Terve, tuli hankittua uutena tommoinen Jura E8 masiina ja nyt 2 viikkoa viisaampana olen jokseenkin pettynyt sen suorituskykyyn. Ongelmana on suhteellisen laihan makuinen peruskahvi. Ennen kuin hifistelijät tulevat ampumaan alas minun juhlamokkaviritykset, sanottakoon että olen saanut valmistettua myös erittäin hyvää espressoa ja oppinut nauttimaan kahvista myös mustana.

Asiaan: lähtökohtana kerrottakoon siis että kahvinjuonti on minulle tähän päivään asti tarkoittanut Moccamasterilla keitettyä Juhlamokkaa johon tulee vielä pikku tilkka maitoa. Halusin päästä kahvin maussa lähemmäksi kahvilan capuccinoa ja lattea, enkä nähdä kahvini eteen silti kauheasti vaivaa.
Mutta sitten itse ongelmaan(?) Olen tottunut mittaamaan yhden reilun kahvilusikallisen (n. 7-8g) per 125ml vettä ja tämä on se kahvin vahvuus jota pidetään vertailukohteena. Jos Juralla tekee "Coffee"-asetuksella 8g kahvin 125ml tilavuudella, tulee kahvista todella laihaa. Vaikka jauhatuksen säätää kaikkein hienoimmalle on kahvi edelleen laimeaa. Olen vertailun vuoksi kokeillut syöttää Juraan ohisyötön kautta normaalia jauhettua Juhlamokka 8g/125ml, ja tästä tulee myös laihaa.
Pääsen "normaalin" suodatinkahvin vahvuuteen vasta kun käytän n. 10g papuja 70-80ml vesimäärään, eli puhutaan yli kaksinkertaisesta jauhemäärästä. Onko tämä normaalia toimintaa tälläiselle automaattikoneelle? Kone hommattiin korvaamaan peruskahvit ja tekemään myös aina silloin tällöin jokunen espresso tai erikoiskahvi. Kahvin maussa ei ole moittimista kunhan vahvuuden saa kohdalleen, mutta aika paljon alkaa tulla kahville hintaa kun papuja kuluu tuplasti enemmän ja hintaa on valmiiksi jo 3x normikahvin verran.
Täytyy tänään tehdä vielä kunnon vertailu ja valmistaa kahvit sekä Juralla ja Moccamasterilla samalla kahvimäärillä ja maistella niitä rinnakkain...