Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: aloittelemaan  (Luettu 15392 kertaa)

vanhakolli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
aloittelemaan
« : Syyskuu 13, 2017, 18:59:17 ip »

kiitos foorumille hyväksymisestä  :)
Olen todella noviisi espresso tietoudessa, Pidän kahvista, (kaikenlaisesta, mustasta ja vahvasta) Kävin lomilla tuolla keskieuroopassa
ja hurahdin totaalisesti Espressoon, Ostin netistä (en kyllä vielä sitä saanut) keittimen, Olen tässä yrittänyt ottaa selvää kahveista ja kahvin valmistuksesta, Eipä näytäkkään olevan niin yksinkertaista mitä oletin, Pienituloisena eläkeläisenä huimaa nuo hinnat (kahvimyllyt ja kahvienkin hintahaarukka on melkoinen) ja kahvien kirjo myös valtava, Olen tuudittautunut että kahvin saa kaupasta, mutta luettuani tätä foorumia ei se taidakkaan olla ihan niin, Tuossa olen tuuminut kahvimyllyn ostamista, mutta niidenkin hinnat meikäläisen budjetille kalliita, Katselin noita käsikäyttöisiä, eikö niillä saisi kahvin jauhettua sopivan hienoksi ? Varmasti on paljon muutakin opettelemista, vaikka tuolla youtubessa kaikki näyttää niin yksinkertaiselta, Varmasti täällä tietoa mistä tuon kahvin kannattaisi ostaa,
Ei muuta kuin opettelemaan ::)
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #1 : Syyskuu 13, 2017, 20:46:38 ip »


Katselin noita käsikäyttöisiä, eikö niillä saisi kahvin jauhettua sopivan hienoksi ?

Saa, mutta millaisen tarvitset riippuu kovasti keittimestäsi. Ns. oikeissa espressokeittimissä kahvikakku itse luo paineen keittimen tuottamalle paineelle ja niissä tarvitaan hienommaksi jauhavampaa myllyä (lue kalliimpaa). Sitten useimmat helvemmat "kotikeittimet" taas luovat painekahvassa (tai sihdissä) sen vastuksen virtaavalle vedellä ja siten niille käyvät miltei kaikki kahvimylly.

Noiden oikeiden espressokoneiden hyötypuoli on paremman makuinen kahvi, parempi säädettävyys. Huonona puolena taas kalliimman myllyn vaatimus ja se, että jos myllyä ja konetta ei osaa säätää tarkkaan, niin juoma voi olla hyvinkin helposti aivan juomakelvotonta.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

vanhakolli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2017, 22:17:38 ip »

aika näyttää mitä tuli ostettua  :-\
kyllähän tämä masina taitaa olla ehkä niitä edullisimpia (olen katsellut, uuden hinnat pyörivät parin sadan euron kantturoissa)Italialainen.
Tämä taitaa olla automaattinen masina. ja kuvista päätellen siinä taitaa olla jonkinlaiset sihdit siinä kupissa (kahta kokoa)
Tietysti näistä pitäisi ottaa enempi selvää ennen ostamista, Se tietysti ihmetyttää kun näitä koneita on pilven pimein tuolla myynnissä ja siitä ei saa kunnon kahvia, miksi niitä sitten myydään, Mutta kyllä jos joutuisin pulittamaan kahvitarvikkeista 500-1000€ jäisi kyllä espressot juomatta kotona,  Saa sitten nähdä minkä makuista tärpättiä sitten juodaan  ;D
En sitten tiedä minkä laatuista espressoa suomen baareista saa ? On aika vähän kokemuksia,,
Luulisin että tämä on kun hyvien viinien nauttimista, vaatinee pitkän harjoittelun ja maistelemisen että löytää kaikki aromit,
Ehkä se ei minulle ole niin oleellista, Saa nähdä, eikö se ole että ruokahalu kasvaa syödessä,, Kaipa tässä kuitenkin alkuun pääsee.. :)
 
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #3 : Syyskuu 14, 2017, 07:25:05 ap »


Se tietysti ihmetyttää kun näitä koneita on pilven pimein tuolla myynnissä ja siitä ei saa kunnon kahvia, miksi niitä sitten myydään, Mutta kyllä jos joutuisin pulittamaan kahvitarvikkeista 500-1000€ jäisi kyllä espressot juomatta kotona.

Itsekkin vastasit kysymykseesi. Sen lisäksi, että enemmän ammatti vekottimet ovat kalliita, niin niitä on myös vaikeampi käyttää. Oikeasti jos ei osaa, niin lopputulos on paljon huonompi kuin noilla halvoilla markettivekottimilla.

Lopultahan vain sillä on väliä pitääkö itse kahvista jota itse juo. Ihan sama millä se on tehty.

Lainaus
Luulisin että tämä on kun hyvien viinien nauttimista, vaatinee pitkän harjoittelun ja maistelemisen että löytää kaikki aromit,

Osittain sitäkin. Tosin kuten viineissäkin, niin kyllä ihmiset niitä makuja erottavat, jos ne vain tarjoiltaisiin rinnakkain. Vasta kun makumuisti kehittyy, niin sitä alkaa vaatia enemmän.

Lainaus
En sitten tiedä minkä laatuista espressoa suomen baareista saa ?

Mieletön vaihtelu. Aivan hirveästi kitkeränvetisestä litkusta aina todella hyvään. Riippuu ennenkaikkea paikasta ja jonkunverran tuurista. Parempilaatuisten paikkojen määrä on lisääntynyt, mutta keskiarvo ei ole mikään mielettömän kova.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #4 : Syyskuu 14, 2017, 08:27:35 ap »

Jos haluaa kunnon laitteet, niin Pharos mylly maksaa 350€ ja keitin ( vaikka Bezzera Unica PID) hintaluokkaa 1000€. Halvemmalla saa ongelmia. Tai ainakin vaikeuttaa sinänsä yksikertaista kahvin valmistusta.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

vanhakolli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2017, 09:32:53 ap »

Jännä juttu että näillä koneilla on niin suuri merkitys kahvin laatuun, itse olen ollut sitä mieltä että kavilla olisi suuin merkiys kahvin makuun. (Niinkun suodatinkahveillakin)Tai kaipa silläkin voi kahvinsa pilata, Tuo mitä olen tässä näistä koneista lueskellut, on paljon juttua että koneet ovat kovin vikaherkkiä , mikälaisia yleisempiä vikoja niistä löytyy? vai voiko yleistää? käsittääkseni nämä ovat kuitenkin aika mekaanisia vehkeitä, ehkä sitten on rakennevikoja, (huonot materiaalit )
noista hinnoista vielä, kyllä olen tietoinen että hyvää ja halpaa ei tuppaa löytymään, mutta jos pienestä eläkkeestä laskujen jälkeen jää 200-300€ euroa elämiseen / ym. kuukaudessa, ei sillä pilvilinnoja rakennella, ::)
Ostin lomallani italiasta kahvia pari pakettia (ensisiaisesti itselleni suodatin kahviksi) mutta nyt tämän espresso hössötykseni kanssa tuli mieleeni jospa nämä kävisivät espresso keittimeen ? (lavaazza crema&gusto ja oro SAO ) vai onko ne ns. MOKA keittimeen ?
Anteeksi, mutta tässä tulee kyseltyä kaikenlaista, mutta olen todella tietämätön,,
 
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2017, 11:36:51 ap »

Jännä juttu että näillä koneilla on niin suuri merkitys kahvin laatuun, itse olen ollut sitä mieltä että kavilla olisi suuin merkiys kahvin makuun.

Kahvipavulla on suurin merkitys valmistetun kahvijuoman makuun. Useimmat lienevät tällaisen lausuman kannalla, sitä ei vaan toisteta tarpeettoman usein :)
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #7 : Syyskuu 14, 2017, 12:07:15 ip »

Jos budjetti on tiukka, niin hyvään kahviharrastuksen alkuun pääsee kun ostaa Aeropressin (30e) ja kohtuullisen käsimyllyn (halvimmat netistä noin kympin). Ei näillä espressoa tehdä, mutta pääsee säätämään ja kokeilemaan. Niin, ja etenkin tässä tapauksessa kahvipapujen hinta nousee hyvin nopeasti laitteiden ylitse.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

vanhakolli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #8 : Syyskuu 14, 2017, 13:54:12 ip »

Jos budjetti on tiukka, niin hyvään kahviharrastuksen alkuun pääsee kun ostaa Aeropressin (30e) ja kohtuullisen käsimyllyn (halvimmat netistä noin kympin). Ei näillä espressoa tehdä, mutta pääsee säätämään ja kokeilemaan. Niin, ja etenkin tässä tapauksessa kahvipapujen hinta nousee hyvin nopeasti laitteiden ylitse.

Kiitos kiitos,
Kyllä minulle on tulossa kone, ostin sen tuolta netistä ( "vähän käytetty ;D" ) Pitäisi nyt löytää sopivat kahvit..
kyllä tuossa espressossa on parasta " vaahto " Tai miksi sitä nyt sanotaan, ja tietysti kahvi, Pidän vahvasta kahvista, mutta nämä suomalaiset suodatin kahvit ovat aika kitkeriä kun yrittää tehdä vahvempaa, Ehkä pitänee syventyä vielä kahvin papuihin, tuntuu vain olevan "mijoonia eri merkkejä ja laatuja" ja takaako se hinta että tavara on hyvää?? Siinäpä kysymys,, ollakko vai ei olla... Kaipa nämäkin asiat ovat vain opeteltava kantapään kautta
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #9 : Syyskuu 14, 2017, 14:13:30 ip »

 Kahvissa hintaa olennaisempi on aika. Vaikka kahvi maksisi satasen kilolta, ei siitä saa hyvää jos se on vanhaa.
Ja jos ostaa tuoretta, siis paahtimosta, se harvoin on halpaa. Valitettavasti. Hieman pystyy laskemaan kustannuksia jos paahtaa itse. Paahtamaton papu säilyykin...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #10 : Syyskuu 14, 2017, 14:16:43 ip »

kyllä tuossa espressossa on parasta " vaahto " Tai miksi sitä nyt sanotaan

Espresson päältä löytyy usein vaahtomainen "crema".

Papu- ja konekokeilun alkupään harjoitteluihin olen toisinaan suositellut Espresso Housen house blend papuja, hinta taitaa olla noin 12,50e 500g pussi, eli ehkä noin puolet parempien papujen hinnoista. Nykyinen blendi taisi tosin muuttua paahteisempaan suuntaan, eikä ole enää niin paljon omaan mieleeni kuin aiemmat.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #11 : Syyskuu 14, 2017, 18:08:31 ip »

Jos haluaa kunnon laitteet, niin Pharos mylly maksaa 350€ ja keitin ( vaikka Bezzera Unica PID) hintaluokkaa 1000€. Halvemmalla saa ongelmia. Tai ainakin vaikeuttaa sinänsä yksikertaista kahvin valmistusta.

Kyllä sillä perinteisellä Silvialla tai varsinkin alle seitsemän sadan Oscar kakkosella pääsee ihan maaliin asti näissä hommissa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #12 : Syyskuu 14, 2017, 22:24:28 ip »



Pidän vahvasta kahvista, mutta nämä suomalaiset suodatin kahvit ovat aika kitkeriä kun yrittää tehdä vahvempaa, Ehkä pitänee syventyä vielä kahvin papuihin, tuntuu vain olevan "mijoonia eri merkkejä ja laatuja" ja takaako se hinta että tavara on hyvää??
Vahva kahvi onkin monien pidempien keskustelujen aiheena ollut, ja mielipiteitä/makuasioita tästä löytyy myös.

Miellän, että moni ystävistäni, vahvan kahvin ystävä, ovat sitten loppupeleissä päätyneet tummaan kahviin.
Kofeiinipitoisuus olisi kaiketi se vahvuus, mutta on testattu death wish coffee. Eikä se kovin maukas kokemus ollut.

Tupla doppio ja vähän vettä päälle? Siitä vahva kuppi, mutta taas se maku.

Kuitenkin lähtisin esim. Monsoon malabarilla liikenteeseen.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #13 : Syyskuu 14, 2017, 23:03:53 ip »

Jos haluaa kunnon laitteet, niin Pharos mylly maksaa 350€ ja keitin ( vaikka Bezzera Unica PID) hintaluokkaa 1000€. Halvemmalla saa ongelmia. Tai ainakin vaikeuttaa sinänsä yksikertaista kahvin valmistusta.

Kyllä sillä perinteisellä Silvialla tai varsinkin alle seitsemän sadan Oscar kakkosella pääsee ihan maaliin asti näissä hommissa.

Joo, enkä kummastele vaikka VipuPavonillakin onnelliseksi tulisi.
 Niin tai näin, rahaa menee ja todellakin sitten sitä alkaa siihen kahviin mennä vaikka laitteet saisi ilmaiseksi...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: aloittelemaan
« Vastaus #14 : Syyskuu 15, 2017, 14:07:48 ip »

Nyt kun Pharos on tullut esille, niin täytyy mainita, että vaikka itse sitä yleensä olen ensimmäisten joukossa suosittelemassa etenkin espressokäyttöön, niin tässä tapauksessa eläkeläisherralle en sitä uskaltaisi varauksetta suositella.

Omaa Pharostani kun käytin näytillä hiljattain eläkkeelle jäänelle ihan hyväkuntoiselle tutulleni, niin peli oli heti kättelyssä selvä. Ei tule onnistumaan (tässä tapauksessa hyvä sähkömylly tosin oli valmiiksi olemassa). Se kuitenkin vaatii vähän papua ranteeseen, tai vähintään motivaatiota hyvän tekniiikan opettelemiseen. Hinta tekee ainakin sokkohankinnasta turhan ison riskin.

Sitävastoin saman valmistajan Lido 3 on erittäin kevyt ja nopea jauhettava. Espressoversiosta (Lido E) itselläni ei ole kokemusta, mutta espressoakin olen omalla kolmosellani jauhanut (eroahan ei ole kuin säätöasteikossa) eikä se vaatinut minkään sortin ponnistusta. Lidojenkin kanssa hinta tosin on n. parin sadan euron tienoilla, joten ehkä se ei ole sitä mitä haetaan. Toisaalta halvempiakaan käsimyllyjä en uskalla varauksetta suositella - lähinnä koska kokemusta niistä on itselläni varsin rajallisesti.

Mikähän se mahtaa muuten olla se jo tilattu espressokeitin? Sen jos tietäisimme, niin joku voisi osata neuvoa paremmin sopivan myllyn suuntaan.

Pavuista sen verran, että jos on ihastunut espressoon reissatessaan Keski-Euroopassa, niin on kohtalaisen todennäköistä että kyseessä ovat olleet melko tummaksi paahdetut pavut. Siitä suunnasta lähtisin tässä tapauksessa hakemaan ensikokemuksia. Jos omalta lähiseudulta löytyy pienpaahtimo, niin sieltä tottakai papuja kokeilemaan.

Joku Kaffan 30/70 voisi myös sopia tähän tarkoitukseen. Siinä on vain 30% arabicaa ja 70% robustaa, mikä laskee hintaa jos jonkin verran. Robustaa ei kuitenkaan kannata juoda kovin myöhään illalla. Voi helposti mennä yöunet.
Kaffalla on myös nettikauppa. Kuten myös monilla muilla kotimaisilla tuorepaahtoja toimittavista paahtimoista. http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=4271.0
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E