Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Mistä espressokuppeja?  (Luettu 75742 kertaa)

jiitee

  • Global Moderator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2358
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #30 : Huhtikuu 22, 2009, 20:45:34 ip »

Mark Prince kuvailee hiljalleen omaa kuppikokoelmaansa jota voi katsella täällä. Tuolta näkee aika hyvin millaisia "taiteellisempia" kuppeja on olemassa.

Illyn kupit ovat kyllä kieltämättä nätin näköisiä, varsinkin kun kuvaaja osaa sommitella sopivasti: linkki.
Kirjattu

Hanni

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 41
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #31 : Huhtikuu 22, 2009, 21:22:27 ip »

^Tosi kauniita kuppeja Mark-sedällä!

Minä ostin Arabian KoKo-sarjaa espressokupit.  Oli ainoa, joka iski näkemistäni. Tuon KoKo-sarjan muut tuotteet on liian kulmikkaita mun makuuni.
Mulla muuten, toisin kuin Missellä, mukin sisäpuolen pitää ehdottomasti olla samanvärinen kuin ulkopuolen. Jos sisäpuoli on valkoinen ja ulkopuoli värillinen, tulee sellainen olo, että on säästetty värissä tai maali loppunut kesken. Esteetikolla on murheensa ;D .

Nätit lattelasit/mukit olisi meillä vielä hakusessa...
Kirjattu

Misse

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 713
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #32 : Huhtikuu 22, 2009, 21:25:12 ip »


Mulla muuten, toisin kuin Missellä, mukin sisäpuolen pitää ehdottomasti olla samanvärinen kuin ulkopuolen. Jos sisäpuoli on valkoinen ja ulkopuoli värillinen, tulee sellainen olo, että on säästetty värissä tai maali loppunut kesken. Esteetikolla on murheensa ;D


Valkoinen on eduksi sen takia, että silloin kahvin kaunis pintakuvio ja creman sävykkyys korostuu paremmin. Ja ulkopinnan väri antaa sitten raamit tälle kauniille kahvihetkelle :D

-Mikko-
Kirjattu

raakapapu

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 78
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #33 : Huhtikuu 23, 2009, 16:43:02 ip »



Minä ostin Arabian KoKo-sarjaa espressokupit. 

Nätit lattelasit/mukit olisi meillä vielä hakusessa...
   Kokot löytyy täältäkin, oli poistomyynnissä kun lopettavat vissiin koko
 sarjan...  Caputsiino mukeja kattellaan...jos jostain..joskus...mieleisensä löytäs.
Kirjattu

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #34 : Huhtikuu 24, 2009, 00:01:31 ap »

Valkoinen on eduksi sen takia, että silloin kahvin kaunis pintakuvio ja creman sävykkyys korostuu paremmin. Ja ulkopinnan väri antaa sitten raamit tälle kauniille kahvihetkelle :D

-Mikko-

Hyvin sanottu! Tästä olen täysin samaa mieltä.
 
Palatakseni vielä alkuperäiseen kysymykseeni:

Surffasin nyt nettikauppoja muutaman tunnin hienojen kuppien perässä. Valkoisia äärimmäisen tyylikkäitä ja kohtuuhintaisia kuppeja löytyi loppupeleissä pilvin pimein. Näiden taiteellisempien ja värikkäämpien kuppien kanssa olikin sitten hankalampaa.

Nättejä kuvia valikoimista kyllä löytyi, mutta varsinaista kaupan olevaa tavaraa hyvin vähän. Näyttäisi, että Illyltä on myynnissä aina lähinnä pari viimeisintä sarjaa ja kaikki loput onkin jo sitten keräilyharvinaisuuksia.

Kohtuuhintaisia ja värikkäitä kuppeja sitten löytyi sitäkin vähemmän. Luulisi, että jossain päin maailmaa olisi värikkäitä ja iloisen näköisiä, laadukkaan peruskupin päälle maalattuja kuppeja kaupan??? Onko kellään mitään ideoita paitsi että jos maalaisi itse?

Esim. tuolta Markin sivuilta poimittuina ihan heittoina:

Ancap merkkiset kupit näyttäisi ihan laadukkailta ja huomattavasti Illya edullisemmilta, mutta tosi nihkeästi niiden valikoimia löysin mistään myynnistä.

http://www.flickr.com/photos/coffeegeek/992808511/in/set-72157613672464980/

Tai sitten vaikka tällainen:

http://www.flickr.com/photos/coffeegeek/2577650186/in/set-72157613672464980/

Luulisi tämän oloisia kuppeja olevan jossain myynnissä??





Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

edward

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 43
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #35 : Huhtikuu 24, 2009, 00:10:59 ap »

Ilmeisesti muutkin ovat huomanneet, että hyviä ja tyylikkäitä espresso-/cappuccinokuppeja ei joka kulmasta ja kolosta löydy. Edellä mainituista pienempää sentään vielä joitakin malleja on, mutta linjasta poikkeavat cappuccinokupit ovat vain haave. Ainakin jos ei mieli nettikauppaa tehdä. Niinpä minäkin ryhdistäydyin takaisin riviin, ja ostin valkoiset - ne Danesin kupit ilman logoa.

Muutaman kerran perusteella olen kyllä pitänyt ostamastani. Valkoinen on hivenen tylsä väri, toisella tavalla ilmaistuna konservatiivinen. Muotoilusta ropisee pisteitä.

Hakumatkalla tuli kuitenkin vastaan yhdet kivat espressokupit, Kellopeli Helsingissä myy 4 kupin + lautasen + telineen settiä alle 20 rahan. Ja ne on värillisiä kuppeja. Joskin olihan ne Danesin pienet ja värikkäätkin, jotka jo aiemmin on mainittu, hauskoja.

Kohtuuhintaisia ja värikkäitä kuppeja sitten löytyi sitäkin vähemmän. Luulisi, että jossain päin maailmaa olisi värikkäitä ja iloisen näköisiä, laadukkaan peruskupin päälle maalattuja kuppeja kaupan??? Onko kellään mitään ideoita paitsi että jos maalaisi itse?

Sama kävi minulla mielessä. Posliinisen kupin maalaaminen ei taida olla mikään uusi juttu, askarteluliikkeistä löytynee paljon värejä ja neuvoja. Ymmärtääkseni kupit pitäisi kuitenkin taiteellisen tuokion jälkeen polttaa, jotta pinta säilyisi. Uunittomassa taloudessa se on haaste. Menee jo enemmän askartelukerhon foorumin puolelle, mutta onkos kellään kokemusta?
Kirjattu
mutteripannu / rancilio silvia + demoka minimoka + hyvä kahvi

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #36 : Huhtikuu 24, 2009, 09:23:54 ap »

Sama kävi minulla mielessä. Posliinisen kupin maalaaminen ei taida olla mikään uusi juttu, askarteluliikkeistä löytynee paljon värejä ja neuvoja. Ymmärtääkseni kupit pitäisi kuitenkin taiteellisen tuokion jälkeen polttaa, jotta pinta säilyisi. Uunittomassa taloudessa se on haaste. Menee jo enemmän askartelukerhon foorumin puolelle, mutta onkos kellään kokemusta?

Askarteluliikkeet ainakin myy blankkona kaikenlaisia posliinikuppeja ja -kippoja, eli periaatteessa ajatus on toimiva ja ihmiset sitä paljon tekeekin. En tiedä ovatko nuo kupit kuitenkaan ihan sama asia kuin tavalliset kaupan olevat astiat, esimerkiksi puuttuuko niistä lasitus päältä tms.  Hyvää espressokuppia ei varmastikaan askastelukaupasta löydä. Sellainen hyvin hämärä mielikuva minulla on että jotkut ostaisivat maalattavat kuppinsa kalliin askartelukaupan sijaan IKEA:sta, mikä antaisi ymmärtää että tavalliset kaupassa olevat kupit sopivat maalattavaksi. Mutta mielikuva on hyvin hämärä...
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

KainoKani

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 15
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #37 : Huhtikuu 24, 2009, 16:49:55 ip »

Helppo tapa maalata kuppeja on mennä Pensseliin ja kuppiin (http://www.pensselijakuppi.fi), jossa käytetään biskvii-keramiikkaa. Siellä asiakkaat maalaa lasittamattomille astioille ja henkilökunta sitten lasittaa ja polttaa tuotokset, jotka on noudettavissa viikon kuluttua. Viimeksi kun siellä olin vuosi sitten ei tarjolla tainnut tosin olla espresso-kokoa, enemmän taisivat olla kahvimuki-luokkaa. Ja nyttemmin siellä on joku omistajanvaihdos menossa, eli joutuu tovin odottamaan ennenkuin pääsee kokeilemaan (toivottavasti ei kuitenkaan firma kokonaan kuupahda).
Kirjattu
Rancilio Silvia, Ascaso i-mini

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #38 : Huhtikuu 27, 2009, 23:54:31 ip »

Lahden Anttilassa oli espresso- sekä cappuccinokuppeja. Lautanen musta ja siinä vaaleanruskeita liljakuvioita, kuppi valkoinen/vaaleanruskea ja molemmilla puolilla musta liljakuvio. Valmistaja Heinrich Winterling. Hinta kuppi+asetti: 7,50€. Myyjä sanoi että on konepestävä. Espressokupit saman näköisiä, mutta pienempiä. Niiden hintaa en muista. Ostin neljä noita cappuccino kuppeja, ei hassumman näköisiä. Lisäksi oli joitain sinikuvioisia espressokuppeja, mutta niistä en tykännyt niin paljon kuin ostamistani.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #39 : Huhtikuu 28, 2009, 00:34:10 ap »

Helppo tapa maalata kuppeja on mennä Pensseliin ja kuppiin (http://www.pensselijakuppi.fi), jossa käytetään biskvii-keramiikkaa. Siellä asiakkaat maalaa lasittamattomille astioille ja henkilökunta sitten lasittaa ja polttaa tuotokset, jotka on noudettavissa viikon kuluttua. Viimeksi kun siellä olin vuosi sitten ei tarjolla tainnut tosin olla espresso-kokoa, enemmän taisivat olla kahvimuki-luokkaa. Ja nyttemmin siellä on joku omistajanvaihdos menossa, eli joutuu tovin odottamaan ennenkuin pääsee kokeilemaan (toivottavasti ei kuitenkaan firma kokonaan kuupahda).


Näitä keramiikkauuneja löytyy käsittääkseni ihan kohtalaisen laajasti myös mm. työväenopistoilta ym., joten se ei sinänsä ole ongelma. Lisäksi perhepiiristä löytyy pari ihan oikeaa taiteilijaa.

Mun kriteerit täyttäisi helposti tuollainen Nuova Pointin kuppi, johon olisi tehty uniikki maalaus kylkeen. Nyt pitää selvittää viisammilta onnistuuko (ja miten) se tuollaisen valmiiksi lasitetun kupin pintaan. Ne askartelukauppojen kuppiaihiot ei sytytä mua yhtään...

Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #40 : Huhtikuu 28, 2009, 01:41:24 ap »

Näitä keramiikkauuneja löytyy käsittääkseni ihan kohtalaisen laajasti myös mm. työväenopistoilta ym., joten se ei sinänsä ole ongelma. Lisäksi perhepiiristä löytyy pari ihan oikeaa taiteilijaa.

Mun kriteerit täyttäisi helposti tuollainen Nuova Pointin kuppi, johon olisi tehty uniikki maalaus kylkeen. Nyt pitää selvittää viisammilta onnistuuko (ja miten) se tuollaisen valmiiksi lasitetun kupin pintaan. Ne askartelukauppojen kuppiaihiot ei sytytä mua yhtään...


Jos kuvio tulee lasituksen päälle, niin silloin kuppi (kuvio) ei taida olla konepestävä! Minulle ainakin on tärkeä juttu että astian voi pestä koneessa.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

akallio

  • Administrator
  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2810
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #41 : Huhtikuu 28, 2009, 09:10:03 ap »

Jos kuvio tulee lasituksen päälle, niin silloin kuppi (kuvio) ei taida olla konepestävä! Minulle ainakin on tärkeä juttu että astian voi pestä koneessa.

Näin itsekin veikkailisin: lasitteen päälle maalaus onnistuu kyllä, mutta lopputuloksesta ei tule konepesua tai kovaa kulutusta kestävä. Lasitettu pinta taas on yhtä kestävä kuin itse kuppikin.
Kirjattu
- Aleksi (varustuksena Izzo Duetto, Mahlkönig Vario + Vario-W & sälää)

Kahvikissa

  • Americano
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 422
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #42 : Toukokuu 04, 2009, 22:09:25 ip »

Tuli ostettua noita aiemmin mainittuja cappuccio kuppeja kaksi lisää sekä samaa sarjaa olevia espressokuppeja lautasineen 6 kpl, eli nyt on kumpiakin puolitusinaa. Ja nuo olivat myynnissä (ainakin) Lahden Anttilassa.
Kirjattu
Aina on aikaa juoda vielä kuppi kahvia!

juusohuu

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #43 : Toukokuu 08, 2009, 00:03:29 ap »

Tilasin kuukausi sitten www.cafetoria.fi pari Ticino-espresspkuppia lautasella (á 5,90). He käyttävät niitä omassa kahvilassaan: ovat valkoisia ja mielestäni kauniita. Niitä ei näyttänyt vieläkään olevan verkkokaupassa, mutta sähköpostia laittamalla (tai soittamalla) tuli nopeasti.
Kirjattu

razzatta

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 134
Vs: Mistä espressokuppeja?
« Vastaus #44 : Toukokuu 17, 2009, 21:23:18 ip »

Itse itseäni kommentoiden  ;)

Kyselin tutulta posliini-maalarilta ja sain sellaista tietoa, että lasitettua pintaa voi kyllä maalata ja lasittaa uudelleen. Ja itseasiassa jopa on maalaustekniikoita, joissa maalataan, lasitetaan, maalataan, lasitetaan, jne... eli tehdään useita kerroksia.

Kunhan kyseessä on aito POSLIINI. Kaikki kivet ja keramiikat eivät kestä, vain 100% posliini. Eli tutkimukset jatkuvat.... Ajattelin hommata ensihätään muutaman Illy Collection -kupin lievittämään pahinta tuskaa, sitten vähän Nuova Pointia täytteeksi ja jonkun Nuova Pointin tms kupin voisi kokeilla käsinmaalata ja lasittaa jos materiaali vaikuttaa jonkun asiasta enemmän tietävän mukaan lupaavalta...
 

Näitä keramiikkauuneja löytyy käsittääkseni ihan kohtalaisen laajasti myös mm. työväenopistoilta ym., joten se ei sinänsä ole ongelma. Lisäksi perhepiiristä löytyy pari ihan oikeaa taiteilijaa.

Mun kriteerit täyttäisi helposti tuollainen Nuova Pointin kuppi, johon olisi tehty uniikki maalaus kylkeen. Nyt pitää selvittää viisammilta onnistuuko (ja miten) se tuollaisen valmiiksi lasitetun kupin pintaan. Ne askartelukauppojen kuppiaihiot ei sytytä mua yhtään...


Kirjattu
Izzo Alex Duetto + Mahlkönig K30 Vario