Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kahwiki on taas toiminnassa! Sen löydät täältä: http://www.ristretto.fi/w/

Äänestys

Kahviharrastajan jouluateria

Perinteinen suomalainen
- 3 (11.1%)
Osin perinteinen osin muuta
- 10 (37%)
Täysin tai pääasiassa muuta kuin perinteistä suomalaista
- 2 (7.4%)
Nautitaan suomalaisittain Jouluaattona
- 11 (40.7%)
Nautitaan eurooppalaisittain Joulupäivänä
- 1 (3.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 18

Äänestys päättynyt: Tammikuu 08, 2017, 09:37:26 ap


Kirjoittaja Aihe: Joulu-äänestys  (Luettu 26372 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #45 : Tammikuu 04, 2017, 22:32:38 ip »

Lainaus käyttäjältä: migu2
Ja sinänsä hauska, Suomessa syön harvoin pitsaa, koska se on pahaa. Eli sitä ählämien tuottamaa pitsaa. Italiassa kun olen tottunut saamaan kunnon pizzaa, ei oikein muu enää kelpaa. Pizzasnobiksi voisin kyllä itseäni kutsua  ;D

Missä päin asustelet? Oletko käynyt Pizzariumissa levypitsaa maistamassa? Se on kyllä ihan huippua.

Ei se Pitsa ihan huippua kaikkialla Italiassakaan ole. Pahinta pitsaa eläissäni olen saanut Firenzessä, kun erehdyin lähellä Duomoa sitä ostamaan. Parasta pitsaa koskaan olen taas syönyt täällä Joensuussa useamman kerran ystäväni kotona. Heillä on kesällä pihalla käytössä puu-uuni pitsaa varten. Siinä perheessä ei syödä pitsaa talvisin. Pitsa-kausi alkaa vapun tienoilla ja loppuu lokakuussa.

Se alkaa lähennellä Pitsasnobismia, mutta tämä on pelkästään hyvässä mielessä sanottu. Jos on mahdollisuus tehdä huippua, miksi tyytyä vähempään? En minäkään tee tahallaan huonoa ruokaa, vaikka joskus tulee hutejakin, se taas ei tarkoita, että tekisi aina kalliisti tai monimutkaisesti.

Mutta kyllä Suomessa saa useimmiten kotona parempaa pitsaa kuin pitseriassa. Sanotaan, että ei sähköuunissa pysty kunnon pitsaa paistamaan, mutta kyllä se onnistuu. Tavan uunissa uuni täysille ja kunnon esikuumennus. Pitsa pitää sitten paistaa joko pitsakiven tai paljaan pellin päällä.

Uudemmissa kiertoilmauuneissa saattaa olla pitsatoiminto. Tässä toiminnossa on alavastus ja grillivastus käytössä ja kiertoilma päällä. Itselläni on aika hyviä kokemuksia. Mutta mikään ei tietenkään voita aidon puu-uunin tuomaa lämpöä ja makua.

No aika kauas on edetty Jouluateria aiheesta.... Onpa muuten yllätys, että 80-luvulla on päiväkodissa harrastettu vielä pakkosyöttöä. Oma päiväkotikokemukseni, on 60-70 lukujen taitteesta. Päiväkodista en muista pakottamista, mutta sairaalassa pakottivat leikkauksen jälkeen minut syömään viisivuotiaana pinaattivelliä. Enpä ole siihen sen jälkeen koskenut. Leikkauksen jälkeinen pahoinvointi, koti-ikävä (vanhemmat ei saaneet olla sairaalassa siihen aikaan kuin hetken katsomassa) ja äkäinen hoitoapulainen, joka hakkasi nyrkkiä pöytään, oli kokonaisuutena riittävä. Ei maistu pinaattivelli.

Vaan mitenkä saataisiin Migu2lle aitoja piirakoita? Käytkä Ilosaarirockissa? Joensuun torilla Marttakahviosta saa hyviä piirakoita. Torimyyjillä on myös mainiot piirakat evääksi festarialueelle....myös laktoosittomia löytyy, jos on sellainen vaiva...

Olen töissä ollessa haastellut noiden aitojen karjalaismuorien muistoja perinneleivonnaisista. Eri kylillä Karjalassa oli erilaisia perinteitä. Joillakin alueilla piirakoiden päälle laitettiin vain munavoita tai niitä topattiin voisulaan. Joillakin alueilla piirakan päälle ladottiin sitten kaikkea, mitä talosta löytyi: paistia, kalaa, munavoita, hapankurkkuja jne...

Tämän tapaeron vuoksi minulla ja vaimolla on erilainen lähestymistapa piirakoihin. Hän edustaa ensimmäistä perinnettä ja minä olen oppinut jälkimmäiseen tapaan. Saan aina moittivan katseen, kun ladon herkkua herkun päälle.

Sitten voisi mainita sultsinat, nuo karjalaiset Fajitakset. Sultsina on siis karjalanpiirakan kuori, joka paistetaan kuumalla levyllä, voidellaan toiselta puolen voisulalla. Väliin laitetaan täytettä. Kuori taitellaan samaan tapaan kuin texmex letut ja nautitaan. Täytteenä on joissakin kylissä ollut riisivelli, toisissa mannapuuro ja kolmansissa perunavelli. Voisulasta rasvaiset sormet on sitten pyyhitty joko käspaikkaan, partaan tai hiuksiin.... Niitä kun syö ja lappoo samalla paistia sekaan, niin "vot".
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #46 : Tammikuu 05, 2017, 08:57:52 ap »


Saan aina moittivan katseen, kun ladon herkkua herkun päälle.

Karjalanpiirakan päälle muiden ruokien laittaminen on vähän sama kuin maustaisi kahviaan kaardemummalla tai neilikalla.

En tuomitse, enkä juuri harrasta.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #47 : Tammikuu 05, 2017, 12:57:58 ip »

Missä päin asustelet? Oletko käynyt Pizzariumissa levypitsaa maistamassa? Se on kyllä ihan huippua.
Tuttu firma jo ihan alkuajoilta. Lucan ja Sallan matkaa on ollut hauska seurata. Turun Hansakorttelissa saa myös hyvää gelatoa Nuvolesta. Palapizza on ihan ok, Pizzarium on kuitenkin vielä kaukana parhaimmista palapizzoista mitä Roomassa olen saanut.

Ei se Pitsa ihan huippua kaikkialla Italiassakaan ole. Pahinta pitsaa eläissäni olen saanut Firenzessä, kun erehdyin lähellä Duomoa sitä ostamaan.

Näinhän se on, ei se kahvikaan hyvää Italiassa ole. Olen Italiassa saanut eteeni moniakin huonoja pizzoja, mutta onneksi niitä loistavia on tullut eteen. Ex-puolisoni on tosiaan italialainen ja hänen perhetuttujen kautta pääsi suoraan kunnon pizzapaikkoihin, eikä ole tarvinnut hortoilla turistina siellä täällä.

Se alkaa lähennellä Pitsasnobismia, mutta tämä on pelkästään hyvässä mielessä sanottu. Jos on mahdollisuus tehdä huippua, miksi tyytyä vähempään? En minäkään tee tahallaan huonoa ruokaa, vaikka joskus tulee hutejakin, se taas ei tarkoita, että tekisi aina kalliisti tai monimutkaisesti.

Itse tulee tehtyä pizzaa jonkun verran kotona, ihan ok tuloksiin on päästy. Pizzakivet ym. hienoudet on olleet käytössä jo pitkään.

Vaan mitenkä saataisiin Migu2lle aitoja piirakoita? Käytkä Ilosaarirockissa? Joensuun torilla Marttakahviosta saa hyviä piirakoita. Torimyyjillä on myös mainiot piirakat evääksi festarialueelle....myös laktoosittomia löytyy, jos on sellainen vaiva...

Eipä tule käytyä, täytyy etsiä karjalanpiirakoita jostain muualta :D. Itse laittaisin niihin vain voita päälle, en muuta.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #48 : Tammikuu 06, 2017, 02:16:57 ap »

Ja sinänsä hauska, Suomessa syön harvoin pitsaa, koska se on pahaa. Eli sitä ählämien tuottamaa pitsaa. Italiassa kun olen tottunut saamaan kunnon pizzaa, ei oikein muu enää kelpaa. Pizzasnobiksi voisin kyllä itseäni kutsua

Et sen enempää pizzasnobiksi kuin kahvisnobbailijaksikaan... ;D

Kaikkihan tiedämme, että pizza on tehnyt maailmanvalloituksensa amerikanitalialaisten kautta ja Suomeen tullessaan vielä monen muun välikäden kautta. Olen kuullut usein sanottavan, että "paras pizza on se jossa on eniten täytettä." Valitettavasti työni vuoksi en voi sen yhteydessä huutaa näille ihmisille totuutta (ja todettakoon, että eihän siinä mitään, jos tykkkää pullean vehnätaikinan päälle laittaa helvetisti erilaisia täytteitä, mutta kutsutaan sitä sitten rehellisesti piirakaksi, pizzakaksi, tms, jos se helpottaisi).

Pohja tekee pizzan. Piste.

Muun Suomen pizzapaikoista en osaa sanoa, mutta Stadissa toimivat ainakin Putte's, Villetta ja olen muistaakseni saanut hyvän pizzan myös Rivolettossa takavuosina. Nykyisin kehuvat kovasti myös Pjazzaa (en ole käynyt, kannattaa kuulemma varatapari tuntia aikaa pizzan saamiseen) ja Skiffers'iä (tosi rapea roomalainen pohja ja persoonalliset täytteet, mutta silti ihan posititiivinen kokemus (tykkään siis napolilaisesta pohjasta). Hinta/laatu-suhde ei paras mahdollinen, jos ei tosiaan huonoinkaan).

Se suosittu Taka-Töölön pizzapaikka on ihan kiva, mutta pizzapohjaa ne pojat eivät osaa tehdä. Pizzariumia en ole testannut, koska Putte's on Stadin keskustan alueella aivan liian kova, kun bravoa pizzaa haluaa.

Turussa kesällä mentiin Sergios'iin kun joku oli kehunut, mutta iso, siis iso, pettymys. Litteäksi painettu nopeasti nostatettu sitkoton pullataikina.
Taikinanhan tulisi nousta n. 17 tuntia jääkaapissa. Voi sen muutenkin tehdä, mutta ei saa valittaa jos/kun joku antaa palautetta. ;D


Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #49 : Tammikuu 06, 2017, 10:52:00 ap »

Suomalaisella kahvifoorumilla keskustelaan jouluruokaketjussa pizzasta.

Jotenkin silleen.. runollista?

En muuten ole tippaakaan pahoillani.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini