressoon.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Nikke

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
Vs: Vakuumikone kahvin säilömiseen
« Vastaus #4 : Joulukuu 31, 2017, 11:07:56 ap »

Vakumointipusseihin laitan 100g papuja. Tuosta määrästä saan viisi kuppia tehtyä aeropressillä kahvia. Polttosauman kun leikkaa nätisti auki, saa vakumointikoneella imettyä ja suljettua pussin uudestaan. 
Kirjattu

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Vakuumikone kahvin säilömiseen
« Vastaus #5 : Joulukuu 31, 2017, 11:15:30 ap »

Olen monet kerrat miettinyt VacuVinin hankkimista, mutta toistaiseksi se on jäänyt hankkimatta. (Ja nyt kyllä mietin, että miksi...  ;D) Pointti oli kuitenkin se, että voisi käyttää isommasta kahvipussista vaikka puolet ja sulkea se ilmatiiviisti vakuumiin, jolloin säilyvyys olisi parempi. Noissa vakuumipusseissa kun on se ongelma, ettei niissä ole venttiiliä.
Voisiko olla huono idea? Pavussa syntyvät kaasut(? vai yhdisteet?) pyrkivät siirtymään kohti pienempää painetta ja lyhentävät pavun elinkaarta. Jossakin vaiheessa täytin kahvipussin avaamisen jälkeen hiilidioksidilla. Siitäkin olen luopunut ja nykyisin jaan pavut kahteen osaan: toinen pakastimeen ja toineen kahvimyllyyn.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Vakuumikone kahvin säilömiseen
« Vastaus #6 : Joulukuu 31, 2017, 11:33:41 ap »

Tyydyn sulkemaan kilon pussin ja pistämään takaisin pakastimeen. Ainakin se on aina tuoreempaa kuin se minkä jatkoksi sitä myllyyn kaadan ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Kahvikulinaristi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 28
  • Suurista haaveileva markettikahvihifistelijä.
Vs: Vakuumikone kahvin säilömiseen
« Vastaus #7 : Joulukuu 31, 2017, 13:15:06 ip »

Voisiko olla huono idea? Pavussa syntyvät kaasut(? vai yhdisteet?) pyrkivät siirtymään kohti pienempää painetta ja lyhentävät pavun elinkaarta. Jossakin vaiheessa täytin kahvipussin avaamisen jälkeen hiilidioksidilla. Siitäkin olen luopunut ja nykyisin jaan pavut kahteen osaan: toinen pakastimeen ja toineen kahvimyllyyn.

Enpä tiedä. Olen kokeellisten asioiden äärellä.  ;D Ensisijaisena ajatuksena oli siis uudelleensulkea venttiilillinen kahvin alkuperäispussi, jolloin syntyvät kaasutkin pääsisivät vapautumaan. Kahvin luonnollisesti siirrän pakastimen puolelle odottamaan seuraavaa kertaa. Sen olen ymmärtänyt, että täysin absoluuttisen oikeaa tapaa kahvin säilömiseen ei taida olla.
Kirjattu
Lelit Bianca & Lelit Fred + liuta muita härveleitä.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Vakuumikone kahvin säilömiseen
« Vastaus #8 : Joulukuu 31, 2017, 20:34:39 ip »

Sen olen ymmärtänyt, että täysin absoluuttisen oikeaa tapaa kahvin säilömiseen ei taida olla.

Niinpä, parasta on käyttää pavut parin viikon sisällä paahdosta.

Pakastaminen toki hidastaa papujen ikääntymistä. Laskurilla voi tsekata, kuinka paljon:
http://www.ielogical.com/coffee/FrzCalc/FrzCalc.php
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

lasy

  • Vieras
Vs: Vakuumikone kahvin säilömiseen
« Vastaus #9 : Tammikuu 24, 2018, 13:16:44 ip »

Eikös alipaine nopeuta papukahvin vanhentumista kun hiilidioksidi pakenee nopammin pavusta? Ainakin creman muodostus kaiketi heikkenee.

Itse ole pyrkinyt olemaan päästämättä hiilidioksidia pois pavuista, koska tilalle menevä happi pilaa ne varmasti. Subjektiivisesti arvioituna kahvi on säilynyt paremmin, kun säilytysastian pitää aina pystyssä ja siirtää kauhalle astiasta myllyyn, jolloin ilmaa raskaampi hiilidioksidi ei niin pahasti valu ulos pussista.

Joku viisampi varmaan korjaa jos olen hakoteillä...

Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Vakuumikone kahvin säilömiseen
« Vastaus #10 : Tammikuu 25, 2018, 16:59:54 ip »


Joku viisampi varmaan korjaa jos olen hakoteillä...

Tästä ajatuksesta olen lukenut ja se kuullostaa sinäänsä mahdolliselta, mutta siis onhan tuo lopulta siinä määrin monimutkainen prosessi, että lopulta tuo olisi pakko kokeilla.

Tuorepaahdettu papu eri pusseihin, jossain välissä ilmaus ja sokkocuppaus. Mahdollisesti toinen vielä myöhemmin, niin näkee miten uusi vakumointi vaikuttaa siinä välissä. Kaikki verrattuna siihen saman paahdon verrokkiin tietysti. Tietysti tulos voi olla vielä eri jos sitä vertaa kun papu on vielä tuoretta ja sitten kun papu ehtii vanheta.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini