Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Maidot ja "maidot"  (Luettu 11048 kertaa)

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Maidot ja "maidot"
« Vastaus #15 : Huhtikuu 10, 2017, 10:03:39 ap »

Tahvo on aina tahvo. Hanurista terveisiä. Ja tyttärellesi kaikkea hyvää.
Eräällä lentomatkalla Hesasta jonnekin (kohdetta en enää muista) ihmettelin lentoemännän kanssa, miten 1/3 matkustajista söi allergioille tarkoitetun aterian. Viestini olikin, että useasta suomalaisesta on hienoa olla hieman "erilainen". Tarkoitukseni ei ollut tökkiä ihmistä, joka on saanut elämänmittaisen vaivan.

Olen kanssasi samaa mieltä, että elämässä tulee kokeilla kainlaista. Itse olen aina toiminut niin. Ja jos ei sushi maistu Turussa, niin annan Japanis....

Onko Suomessa liikaa pikkusieluisia, helposti loukkaantuvia ihmisiä. That's nice! :)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Maidot ja "maidot"
« Vastaus #16 : Huhtikuu 10, 2017, 23:18:44 ip »

Paria suomalaista (Arlan rasvaton nyt ainakin) uht-maitoa kokeilleena ne maistuvat jostain syystä todella makealta. Lidlin maidossa en ole huomannut kyseistä ominaisuutta joka ei omaan suuhun sovi yhtään.

Eipä tuo ole mielipiteestä kiinni. On olemassa vähälaktoosista maitoa (HYLA). Siinä maidon laktoosi on hajoitettu glukoosiksi ja joksikin-muuksi-en-nyt-muista-miksi. Lopputulema on, että HYLA-tuotteissa on siis sokeria. Sokeri maistuu monen mielestä imelälle.

UHT on iskukuumennettua tiiliskivimaitoa, jossa on UHT-käsittelyn takia oma pienoinen "keitetyn maidon" aromi. Makeaa se ei ole, siinä on laktoosi laktoosina, ei glukoosina.

Kun Suomessa on pienet markkinat, niin Valio päätti tehdä klassisen kompromissin ja luoda uuden tuotteen yhdistämällä kahden erillisen tuotteen huonot puolet. Siispä suomalainen tiiliskivimaito on sekä UHT että HYLA - eli siinä on sokeria (glukoosi).

Liiterin UHT on pelkkää UHT-maitoa. Pohjoismaisten meijereiden tiiliskivet ovat HYLAa.

Sitten on erikseen maito, josta laktoosi on poistettu kokonaan ja viskattu huitsin nevadaan. Tämä maistuu maidolle, ei imelälle. Mutta se ei tietenkään ole juridisesti edes maitoa, se on maitojuoma (kauppanimenä Laktoositon Maitojuoma). Tällaista saa myös kotimaisilta meijereiltä.

Normaali UHT, kuten Liiterin tiiliskivi, on vallan erinomainen kahvimaito.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Maidot ja "maidot"
« Vastaus #17 : Huhtikuu 11, 2017, 08:57:57 ap »

Minä käytän pohjoismaisten meijereiden laktoositonta maitojuomaa punaisessa tölkissä. Vastaa siis punaista maitoa. "Kasvismaitoja" en käytä voimakkaan maun vuoksi, joten en osaa neuvoa Tahvoxia niiden parissa.

Laktoositonta käytän, koska minulla laktaasi-entsyymin tuotanto lienee loppunut kokonaan. Näin ainakin jo 1990-luvun alussa testeissä todettiin. Laktoosi ei siten pilkkoudu lainkaan. Siten minua häiritsee pahasti se, jos hyla ja laktoositon käsitteet menevät sekaisin. Laktoositon ei ole makeaa, hyla on, mutta sitä en voi juoda muutenkaan.

Mitä tulee tuohon opheinosen ja lentoemännän keskusteluun, niin mistä allergiaruoasta lie kysymys?

Laktoosittoman tai hyla ruoan suhteen, niiden yleisyyttä ei tulisi lainkaan hämmästellä. Laktoosin sietäminen, eli se, että laktaasia kehittyy suolistossa myös aikuisena on pohjoismainen geenimutaatio. Kyllä, tämä ei ole hömppäilyä vaan tieteellinen fakta. Tällaiselle henkilölle laktoosin nauttiminen jatkuvasti voi aiheuttaa paljon vakavampiakin seurauksia kuin ilmavaivoja - mm. suolistotulehduksen. Mutta näin toki vain harvoissa tapauksissa, joiden oireet laktoosiin ovat voimakkaat. Normaalisti ihmisen laktaasituotanto loppuu ensimmäisten lapsuusvuosien jälkeen, kun imetysvaihe on ohi. Jotkut eivät saa tästä huolimatta lainkaan oireita tavallisesta maidosta pieninä määrinä. Suomessa alkuperäisen geenin omaavia, eli laktoosi-intolerantikkoja on noin 18 %. Loput omaavat geenimutaation.

Sitten tuohon allergikkojen ruokien valintaan. Yksi selvästi trendimäinen valinta on nykyisin gluteeniton ruoka tms "fod map" dieettiä lähellä olevan allergikon ruoan valinta ravintolassa tai vaikka lentokoneissa. Keliakia on nykyisin paremmin tiedostettu kuin ennen, joten silloin ei aina ole kyse trendistä. Trendin ollessa kyseessä, sen taustalla ovat usein rajusti lisääntyneet suolistotulehdukset, joihin esim. viljattomasta ruoasta voi saada apua. Suolistotulehdukset ovat lisääntyneet mm. antibioottien vuoksi, bakteerikanta suolistossa on yksipuolistunut. Silti en kirjoita antibiootteja vastaan. Antibioottien lisäksi asiaan vaikuttavat mm. lihan kohtuuton määrä ruokavaliossa ja liian tarkka hygienia. Syömme liian vähän kasviksia ja niiden ohessa suolistoa hoitavia maabakteereja.

Joten yleensä allergikon ruoka-annoksen valinnan taustalla ei ymmärtääkseni ole erilaisuuden tavoittelu, vaan pyrkimys saada itsensä voimaan paremmin. Se kuitenkin  on varmaan totta, että liian usein ihmiset lukevat vain lehdistä erilaisiista dieeteistä ja kokeilevat niitä vaivoihinsa. Kuitenkin parempi olisi kai mennä lääkäriin tutkituttamaan se suolistonsa ja sitten sen perusteella alkaa hakea omiin vaivoihin oikeasti sopivaa dieettiä, ettei kyse olisi hakuammunnasta. Joskus syyksi voi paljastua jokin yksittäinen asia, jolloin koko ruokavaliota ei tarvitse muuttaa, kuten minun tapauksessani. Kokeilin vaikka mitä, kunnes menin lääkäriin ja kuulin, että riittää tuo laktoosin valttäminen. Mutta tästä on siis jo aikaa yli 25 vuotta. Nykyisin näistä asioista tiedetään paljon enemmän, kuin silloin.

No en ole lääkäri, mutta tällaista tuli mieleen. Niin, ja suolistotulehdus, johon noita dieettejä usein kokeillaan, voi olla elämänmittainen vaiva. Se on sikäli kahvin juojan kannalta kiusallinen, että sen hoitamiseen suositellaan usein mm. kahvin juonnin lopettamista tai merkittävää vähentämistä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2017, 09:07:31 ap kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Maidot ja "maidot"
« Vastaus #18 : Huhtikuu 11, 2017, 09:57:48 ap »

Minusta jokainen voi juoda kahvinsa juuri kuten haluaa. Itselläni on kaksi 24/7/365 vaivaa. Toinen tuo yleinen ilmavaivoja aiheuttava. Toinen on vieläkin epämielyttävämpi allergia. En muista, että olisin näiden kahden "pikkuvaivan" takia koskaan tilannut pizzan ilman "pohjaa". (Tosi juttu, tämän olen kuullut itse).
Lentoemännän keskustelusta sen verran (istuin häntä vastapäätä osan lennosta) ja hän kertoi erikoiruokavalioiden tilausten määrän menneen överiksi. Lyhyellä aikataululla, ei voi mitenkään korreloida todellisuuden kanssa.

Jos on allergia yms. niin sen asian kanssa on vain elettävä. Eikä missään tapauksessa tule vedota tyttärensä menetykseen.

Miten ihmeessä nämä nämä samat ihmiset kuitenkin pärjäävät Espanjassa ja Kreikassa lomaillessaan? Väitänkin, että melkoinen osa erikoisruokavalioiden tilaajista vain haluaa pitää itsestään meteliä?

Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero

PetteriSeppänen

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 91
Vs: Maidot ja "maidot"
« Vastaus #19 : Huhtikuu 11, 2017, 10:06:48 ap »

Minusta jokainen voi juoda kahvinsa juuri kuten haluaa. Itselläni on kaksi 24/7/365 vaivaa. Toinen tuo yleinen ilmavaivoja aiheuttava. Toinen on vieläkin epämielyttävämpi allergia. En muista, että olisin näiden kahden "pikkuvaivan" takia koskaan tilannut pizzan ilman "pohjaa". (Tosi juttu, tämän olen kuullut itse).
Lentoemännän keskustelusta sen verran (istuin häntä vastapäätä osan lennosta) ja hän kertoi erikoiruokavalioiden tilausten määrän menneen överiksi. Lyhyellä aikataululla, ei voi mitenkään korreloida todellisuuden kanssa.

Jos on allergia yms. niin sen asian kanssa on vain elettävä. Eikä missään tapauksessa tule vedota tyttärensä menetykseen.

Miten ihmeessä nämä nämä samat ihmiset kuitenkin pärjäävät Espanjassa ja Kreikassa lomaillessaan? Väitänkin, että melkoinen osa erikoisruokavalioiden tilaajista vain haluaa pitää itsestään meteliä?

Laitan sen verran lusikkaani soppaan, että hyvä tapa välttyä itselle epämiellyttävältä ruokavaihtoehdolta on ottaa dieettiversio jolloin tilalle tulee jotain muuta. En tiedä vaikuttaako esim lentokoneruokailuun, mutta ainakin koulumaailmasta tuttua.

Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Maidot ja "maidot"
« Vastaus #20 : Huhtikuu 11, 2017, 12:33:16 ip »

Lainaus käyttäjältä: opheinonen
Minusta jokainen voi juoda kahvinsa juuri kuten haluaa.

Niin tietenkin.

Lainaus
En muista, että olisin näiden kahden "pikkuvaivan" takia koskaan tilannut pizzan ilman "pohjaa". (Tosi juttu, tämän olen kuullut itse).
.

Joskus toki hämmästyttää se, että miksi mennään ravintolaan, jossa ei ole itselle sopivaa ruokaa. Joskus ehkä seuran vuoksi joutuu menemään.

Lainaus
Lentoemännän keskustelusta sen verran (istuin häntä vastapäätä osan lennosta) ja hän kertoi erikoiruokavalioiden tilausten määrän menneen överiksi. Lyhyellä aikataululla, ei voi mitenkään korreloida todellisuuden kanssa.

Väitän aivan muuta. Matkustelen aika paljon. Viime vuosina lentoyhtiöt ovat alkaneet tarjota enemmän vaihtoehtoja. Joten väitän tilausten määrän lisääntyneen tarjonnan myötä. Tarjonta lisää kysyntää, kun ihmiset huomaavat, että vaihtoehtoja on. Aikaisemmin sitä ruokaa on ehkä jätetty syömättä. En toki ole lentoemäntä, joka varmasti tietää minua paremmin tilanteen, mutta lentoemännänkin puheisiin voi vaikuttaa henkilökohtainen asenne - niinkuin meidän kaikkien ajatuksiin aina vähän vaikuttaa. Se on ihan luonnollista.

Lainaus
Miten ihmeessä nämä nämä samat ihmiset kuitenkin pärjäävät Espanjassa ja Kreikassa lomaillessaan? Väitänkin, että melkoinen osa erikoisruokavalioiden tilaajista vain haluaa pitää itsestään meteliä?

Kyllähän niissä maissa löytyy salaatteja tai yksinkertaisia maidottomia ym. ruokia. Kyllä sitä matkoilla pärjää. Yksittäisestä pohjattomanpizzantilaajasta tai itsestään meteliä pitävästä en tekisi vielä yleistäviä johtopäätöksiä. Onhan meitäkin tässä ilmeisesti kaksi, jotka eivät allergioistaan meteliä pidä. Jos en kahvilassa itselleni muuta sopivaa löydä, tyydyn mielelläni siihen pelkkään mustaan kahviin.

Voin siis olla oletusteni kanssa väärässä, mutta itse ajattelen tältä pohjalta. Nyt sitten noihin aiheen korvikkeisiin. Minulla on ystävä, joka periaatteellisista syistä on vegaani. Ei siis omaa allergioita. Hän myös välttää trendikkäästi vehnää, ei siis ole keliaakikko. Hän ei pidä näistä asioista meteliä, vaan tilaa mitä voi ja jos ei voi on tilaamatta. Enkä häntä valinnastaan moiti. Kyllä hänkin kohteliaasti syö esim. juustoa sisältävää ruokaa, jos sitä kylässä tarjotaan. Mutta lihaa ei tietenkään. Siinä menee raja.

Häntä varten ostin kohteliaisuussyistä kerran sitä Oatlyn "kaurakahvimaitoa". Vaahtoutui minusta herkemmin kuin käyttämäni punainen maitojuoma, mutta minustakin maistui pahasti läpi. Jos en voisi käyttää maitoproteiinia, tyytyisin varmaan siihen cappucino kaipuun iskiessä. Mutta vaatii aika hyvä bodysen kahvin sinne pohjalle. Tämä ystävä oli oikein mielissään, mutta hän on tietenkin tottunut ominaismakuun. Tottuisi sitä varmaan itsekin, jos olisi pakko.

Siitä näissä allergioissa tai periaatteellisissa valinnoissa on kyse pitkälle. Jos ei voi tai halua jotain raaka-ainetta nauttia, tottuu makuihin, joissa sitä ei ole, tai makuihin joilla se korvataan. Tomaattiallergikolla valkoinen pizza jne... Maitoallergikolla kasvinpohjainen maito, ei maku vastaa koskaan oikeaa maitoa. Mutta toivotan Tahvoxille, ja muille maitoa syystä tai toisesta välttäville, sitkeyttä kelvollisen maun etsimiseen tai poikkeavaan makuun tottumiseen.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2017, 12:51:35 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tahvox

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Maidot ja "maidot"
« Vastaus #21 : Huhtikuu 11, 2017, 13:50:29 ip »

Tuli mieleen koitella kaikki mahdolliset variantit läpi samoin tein kun etisin likalle sopivinta "maitoa" ja jos muilla vielä olisi ollut jotain vinkkejä tms. niin..

Siis itselläni ei ole mitään allergioita paitsi opheinosen tapaisia ihmisiä kohtaan jotka tyyliin tulevat ruokapöydän viereen ja pieraisevat ja sitten kun kehoitetaan lähtemään niin muut ovat pikkusieluisia tosikkoja.


Minusta jokainen voi juoda kahvinsa juuri kuten haluaa. Itselläni on kaksi 24/7/365 vaivaa. Toinen tuo yleinen ilmavaivoja aiheuttava. Toinen on vieläkin epämielyttävämpi allergia. En muista, että olisin näiden kahden "pikkuvaivan" takia koskaan tilannut pizzan ilman "pohjaa". (Tosi juttu, tämän olen kuullut itse).
Lentoemännän keskustelusta sen verran (istuin häntä vastapäätä osan lennosta) ja hän kertoi erikoiruokavalioiden tilausten määrän menneen överiksi. Lyhyellä aikataululla, ei voi mitenkään korreloida todellisuuden kanssa.


Jos on allergia yms. niin sen asian kanssa on vain elettävä. Eikä missään tapauksessa tule vedota tyttärensä menetykseen.

Miten ihmeessä nämä nämä samat ihmiset kuitenkin pärjäävät Espanjassa ja Kreikassa lomaillessaan? Väitänkin, että melkoinen osa erikoisruokavalioiden tilaajista vain haluaa pitää itsestään meteliä?


Mukavaa että annoit muille luvan juoda sellaista kahvia jota et itse joisi, kiitos.

Mainitsin allergiasta koska monet sotkevat maitoproteiiniallergian laktoosi-intoleranssin josta harvemmin tulee sairaalareissu.

Ulkomailla pärjää kun opettee paikallisella kielellä vältettävien ruoka-aineiden nimet vaikkei turistirysissä oleskelisikaan.

Kaikenkaikkiaan..

Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Maidot ja "maidot"
« Vastaus #22 : Huhtikuu 11, 2017, 20:39:42 ip »


Sitten on erikseen maito, josta laktoosi on poistettu kokonaan ja viskattu huitsin nevadaan. Tämä maistuu maidolle, ei imelälle.

Olen yhtä merkkiä useasti eräässä kyläpaikassa maistanut. Se maistuu ihan vedelle, ei maidolle. Äimistyin ensin tietämättä mitä maitoa join ja oletan että se ehkä johtui tuosta. Olinko väärässä ja kannattaako minun antaa vielä erimerkkiselle maitojuomalle mahdollisuus?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Maidot ja "maidot"
« Vastaus #23 : Huhtikuu 11, 2017, 22:21:16 ip »

Lainaus käyttäjältä: PaljonMaitoa+VahvaaKahvia
kannattaako minun antaa vielä erimerkkiselle maitojuomalle mahdollisuus?

Miksi pitäisi, jos et ole laktoosi-intolerantikko?

Vedelle maistuminen voi liittyä rasvan määrään. Oliko se rasvatonta maitojuomaa? Minusta rasvaton maito on aina maistunut vedelle, eli ei millekään. Tavallista oikeaa maitoa olen juonut viimeksi yli 25 vuotta sitten. Laktoosittomat tuotteet tulivat kauppoihin ehkä vuosituhannen vaihteessa. En muista tarkkaan. Minusta Laktoosittomat maitojuomat ja jogurtit maistuu sille, mikä on muistikuvani maidosta, Mutta tuossa 10 vuoden maidottomana aikana on voinut muistikuva muuttua....

Hylatuotteita kokeilin joskus, mutta ne eivät minulle sopineet.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Maidot ja "maidot"
« Vastaus #24 : Huhtikuu 11, 2017, 22:26:37 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tahvox
Tuli mieleen koitella kaikki mahdolliset variantit läpi

No kerrohan sitten tuloksia. Voisi vegaani-ihmisille varata jotain kelvollista cappucinoon, niin pystyisi itsekin juomaan jääkaappiin jääneet tölkinpohjat pois. Jos menee hukkaan, niin ei viiti ostaa viemäriin kaadettavaksi.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tahvox

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Maidot ja "maidot"
« Vastaus #25 : Huhtikuu 16, 2017, 12:08:09 ip »

Tähän astisista Blue Diamond almond breeze barista blend on paras, kauroista kaikissa oli kauran maku eikä soijamaidotkaan oikein vakuuttaneet, soijamaidoista ehkä paras Alpron Soya for professionals, barista blendiä ostan kun tarvitsee "maitoa" jollei tässä vielä jotain parempaa tule vastaan.
Kirjattu