Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Bezzera Unica PID  (Luettu 2378 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Bezzera Unica PID
« : Kesäkuu 01, 2017, 13:49:58 ip »

Kaksi viikkoa olen nyt essoillut uudella Unica PID:llä. Ehkä tälläisen ensiarvion voin heittää tähän.

Minun on vaikea verrata tätä mihinkään muuhun kuin edelliseen selvästi kuluttajalaitteseen, eli Gaggian Pureen. Siihen verrattuna tämä on selvästi anteeksi-antavampi uutossa ja jo kahden viikon jälkeen tuntuu loogisemmalta miten käyttäytyy pisemmissä uutoissa. Selvä parannus.

Yleisesti laite on sisältä ulos tasan sitä mitä lupaa. Avattuna suorastaan raikkaan elegantin yksinkertainen. En tiedä kuinka paljon voidaan käyttää pohdintaa koneeseen, joka vain lämmittää vettä. Näköjään paljon.



Huonoa:

- Virta ja pumppukytkinten paikat ovat jotenkin ärsyttävät. Onneksi niitä ei tarvitse yhtenään napsutella. Enemmänkin ne on varmaan nimenomaan tarkoitettu pois tieltä konetta käyttäessä. Koska en juuri vaahdota, niin on pieni kiusaus myös vaihtaa nuo kytkimet toisinpäin. Joku ulkoinen virtakytkin olisi tietysti myös mahdollisuus. No siis ei toki oikeasti häiritse niin paljoa. Kaikki käyttökontrollit ovat todella mukavia ja kätevissä paikoissa.

- Vesisäiliön korkeutta ei koneesta näe. Kone kytkeytyy pois päältä, jos vettä on liian vähän säiliössä ja jos ei pidä itse huolta veden määrästä, niin shotti voi jäädä kesken.

Hyvää:

- Se että tuo huonoa lista on noin lyhyt ja merkityksetön. Katsotaan jos keksin lisää myöhemmin.



Kone on sitä mitä se lupaa. Yksiboilerinen suhteellisen lämpötilastabiili PID-kone. Paineen voi säätää. Jos tahtoo mennä espresson kanssa vielä hienompaan, niin paineprofiilisäädöt ja rotaatiopumppu tulevat mieleen. Molemmat vähän ylilyöntejä omaan tarppeseen. Olin varautunut huomattavasti isompaan pumpun ääneenkin.

Koneeseen jää helposti sormenjälkiä, mutta kaikki saa kyllä todella helposti taas kiiltäväksi kun vähän hieraisee jollain keittiön perus rasvaa poistavalla yleispuhdistysaineella.

Lisäksi koneesta kertyi hieman pohdintaa myös tuonne toisaalle:
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=2850.msg41341#msg41341

En minä osaa oikein yleisesti tehdä mitään arvosteluja. Saa kysyä, jos joku mietityttää. Mielellään höpisen.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2017, 13:58:23 ip kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2576
Vs: Bezzera Unica PID
« Vastaus #1 : Kesäkuu 01, 2017, 14:14:00 ip »

Mikrokuituliina ja ikkunanpesusuihke on mulla ollut se paras teräspinnan putsaaja.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Bezzera Unica PID
« Vastaus #2 : Kesäkuu 01, 2017, 14:15:28 ip »

Mikrokuituliina ja ikkunanpesusuihke on mulla ollut se paras teräspinnan putsaaja.

Ei mulla muita liinoja puhdistukseen olekkaan ku mikrokuituja, mutta kyllä noi sormenjäljet lähtee tolla keittiön yleisaineella paljon helpommin kuin ikkunanpuhdistusaineella.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini