Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.  (Luettu 47145 kertaa)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #90 : Heinäkuu 19, 2018, 14:28:37 ip »

Nii, että oon aika hyvillä vesillä siis   8)  Kattelin tossa youtubesta videoita joissa jotku oli sitä mieltä, että se "papupaine" pitäs olla ns tasainen. En tiiä onko sill sit käytännössä mitää merkitystä.

Joo, onhan siinä käytetty jotakin painojakin joskus päällä. Ja kai tolla paineella ylhäältäpäin on vaikutustakin.
Itse myöskin vippaan korallisen papuja aina aloitukseksi. Haitanneeko paljonkaan, että viimeiset pavut vähän hyppivät ennen putoomista?
Ehkä niitä vaan pelottaa.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #91 : Heinäkuu 19, 2018, 16:59:43 ip »

Mä lataan pikkuhopperin pakastimesta täyteen, laiska erilainen nuori oon ;-)
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #92 : Heinäkuu 19, 2018, 22:23:12 ip »

Joskus kun annos on mahtunut suoraan kurkkuun, oon sen päälle heittänyt tampperin.
Olihan sillä eroa ainakin nopeuteen, jolla pavut ilmestyivät kauhaan, koska viimeiset eivät pomppineet.
Enää jaksa moisia.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

burmanm

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 67
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #93 : Heinäkuu 20, 2018, 00:17:09 ap »

Nii, että oon aika hyvillä vesillä siis   8)  Kattelin tossa youtubesta videoita joissa jotku oli sitä mieltä, että se "papupaine" pitäs olla ns tasainen. En tiiä onko sill sit käytännössä mitää merkitystä.

Ei varmaan kaikissa myllyissä, mutta ainakin omassa Ascasossani (i-2) on. Mikäli papujen määrä hopperissa ei ole vakio (ts. niitä ei ole tarpeeksi), niin ei ole myöskään jauhatustulos samankaltainen. Tyhjäksi vetämällä saa kuin möntin epätasaista mönjää (ja toisen möntin koneen sisälle), eli pakko tehdä niin että punnitsee vasta ulostulevaa tavaraa. Ja toki aamulla saa putsata vanhoja pois sieltä.

Sanoisin siis että vahvasti myllystä riippuvaa toimiiko tuo.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #94 : Heinäkuu 20, 2018, 19:51:18 ip »

Tässä on syytä pitää erillään yksittäisannostelu (single-dosing) ja se kun täytetään papusäiliö.
Kun papusäiliö tyhjenee, niin vähintäänkin perinteisissä espressomyllyissä se vaikuttaa jauhatuksen laatuun ja etenkin ajastimella jauhettu annos heittelee paineen vähenemisen myötä. Jossain Quamar-keskustelussa tästä ainakin oli joskus juttua.

Itse olen Quamarilla yksittäisannostelun yhteydessä pistänyt tampperin papujen päälle lähinnä estämään pop-corn -efektiä. Muutenhan pavut poukkoilisivat ympäri pitäjää.

Osa myllyistä tietysti soveltuu paremmin toiseen tapaan ja osa luonnollisesti toiseen.

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #95 : Heinäkuu 20, 2018, 23:15:30 ip »

Kylkai kaikkikin myllyt tykkää siitä, että papuja painetaan alaspäin papumassalla? Kotikäytössä joutuu usein kikkailemaan ton kanssa.
Itellä on käytössä duunissa vario ja kotona mazzer mini. Molemmat suostuvat pikkuannoksille tyydyttävästi.
Parempi kai tuo, kun pavun seisottaminen hopperissa? Sittenkin otan vanhat jauheet pois ennen uutta jauhatusta, ettei jää vanhoja puruja tyrkylle...
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #96 : Heinäkuu 21, 2018, 12:42:15 ip »

Kylkai kaikkikin myllyt tykkää siitä, että papuja painetaan alaspäin papumassalla?

Ainakin kaikki perinteiset kaupalliseen käyttöön suunnitellut (eli Mazzer-henkiset) espressomyllyt.

Modernit yksittäisannostelu-myllyt on suunniteltu vähän eri tavalla (esim Monolith, EG-1, tulossa oleva Niche yms.) - ja tietysti useimmissa käsimyllyissä papumassan paine on tarpeeton.

Mutta joo, lähtökohtaisesti hopperilla varustetuissa espressomyllyissä luotettavan toiminnan lähtökohtana on se, että hopperissa on riittävästi massaa.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

teemu11

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1

Moi!

Ostin eilen Arvid Norquisin molto papuja, tarkoituksena jauhaa niistä espressoa Hario skertonilla. Koitin keittää espressot Francis Franciksen espressokeittimellä (mallista en varma, koska kone lainassa). Vesi ei kuitenkaan tullut kahvasta läpi, muutamaa tippaa lukuunottamatta. Vertasin omaa jauhatuskarkeuttani Lavazzan valmiiseen espresso jauheeseen, oli mun mielestä samanlaista, ehkä oma jauhama oli sitten vähän hienompaa. Oisko jotain konstia miten sais espresson tehtyä, vai tapahtuuko se vaan jauhatuskarkeutta säätämällä ja koittamalla?
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja

Oisko jotain konstia miten sais espresson tehtyä, vai tapahtuuko se vaan jauhatuskarkeutta säätämällä ja koittamalla?

Ensimmäinen konsti on säätää jauhatuskarkeutta, tässä tapauksessa karkeampaan suuntaan.

Eri pavuista tehty jauhatus käyttäytyy eri tavoin. Samoista pavuista eri aikoihin (eri elinkaarivaiheissa) tehty saman karkeuksinen jauhatus käyttäytyy myös eri tavoin. Valmisjauhatus on yleensä "kuivempaa" ja neste pääsee siitä helpommin läpi.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575

Kyllä. Ääriesimerkinä kahvaan unohtuneet purut uuttavat parin tunnin päästä ihan liruna "teetä" jos sitäkään, vaikka juuri jauhettuna olisivat tehneet normiuuton.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

haaghala

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #100 : Huhtikuu 19, 2019, 12:06:52 ip »

Terve, tuli hankittua uutena tommoinen Jura E8 masiina ja nyt 2 viikkoa viisaampana olen jokseenkin pettynyt sen suorituskykyyn. Ongelmana on suhteellisen laihan makuinen peruskahvi. Ennen kuin hifistelijät tulevat ampumaan alas minun juhlamokkaviritykset, sanottakoon että olen saanut valmistettua myös erittäin hyvää espressoa ja oppinut nauttimaan kahvista myös mustana. :)

Asiaan: lähtökohtana kerrottakoon siis että kahvinjuonti on minulle tähän päivään asti tarkoittanut Moccamasterilla keitettyä Juhlamokkaa johon tulee vielä pikku tilkka maitoa. Halusin päästä kahvin maussa lähemmäksi kahvilan capuccinoa ja lattea, enkä nähdä kahvini eteen silti kauheasti vaivaa.

Mutta sitten itse ongelmaan(?) Olen tottunut mittaamaan yhden reilun kahvilusikallisen (n. 7-8g) per 125ml vettä ja tämä on se kahvin vahvuus jota pidetään vertailukohteena. Jos Juralla tekee "Coffee"-asetuksella 8g kahvin 125ml tilavuudella, tulee kahvista todella laihaa. Vaikka jauhatuksen säätää kaikkein hienoimmalle on kahvi edelleen laimeaa. Olen vertailun vuoksi kokeillut syöttää Juraan ohisyötön kautta normaalia jauhettua Juhlamokka 8g/125ml, ja tästä tulee myös laihaa.

Pääsen "normaalin" suodatinkahvin vahvuuteen vasta kun käytän n. 10g papuja 70-80ml vesimäärään, eli puhutaan yli kaksinkertaisesta jauhemäärästä. Onko tämä normaalia toimintaa tälläiselle automaattikoneelle? Kone hommattiin korvaamaan peruskahvit ja tekemään myös aina silloin tällöin jokunen espresso tai erikoiskahvi. Kahvin maussa ei ole moittimista kunhan vahvuuden saa kohdalleen, mutta aika paljon alkaa tulla kahville hintaa kun papuja kuluu tuplasti enemmän ja hintaa on valmiiksi jo 3x normikahvin verran.

Täytyy tänään tehdä vielä kunnon vertailu ja valmistaa kahvit sekä Juralla ja Moccamasterilla samalla kahvimäärillä ja maistella niitä rinnakkain...
Kirjattu

lasy

  • Vieras
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #101 : Huhtikuu 19, 2019, 21:46:07 ip »

”Peruskahvin” uuttamiseen pitäisi kai käyttää noin 3 minuttia aikaa. En tunne juraa, mutta useimmat automaatit eivät malta käyttää näin paljon aikaa. Juhlamokkatyyppisestä vaaleasta kahvista ei nopeammalla uutolla tahdo saada mitään aikaiseksi. Paine ja jauhatus vaikuttavat toki myös.

Tuleeko kahvista parempaa, jos teet espresson ja jatkat sen kuumalla vedellä?
Kirjattu

haaghala

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #102 : Huhtikuu 21, 2019, 08:21:15 ap »

”Peruskahvin” uuttamiseen pitäisi kai käyttää noin 3 minuttia aikaa. En tunne juraa, mutta useimmat automaatit eivät malta käyttää näin paljon aikaa. Juhlamokkatyyppisestä vaaleasta kahvista ei nopeammalla uutolla tahdo saada mitään aikaiseksi. Paine ja jauhatus vaikuttavat toki myös.

Tuleeko kahvista parempaa, jos teet espresson ja jatkat sen kuumalla vedellä?
Tein eilen perusteellisen vertailun suodatinkeittimen ja espressokoneen välillä. Mittasin Moccamasteriin 24g kahvia ja 375g vettä (3x 8g/125g). Lopputuloksena oli 315g kahvia, eli 105g per kuppi. Tein Juralla 8g suodatinkahvin ohisyötöllä (samaa Juhlamokkaa) 105ml kahvin verrokiksi. Tässä maistelutulos:

Moccamasterilla keitetyssä kahvissa on aavistuksen voimakkaampi maku, mutta maku on enemmän semmoista kitkerää ja hapokasta verrattuna Juraan. Juran kahvi on pehmeämpää ja miedompaa, ja kaikki tuo kitkeryys on poissa. Kahvi tuntuu hieman laimeammalta (ei niin paljoa kuin aiemmin), mutta mausta on poistunut oikeastaan vain ne kaikki huonot ominaisuudet johon on vuosien varrella tottunut. Tein kolmanneksi verrokiksi toisesta tummemmasta pavusta saman 8g/105ml ja siinä oli jo ihan mukavasti makua noillakin asetuksilla.

Eli yhteenvetona voisin todeta että makuvertailun lopputulos oli ihan huojentava. Eroa alkaa löytyä Juran eduksi kunhan ensin antaa aivoille aikaa alkaa rakentaa uutta kuvaa hyvästä kahvista. Voi tosiaan olla mahdollista että todella vaaleapaahtoisesta pavusta ei ehdi n. 25s aikana liueta riittävästi aromeja veteen.

Täytyy kokeilla jatkaa espressoa vedellä ja verrata niitä vielä keskenään. Jurassa on espresson ja "normaalin kahvin" valmistuksessa eroa siinä kuinka uutos tapahtuu. Espressosta tulee selvästi paremman makuista kuin "kahvista", jos molemmista tekee esim. 8g/30ml versiot.
Kirjattu

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #103 : Huhtikuu 21, 2019, 08:57:32 ap »

Jura ei ole suodatinkahvikone. Kuulostaa, että on hommattu väärä kone väärään tarkoitukseen. Suodatinkahvin tapaista saa kun tekee isoimman panoksen hienolla jauhatuksella isolla vesimäärällä. Tässäkään uuttoaika ei kuitenkaan vastaa suodatinkahvia koska vesi painetaan purunläpi äkkiä paineella.

Tee lungoja tai americanoja, niin ei tule kiukkuiseksi.
Kirjattu

jekhki

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 286
Vs: Vinkit tervetulleita: Aloittelijan tuskaa/laitteiston säätöä/opettelua.
« Vastaus #104 : Huhtikuu 21, 2019, 09:05:13 ap »

Itse tein Juralla vuosia sellaisia pitkäksi vedettyjä espressoja. Ihan hyvä oli. Oli kaksi nappia koneessa. Toisesta ohjelmoinnista tuli espresso ja toisesta sellainen pitkäksi vedetty shotti jonka join maitokahvina. Hyvää oli, mutta ei mitään tekemistä suodatin juhlamokan kanssa.
Kirjattu