Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Apua kahvimyllyn hankintaan?  (Luettu 29474 kertaa)

aleksia

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #30 : Maaliskuu 26, 2018, 02:29:58 ap »

Ennakkotilasin Made by Knock FELD2 : Honed -käsimyllyn
http://www.madebyknock.com/store/p40/FELD2_%3A_HONED.html

Mylly saapui perjantaina yllätyskahvipaketin kera. Mitään väliaikatietoa en saanut vaikka kerran kyselin perään helmikuussa.
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #31 : Maaliskuu 26, 2018, 10:55:55 ap »

Mylly saapui perjantaina yllätyskahvipaketin kera. Mitään väliaikatietoa en saanut vaikka kerran kyselin perään helmikuussa.
Laitahan vähän kokemuksia kun olet ehtinyt pyöritellä :)
Vähän karkeuksia ja makroa purujen jakaantumisesta yms.
Hyvännäköinen värkki.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #32 : Maaliskuu 26, 2018, 22:14:57 ip »

Mullahan muuten on MBK:n valmistama Aergrind-mylly. Samat terät kuin Feldgrindeissa ja muissa ko. firman myllyissä, mutta kätevästi Aeropressiin sisään mahtuvassa koossa. Olihan se pakko hankkia, kun halvalla joukkorahoitusprojektina sai (n.70€ ja mukaan vielä metallifilsu AP:lle, t-paita ja kahvimuki). Isolle porukalle Aerilla ei kerralla jauheta kahveja, mutta eipä se ole kovin vaikeaa jauhaa kahta tai kolmea satsia peräkkäin, jos edes jonkinlainen yhteenlaskutaito on hallussa. ;)

Partikkelijakaumasta ei ole itselläni kuvia ja aika harvakseltaan olen kyllä myllyä käyttänytkin, kun Pharos toimittaa espressomyllyn hommat. Aergrind odottelee vielä kesälomreissuja. Sen verran testasin, että Cleverin ja Caravelin kanssa Aergrind tulee mainiosti toimeen. Sittemmin tosin olen lähinnä käyttänyt Lido3:a Caravelille säädettynä - jotenkin se tuntuu istuvan omille makuhermoilleni aavistuksen paremmin. Tosin vain aavistuksen - MBK:n myllyt saavat kyllä varauksettoman peukun täältä - hintaero Lidoon kun oli lähes kolminkertainen.
Säätövaraa espressonkin kanssa on, sillä espressojauhatus kieppuu jossain yhden säätökierroksen yläpuolella. Lido3:lla saa vähän hienosäätää annostuksen kanssa, kun sen säätö ei ole lainkaan essolle kalibroitu.

Kuvia partikkelijakaumasta sun muusta on tuolla: http://forum.wszystkookawie.pl/index.php?topic=4891.0
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

JPaju

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #33 : Marraskuu 07, 2018, 18:46:00 ip »

Mitkä olisivat noin 500e (+/- 150e) hintaisten myllyjen parhaimmistoa jos arvostelukriteerinä on jauhatuksen laatu(tasainen partikkelien koko) suodatinkahveille? Käytän päasiassa Kalitaa ja Aeropressia ja harvoin myös pressopannua, eli tarvetta espressojauhatukselle ei ole.

Googlettelun tuloksena esille nousi lähinnä Vario teräksisillä terillä. Myös Fuij Royal R220 oli mainittu useammassa paikassa, tosin siitä kokemuksia ei kovin monella taida olla? Myös Niche Zero kuulostaa kiinnostavalta, mutta sen soveltuvuudesta suodatinkahveille on varsin vähän tietoa.

Minkälaiset myllyt sopisivat kuvaukseen?
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #34 : Marraskuu 07, 2018, 21:59:14 ip »

Minkälaiset myllyt sopisivat kuvaukseen?

Itse en ole Niche Zeroa käyttänyt kuin espressojauhatukseen, mutta brittifoorumin keskustelusta poimin seuraavan:

"To anyone else still on the fence regarding this grinder and who happens to be more into pour-over than espresso: this grinder is equally amazing at both. My previous grinder, a Wilfa, was a great introduction to the tastes of specialty coffee, but there is a sizable difference between the coffee I had with it for years, and the Kalita I made myself this morning with coffee ground using the Niche. All the flavors of the coffee feel clearer and more accentuated, having lost all trace of the "muddiness" I experienced previously. It was exactly the same cup I had at the coffee shop yesterday."

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Markus

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 282
    • Kahjona kahviin
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #35 : Marraskuu 08, 2018, 10:18:08 ap »

Pakkaa tulee tammikuussa hämmentämään Wilfan uutuus, jota suunnittelussa mukana ollut Tim Wendelboe hypetteli eilen Instassa. 58 mm teräksiset lättäterät,  Bluetoothilla puhelin-appsin kanssa jutteleva vaaka, appsissa karkeusehdotuksia Wendelboelta itseltään. Kykenee espressoon jopa VST-filsuilla, parhaimmillaan suodatinkahvin kanssa.

Ulkoasu: musta lieriö. Hinta: 299 euroa.
Kirjattu
@kahjonakahviin. Seuraa. Tilaa. Tykkää.

äyni

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 689
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #36 : Marraskuu 08, 2018, 11:04:58 ap »

Itse en ole Niche Zeroa käyttänyt kuin espressojauhatukseen, mutta brittifoorumin keskustelusta poimin seuraavan:

"To anyone else still on the fence regarding this grinder and who happens to be more into pour-over than espresso: this grinder is equally amazing at both. My previous grinder, a Wilfa, was a great introduction to the tastes of specialty coffee, but there is a sizable difference between the coffee I had with it for years, and the Kalita I made myself this morning with coffee ground using the Niche. All the flavors of the coffee feel clearer and more accentuated, having lost all trace of the "muddiness" I experienced previously. It was exactly the same cup I had at the coffee shop yesterday."




Toisaalta liekö Wilfa ihan se kaikkein paras vertailukohta? Saavutetaanko Nichellä suodatinkahvin kanssa jotain, mihin esim. huomattavasti halvempi Baratza Virtuoso ei kykene.

Suodatinkahvimyllyt tuntuu olevan vähän vähissä tuossa hintaluokassa. Virtuoso maksaa jossain 200-300€, riippuen säkästä ja ostopaikasta, sen jälkeen tuntuu tulevan ammattitason myllyt nelinumeroisine hintalappuineen. Tai sitten mä en vaan osaa etsiä oikeista paikoista.
Itse olen kyllä ollut vallan tyytyväinen Virtuosoon. Käyttökytkimet on mielestäni hankalat, käytti myllyä miten vain, mutta minusta tuolla saa hyvää suodatinkahvia. Toki minullakin on ongelmana huonot vertailukohdat, Rocky ja i-mini, ynnä tietty monet eritasoiset kahvilat.
Kirjattu

lasy

  • Vieras
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #37 : Marraskuu 08, 2018, 12:35:25 ip »

Pakkaa tulee tammikuussa hämmentämään Wilfan uutuus, jota suunnittelussa mukana ollut Tim Wendelboe hypetteli eilen Instassa. 58 mm teräksiset lättäterät,  Bluetoothilla puhelin-appsin kanssa jutteleva vaaka, appsissa karkeusehdotuksia Wendelboelta itseltään. Kykenee espressoon jopa VST-filsuilla, parhaimmillaan suodatinkahvin kanssa.

Ulkoasu: musta lieriö. Hinta: 299 euroa.

Eikös tuossa hintaluokassa ole jo valmiiksi aika monta vaihtoehtoa? Kun tässä olen seurannut foorumilaisten kokemuksia, on jäänyt kuva, että nuo wilfat eivät ole mitenkään erityisen kestäviä, tyypillistä kuluttajalaatua, jolloin eliniänennuste max 5 vuotta. Jotenkin olen allerginen "kuluttajalaatuiseille" kodinkoneille, etenkin kun pienellä lisäpanostuksella saa vastaavia tuotteita, jotka luotettavuuden puolesta kelpaavat myös ammattikäyttöön (eivät toki nopeuden puolesta).
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #38 : Marraskuu 08, 2018, 16:47:41 ip »

Saavutetaanko Nichellä suodatinkahvin kanssa jotain, mihin esim. huomattavasti halvempi Baratza Virtuoso ei kykene.

Eipä välttämättä saavuteta. Virtuosohan on tosiaan hyvän suodatinkahvimyllyn maineessa.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

La Paviaani

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #39 : Marraskuu 09, 2018, 21:10:31 ip »

Eikös tuossa hintaluokassa ole jo valmiiksi aika monta vaihtoehtoa? Kun tässä olen seurannut foorumilaisten kokemuksia, on jäänyt kuva, että nuo wilfat eivät ole mitenkään erityisen kestäviä, tyypillistä kuluttajalaatua, jolloin eliniänennuste max 5 vuotta. Jotenkin olen allerginen "kuluttajalaatuiseille" kodinkoneille, etenkin kun pienellä lisäpanostuksella saa vastaavia tuotteita, jotka luotettavuuden puolesta kelpaavat myös ammattikäyttöön (eivät toki nopeuden puolesta).

Joo - wilfan ämpärimuovia kolmella satasella.
Eihän se ole tyhmä joka pyytää.
Kirjattu

burmanm

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 67
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #40 : Joulukuu 11, 2018, 23:51:58 ip »

Wildeboe oli julkaissut jonkinlaisen esittelyn tuosta Wilfan uudesta grinderista: https://www.youtube.com/watch?v=etkgn5HJT3M, ilmeisesti ei lähtökohtaisesti espressoon tarkoitettu vaan yleiskäyttöisemmäksi.
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #41 : Joulukuu 12, 2018, 10:55:10 ap »

Kannattaako niitä rutkuja haalia, jos myyntipalstalla on muutama kunnon mylly mainittuun hintatasoon?
Eurekan Zenitti tai Kaimaani köökkiin, niin ei tarvitse voivotella, ja 8 vuotta sen jälkeen kun Wilfat olisivat jo hajonneet, tuollaisen voi myydä n. samaan hintaan kuin itse osti? ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

burmanm

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 67
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #42 : Joulukuu 13, 2018, 13:36:42 ip »

Kannattaako niitä rutkuja haalia, jos myyntipalstalla on muutama kunnon mylly mainittuun hintatasoon?

En ollut itse hankkimassa, enköhän mä tyydy mun Nicheen - vaikka onkin hifistille liian pieni ja halpa. Täällä kuitenkin noista Wilfoista on ollut juttua, tuostakin tulevasta vehkeestä. Ymmärrän hyvin miksi joku tuollaisen tahtoo sen sijaan kuin jonkun käytetyn kaimaanin, olisihan tuo uusi, pienempi kooltaan ja maussa ei välttämättä lopulta järkyttävää eroa huomaa (diminishing return iskee). Sijoituksenahan kaikki elektroniikka on surkeeta joka tapauksessa. Ja jos tuo 10 vuotta kestää, niin onko sillä enää väliäkään? Siinä ajassa ehtii muutamat kahvit tehdä. Tai onko takeita ettei Wilfa tarjoa varaosia?

Ja jos ne helmet myyntipalstalla kovin pitkään roikkuvat, niin eikös se vaan kerro ettei niille ole markkinoita pyyntihinnoilla. Myymätön tuote on kuitenkin yhtä kuin 0€ takaisin - sama kuin rikkinäisellä Wilfalla. Väite arvosta on silloin aina hieman kyseenalainen (ainakin Suomen markkinoilla).
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #43 : Joulukuu 13, 2018, 16:09:02 ip »

Totta, Wilhan oikea arvo liene kuitenkin jo kaupasta kannettuna aika liki nollaa. Mutta todellakin myymättömät kunnon myllyt kertovat paljon ostajista, ja onneksi harva heitä opastaakaan, onneksi koko saittikaan ei ole sitä varten ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Apua kahvimyllyn hankintaan?
« Vastaus #44 : Joulukuu 13, 2018, 17:18:29 ip »

Caimanon kohdalla hinta ei ole ollut este, vaan se vaimo kotona. Kahdet kaupat jo peruuntuneet siihen kun hellasärön pelossa ei ole uskallettu ottaa myllyä mukaan. Mulla on nyt kolme myllyä tuossa keittiössä :D
Paras taktiikka on vain pyytää anteeksi :D
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2