Keittimenä Gaggia Espresso Pure, käytetty.
Jotenkin tuntuu tutulta laitteelta

Kahvi on kitkerää ja mustaa, cremaa ei synny paitsi kun laita sihdin aivan täyteen ja tamppaan ihan voimalla saan pienen creman aikaan.
Crema ei sinällään ole mikään laadun tae tai muutenkaan suora mittari espresson onnistumiselle, mutta kyllä tuolla koneella crema pitäisi saada aikaan. Ainakin tuoreesta pavusta. Vaikea muistella edes kuinka asiat toimivat vanhalla pavulla, kun en varmaan useampaan vuoteen ole tehnyt sillä kuin tuoresta pavusta. Tuore papuhan antaa enemmän vastusta ja siten jauhatustakin pitää säätää isommalle.
Kyllä se kitkeryys ja mustuus pitäisi voida saada kuriin, jos sama papu toimi painesihdillä joten kuten edes?
Sitten, että jos mylly on uusi, niin jokusen kilon jauhaminen saattaa vaikuttaa myös kahvin makuun. En tiedä ovatki iMinit yhtään sisään ajettuja. Oman iMinini ostin aikoinaan vähänkäytettynä.
Kyllä sen sihdin kuitenkin saa änkeä "täyteen", jos siten tulee hyvä kahvi. Kunhan se kakku ei yhtään vaurioidu siitä sihdin ruuvista ENNEN sitä uuton alkua.
WDT tulee mieleen ainakin mitä voisi yrittää.
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=757.0Lisäksi nutaatio (tai nutation)-tamppaus voi hidastaa virtausta. Foorum haulla löytyy juttua.
jauhettua kahvia menee silloin n17-18g filtteriin ja juuri ja juuri saan sihdin kiinnitettyä gruppoon. Uuttoaikana oon pitänyt max 20s jolloin annos on lyhyehkö.
Ihan järjellisiä aikoja. Gaggia Puren kanssa olen itse päätynyt melko lyhyisiin uuttoihin. Mielummin 20sec kuin 30sec on vaan aina toiminut paremmin. En tiedä mistä johtuu.
Kuinka lyhyt on lyhyt? Montako grammaa (tai edes millilitraa) espressoa on?
Mites noin karkeasti säätö muilla iMinin omistajilla? Kuinkapaljon hienoimmasta päästä löysätty suunnilleen?
En ikinä käyttänyt omaa iMiniä nollakohdassa, mutta hyvin vähän nuo muiden käyttämät karheudet kertovat. Jos uuttoajan saa järkeväksi, niin silloihan homma toimii.
Jos säädän himpun karkeammalle niin pitääkö koittaa tampata tiukempaan vai vaan tyytyä lyhyempään uuttoaikaan.
Tamppaus ei vaikuta uuttoaikaan. Riittää kun tamppaa riittävän lujaa. Uuttoaikaa voi säätää oikeastaan vain kahvin määrällä ja jauhatuskarheudella. Toki tämän lisäksi nutaatiotamppaus ja käytetty papu (ja erityisesti pavun tuoreus) vaikuttavat.
Ja vielä, lasketteko ajan pumpun käynnistyksestä vai siitä kun kahvi alkaa valumaan ulos filtteristä?
Kunhan lasket itse aina ajan samasta hetkestä, että saat toistettua ja haettua sen toimivan prosessin. Uutto alkaa oikeasti kun vesi osu kakkuun. Hyvän ajan voit löytää vain itse. Kaikki 30 sekunnin perus säännöt eivät välttämättä toimi tuon Gaggian tai oman makusi kanssa.