Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Kirjoittaja Aihe: Aloitetaanpa alusta...  (Luettu 55184 kertaa)

ihankaffella

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Aloitetaanpa alusta...
« : Elokuu 11, 2007, 00:19:06 ap »

Terve

Ensinnäkin, kiitoksia loistavasta foorumista. Olen pikkuhiljaa lukenut viestiketjuja läpi ja saanut tuntuvasti lisätietoa minulle ilmeisen uudesta maailmasta.

Tästä tulee vähän pitkä, mutta avaan hieman taustaani, koska en löytänyt ketään "kohtalontoveria" tältä foorumilta. Kaikki ovat ilmeisesti oppineet virheistään tai eivät vielä tajunneet niitä tai kehdanneet kaikkea kirjoittaa, tai sitten täällä on vain pitkän linjan harrastajia.

Eli, hyvä ruuan ja juoman ystävänä pidän espressokahvista (cappuccinosta myös), ja sainkin sitten lahjaksi espressokeittimen, tarkemmin sanottuna Ariete Café Retron (ns. markettitavaraa...tiedän). Anyway, oletin osaavani tehdä sillä kahvia. Asiaa tutkittuani (ja hieman myös makua ihmeteltyäni) totesin vihdoin että en osannut.

Surffailtuani sekä tällä foorumilla että anglosaksisilla vastaavilla, totesin heti alkuun, että espressokeittimien osto pitäisi kieltää ellei ensin ilmoita tietävänsä mitä tekee. Itse kun syyllistyin juuri siihen peruspulliaisen virheeseen, että työnsin valmiiksi jauhettua pulveria (alepan hyllyltä ostettua lavazzaa) filtteriin, kahvan kiinni koneeseen ja eikun napista kahviloihin verrattavaa espressoa kiitos.....haaveeksi jäi. En tässä vaiheessa tiennyt jauhatuksesta, tamppauksesta, valuma-ajasta yms. tai ylipäätään espresson historiasta ja koko jutusta yhtään mitään.

Asioihin perehdyttyäni ja pienen hifistelykärpäsen puremana aloin sitten nähdä karmean totuuden touhuissani. Ymmärsin toimineeni kuin jos olisin saanut keskinkertaisen paistinpannun ja olettanut sen avulla automaattisesti osaavani kokata michelin -tähden juhla-aterian enempää miettimättä.

No (saa nauraa)-  nyt on pikkuhiljaa selvinnyt, että olen itse asiassa muutamien kuukausien ajan 1) lipittänyt 10-15 sekuntia valuneita pahoja "tuplaespressoja", usein yksinkertaisella kahvimäärällä mutta tuplaespresson (6-7 cl) vesimäärällä (luulin pieniä espressokuppeja vielä pienemmiksi!). Olen myös 2) käytännössä aina vaahdottanut cappuccinoni maidon paksuksi mömmöksi (joka on ihan hyvää kun ei ymmärrä tehdä mikrovaahtoa eikä paremmastakaan tiedä). Lisäksi olen 3) cappuccinoa tehdessäni vaahdottanut sitä (maitoa) samassa kupissa josta sen juon, lisäten siihen tämän jälkeen silmämääräisesti (väärin) valutetun kahvin. Olen myös ihmetellyt kun kahvan kahdesta reiästä valuu hyvin epätasaisesti ja välillä roiskuen kahvia kuppiin. Olenhan mielestäni tehnyt "kaiken oikein" 4) tasoittamalla hyvin kevyesti filtteriin annostellun kahvin ilman suurempaa voimaa sillä muovisella läpyskällä joka tuli keittimen mukana...

Ennen investointia kunnon kahvimyllyyn (käsikäyttöinen Peugeotin malli kyllä löytyy, olen silläkin yrittänyt joskus kahvia tehdä) ja kunnollisempaan koneeseen (tälläkin foorumilla kehutut
Rancilio Silvia & Rocky Grinder vaikuttaisivat mielenkiintoisilta investoinneilta), ajattelin tehdä seuraavat ensiaputoimenpiteet ja harjoitella hieman toimintaa ennen siirtymistä seuraavalle tasolle. Ystävällisesti kommentoikaa olenko ollenkaan oikeilla jäljillä ja saisiko näillä edes aluksi kunnon (tai välttävän) espresson ja cappuccinon:

a) hankkia kunnon tampperin, ja vastedes tampata markettipulverin kunnolla muottiin
=> pitäisi valumisaika pidentyä oikeaksi ja espresson valua tasaisesti kahvan kahdesta reiästä...vai?

b) hankkia maidon vaahdottamiseksi kunnon kannun, vaahdotella netistä kaivamieni ohjeiden mukaisesti mikrovaahdoksi ja kaataa kannusta sitten maidot kahvin päälle cappuccinon aikaansaamiseksi

Toimisiko? Vai onko niin että keittimeni on vain liian huono ja hyvä tampperikaan ei sitä pelasta? Saanko mitään järkevän makuista espressoa kaupan valmiiksi jauhetuista puruista? Onko ihan sekopäistä vaahdottaa cappuccinon maitoa samassa kupissa kuin sen juo, ja lorottaa kahvia sitten jälkeenpäin päälle?

Mistä muuten johtuu, että kun olen ostanut kahvimitan (johon chez mariuksessa kerrottiin mahtuvan perus espressokahvia määrän, joka vastaa about 7 grammaa), ja laitan kaksi mitallista tuplaespresson aikaan saamiseksi, ei (kahden kupin) filtteri ole vielä täynnä?  Netistä tietoa onkiessani olen saanut käsityksen, että filtteri pistetään jopa yli ja sitten pyyhitään tasaiseksi (ties millä tekniikalla) ennen tamppausta. Itse en siis kaksi mitallista mitatessa edes saa filtteriä täyteen. Pitäisikö minun vain se täyttää (tarkkaa vaakaa määrän tarkistamiseksi ei ole)?

Kahvikärpänen on siis purrut, ja nyt pitäisi vielä päästä juomaan korjailemalla perusmokat.

Suuret kiitokset kommenteista jo etukäteen!
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #1 : Elokuu 11, 2007, 01:22:01 ap »

Saat varmasti paljon hyvää opastusta palstan konkareilta.  Mutta muutama pikainen kommentti, heti lonkalta:

1)
En tunne keitintäsi, mutta sillä pitäisi täysin juotava kupponen syntyä. Markettien Thermoblock-vehkeillä syntyy hyvin tehtynä parempi espresso, kuin keskimäärin kuppiloissa tarjotaan. Hyvät espressot ovat sitten erikseen. Näiden keitinten huonoin puoli on tuo thermoblock (tms.) tekniikka = selkokielellä: eivät pysty tasaiseen lämpötilaan = selkokielellä: eri shotit ovat keskenään erilaisia, tulee parempi ja huonompia sekaisin.

2)
Tamppaaminen on tosiaankin tärkeää.  Eihän se kahvi tosin tiedä, onko tampperi muovia vai metallia. Mutta metallinen on paljon helpompi käyttää, muovisellakin onnistuu.

3)
Valmiista puruista ei saa mielestäni kunnon kahvia, ei sitten millään vehkeellä.  Tai jos saakin, kun pussi on juuri avattu, niin kohtapa ei sitten saakaan, purut ovat kuivuneet ja härskiintyneet pilalle.  Tämä kohta on ehdottomasti ylivoimaisesti heikoin lenkki sinun kahvittelussasi.

Jos haluat kokeilla mahdollisimman "kevyellä" tavalla parempaa kahvia, niin kipitä Kodin Ykköseen. Osta Krupsin levymylly GVX-2xx (tms.).  Kustannus 50-60 euron haarukassa (saa niitä Gigantistakin vähän kalliimmalla).  Jauha sillä kahvisi pavuista ja löräytä nykyisen keittimesi läpi.  Väitän, että parin harjoittelushotin jälkeen tulos on ÄLYTTÖMÄN paljon parempi kuin nyt.

Aikasi leikittyäsi, voit sitten kaikessa rauhassa miettiä järeämmän kaluston hankkimista.  Mutta ensiapuna tuolla investoinnilla saat kyllä aika rajun "price/performance" -parannuksen aikaiseksi.

cartman
Kirjattu

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #2 : Elokuu 11, 2007, 12:14:26 ip »

Hei,
Ei meikäläinenkään millään huippuvehkeillä keittele, AEG:n thermoblock -vehje ja mainittu Krupsin mylly. Silti, kyllä niillä pienen virittelyn jälkeen kahvia syntyy. Harjoitus tekee metsurin.

Cartman sen jo mainitsikin, valmiista puruista ei onnistu. Sen vahän, mitä olen kokeillut, huomasin ettei oikeaan valuma-aikaan pääse vaikka miten hurjasti tamppaisi (löytyy sellainen ihan kiva kupera alumiinitampperi). Eli hanki nyt ihmeessä mylly. Keittimen päivitys ei ole tarpeen ainakaan heti alkuun. Kannattaa satsata pikkuisen parempaan myllyyn. Makuero on aika huomattava halvallakin keittimellä. Tehtiin Markuksen kanssa taannoin ristiinkokeilu: AEG, Isomac Venus, Krups ja Minimoka. Tulos oli se, että Minimoka AEG:n kanssa tuottaa jo tavaraa, joka pesee keskiverto ketjukahvilan. Lisäksi kannattaa huomioida se, että valuma-aikaa ei oikeastaan paljoa voi (eikä kannata) säädellä tamppauksella, vaan jauhatuskarkeudella.

Koneessasi taitaa myös olla nk. paineistetut filtterit. En nyt äkkiseltään muista, onko Arieten kahvaan rakennettu mitään paineistusta. Jos ei ole, kannattaa hankkia tavalliset paineistamattomat suodatinkupit. Tein niin AEG:lle ja makuero oli todella dramaattinen. Minkä kokoiset filtterit koneessasi ovat?

Vaahdotuskannun saa Chez Mariuksesta suunnilleen kympillä. Kannattaa. Itse vaahdottelin ensin keraamisessa kannussa. Kävihän se niinkin, mutta kyllä oikealla vaahdotuskannulla on helpompaa.
Kirjattu

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #3 : Elokuu 11, 2007, 12:56:18 ip »

Tässä vielä työnäyte AEG:n lypsystä. Ei tule punaruskeaa cremaa ei, mutta kyllä tätä kehtaa jo kahviksi kutsua. (Pavut ovat Caffin Isolaa.)
Kirjattu

ihankaffella

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #4 : Elokuu 11, 2007, 13:00:04 ip »

Lainaus
Cartman sen jo mainitsikin, valmiista puruista ei onnistu. Sen vahän, mitä olen kokeillut, huomasin ettei oikeaan valuma-aikaan pääse vaikka miten hurjasti tamppaisi (löytyy sellainen ihan kiva kupera alumiinitampperi)...Lisäksi kannattaa huomioida se, että valuma-aikaa ei oikeastaan paljoa voi (eikä kannata) säädellä tamppauksella, vaan jauhatuskarkeudella.


Ok, kiitos molemille neuvoista. Olen toki ymmärtänyt myllyn tärkeyden, mutta luulin sen liittyvän enemmän itse makuun, kuin valuma-aikaan. En voinut edes kuvitella, että markettipuruilla ei kertakaikkiaan saa oikeata valuma-aikaa (mihin tarkoitukseen ne oikein ovat, mutteripannuihinko?).

Lainaus
Koneessasi taitaa myös olla nk. paineistetut filtterit. En nyt äkkiseltään muista, onko Arieten kahvaan rakennettu mitään paineistusta. Jos ei ole, kannattaa hankkia tavalliset paineistamattomat suodatinkupit. Tein niin AEG:lle ja makuero oli todella dramaattinen. Minkä kokoiset filtterit koneessasi ovat?


Mikä on paineistettu filtteri? Perussetissä oli vain se yksi filtteri, halkaisijaltaan noin 59 mm (kahdelle annokselle) ja sitten sellainen muovinen "thermodisc" -nimellä kulkeva "filteri" tai levy, joka laitetaan filtterin alle kahvan sisään, ja jossa myös kaksi hieman ulkonevaa reikää, jotka sopivat kahvan reikiin. Arieten ohjeiden mukaisesti tällä saa hienomman creman  (mutta sitä saa vähemmän) (?). Olen kokeillut keittää kahvia sekä ilman tätä että sen kanssa. Itse filtterissä kun katsoo valoa vasten näyttäisi olevan vain yksi mikroskooppisen pieni reikä, vaikka pohja onkin karhea laajemmalta alueelta.

Kirjattu

ihankaffella

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #5 : Elokuu 11, 2007, 13:02:57 ip »

Hyvä kuva, thanks. Minulla tuon tason kahvit ovat vielä jääneet haaveeksi. Pikakorjaus ongelmaan on siis jonkinlainen mylly...

Osaisikohan joku sanoa, mikä vika on siinä kahvimitassa ja tulisiko filtteri tunkea täyteen?
Kirjattu

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2007, 13:12:03 ip »

Se mikroskooppisen pieni reikä sen kertoo...
Painestettu suodatinkuppi on siis sellainen, jossa on (yleensä) kaksinkertainen pohja. Ensimmäisen, normaalin, pohjan läpi mentyään kahvi joutuu ahtautumaan pienestä kolosta, jolloin se tulee läpi suuremmalla paineella. Insinöörit ovat keksineet, että tällä tavalla saadaan aikaan näyttävämpi crema. Maun kannalta ratkaisu on kuitenkin huono, sillä paineistuksen läpi ajettu kahvi menettää (mielestäni) paljon maustaan ja jää jotenkin tunkkaisen  oloiseksi. Creman pitäisi sitä paitsi olla merkki onnistuneesta uutosta, mutta paineistus puskee cremaa esiin varmaan vaikka pikkukivistä.

Nyt meneekin sitten arvailun puolelle. Tuo thermodisc kuullostaa joltain ylimääräiseltä lämpöä säilyttävältä elementiltä. Hyvää kahvia tehtäessä nimittäin koko koneen, myös kahvan tulee olla kunnolla lämmin. Mitä enemmän materiaalia kahvassa on, sen paremmin se säilyttää tasaisen lämmön. Oikea lämpötila --> parempi crema.

Valmiiksi jauhetuista puruista vielä. Minä käytän niitä silloin, kun puhdistuksen jälkeen pitää uuttaa yksi poisheitettävä shotti. Siihen ei viitsi kunnon kahvia haaskata.
Kirjattu

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2007, 13:14:42 ip »

Sanokoon nyt viisaammat vielä, mutta ainakaan minä en mittojen kanssa räplää vaan laitan kahvia aina filtterin reunaan asti. Filttereitäkin on muuten vähän eri vetoisia, eli tuplafilsu saattaa ottaa joskus hyvinkin 18 g:n verran.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #8 : Elokuu 11, 2007, 15:16:23 ip »

Se Thermodisc on juuri se "venttiili", joka tekee kahvasta "painekahvan".  Eli älä missään nimessä käytä sitä Thermodiskiä.  Pelkkä kahva ja suodatinkuppi riittävät!

Krupsin vanhoissa keittimissä levyä sanottiin Crematic-levyksi.

cartman
Kirjattu

ihankaffella

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #9 : Elokuu 11, 2007, 16:15:17 ip »

Allright, kiitos taas. Huomasin myös itse että ilman thermodisciä on tulos vähän parempi. Ymmärsinkö muuten oikein, että paineistettu filtteri ei kuitenkaan paineista jos sitä ei käytä thermodiscin kanssa?

Taidanpa sitten ensi hätään yrittää jauhaa vaikka käsin Peugeotin myllyllä "oikeaa kahvia" (jos saan riittävän hienoa), tampata kunnolla ja tarkistaa vaikuttaako tulos paremmalta ja valuisiko se oikeassa ajassa. Jonkinlaisen myllyn hankinta tullee kuitenkin piakkoin eteen.
Kirjattu

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #10 : Elokuu 11, 2007, 16:41:25 ip »

Lainaus käyttäjältä: ihankaffella

Taidanpa sitten ensi hätään yrittää jauhaa vaikka käsin Peugeotin myllyllä "oikeaa kahvia"


Jos mylly toimii vähänkin niinkuin Zassenhaus, niin säädä mylly heti tyhjillään asentoon jossa terät alkavat ottaa kauttaaltaan kiinni toisiinsa (kuuluu hankaava ääni ja tuntuu pieni vastus pyörittäessä). Tästä voit sitten alkaa kokeilemaan ja säätää tarvittaessa myllyä vielä tiukemmalle (tai löysemmälle).

Mikäli Peugeot on vähänkin Zassenhaussin tasoinen niin sen pitäisi kyllä mainiosti pystyä espressojauhatukseen ja tuottaa hyvä lopputulos.
Kirjattu

Arto

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 73
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #11 : Elokuu 11, 2007, 17:45:37 ip »

ihankaffella wrote:
Lainaus
Ymmärsinkö muuten oikein, että paineistettu filtteri ei kuitenkaan paineista jos sitä ei käytä thermodiscin kanssa?


Ei kun valitettavasti sitä filtterin paineistusta ei poista mikään. Tarvitset vain uuden.
Hyvä uutinen on kuitenkin se, että kahvassa olevan paineistuksen saa pois jättämällä sen termohärpättimen veks. Jos siis saat käsiisi oikean kokoisen paineistamattoman filsun, sinulla pitäisi olla ihan kelpo keitin.
Kirjattu

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #12 : Elokuu 11, 2007, 19:05:46 ip »

Lainaus käyttäjältä: ihankaffella
Allright, kiitos taas. Huomasin myös itse että ilman thermodisciä on tulos vähän parempi. Ymmärsinkö muuten oikein, että paineistettu filtteri ei kuitenkaan paineista jos sitä ei käytä thermodiscin kanssa?
Tarkista se filtterikuppisi uudemman kerran.  Onko se tosiaan kaksipohjainen "venttiilimalli", kuten Arton AEG:ssä oli.  Vai ovatko filsun reiät vain niin pieniä/tukossa, että niitä ei näe.  Krupsinkin filtterikuppi on "umpinainen", kun katsoo valoa vasten, mutta ne "pohjan karhennukset" ovat kyllä pieniä reikiä.

Valtaosa keittimien valmistajista (noh, ne kaikki kymmenet merkithän tulevat 2-3 tehtaasta...) paineistaa filtterinsä erillisten muovisten painelevyjen avulla.  Crema Enhancer, Booster, Crematic... onhan niitä nimiä.  Luultavasti myös Thermodisc. Siis tavallinen filtteri +  painelevy = paineistettu filtteri.  Painelevy mäkeen = normaali filtteri.

Jos Thermodiscin tarkoitus olisi kerätä=tasata lämpöä kahvaan, niin eihän se olisi keveää muovia, vaan jotain raskasta materiaalia, metallia tai keramiikkaa.

cartman

Kirjattu

ihankaffella

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #13 : Elokuu 11, 2007, 21:37:21 ip »

Lainaus
Tarkista se filtterikuppisi uudemman kerran. Onko se tosiaan kaksipohjainen "venttiilimalli", kuten Arton AEG:ssä oli. Vai ovatko filsun reiät vain niin pieniä/tukossa, että niitä ei näe. Krupsinkin filtterikuppi on "umpinainen", kun katsoo valoa vasten, mutta ne "pohjan karhennukset" ovat kyllä pieniä reikiä.


Maglightilla pimeässä vaatehuoneessa kun loistaa läpi, niin valo näkyy vain keskeltä pienestä reiästä. Käyttöohjeissa kuitenkin neuvotaan polttamaan kaasuliekillä reiät auki jos ovat tukossa (minkä olen tehnyt). Jos siinä olisi vain yksi reikä, ei kait olisi järkeä, että alapuolella olisi pienen reiän lisäksi muuta "reiänomaista" karheutta (lienevät niin pieniä reikiä että valo ei tule läpi). Kirjoittamasi perusteella olettaisin siis fisun reikien olevan niin pieniä että niitä ei vain voi nähdä (onkohan tämä mahdollista?). Tämä olisi hyvä uutinen, koska thermodiscin heittäminen mäkeen mahdollistaisi siten painestamattoman filtterin. Kuten sanottua, käyttöohjeen mukaan thermodisc kehittää vähemmän mutta hienompaa kremaa.
Kirjattu

ihankaffella

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 19
Vast:Aloitetaanpa alusta...
« Vastaus #14 : Elokuu 12, 2007, 09:24:39 ap »

Kiitos vinkeistä. Käsin jauhetut pavut ja oikeaoppisempi tamppaus tuotti jo h u o m a t t a v a s t i paremman makuista kahvia; valuikin about oikeassa ajassa.

Nyt on kuitenkin jo seuraava ongelma. Epäilen Arieten suihkusihdin olevan tukossa. Jossain vaiheessa siitä ei tullut ulos paljon mitään, koneen heiluttelulla, hammastikulla ja veden laskemisella sen läpi, sain taas vettä tulemaan paremmin. Käyttöohjeiden mukaan suihkusihdistä tulisi tulla vettä tasaisesti joka puolelta, nyt sitä ripottelee sieltä täältä kovin eri lailla.

Ohjeiden mukaan suihkusihdin voi puhdistaa vain valtuutettu huolto (!), vaikka Arieten sivuilla on muiden ketinmallien kohdalla ohjeita sihdin puhdistamiseksi (siinä keskellä olevan mutterin avaamiseksi). Ajattelin kokeilla mutterin avaamista itse. Ilmeisesti tämän takia Arieten filtterikin on "liian iso" eli kaksi kahviannosta ei sitä täytä, jotta kahvit eivät osuisi sihtiin (kun sen puhdistaminen on niin vaikeaa?). Luin jostain viestiketjusta, että jossakin malleissa pidetään suorastaan hyvänä jos kakku turpoaa sihtiin (?).


 
Kirjattu