Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Paras kahvisi  (Luettu 14309 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Paras kahvisi
« Vastaus #15 : Huhtikuu 20, 2017, 09:14:42 ap »

Coffea.fi kauppa saisi hommattua Esmerelda Geishaa hintaan 320€ kilo. Onko tuo luotettava kauppa? Ja onko tuo Esmeralda Geisha sitten sen arvoinen? Voisiko joku kuvailla makua?

En nyt oikein ymmärrä tätä hinkua maistella kalliita kahveja elämyksinä. Elämyksiä saa halvemmistakin laatukahveista, kun opettelee valmistamaan ne huolella jauhamisesta uuttamiseen saakka. Sama se on viinimaailmassakin, miksi ostaa todella kalliita viinejä, jos ei ole perehtynyt viinien monipuolisuuteen ensin tutustumalla erilaisiin hieman edullisempiin hyviin viineihin. Kokemus jää vajaaksi, kun ei ole oikein vertailukohtia.

Suosittelen samaa kuin Jari edellä, tutustu ja maistele ensin erilaisia kahveja ja sitten pikku hiljaa tutustu noihin ylihintaisiin. Itse en ole juonut Bluemountainia kalliimpaa ja sitäkin vain kahvikaupan kahvilassa hintaan 4 € annos. Myyjä jauhoi vastattain paahdetun kahvin ja valmisti annoksen grammamäärät mitaten jne... Ei siksi, etteikö minulla olisi siihen varaa, vaan siksi, etten koe sitä mielekkääksi. Minusta tärkeämpää on maku kuin se, mitä siitä mausta on joutunut tai saanut maksaa.

Vaikka kahvi maksaisi 200- 300 € kilo, niin tuskin se maailma siitä elämyksestä mullistuu tai tajunta räjähtää. Kahvihan ei tietenkään ole ylihintaista, jos joku siitä on valmis huikeita summia maksamaan ja tavara menee kaupaksi. Mutta onko maku suhteessa 40 - 50 € kilohintaisiin samassa suhteessa parempi, sitä uskallan epäillä. Maku on tietenkin suhteellinen asia. Jos tuon hintaisia kahveja ostaa, niin aika tarkka pitää olla paahdon tuoreudessa, sekä laadussa ja huolellinen valmistusmenetelmässä, että ei mene raha hukkaan.

Eli, ensin harjoittelua edullisemmilla laatukahveilla, makustelua ja valmistusprosesseihin tutustumista, sitten askelittain etsimään sitä maailman parasta kahvia ja tutkimaan onko se myös sinun paras kahvisi.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

happi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Vs: Paras kahvisi
« Vastaus #16 : Huhtikuu 20, 2017, 13:17:38 ip »

En nyt oikein ymmärrä tätä hinkua maistella kalliita kahveja elämyksinä. Elämyksiä saa halvemmistakin laatukahveista, kun opettelee valmistamaan ne huolella jauhamisesta uuttamiseen saakka. Sama se on viinimaailmassakin, miksi ostaa todella kalliita viinejä, jos ei ole perehtynyt viinien monipuolisuuteen ensin tutustumalla erilaisiin hieman edullisempiin hyviin viineihin. Kokemus jää vajaaksi, kun ei ole oikein vertailukohtia.

Suosittelen samaa kuin Jari edellä, tutustu ja maistele ensin erilaisia kahveja ja sitten pikku hiljaa tutustu noihin ylihintaisiin. Itse en ole juonut Bluemountainia kalliimpaa ja sitäkin vain kahvikaupan kahvilassa hintaan 4 € annos. Myyjä jauhoi vastattain paahdetun kahvin ja valmisti annoksen grammamäärät mitaten jne... Ei siksi, etteikö minulla olisi siihen varaa, vaan siksi, etten koe sitä mielekkääksi. Minusta tärkeämpää on maku kuin se, mitä siitä mausta on joutunut tai saanut maksaa.

Vaikka kahvi maksaisi 200- 300 € kilo, niin tuskin se maailma siitä elämyksestä mullistuu tai tajunta räjähtää. Kahvihan ei tietenkään ole ylihintaista, jos joku siitä on valmis huikeita summia maksamaan ja tavara menee kaupaksi. Mutta onko maku suhteessa 40 - 50 € kilohintaisiin samassa suhteessa parempi, sitä uskallan epäillä. Maku on tietenkin suhteellinen asia. Jos tuon hintaisia kahveja ostaa, niin aika tarkka pitää olla paahdon tuoreudessa, sekä laadussa ja huolellinen valmistusmenetelmässä, että ei mene raha hukkaan.

Eli, ensin harjoittelua edullisemmilla laatukahveilla, makustelua ja valmistusprosesseihin tutustumista, sitten askelittain etsimään sitä maailman parasta kahvia ja tutkimaan onko se myös sinun paras kahvisi.

Eikö se ole luonnollista että haluaa kokeilla uusia elämyksiä ja niitä paljon hehkutettuja kalliitakin kahveja? Ja kyllä minulla on kokemusta kahvin juonnista jo lapsesta lähetien, että pohjaa kyllä löytyy. Mutta näitä ns parempia kahveja en ole vielä päässyt maistelemaan, siksi minä täällä kyselen näitä kokemuksia.

Suosituksia otetaan vastaan. Mutta taitaa olla että minun suussa se tummapaahtoinenkahvi vaan maistuu paremmalle, voihan se toki vielä muuttuakin. Aika näyttää.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Paras kahvisi
« Vastaus #17 : Huhtikuu 20, 2017, 15:17:42 ip »


Sama se on viinimaailmassakin, miksi ostaa todella kalliita viinejä, jos ei ole perehtynyt viinien monipuolisuuteen ensin tutustumalla erilaisiin hieman edullisempiin hyviin viineihin. Kokemus jää vajaaksi, kun ei ole oikein vertailukohtia.

Olen osittain samaa mieltä vertailusta viinimaailmaan. Jos on tottunut juomaan vain alkon 8 euron viinejä, niin varmasti saa hyötyä tuplata budjetti. Se kuinka paljon saa hyötyä budjetin kymmenkertaistamisesta on kuitenkin vähän makuasia.

Yksi todella iso ero viineissä kuitenkin on kahviin. Viinit, oluet, juustot ja muut hifisteltävät tuotteet ovat valmiita nautittavaksi (ellei nyt pullokypsytyksen pituus joskus vaikuta vähän asiaan). Kahvissa valmistus on erittäin krittinen osa asiaa. Aeropressillä kun joistain pavusta tekisi pertti peruskuluttajalle kolme eri "oikein uutettua"-versiota, niin en usko että yksikään heti ensin uskoisi että kyseessä on edes sama papu. Niin eri vivahteita samasta pavusta voi poimia aeropressillä esiin.

Mistä päästäänkin siihen, että aidosti myös suosittelisin ketjun aloittajalle sitä aeropressiä. Loistava, halpa ja nopea kahvintekoväline.

Aeropresillä, ei pelkästään saa kaikia erilaisia vivahteita irti laatupavuista, vaan sillä saa myös haettua niistä ne oman mieleset maust ja vahvuudet. Jos pitää tuhdin makuisista kahveista, niin sellaiset vivahteet saa esiin pavusta. Jos pitää teemäisemmästä ja hennommasta mausta, niin siihenkin suuntaan saa haettua ne maut. Luonnollisesti eri pavut sopivat erilailla noihin, mutta omaan makuun saa aina tuunattua sen kahvin.

Pitäisin kuitenkin lähes varamana, että automaattikeittimellä kun ihminen keittää kahvia, niin uutto ei ole tasapainossa. Ei osaavallakaan tekijällä. Siinämielessä menee laadukkaiden kahvien jutut yleensä kovasti ohi ja tummapaahtoiset maituvat herkästi vain koska ohi uutettuna toimivat keskimäärin paremmin. Aeropressin kanssa uuton oppii saamaan kuntoon melko helpostikkin.

Mutta siis onhan se melko yleistä, että mitä pidempään kahveja juo ja maistelee, niin sitä useammin se maku kääntyy herkästi vaaleapaahtoisiin, joissa makuvivahteita ja eroja löytyy vain enemmän. Kyllä itse tummempaakin paahtoa välillä juon ja hyvin maistuu sekin. Ja eivät kaikki kahveja enemmänkin hifistelevät oikein vaaleista koskaan innostu pitämään.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Paras kahvisi
« Vastaus #18 : Huhtikuu 21, 2017, 11:19:17 ap »

Eikö se ole luonnollista että haluaa kokeilla uusia elämyksiä ja niitä paljon hehkutettuja kalliitakin kahveja? Ja kyllä minulla on kokemusta kahvin juonnista jo lapsesta lähetien, että pohjaa kyllä löytyy. Mutta näitä ns parempia kahveja en ole vielä päässyt maistelemaan, siksi minä täällä kyselen näitä kokemuksia.

Suosituksia otetaan vastaan. Mutta taitaa olla että minun suussa se tummapaahtoinenkahvi vaan maistuu paremmalle, voihan se toki vielä muuttuakin. Aika näyttää.

Oikeastaan olen yrittänyt hienovaraisesti (mutta suoraan) vihjata, että rahat siinä ehkä menevät hukkaan. Toisaalta jos sillä ei ole niin väliä, vaan olennaista on saada tietää, miltä kallis kahvi maistuu, niin eihän siinä mitään vikaa ole.

En vaan usko, että tulisit pitämään siitä mausta (voin totta kai olla väärässäkin, eikä se edes olisi ensimmäinen kerta).

Se, että on kokemusta kahvinjuomisesta (muttei laatukahvien) lapsesta saakka on kenties enemmänkin haitta tässä tapauksessa. Laatukahvit ovat yleensä hyvin erilaisia kuin se, mihin markettikahveja juova suomalainen on tottunut. Viinianalogiaa jatkaakseni: tilanne on vähän sama, jos on lapsesta saakka juonut kiljua ( ;)), niin silloin ei ehkä kannata siirtyä viineissä ihan suoraan Chateau Petrukseen. On mainittava, että siinä missä punaviinejä yleisesti pidetään kompleksiudessaan varsin haastavina maistettavina, ne eivät pääse lähellekään kahvia.

Nyt, varsinkin kun olet alkanut enemmän pitää tummapaahtoisista kahveista, makukokemuksena Esmeraldan geisha on todennäköisesti iso pettymys. Siksi ehkä kannattaisi ensin harjoittaa makupalettia vähän Esmeraldaa edullisemmilla laatupavuilla, esim. jollain toisella Panaman Bouqueten alueen kahvilla, myös vaikkapa Finca Tamana on ihan laadukas papu, etiopialaisella Yirgacheffellä, tai jopa kenialaisilla laatupavuilla jne... Nykyisin laatukahveja on varsin kattavasti saatavilla. Pääsääntöisesti laatupavut tunnistaa siitä, että paketissa/webbisivuilla on paljon tietoa: Tila/pesuasema, lajike, kasvukorkeus, prosessointimetodi yms.

Jos paletin harjoittaminen ei kiinnosta, vaan uteliaisuus tulee tyydytettyä sillä Esmeraldalla, niin siitä vaan. Olen luonnollisesti kiinnostunut kuulemaan, mitä tykkäsit. Kannattaa toki varmistaa myyjältä, että se ei ole mitään ylivuotista satoa ja ehdottomasti hankkia vaikkapa se Aeropress valmistamista varten.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2017, 11:23:24 ap kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

happi

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 12
Vs: Paras kahvisi
« Vastaus #19 : Huhtikuu 21, 2017, 12:07:27 ip »

Kiitos vastauksista. Taitaa tosiaan olla viisaampi että harjoitutan ensin makunystyröitä ja annan vielä noiden superkahvien odottaa. Makukuvauksien perusteella en kyllä usko että niistä pitäisinkään. Tuo Aeropress voisi olla aiheellinen hankinta.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Paras kahvisi
« Vastaus #20 : Huhtikuu 22, 2017, 10:50:13 ap »

Lainaus käyttäjältä: happi
Eikö se ole luonnollista että haluaa kokeilla uusia elämyksiä ja niitä paljon hehkutettuja kalliitakin kahveja?

On toki - mielestäni tiettyyn rajaan saakka. Minusta jossakin menee tolkun raja, jossa homma muuttuu pröystäilyksi. Eli pidän joitakin asioita ylihintaisina. Mutta jokainen asettaa itse omat rajansa tässä suhteessa, enkä tuomitse ketään, jonka rajat ovat kauempana kuin minun itselleni asettamat rajani.

Miksi, en ymmärtänyt hinkuasi on näiden asioiden yhdistelemisessä:

Lainaus
Mutta näitä ns parempia kahveja en ole vielä päässyt maistelemaan,
ja
Lainaus
Kahvissa valmistus on erittäin krittinen osa asiaa

Moni on juonut koko ikänsä kahvia paneutumatta siihen juuri lainkaan. Kun kahvia alkaa juomaan paneutuneesti, saattaa löytyä kokonaan uusi maailma, joka mullistaa käsityksen kahvista ylipäätään. Silloin homma alkaa muistuttaa harrastusta, vaikka onkin joidenkin mielestä silti pelkkää kahvin juomista - mutta laadukasta sellaista. Jos kahvin juonti menee tälle tasolle, sitä koskevat samat lainalaisuudet kuin muutakin harrastamista: kukaan ei ole seppä syntyessään, vaan asioissa tulee edetä vaiheittain, jotta ymmärrys kasvaa.

Siksi totesin lopuksi:
Lainaus
Eli, ensin harjoittelua edullisemmilla laatukahveilla, makustelua ja valmistusprosesseihin tutustumista, sitten askelittain etsimään sitä maailman parasta kahvia ja tutkimaan onko se myös sinun paras kahvisi.

Eli en millään tasolla kiellä juomasta vaikka sitä maailman kalleinta kahvia. Olen vain sitä mieltä, että todetakseen jostakin, että se on "paras kahvini", pitää hankkia aika paljon kokemusta niin erilaisista makumaailmoista kuin valmistustavoistakin. Ilman vertailukohtia ja valmistusmenetelmien hallintaa kokeilu haiskahtaa pröystäilyltä, vaikkei välttämättä sitä ole motiiveiltaan.

Lainaus
Taitaa tosiaan olla viisaampi että harjoitutan ensin makunystyröitä ja annan vielä noiden superkahvien odottaa.

Aivan oikein. Tätä juurikin ajoin huomioillani takaa. Voihan olla, että superkahvit on jo vuoden päästä kupissa, jos oikein innostut kokeilemaan eri makuja ja menetelmiä. Kirjoita ihmeessä Papusupsituksia osioon havainnoistasi ja jos ostat noista superkahveja, niin kerrohan niistäkin.

Tervetuloa kahvin pariin - ja Aeropress on hyvä, vaikkei minulla sitä itselläni olekaan. Itse käytän "cupping" - menetälmää, jos haluan oikein kunnolla testata jotain papua.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

japa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 376
Vs: Paras kahvisi
« Vastaus #21 : Huhtikuu 24, 2017, 20:49:36 ip »

Yksi parhaista vastaantulleista on mainittu viestissäni http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=861.msg25951#msg25951
En ole kylläkään aktiivisesti etsinyt tuon paahtajan/tuottajan kahveja, joten ei voi tietää vieläkö kahvi on hyvää.
Muita mieleen jääneitä kahveja on hasbeanilla oli joku cup of excellence kahvi, jonka he ostivat varmaan pari kolme vuotta peräkkäin saman tiulan kahvit (aina jossain top kympissä). Ne olivat tosi hyviä. Olikohan kyseessä tämän tilan kahvit: https://www.hasbean.co.uk/collections/8-10/products/el-salvador-finca-la-ilusion-washed-bourbon
Jos välttämättä haluaa ostaa kalliinpaa ja suomesta ei löydy riittävän vakuuttavaa, tilaisin ehkä edellä mainittua.
Kirjattu
--
ECM Classica PID +
Mazzer Mini e