Mutta joo. Mielummin syön kebabia kuin kinkkua. En oikeastaan siedä mitään jouluruokia, hyh.
Osittain ymmärrän kyllä. Himassa en ole jouluisin syönyt kinkkua/laatikoita (paitsi bataatti- tai kurpitsalaatikoita) ainakaan reiluun pariinkymmeneen vuoteen. Olin joskus sellaisessa duunissa, että piti päivittäin käydä nopeasti lounaalla satunnaisessa ruokapaikassa (ja aivan liian usein jossain maantien varrella olevassa ABC:ssä, hyh!). Silloin ainakin oli tapana, että jo marraskuun puolella alkoi vähän joka pirun paikassa olla joulubuffet, ja a la carte -hinnat nostettiin pilviin. Alkoi aika nopeasti jouluruoat tökkiä ja joulukuun puolivälissä en voinut enää ajatellakaan syöväni mitään perinteistä joulupöperöä (paitsi uuniohrapuuroa, sitä ei buffeteissa onneksi ole). Buffeteissa muutenkin kalajutut yleensä tökkii, joten niitä pyrin silloin skruudamaan vähemmän. Siksi varmaan yhä pidän jouluruoissa lähinnä kalaperinteistä, mutta kinkku ja perinnelaatikot saavat jäädä yhteen päivään (lanttulodju putoaa kyllä vieläkin).
Sitäpaitsi suomalainen joulupöytä on hirvittävän haastava viineille. Onnistuuhan se, jos ostaa tolkuttoman määrän erilaisia viinejä, mutta kahdelle siitä syntyy kohtuuton hukka - tai kohtuuton krapula.

Viimeksi saamani tiedon mukaan joulupäivän jälkkäri vaihtui Tarte Tatiniksi, joten sekin sitten kaatunee minun harteilleni, kuten kaikki muukin (paitsi anopin aattoillallinen - luojan kiitos siitä).
Osku, jos sun saaristolimpun resepti ei ole mikään salaisuus, niin ottaisin sen ilomielin vastaan. Itse olen ostanut saaristoleivän aina kaupasta, mutta se on vähän huijausta eikä edes yleensä paras vaihtoehto.
Tänä jouluna en kyllä ehdi tekemään jäätelöäkään itse, mikä on sääli. Pitkään tein luumujäätelöä/jäädykettä aina jouluksi (en tosin minkään esim. Tarte Tatinin kanssa tarjottavaksi, vaan ihan sellaisenaan - se on siitä kiva, että sitä ei saa marketista). Nyt mennään teollisella kermajäätelöllä.
Toma: kinkku ulos uunista
heti kun lämpömittari sanoo 74 astetta (72, jos aikoo kuorruttaa jollain sinappihunnulla). Silloin se on kypsä, muttei alkanut vielä kuivua.
Sitten folio vähäksi aikaa päälle (siis tietysti kinkun päälle, itselle hatuksi ihan oman harkinnan mukaan).