Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Halpismylly espresson jauhamiseen  (Luettu 7893 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #15 : Huhtikuu 18, 2017, 22:16:57 ip »

Ihan vain muistutukseksi silti kolikon toisesta puolesta, että Minä ja nimimerkki "Jari" olemme molemmat käytännössä miltei lannistuneet Thermoblokin edessä ja jo lopettaneetkin kahvitouhut sellaisen takia.

Niin, kyllähän teidän kritiikkinne on aiheellista, mutta joku voi lannistua hinnan vuoksi, jos pitää hypätä heti parempiin laitteisiin. Tai sitten voi lannistua, kun ei jaksa odottaa vuosia, että löytyy sopivat käytetyt kohdalle ja onnistuu ne ostamaan, eli onnistuu tekemään ekana hyvän tarjouksen.

Itse kyttäsin käytettyä Pavonia monta vuotta, mutta en lannistunut, koska kahvia voi keittää muullakin tavoin kuin espressona. Krupsit jäi käytöstä, kun aloin olla niiden tuottamaan makuun tyytymätön. Eli ne palvelivat aikansa.

Lainaus käyttäjältä: Jari
Jos niin sanotaan, että mainittu Krupsin mylly toimii espressokeittimen kanssa, niin en sitä epäile.
Huomautan toki, että Ascasoja on myyty käytettynä vähän reilulla satasella lähiaikoina foorumilla...

Minulla yksi kaveri on käyttänyt Krupsin myllyä jo kolme vuotta Pavonin Proffan seurana. Nyt alkaa kaivata parempaa myllyä. Yhdellä tutulla Krups oli puoli vuotta Bezzera Galatea Domuksen kaverina, kunnes sai ostettua kunnon myllyn. silläkin sai ihan kelpo espressoa, kun säätö oli toiseksi hienoimmalla. Mutta laatu toki paranee, kun on parempi mylly.

Oikeassa olet, että aika hyvin käytettyjä liikkuu, niin keittimissä kuin myllyissäkin, mutta aina niitä ei onnistu ostamaan. Menevät myös aika nopeasti.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

hnu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #16 : Huhtikuu 20, 2017, 19:42:20 ip »

Hei!

Kiitos vastauksista. Jotkut olivat jopa rohkaisevia, mutta enimmäkseen sitä mitä odotinkin, eli kannustavat lähinnä kahvin juonnin lopettamiseen, jos ei siihen halua investoida vähintään 1000 euron laitteita.  Minun ei todellakaan ole tarkoitus alkaa harrastaa kahvin valmistusta ja maistelua, vaan tyydyttää kofeiinin tarve juomalla, joka muistuttaa mahdollisimman vähän vaaleapaahtoista Juhlamokkaa ja muita huoltoasemakahveja. Ensin siirryin tummapaahtoisiin kahveihin ja jossain vaiheessa ostin espressokeittimen. Se oli halvin mahdollinen Elektrolux, ilmeisesti ns. thermolock -keitin, jolla tämä foorumin jäsenten mukaan on mahdotonta tehdä juomakelpoista kahvia. Olin kuitenkin ihan tyytyväinen siihen, kun kohdalle sattui joku makuuni sopiva kahvilaatu. Esim. Lidlistä löytyi ihan hyvää, mutta sitten sielläkin merkki vaihtui. Joku ranskalainen paahto oli myös hyvää.
Minulla on myös perinteinen kahvipannu, pressopannu, perkolaattori, mutteripannu, turkkilainen pannu ja useita tavallisia suodatinkeittimiä. Kolmea ensimmäistä en käytä, koska niillä tehty kahvi sisältää minulle liikaa epäterveellisiä rasvoja. Enimmäkseen olen juonut suodatinkahvia ja mielestäni parhaita ovat Löfbergs Lila ja Lidlin Perfetto. Joskus sain Prisman kahvilassa aivan älyttömän hyvää Kulta Katriinaa, mutta kun ostin sitä kotiin, se ei ollut ollenkaan saman makuista. Minulla on myös kolme kahvimyllyä. Kaksi perinnöksi saatua käsimyllyä, joista toinen jauhaa pannukarkeutta ja toinen ehkä mutteripannuun sopivaa. Jälkimmäisen myin ja toinenkin on myynnissä, koska käsin veivaaminen on hullun hommaa, paitsi ehkä kuntoilumielessä. Minulla on myös aiemmin mainitsemani sähkömylly, joka jauhaa epämääräistä karkeutta. Sillä olenkin joskus saanut aikaan hyvää suodatinkahvia esim. Lidlin tai Gigantin pavuista. Muistaakseni jälkimmäisessä oli runsaasti Robusta -lajiketta.
Jostain syystä kahvi maistuu suussani aina vain happamammalta. Sain lahjaksi Helsingin paahtimon sekoitusta 3 ja siinä oli sama vika. Sitten kävin ostamassa Pirkanmaan paahtimosta Kuubalaista papukahvia ja Brasilialaista espressoa, joiden pitäisi olla erittäin vähähappoisia. Edellisestä tulee todella laihaa kahvia, mutta tupla-annostelulla ihan juotavaa. Espresso on muuten hyvää, mutta hapanta.  Eikä nyt pitäisi olla kiinni huonosta myllystä tai vanhentuneesta kahvista, koska se on ammattilaisen toissapäivänä jauhamaa. Molemmat ovat mielestäni turhan vaaleapaahtoisia eli 3/5 ja 4/5. Ehkä sitten keittimeni on kelvoton, vaikka joskus sillä tuli ihan hyvääkin. Jotenkin siinä on paine heikentynyt.
Tuosta espressosta innostuin taas pitkästä aikaa enemmän, kun vietin kolme viikkoa Kanarialla ja Kroatiassa. Siellä sai kahviloissa joskus aivan käsittämättömän hyvää espressoa, välillä taas aivan surkeaa. Muistaakseni ainakin kerran hyvän kahvin kupissa luki Lavazza. Sitähän myydään Suomessakin.
Ehkä on parasta juoda edelleen pääasiassa pikakahvia. Esim. Lidlin Gold on ihan hyvää. Ainakin yhtä hyvää kuin 35 € / kg maksavat "artesaanikahvit", varsinkin jos siihen laittaa sekaan Completa -kermapulveria. Sitä ei tosin uskalla usein juoda kovetettujen kasvirasvojen takia. Spar-kaupasta sai myös joskus todella hyvää pikakahvia, mutta niitähän ei enää ole Suomessa.
Viime aikojen parasta kahvia olen saanut aikaan siten, että olen laittanut suodatinkeittimeen puolet jotain peruskahvia ja puolet erittäin tummapaahtoista espressoa. En muista minkä merkkistä se oli, jotain Pirkkaa tms. Kun siitä tekee espressoa, haisee tyhjä kuppi juonnin jälkeen aivan ns. piipun kuselle. Kahvi kuitenkin on ihan siedettävää.
Aika vaikeaa on tämä kahvin "harrastus". Voi olla, että makuaistissakin alkaa olla vikaa, kun sama ruokakin maistuu välillä hyvältä ja välillä pahalta.

t. Hanu

 
Kirjattu

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #17 : Huhtikuu 20, 2017, 20:47:28 ip »

... aina vain happamammalta...  pitäisi olla erittäin vähähappoisia... mutta hapanta.

Ehkä tuon happamuuden välttelyn osalta olisi ajankohtaista pohtia valmistusparametrien muutosta (jauhatuskarkeus, veden lämpötila, uuttoaika). Pressopannu vaikuttaisi olevan käytössäsi olevista laitteista tähän otollisin.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #18 : Huhtikuu 20, 2017, 22:03:08 ip »


Minun ei todellakaan ole tarkoitus alkaa harrastaa kahvin valmistusta ja maistelua, vaan tyydyttää kofeiinin tarve juomalla, joka muistuttaa mahdollisimman vähän vaaleapaahtoista Juhlamokkaa ja muita huoltoasemakahveja.

No niin no espresso vain on vaikea laji. Ja sitä aloitusviesti kuitenkin kysyi. Olisi hienoa jos espressoa voisi tehdä halvasti, mutta ei voi. Itse olen menettänyt hermoni halpis "espresso" kettimille. Ikävä tosiasia, että se vaatii välineet. Toki kukaan ei kiellä kokeilemasta halpisvälineillä, mutta lopputulos on sitä sun tätä ja joka päivä eri. Ei niin kauaa jaksa innostaa.

Lainaus
Tuosta espressosta innostuin taas pitkästä aikaa enemmän, kun vietin kolme viikkoa Kanarialla ja Kroatiassa. Siellä sai kahviloissa joskus aivan käsittämättömän hyvää espressoa, välillä taas aivan surkeaa.

Siellä on hyvät laitteet ja baristat sitten ihan mitä sattuu. Toiset tevät ihan vasurilla mitä sattuu ja täysin juomakelvotonta tavaraa tulee pöytään noissa maissa ihan yhteenään. Toisinaan sitten aivan asiallista. Enimmäkseen baristasta kiinni.

Huonoilla (lue: thermoblock) laitteilla se espresson tekeminen on juuri sitä, että sen koneen takia baristasta välittämättä se lopputulos on sitten ihan mitä sattuu.

Mutta niin.. Espresso nyt on vaikea laji, joka vaatii opettelua ja edes järjelliset laitteet. Hyvillä laitteilla pääsee vähän helpommalla, mutta sekin vaatii opettelua ja harjaannusta.

En itse ainakaan tahdo lannistaa, mutta realiteetit ovat realiteetteja. Kyllä tällä foorumilla hiidellaan tulikiven katkuista palautetta aloittelijoiden toimesta, kun 200 euron espressolaitteet teilataan ja haukutaan hifistelijöiksi, elitisteiksi ja vaikka miksi snobeiksi. Tosiasia kuitenkin on, että rehellisesti minun on sanottava, että en hyvällä omatunnolla voi kenellekkään halpoja espressokamoja suositella. Sen sijaan voi suositella aeropressiä suodatinkahviin, vaikka se on halpa... mutta halpoja espressovermeitä en.

Kaikki tämä oman näkemyksen jua kokemuksen mukaan. Jos joku nauttii kahvistaa painesihti-thermoblokilla, niin HIENOA! Niikuin aidosti hyvä juttu, ja kannattaa jatkossakin nauttia. Ketään en kiellä kokeilemasta itse.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #19 : Huhtikuu 21, 2017, 00:07:09 ap »

Hei!

Kiitos vastauksista. Jotkut olivat jopa rohkaisevia, mutta enimmäkseen sitä mitä odotinkin, eli kannustavat lähinnä kahvin juonnin lopettamiseen, jos ei siihen halua investoida vähintään 1000 euron laitteita.  Minun ei todellakaan ole tarkoitus alkaa harrastaa kahvin valmistusta ja maistelua, vaan tyydyttää kofeiinin tarve juomalla, joka muistuttaa mahdollisimman vähän vaaleapaahtoista Juhlamokkaa ja muita huoltoasemakahveja. Ensin siirryin tummapaahtoisiin kahveihin ja jossain vaiheessa ostin espressokeittimen. Se oli halvin mahdollinen Elektrolux, ilmeisesti ns. thermolock -keitin, jolla tämä foorumin jäsenten mukaan on mahdotonta tehdä juomakelpoista kahvia. Olin kuitenkin ihan tyytyväinen siihen, kun kohdalle sattui joku makuuni sopiva kahvilaatu. Esim. Lidlistä löytyi ihan hyvää, mutta sitten sielläkin merkki vaihtui. Joku ranskalainen paahto oli myös hyvää.
Minulla on myös perinteinen kahvipannu, pressopannu, perkolaattori, mutteripannu, turkkilainen pannu ja useita tavallisia suodatinkeittimiä. Kolmea ensimmäistä en käytä, koska niillä tehty kahvi sisältää minulle liikaa epäterveellisiä rasvoja. Enimmäkseen olen juonut suodatinkahvia ja mielestäni parhaita ovat Löfbergs Lila ja Lidlin Perfetto. Joskus sain Prisman kahvilassa aivan älyttömän hyvää Kulta Katriinaa, mutta kun ostin sitä kotiin, se ei ollut ollenkaan saman makuista. Minulla on myös kolme kahvimyllyä. Kaksi perinnöksi saatua käsimyllyä, joista toinen jauhaa pannukarkeutta ja toinen ehkä mutteripannuun sopivaa. Jälkimmäisen myin ja toinenkin on myynnissä, koska käsin veivaaminen on hullun hommaa, paitsi ehkä kuntoilumielessä. Minulla on myös aiemmin mainitsemani sähkömylly, joka jauhaa epämääräistä karkeutta. Sillä olenkin joskus saanut aikaan hyvää suodatinkahvia esim. Lidlin tai Gigantin pavuista. Muistaakseni jälkimmäisessä oli runsaasti Robusta -lajiketta.
Jostain syystä kahvi maistuu suussani aina vain happamammalta. Sain lahjaksi Helsingin paahtimon sekoitusta 3 ja siinä oli sama vika. Sitten kävin ostamassa Pirkanmaan paahtimosta Kuubalaista papukahvia ja Brasilialaista espressoa, joiden pitäisi olla erittäin vähähappoisia. Edellisestä tulee todella laihaa kahvia, mutta tupla-annostelulla ihan juotavaa. Espresso on muuten hyvää, mutta hapanta.  Eikä nyt pitäisi olla kiinni huonosta myllystä tai vanhentuneesta kahvista, koska se on ammattilaisen toissapäivänä jauhamaa. Molemmat ovat mielestäni turhan vaaleapaahtoisia eli 3/5 ja 4/5. Ehkä sitten keittimeni on kelvoton, vaikka joskus sillä tuli ihan hyvääkin. Jotenkin siinä on paine heikentynyt.
Tuosta espressosta innostuin taas pitkästä aikaa enemmän, kun vietin kolme viikkoa Kanarialla ja Kroatiassa. Siellä sai kahviloissa joskus aivan käsittämättömän hyvää espressoa, välillä taas aivan surkeaa. Muistaakseni ainakin kerran hyvän kahvin kupissa luki Lavazza. Sitähän myydään Suomessakin.
Ehkä on parasta juoda edelleen pääasiassa pikakahvia. Esim. Lidlin Gold on ihan hyvää. Ainakin yhtä hyvää kuin 35 € / kg maksavat "artesaanikahvit", varsinkin jos siihen laittaa sekaan Completa -kermapulveria. Sitä ei tosin uskalla usein juoda kovetettujen kasvirasvojen takia. Spar-kaupasta sai myös joskus todella hyvää pikakahvia, mutta niitähän ei enää ole Suomessa.
Viime aikojen parasta kahvia olen saanut aikaan siten, että olen laittanut suodatinkeittimeen puolet jotain peruskahvia ja puolet erittäin tummapaahtoista espressoa. En muista minkä merkkistä se oli, jotain Pirkkaa tms. Kun siitä tekee espressoa, haisee tyhjä kuppi juonnin jälkeen aivan ns. piipun kuselle. Kahvi kuitenkin on ihan siedettävää.
Aika vaikeaa on tämä kahvin "harrastus". Voi olla, että makuaistissakin alkaa olla vikaa, kun sama ruokakin maistuu välillä hyvältä ja välillä pahalta.

t. Hanu

Mukava että jaksaa kuitenkin harrastaa kahvista kirjoittamista! ;-)

Itselläniki oli vähän tämmöistä fiilistä kun ajattelin hommata Vespan. Ärsytti että vaikka olisi ostanut jonkun antiikkilaitteen, vain vanhan hyväkuntosen, tuoreemman ajetun, nykyaikaisen vanhemman, tuoreen automaattivaihteisen, ja kaikki ne maksoivat sen hiton 3000e, ikäänuin siinä olisi joku skotterinperushinta. Minusta se oli väärin. Nno, muija osti mulle muutama vuosi sitten uuden skootterin, eikä päähän pälkähtäisikään myydä sitä alle 3000e. Maailma on mätä.  ;-D
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

hnu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #20 : Huhtikuu 21, 2017, 10:36:36 ap »

Tein nyt pressopannulla  kahvia niistä Pirkanmaan paahtimon Cuba  pavuista. Ihan hyvää tuli, kun parin hörpyn jälkeen tottui happoisuuteen, jota saisi olla vieläkin vähemmän.
Nyt selvisi, miksi säiliökeittimellä tuli niin laihaa kahvia. Sen kyljessä olevat mittaviivat ovat ihan erilaiset kuin aiemmassa keittimessä. Minimi on 3 dl ja sen jälkeen kahden desin välein. Eivät siis skaalaudu mitenkään kuppien mukaan. Vähän epäselvää on vielä kahvimitan kanssa. Minulla on kaksi mittaa, jotka ovat tilavuudeltaan 10 ml. Ovatko ne niitä Pauligin 7 g kultamittoja? Jauhettu kahvi on varmaan sen verran vettä kevyempää.

t. Hanu
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #21 : Huhtikuu 21, 2017, 10:43:19 ap »

Nooh, ei kai tässä kukaan ole kahvin juontia kehottanut lopettamaan. Enemmänkin toivoisin että omat kokemukset auttaisivat muita tekemään onnistuneita valintoja.

Kuten edellä todettiin, espresso on hyvin haastava tapa valmistaa kahvia - ei pelkästään baristalle, vaan se asettaa haasteita myös laitteistolle.
Painekahva tietysti helpottaa valmistusta, mutta toisaalta sillä valmistettu kahvi ei ole espresson määritelmän mukaista kahvia. Siksi itse puhun espresson kaltaisesta kahvista. Eikä se maistukaan ihan samalta. Painekahvan plussana ehdottomasti on aloittelijaystävällisyys. Se ei esim. vaadi myllyltä kovinkaan ihmeellisiä, vaan lähes mikä tahansa mylly riittää. Ratkaisuna en silti voi suositella sitä, koska omat kokemukseni olivat aivan karmaisevia.

Thermoblock-keittimien suurin ongelma on se, että uuttolämpötilaa on yleensä mahdoton kontrolloida. Ikävä kyllä se on yksi kahvin valmistuksen keskeisiä vaatimuksia. Thermoblockeissa lämpötila yleensä on ihan mitä sattuu. Happamat shotit kuulostavat juuri siltä. Uuttolämpötilan ollessa liian alhainen, kahvi aliuuttuu ja maistuu happamalta (voi siihen muitakin syitä olla, mutta tätä pitäisin tilannetta näkemättä todennäköisimpänä).

Peli ei kuitenkaan ole ihan täysin menetetty. Halvemmalla laitteistolla voi testata onko espresso (tai edes espressoa hyvin paljon muistuttava juoma) se oma juttu. Usein kaverini ovat todenneet, että onpa espresson keittämisessä paljon vaivaa pienen kupillisen saamiseksi.

Useimmat espressoa valmistavat kotibaristat joka tapauksessa päivittävät laitteistoaan, vaikka olisivat alkuun sijoittaneet reilun tonninkin vekottimiin. Tämä on harrastus, johon pikkuhiljaa kasvetaan sisälle... Ja espressoharrastus, jos mikä on välineurheilua.

Toki pääsee sitä halvemmallakin, jos haluaa. Esim. käytettyjä vipukeittimiä tulee tämän tästä vastaan kohtuulliseen hintaan. Omastani maksoin 200€ ja sillä saa aikaiseksi erittäin kilpailukykyistä espressoa todella arvokkaisiin laitteisiinkin verrattuna. Jotkut ovat myös kehuneet Flair Espressoa (alle 150€ + verot/tullit), että osaava saa myös sillä aikaiseksi hyvää espressoa.

Lisärahalla saa toki helppoutta omaan tekemiseen - paitsi että paremmalla myllyllä saa parempaa kahvia. Se on toki asia, jonka oppii ja uskoo vain kokemuksen myötä.

Nyt selvisi, miksi säiliökeittimellä tuli niin laihaa kahvia. Sen kyljessä olevat mittaviivat ovat ihan erilaiset kuin aiemmassa keittimessä. Minimi on 3 dl ja sen jälkeen kahden desin välein. Eivät siis skaalaudu mitenkään kuppien mukaan. Vähän epäselvää on vielä kahvimitan kanssa. Minulla on kaksi mittaa, jotka ovat tilavuudeltaan 10 ml. Ovatko ne niitä Pauligin 7 g kultamittoja? Jauhettu kahvi on varmaan sen verran vettä kevyempää.

Yleensä kannattaa punnita kahvi, jos pyrkii toistettavuuteen. Tilavuus ei ole kovin luotettava mitta, koska erilaiset pavut/jauhatukset yms. käyttäytyvät eri tavalla. Toki mittalusikalla pärjää, jos ei pyri samanlaiseen pilkunviilaukseen kuin kahvihörhöt.  ;)

Ja kuten toisessa keskustelussakin jokin aikaa sitten tuli todettua, eivät ne kahvikoneen merkinnätkään luotettavia välttämättä ole.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2017, 10:50:33 ap kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

hnu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #22 : Huhtikuu 21, 2017, 11:06:22 ap »

Mikä on painekahva? Siitä täällä puhutaan jatkuvasti, mutta en ole saanut siitä selvää Googlaamallakaan.

t. Hanu
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #23 : Huhtikuu 21, 2017, 11:28:14 ap »

Mikä on painekahva? Siitä täällä puhutaan jatkuvasti, mutta en ole saanut siitä selvää Googlaamallakaan.

Painekahvassa (tai painefiltterissä) on käytännössä pohjassa pieni reikä, joka muodostaa kahvikakun uuttamiseen tarvittavan paineen. Aidon espresson valmistamisessa itse kahvikakku vastustaa veden virtausta, jolloin syntyy tarvittava paine. Siksi ilman paineistettua kahvaa kahvin jauhatuksen tarkkuus on täysin eri luokkaa kuin paineistetuissa versioissa.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

hnu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #24 : Huhtikuu 21, 2017, 11:38:24 ap »

OK. Minun halpisespressokeittimessäni siis on painekahva. Kahvi on valunut siitä viime aikoina todella hitaasti  tuplasuodattimella. Nyt puhdistin koneen ensimmäistä kertaa niin, että irrotin siivilän. Sitten lämmitin konetta pitkään ja tein pitkästä aikaa yhden kupin shotin. Se tuli läpi 10 sekunnissa, mutta oli silti aika hyvää. Voiko tuplasuodattimen reikä olla tukossa ja miten sen saa puhtaaksi jos on?

t. Hanu
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #25 : Huhtikuu 21, 2017, 22:59:33 ip »

Lidlin Gold on ihan hyvää. Ainakin yhtä hyvää kuin 35 € / kg maksavat "artesaanikahvit"

Voi olla, että makuaistissakin alkaa olla vikaa, kun sama ruokakin maistuu välillä hyvältä ja välillä pahalta.

Nämä kaksi yllä olevaa antavat syytä olettaa, että kaikki ei ole ihan kondiksessa makuaistin suhteen... (ensimmäinen kuulostaa nimittäin jo vähän trollaukselta)

Kyseessä ei tietenkään ole välttämättä sen vakavampaa kuin ruokavalion muutos/muutokset, tai jopa yksittäinen raaka-aine. Varsinkin meidän satokausi-ajattelua noudattavien kotigastronomien on totulteltava siihen ajatukseen, että kahvi maistuu erilaiselta eri vuodenkierron aikoina.
Kannattaa miettiä, onko omassa ruokavaliossa tapahtunut mitään muutoksia raaka-aineiden suhteen.

Voiko tuplasuodattimen reikä olla tukossa ja miten sen saa puhtaaksi jos on?

Tottakai se voi tukkeutua. Säännöllinen (päivittäinen) putsaaminen on osa kahvinvalmistusta. Kahvinvalmistusvälineisiin on omat tehokkaat puhdistusaineensa, joita saa asiantuntevista kahviliikkeistä. Niistä kannattaa kysellä, jotta saa omiin tarpeisiinsa parhaat aineet.

Lonkalta heittäisin, että jos pieni reikä on tukkeutunut, niin pienehköllä neulalla sen saa avattua. Se ei tietenkään korvaa säännöllistä puhdistusta.

E: korjattu yhdyssanavirhe, joka hiersi kuin kenkä kivessä..

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2017, 23:40:11 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #26 : Huhtikuu 22, 2017, 10:19:31 ap »

Lainaus käyttäjältä: hnu
Ehkä on parasta juoda edelleen pääasiassa pikakahvia. Esim. Lidlin Gold on ihan hyvää. Ainakin yhtä hyvää kuin 35 € / kg maksavat "artesaanikahvit",

En tiedä mistä saa tuolla hinnalla artesaanikahvia, tai ainakin se on halvin hintaryhmä pienpaahtimokahveille. En mene väittämään, että suussasi ei maistuisi asia juuri noin, mutta periaatteessa havaintosi on kovin ristiriitainen. Tai sitten vika on sen artesaanikahvin tuoreudessa ja valmistusprosessissa. Vähän sama kuin väittäisi, että Saarioiseten roiskeläppäpitsa on ihan yhtä hyvää kuin Pitseriassa nautittu. Nimittäin ihan teknisesti, ensimmäinen (eli pikakahvi) on keitettyä kahvia, joka on haihdutettu erittäin vahvaksi ja sitten kuivattu. Tähän kuivaneeseen kahviin lisätään sitten vesi takaisin, kun se nautitaan. Jälkimmäinen on kahvia ensimmäisestä uutosta, valmistipa sen sitten millä perustekniikalla tahansa. Selvä oletusarvo on, ettei edellinen voi olla jälkimmäisen tasoista, vaikka molemmat valmistettaisiin kuinka huolella tahansa. Jos molemmat maistuvat suussasi samalta on vika jälkimmäisen valmistusprosessissa, mutta sen taisi jo joku muukin todeta.

Lainaus
Nyt puhdistin koneen ensimmäistä kertaa niin, että irrotin siivilän.

Olisiko tässä yksi syy? Jos et pidä valmistusvälineitä puhtaina, tulee uuden annoksen mukaan aina edellisten valmistuskertojen kuivuneita kahvijäämiä, joka hyvinkin tuottaa pikakahvimaista tunkkaisuutta. Välineiden puhtaus on ehdotonta. Et liene paista ruokaakaan samalla pannulla useinä päivinä pesemättä pannua välillä?

Lainaus
Sitten lämmitin konetta pitkään ja tein pitkästä aikaa yhden kupin shotin. Se tuli läpi 10 sekunnissa, mutta oli silti aika hyvää.

No niin, jos saat aikaiseksi kahvia, joka on mielestäni aika hyvää, niin se on hyvä lähtökohta. Koeta tehdä ensi kerralla samoin. Yritä toistaa sama kuvio uudelleen. Puhdista tuplasihti ja mieti missä suhteessa asiat muuttuu, että saat saman maun silläkin sihdillä.

Painekahvalla ei kannata tuijottaa sitä ohjeellista 25 - 30 sekunttia espressolle. Itse keitin pitkään Krupsin painekahva keittimellä ja Krupsin myllyllä jauhoin kahvit. Pääsin toistuvasti kelvolliseen lopputulokseen. Kyseisessä Krupsissa oli kyllä hieman paranneltu lämpöelementti, joten lämpötila oli varsin vakaa. Myös painekahva toimi jousisysteemillä, joten se ei ollut niin armoton kuin painesihti.

Itse toimin halvoilla keittimillä niin, että punnitsin pavut aina annosta varten, jauhoin ne vakioasetuksella. Esilämmitin koneen huolella ja laskin kuumaa vettä Grupon läpi kuppiin, jotta sekä kahva että kuppi lämpeävät. Latasin kahvin sihtiin ja tamppasin. Uutin kahvia aina tietyn sekuntimäärän. Tupla taisi olla siinä 20 sekunnin tienoilla.

Nykyisin olisin makuun tuskin kovin tyytyväinen, mutta ihan juotavaa espressoa siten sai. Parempaa kuin huonosti keittäen hyvillä keittimillä = parempaa kuin usein kahviloissa, joissa harvemmin osataan noita ammattikeittimiä oikein käyttää.

Kokeile siis mahdollisimman tarkkaa toistettavuutta noilla laitteillasi. Etsi makuusi sopivaa kahvia ja nauti siitä. Jos et pysty toistettavuuteen vakioimistasi kahvin painosta, jauhatuskarkeudesta ja uuttoajasta huolimatta, ei keittimesi pysty tuottamaan toistettavasti hyvää kahvia. Silloin vika ei ole kahvissa, vaan valmistusvälineessä. Nimittäin kaikkilla halvoilla keittimillä se ei onnistu. MInulla on positiivinen kokemus vain tuosta yhdestä  Krupsista. Nyt on ollut työhuoneella yksi DeLonghi, jonka lämpötilavaihtelu on ihan tolkuton, vaikka sen pitäisi olla paljon säädettävämpi kone kuin Krupsini oli. No, saa silläkin jotakin aikaiseksi, mutta ei niin hyvää, kuin aikoinaan Krupsilla sai.

Tärkeintä on se, että olet itse tyytyväinen, ja se, että pystyt saavuttamaan tyydyttävän maun toistuvasti pavuista, joista pidät. Ja jos pidät pikakahvista, ei kukaan estä sitä juomasta. Juon minäkin kotona laatukahvia  ja töissä paljon vähemmän laadukasta. Työssä juomaani kahvia en kuitenkaan väitä laadukkaaksi, se vain kelpaa minulle....
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #27 : Huhtikuu 22, 2017, 17:20:43 ip »

Suosittelisin ostamaan Nespresson ja kokeilemaan eri kahveja.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #28 : Huhtikuu 22, 2017, 21:33:54 ip »

En tiedä mistä saa tuolla hinnalla artesaanikahvia

TKP:n Irmas Pereiran päivän hinta on 34€/kg. Tosin se on poimittu 2015, mutta yhä ihan maukasta ainakin espressona.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Halpismylly espresson jauhamiseen
« Vastaus #29 : Huhtikuu 22, 2017, 22:19:48 ip »

TKP:n Irmas Pereiran päivän hinta on 34€/kg. Tosin se on poimittu 2015, mutta yhä ihan maukasta ainakin espressona.

Ja mainittakoon erikseen, että sen vertaaminen pikakahviin (pl. ehkä Sudden Coffee) on lähes mielipuolista. ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E