Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Äänestys

Kahviharrastajan jouluateria

Perinteinen suomalainen
- 3 (11.1%)
Osin perinteinen osin muuta
- 10 (37%)
Täysin tai pääasiassa muuta kuin perinteistä suomalaista
- 2 (7.4%)
Nautitaan suomalaisittain Jouluaattona
- 11 (40.7%)
Nautitaan eurooppalaisittain Joulupäivänä
- 1 (3.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 18

Äänestys päättynyt: Tammikuu 08, 2017, 09:37:26 ap


Kirjoittaja Aihe: Joulu-äänestys  (Luettu 26380 kertaa)

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #15 : Joulukuu 23, 2016, 20:02:44 ip »

Meni näköjään kaksi päivää loppiaisen yli minulla tuo vastausaika. Laskin eri tavalla kuin kone. No ei se mittään.

Ei sieltä miun mielestä Kebeb eikä hampurilainen puutu, onhan vaihtoehtona täysin tai mieltei kokonaan muuta kuin perinteistä suomalaista. Sitä vaan klikkaamaan, jos nouto/lohturuoka menee Jouluna.

Täydennän sen verran, että meillä tehdään lanttu- ja porkkanalaatikkoa itse. Sopivasti voita kun laittaa, niin on hyvää. Valmisruokia ei tässä talossa syödä oikeastaan koskaan. Minulla on tässä sama ajatus kuin kahvinkin kanssa. No toki ostan pienpaahtimon kahveja, mutta vertaan markettikahveja valmisruokaan makumaailmaltaan. Harvoin hyvää kumpikaan.

Aattoillan menuun mietin juuri. Jouluateria kun syödään joulupäivänä ja lahjatkin jaetaan silloin. Aattona voi rauhassa pelailla kotona käymässä olevien opiskelevien lasten kanssa lautapelejä ja syödä lohta tare-kastikkeessa ja fuusiohenkistä peruna-rucolasalaattia japanilaisin sävyin.... Eli aattona ei lainkaan perinteistä. Mutta se ei meillä jouluateria olekaan.

Juu sitten lihasta. Aika lailla kasvispainotteista ruokaa tässäkin taloudessa syödään. Lihaa olen syönyt viimeksi itsenäisyyspäivänä. Eli kuuluu meillä lähinnä juhlapöytään.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2016, 20:08:01 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #16 : Joulukuu 23, 2016, 23:56:19 ip »

Mutta joo. Mielummin syön kebabia kuin kinkkua. En oikeastaan siedä mitään jouluruokia, hyh.

Osittain ymmärrän kyllä. Himassa en ole jouluisin syönyt kinkkua/laatikoita (paitsi bataatti- tai kurpitsalaatikoita) ainakaan reiluun pariinkymmeneen vuoteen. Olin joskus sellaisessa duunissa, että piti päivittäin käydä nopeasti lounaalla satunnaisessa ruokapaikassa (ja aivan liian usein jossain maantien varrella olevassa ABC:ssä, hyh!). Silloin ainakin oli tapana, että jo marraskuun puolella alkoi vähän joka pirun paikassa olla joulubuffet, ja a la carte -hinnat nostettiin pilviin. Alkoi aika nopeasti jouluruoat tökkiä ja joulukuun puolivälissä en voinut enää ajatellakaan syöväni mitään perinteistä joulupöperöä (paitsi uuniohrapuuroa, sitä ei buffeteissa onneksi ole). Buffeteissa muutenkin kalajutut yleensä tökkii, joten niitä pyrin silloin skruudamaan vähemmän. Siksi varmaan yhä pidän jouluruoissa lähinnä kalaperinteistä, mutta kinkku ja perinnelaatikot saavat jäädä yhteen päivään (lanttulodju putoaa kyllä vieläkin).

Sitäpaitsi suomalainen joulupöytä on hirvittävän haastava viineille. Onnistuuhan se, jos ostaa tolkuttoman määrän erilaisia viinejä, mutta kahdelle siitä syntyy kohtuuton hukka - tai kohtuuton krapula. ;)

Viimeksi saamani tiedon mukaan joulupäivän jälkkäri vaihtui Tarte Tatiniksi, joten sekin sitten kaatunee minun harteilleni, kuten kaikki muukin (paitsi anopin aattoillallinen - luojan kiitos siitä).

Osku, jos sun saaristolimpun resepti ei ole mikään salaisuus, niin ottaisin sen ilomielin vastaan. Itse olen ostanut saaristoleivän aina kaupasta, mutta se on vähän huijausta eikä edes yleensä paras vaihtoehto.

Tänä jouluna en kyllä ehdi tekemään jäätelöäkään itse, mikä on sääli. Pitkään tein luumujäätelöä/jäädykettä aina jouluksi (en tosin minkään esim. Tarte Tatinin kanssa tarjottavaksi, vaan ihan sellaisenaan - se on siitä kiva, että sitä ei saa marketista). Nyt mennään teollisella kermajäätelöllä. :-\

Toma: kinkku ulos uunista heti kun lämpömittari sanoo 74 astetta (72, jos aikoo kuorruttaa jollain sinappihunnulla). Silloin se on kypsä, muttei alkanut vielä kuivua.
Sitten folio vähäksi aikaa päälle (siis tietysti kinkun päälle, itselle hatuksi ihan oman harkinnan mukaan). ;)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 24, 2016, 00:01:17 ap kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #17 : Joulukuu 24, 2016, 01:22:18 ap »



Toma: kinkku ulos uunista heti kun lämpömittari sanoo 74 astetta (72, jos aikoo kuorruttaa jollain sinappihunnulla). Silloin se on kypsä, muttei alkanut vielä kuivua.
Sitten folio vähäksi aikaa päälle (siis tietysti kinkun päälle, itselle hatuksi ihan oman harkinnan mukaan). ;)
Mieluiten kyllä joku 77.
Mut taloudessa on tätä kuivan kinkun kannatusta, ja kun vieraitakin tulee (appivanhemmat yms) ja kaikki muut tykkää yli vedetystä, niin sit ollaan yli 80 väkisinkin :(
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #18 : Joulukuu 24, 2016, 08:38:57 ap »

77, kääk apua!!! ;)

Eipä silti, makuasioitahan nämä pitkälti ovat.

Kahvikin varmaan sitten tarjoillaan ylipaahdettuna ja yliuutettuna, koska onhan nyt joulu?  ;D

Hyvää ja rauhallista Joulua !!!
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

cartman

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 896
    • http://www.hamsterdance.org/hamsterdance/
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #19 : Joulukuu 24, 2016, 11:05:36 ap »

77, kääk apua!!! ;)
Eipä silti, makuasioitahan nämä pitkälti ovat.
Kahvikin varmaan sitten tarjoillaan ylipaahdettuna ja yliuutettuna, koska onhan nyt joulu? !

Maku- ja kulttuuriasioita. Kuten sekin, että suomalaiset syövät tomaattinsa ylikypsinä ja banaaninsa raakoina. Sama koske noiden kuolleiden sikojen syöntiä. Kun menee Etelä-Ranskassa tai Espanjassa syömään vaikkapa sitä pikkupossua (possu per syöjä), niin eipä lihassa punertavaa väriä näy. Kypsää on ja sulaa suussa.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #20 : Joulukuu 24, 2016, 12:44:10 ip »

Ei possunlihan ole tarkoituskaan erityisemmin punertaa, vaan se paistetaan kypsäksi. Possu on kypsää 74 asteisena, sen jälkeen se alkaa kuivua.
Itsekin tietty paistan nyhtöpossun ja sen sellaiset ylikypsäksi, mutta silloin se kuuluu asiaan. Makuasioitahan nämä toki ovat. Luonnollisesti kinkku kannattaa paistaa niin kypsäksi, että itse tykkää siitä.

Tomaatti Suomessa on vähän hassu juttu muutenkin. Siihen alkaa tulla kunnolla umamia vasta kun se kypsyy vähän yli. Toista se on siellä, missä se kasvaa luontaisesti muuallakin kuin kasvihuoneissa. :)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #21 : Joulukuu 24, 2016, 15:42:50 ip »

Tälle nyt huntu ylle. Se on itsessään.

Edit: maistettu ja oikein mehukkaaksi ja kypsäksi todettu.
Ei yhtään liian kuivaa.
Se on eka tunti 200C siitä 100C jatkot uunissa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 24, 2016, 16:44:16 ip kirjoittanut Toma »
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #22 : Joulukuu 24, 2016, 20:29:58 ip »



Osku, jos sun saaristolimpun resepti ei ole mikään salaisuus, niin ottaisin sen ilomielin vastaan. Itse olen ostanut saaristoleivän aina kaupasta, mutta se on vähän huijausta eikä edes yleensä paras vaihtoehto.


Ihan normi: http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/saaristolaisleipa-nauvosta

Tosin olen päätynyt nostattamaan vuokiin jo jaettuna taikinan. Jos meinaa tulla yli niin alla uunipelti ja voi tökkiä hieman haarukalla...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #23 : Joulukuu 24, 2016, 21:11:47 ip »

Mist noi halval saa  ;D

Mutta joo. Mielummin syön kebabia kuin kinkkua. En oikeastaan siedä mitään jouluruokia, hyh.

Pari vuotta sitten iso osa Salon kebabpaikoista myi 4,5e ja osa 3,9e. Nyt 4,5 on halpaa ja 4,9 keskihinta.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #24 : Joulukuu 26, 2016, 18:55:52 ip »

Ihan normi: http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/saaristolaisleipa-nauvosta

Tosin olen päätynyt nostattamaan vuokiin jo jaettuna taikinan. Jos meinaa tulla yli niin alla uunipelti ja voi tökkiä hieman haarukalla...

Kiitos. Kokeillaan!!!
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #25 : Joulukuu 26, 2016, 19:54:58 ip »

Pari vuotta sitten iso osa Salon kebabpaikoista myi 4,5e ja osa 3,9e. Nyt 4,5 on halpaa ja 4,9 keskihinta.

Oho, aika halpaa on. Tosin tuskin veroja maksavat.

Pk-seudulla aika perus 8€ hinta, jopa 10€ jotkut pyytävät.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #26 : Joulukuu 31, 2016, 16:47:23 ip »


En oikeastaan siedä mitään jouluruokia, hyh.

Tänäjuoluna söin ensimmäistä kertaa itsetehtyä rosollia. Se oli kyllä kokemus. Yksikään makukomponentti ei sulautunut toisiinsa (Suolakurkkua, keitettyä punajuurta, raaka sipulia, keitetty perunaa ja raakaa omenaa. "Yhdistävätksi" tekijäksi sitä etikkakermavaahtoa suolalla ja sokerilla. Kaikki sekoitetaan itse lautasella, että maut eivät pääse sekoittumaan.

Oli jännä makuelämys noin itsetehtynä. Ei mitään yhteistä einesrosollin kanssa. Jotenkin jännän kiva. Syön ensijoulunakin.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #27 : Joulukuu 31, 2016, 20:14:10 ip »

Oli jännä makuelämys noin itsetehtynä. Ei mitään yhteistä einesrosollin kanssa. Jotenkin jännän kiva. Syön ensijoulunakin.

Einesruoat, huh... ravitsemusmaailman vastine huoltoasemakahville. ;D
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #28 : Tammikuu 01, 2017, 15:27:48 ip »

Tottakai rosolli tehdään itse, ihan kuten lanttulaatikkokin.
Sitä värivaahtoa en kyllä koskaan ole tykännyt sotkea mukaan.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Joulu-äänestys
« Vastaus #29 : Tammikuu 01, 2017, 16:01:15 ip »

Lainaus käyttäjältä: OskuK
Tottakai rosolli tehdään itse, ihan kuten lanttulaatikkokin.
Sitä värivaahtoa en kyllä koskaan ole tykännyt sotkea mukaan.

Sama täällä. Itse tehdään ja kostukkeeksi öljypohjainen kastike: öljyä, etikkaa, suolaa ja vähän sinappia.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini