Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Raakakahvia Perusta  (Luettu 2588 kertaa)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Raakakahvia Perusta
« : Helmikuu 15, 2017, 09:25:25 ap »

Sattumalta tuli tilaisuus ostaa säkki raakakahvia.
Kahvista ei ole yksityiskohtaisempaa tietoa (säkissä ei ihmeemmin tekstiä ollut, pääasiassa suttuisia numerosarjoja), mutta nimetään se merkintöjen mukaan näin:

Peru Bagua Grande Amazonas

Eli kahvi tulee Pohjois-Perusta, Amazonasin alueelta. Co-operative lienee tuolla Bagunin kaupungissa.
Lajikkeista ei ole muuta tietoa kuin että tämä on 100% pestyä Arabicaa, ja luomua. Lähes kaikki Perussa tuotettu kahvi on luomua. Typica ja Caturra ovat yleisimmät lajikkeet mitä siellä kasvaa, joten sillä pohjalla ollaan. Papu hyvännäköistä ja kohtalaisen tasakokoistakin.

Heti jo ensimmäinen satsi Behmorilla tuotti miellyttävän kokemuksen. Maitosuklaan, vaniljan, toffeen ja pähkinän aromeita on havaittavissa ja jatkuvat myös kuppiin asti. Hapokkuus on matalahko, tulee hieman mieleen brasilialaiset kahvit. Miellyttävä semmoinen joka paikan kahvi, toimii suodattimena sekä espressona hyvin. Ei ehkä erikoisin kahvi maultaan, jos vertaa vaikka afrikkalaisiin, mutta hyvää on näin. Paahdon lopetin ensimmäinen kräkin jälkeen, lähellä tokaa kräkkiä. Testasin paahtaa myös kuumailmapuhaltimella ja sekin toimii hyvin. Olen ostanut vuosien aikana paljon huonompaakin raakakahvia kalliimmalla hinnalla. Kokeilin myös tummempaa paahtoa, eli toiseen kräkkiin ja siitä hieman yli ja toimii hyvin.

Kahvi on loppuunmyyty, kiitokset kaikille ostajille.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2017, 08:12:20 ap kirjoittanut migu2 »
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

hhyvari

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: M: Raakakahvia Perusta
« Vastaus #1 : Toukokuu 30, 2017, 14:24:17 ip »

laitappa mulle, oon jo ottanutkin aiemmin, mutta kova on kulutus.
Kirjattu