Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Äänestys

Jos olisi PAKKO valita, kummasta pidät enemmän, niin pidätkö enemmän..

..kahvin valmistamisesta
- 2 (20%)
..kahvin juomisesta
- 8 (80%)

Äänestäjiä yhteensä: 10


Kirjoittaja Aihe: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?  (Luettu 6839 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper

Olen tältä foorumilta lukenut, että kahvinjuojia on kuulemma kahta päätyyppiä. Niitä jotka tykkäävät kahvin juomisesta ja niitä jotka tykkäävät kahvin valmistamisesta.

Onko näin? Kumpi olet?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

vippe0

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 32
Vs: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?
« Vastaus #1 : Tammikuu 20, 2017, 15:32:33 ip »

Olen tältä foorumilta lukenut, että kahvinjuojia on kuulemma kahta päätyyppiä. Niitä jotka tykkäävät kahvin juomisesta ja niitä jotka tykkäävät kahvin valmistamisesta.

Onko näin? Kumpi olet?

Mitä jos tykkää molemmista, se valinta kun puuttuu  ;D
Jotkut vaan ei pysty valitsemaan, en ainakaan kummastakaan luopuisi.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?
« Vastaus #2 : Tammikuu 20, 2017, 15:42:29 ip »

1. Kahvi on minulle välttämättömyys.
2. Kahvin valmistaminen on minulle välttämätön paha.

Olen aikoinani opetellut kaikenlaista kahvin valmistamiseen liittyvää protokollaa, mutta nykyään tulee usein oikaistua mutkat suoriksi aina kun mahdollista. Iso kone lämpiää nykyään harvakseltaan. Olen kauhukseni huomannut valmistuksen helppouden olevan osa kahvinautintoani ja seisovani turhan usein kahvikapseli kädessä joko Nespresson tai Cupsolon ääressä.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?
« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2017, 00:22:30 ap »

Ei oikein ole sitä itselleni sopivaa vaihtoehtoa tarjolla äänestyksessä. Pidän sekä kahvin nauttimisesta (voidaan toki leikkiä että juominen tarkoittaa samaa ;)), että sen tekemisestä. Kahvin juomisesta en aina nauti, esim. työolosuhteissa jne...

Aivan liian usein joudun tekemään (lue oikeasti: saan tehdä ;)) esson/cappun itse, että voidaan puhua nauttimisesta.

Mutta siis, hyvää kahvia tykkään nauttia. Sama se kuka sen on tehnyt.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?
« Vastaus #4 : Tammikuu 21, 2017, 17:16:52 ip »

Mitä jos tykkää molemmista, se valinta kun puuttuu  ;D
Jotkut vaan ei pysty valitsemaan, en ainakaan kummastakaan luopuisi.

Jos kysymys on asetettu niin, että :"kummasta pidät enemmän?", tuo kaipaamasi vaihtoehto on mahdoton  ;)
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?
« Vastaus #5 : Tammikuu 21, 2017, 18:14:15 ip »

Jos kysymys on asetettu niin, että :"kummasta pidät enemmän?", tuo kaipaamasi vaihtoehto on mahdoton

Voisihan niistä pitää yhtäpaljon? Eli olisi suunnilleen samantekevää itselle kummasta luopuisi?

Jotenkin kuitenkin uskoisin, että Jari tykkää toisesta vielä vähän enemmän. Saatan toki olla väärässäkin.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?
« Vastaus #6 : Tammikuu 21, 2017, 22:32:02 ip »

Minusta kysymys on hyvä, kun se laittaa  pohtimaan omaa suhdetta kahviin. "Jos on pakko valita, kummasta pidät enemmän...."

Piti pohtia tätä aikansa, koska nautin todella paljon sekä valmistamisesta että juomisesta. Samalla tavalla pidän todella paljon ruoan valmistamisesta ja kokkaamisesta, kuin sen syömisestäkin.

Mutta sitten kun ollaan harrastajapalstalla. Kaiketi minä olisin ammattibarista tai perustaisin kahvipaahtimon, jos se valmistaminen menisi lopulta itse tuotteen nauttimisen edelle.

Toinen valintaa helpottava on seuraava kokemus: Silloin tällöin ajatusketju menee näin: "tekisipä mieli kahvia, mutta jaksaisinko keittää? No keitän, kun tekee kahvia mieli".

Ainoa tilanne, jossa ajatus on mennyt näin: "Tekisipä mieli keittää kahvia, mutta ei viitsi juoda. No keitetään ja kaadetaan viemäriin itse kahvi..." on ollut silloin, kun hommasin Pavonin ja sille portaattoman myllyn, ja piti päästä kokeilemaan perussäätöä kohdilleen.

Mielelläni keitän kahvia toki vieraillekin, vaikka ei itse enää tekisikään mieli juoda. Koska omistan kapasiteetiltaan rajallisen Pavonin, olen myös kehittäa nyt tavan toimia, jos vieraita on tulossa syömään. Juon itse espresson tai pari siinä kokkaillessa, niin kapasiteetti riittää keittää jälkiruokaessot muutamalle vieraalle... Juon siis itse aperitiivina ja vieraille ruoansulatteluun.

Hauskaa on sekin, että muutama ystävä ei juo koskaan kahvia iltaisin, mutta heillekin on tärkeää, että joku seurueesta haluaa sen espresson juoda. Illallinen ei ole kuulemma meillä täydellinen, jos he eivät saa seurata espresson valmistamista vipukeittimellä... ja minun paneutumistani itse prosessiin. Silti hyvän kahvin juominen on kaiken päämäärä....Ilman sitä tavoitetta en olisi tähän hommaan perehtynyt.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?
« Vastaus #7 : Tammikuu 22, 2017, 02:00:21 ap »

Jotenkin kuitenkin uskoisin, että Jari tykkää toisesta vielä vähän enemmän. Saatan toki olla väärässäkin.

Jos puretaan asia osiin, niin silloin toteaisin, että en tekisi kahvia, jos en haluaisi nauttia siitä. Eli itselleni kahvin valmistaminen on alisteista halulle nauttia siitä. Vastaus kysymykseen on siinä mielessä helppo, vaikken osaisikaan siihen tässä kontekstissa vastata. ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?
« Vastaus #8 : Tammikuu 22, 2017, 11:21:19 ap »

Jos puretaan asia osiin, niin silloin toteaisin, että en tekisi kahvia, jos en haluaisi nauttia siitä. Eli itselleni kahvin valmistaminen on alisteista halulle nauttia siitä. Vastaus kysymykseen on siinä mielessä helppo, vaikken osaisikaan siihen tässä kontekstissa vastata. ;D
Juurikin näin.

Välillä kun tulee mieleen et vois vaikka kupin kahvia juoda, niin kyl ensin ajattelen sen toisinpäin. Et voisin kyl kupin kahvia tehdä, joutessani.

Espresson kanssa tämä on vähän eri asia, silloin lämmitetään kone ja ollaan jo ihan kahvinkeittohousut jalassa kohti päämäärää, sitä pientä määrää pienessä kupissa. Kyllä sen sitten juokin ainakin yrittäen nauttia, hakea makuja erilleen, katsoa samalla ulos kun kuppi nousee huulille.
Cappuccinon juon hätäisemmin, valmistan kieli keskellä suuta kun yritän sen artin saada päälle onnistumaan.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?
« Vastaus #9 : Tammikuu 22, 2017, 13:24:57 ip »

Aikalailla tuo lausahdus on nyt auottu, kuin sitä itsekkin pohdiskelin. Tokihan kyseessä on vähemmän valmistamisesta tykkäävän henkilön "puollustuspuhe" ja säätämisestä pitäville pieni naureskelu. Aika hyvin tuo tämän hetken äänestystulos (7-0) kuitenkin kertoo, että eihän kukaan siitä itse väkräämisestä nyt kuitenkaan ihan itsenään pidä, vaan toki osana sitä sitä kahvinjuontikokemusta.

Kysymys on mielestäni kuitenkin aidon hyvä, kun sitä oikeasti pohtii, kuten Tuomas jo sanoikin. Väkertelyn ja juomisen suhdetta ja osittaista erottomuutta tulee pohdittua.

Olen tältä foorumilta lukenut, että kahvinjuojia on kuulemma kahta päätyyppiä. Niitä jotka tykkäävät kahvin juomisesta ja niitä jotka tykkäävät kahvin valmistamisesta.

Onko näin?

Ei ole näin. Kaikki täällä pitävät kahvista, mutta jotkut pitävät siitä niin paljon että tykkäävät myös nähdä vaivaa sen eteen että se olisi vieläkin parempaa.

Kyllä! boldattu lause oli tietenkin vastaavanlainen provokaatio kuin tämän ketjun kirvoittanut lausahdus.

Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?
« Vastaus #10 : Tammikuu 22, 2017, 17:18:48 ip »


Aika hyvin tuo tämän hetken äänestystulos (7-0) kuitenkin kertoo, että eihän kukaan siitä itse väkräämisestä nyt kuitenkaan ihan itsenään pidä, vaan toki osana sitä sitä kahvinjuontikokemusta.

Muutaman tunnin päästä (7-2)

Itse kyllä aidosti nautin kahvin tekemisestäkin osana sitä juomisprosessia.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

opheinonen

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 265
Vs: Kummasta pidät enemmän, kahvin juomisesta vaiko kahvin valmistumisesta?
« Vastaus #11 : Tammikuu 22, 2017, 20:37:00 ip »

Uuden pavun kanssa on kiva säädellä myllyä ja odotttaa mitä on tuleman. Kahvin valmistaminen on siis kivempaa, mutta vain tuon pienen hetken. Sen jälkeen kahvia on mukava juoda. (Tämä 50%  pilkun nuolentaa ja loput 60% boheemiutta on kieltämättä erikoista).
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione V2+Mazzer Minia A+Pharos+Niche Zero