Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Espressokoneen valinnasta  (Luettu 19033 kertaa)

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #30 : Lokakuu 27, 2016, 22:15:38 ip »

^ Juuri näin, espressoa tarkoitin.

Muutoin hyvän kahvin nauttiminen ei ole rahakysymys. Aeropress, halpismylly ja vedenkeitin, niillä pääsee jo pitkälle  8)
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

akisan

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #31 : Lokakuu 27, 2016, 23:33:21 ip »

Erittäin hyviä pointteja kahvin laadusta. Vaikka kirjoitinkin ettei suunnitelmissa ole siirtyä arjessa kalliisiin pienpanimokahveihin, ymmärrän kyllä sekä houkutuksen että raaka-aine edellä -ajattelun järkevyyden. Ehkä kirjoitin sen myös itselleni, sillä olisin tyytyväinen jos osaisin pysyä tyytyväisenä kohtuuhintaisten juomien parissa, ettei tämäkin harrastus lähtisi ihan täysin lentoon. Onhan se fakta että jos espressokoneen päädyn ostamaan, on sen rajoja pakko kokeilla ennemmin tai myöhemmin, ja siitä ei välttämättä ole paluuta.

Bezzeroita tai muita hx-koneita mietin esteettisistä syistä, tasaisemman/helpomman uuton vuoksi ja  koska kaikki tuo säätö Silvian ja maitopohjaisten juomien kanssa tuntuu hieman paljolta, varsinkin sitä tyttöystävää ajatellen. Myös kotona lapsuudesta asti jankutettu mantra siitä kuinka köyhän ei sovi ostaa huonoa tuntuu juurtuneen aika syvälle, vaikka en halvempi-huonompi akselia allekirjoitakaan.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #32 : Lokakuu 28, 2016, 09:32:06 ap »

Lainaus käyttäjältä: akisan
Ehkä kirjoitin sen myös itselleni, sillä olisin tyytyväinen jos osaisin pysyä tyytyväisenä kohtuuhintaisten juomien parissa, ettei tämäkin harrastus lähtisi ihan täysin lentoon. Onhan se fakta että jos espressokoneen päädyn ostamaan, on sen rajoja pakko kokeilla ennemmin tai myöhemmin, ja siitä ei välttämättä ole paluuta.

Ei siitä ole paluuta, jos homma itselle sopii. Itselleni on kyllä käynyt niin, että kahviharrastus  on johtanut kohtuuteen, eli juon kalliimpaa kahvia, mutta pienempiä määriä, eikä kahvia mene hukkaan viemmäriin. Kahviharrastuksessa on se hyvä puoli, että kahvi valmistetaan taiten täsmäannoksina, eikä sitä jää puolta kannua juomatta tai seisomaan. Itse olen tullut harrastukseen kahvi edellä. Hyvä on muistaa, etteivät kaikki kahvit toimi espressona. Mutta jos espressojuomista tykkää, on se tietenkin tavoiteltava laitteiston suunta.

Se, että kahvin valmistamiseen paneutuu, on myös prosessi, jota ei tee hutiloiden, joten kahvin valmistuskerrat ainakin minulla ovat hieman harventuneet. Joten juon kahvia vähemmän ja harvemmin, mutta laadukkaampaa.

Millaisen keitinkombon laadukkuus vaatii, on paljolti makuasia, minun mielestäni. Silti on yksi fakta: Thermoblockit voi unohtaa jaa samoin kaikki painekahvat. Tirofaux pärjää hyvin Silvialla, minä Pavoni Pro:lla. Oskulla on jo paljon järeämpi keitin jne.... Väitän, että kaikilla saa todella hyvälaatuista espressoa, kun konettaan osaa käyttää. Kaikilla saa aikaiseksi myös pahaa espressoa, jos konettaan käyttää väärin ja ostaa huonoja papuja.

Mikä sitten on pahaa tai hyvää espressoa? Sehän riippuu siitä, mihin on tottunut ja mihin pystyy vertailemaan tottumuksessaan. Minä saan mielestäni kotikaupungissani hyvää espressoa neljässä paikassa: kotonani ja kolmen ystäväni luona. Näissä neljässä paikassa on kolmen keittimen vaihtelu: Kaksi Pavoni Professionalia, yksi Pavoni Europiccola ja yksi ammattitason keitin. Nyt sielläkin saa aina hyvää kahvia, kun siellä on mylly. Kyllä kotikaupungissa on kahviloita, joissa on oikeat espressokeittimet, mutta ei niitä osata käyttää, tai sitten kahvina on Paulig.

Miksi tässä neljän ystävyksen porukassa on kolme pavonia? Siksi, että keittimen valintaan on vaikuttanut esimerkki. Yksi osti itselleen Pavonin, toinen kävi kylässä ja totesi, että sillä saa huipputasoista espressoa, niinpä toinenkin osti Pavonin jne... Yhdellä on käytetty ammattitason keitin, koska hän osti sen kolleegaltaan työpaikalla ja sai opastuksen sen k'äyttöön. Mainittakoon, että kaikki keittimet on hankittu käytettyinä. Eli kustannukset ovat olleet paljon alle lähtöhinnan.

Keittimen valinnassa on etua siitä, että joku voi opettaa sen käytön. Ei tarvitse kaikkien opetella kaikkea kantapään kautta. Osta siis sellainen budjettiisi sopiva keitin, johon saat opastuksen käyttöön. Tunnetko ketään espresso harrastajaa, tai asuuko joku foorumilainen paikkakunnallasi? Onko jollakulla keitin, joka sinua kiinnostaa jne...

Sitten taas siihen kahvin laatuun. Kun hankkii kunnon keittimen ja oppii sitä käyttämään ja kun on oppinut maistelemaan kahveja ja tunnistamaan laadun, voi tietenkin tehdä kompromisseja. Silloin ei tietenkään myöskään väitä näitä kompromissiratkaisujaan paremmiksi, kuin ne ovat. Minulla on työhuoneella thermoblock keitin ja käytän siinä esenappeja. Tähän päädyin, koska en vain voi juoda seisonutta suodatinkahvia, jota työpaikkani keittiössä on tarjolla. Yhden kelvollisen esekahvin olen löytänyt. Työpaikalla minulla ei ole tilaa myllylle ja kunnon keittimelle. En myöskään viitsi sotkea työhuonetta, kun keitin ei mahdu sinne keittiöön. Siksi siis kompromissi. Työpaikallani en siis saa hyvää espressoa, mutta kelvollista espresson kaltaista kahvia, jota juon mieluummin kuin seisonutta Juhlamokkaa. Tällaisetkin valinnat vaikuttavat laitehankintaan, sitten kun tietää mitä tekee ja miksi. Kyllähän tuokin thermoblock keitin saa myyntisivuilla huippupalautteita, mutta en minä voi niitä sille rehellisyyden nimissä antaa.

Itse asiassa olen yllättynyt siitä, miten eri mieltä kahvin hyvyydestä voi olla. Makuasiat ovat niin tavattoman suhteellisia ja riippuvaisia tottumuksesta. Siksi keitintä valitessa on aina etua siitä, että on joku kokemus keittimestä ja sillä keitetystä kahvista, sekä joku opastamassa käytön alkuun, jos ei itsellä ole kokemusta.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #33 : Lokakuu 28, 2016, 11:35:52 ap »

Tuomas kirjoittaa tiukkaa asiaa.

Nyt kun on vuosia "totutellut;) tuorepaahtoihin ja laadukkaisiin single-origin -papuihin, niin markettipavut ovat aika karseita. Kun alkuvuodesta muutto- ja muiden hässäköiden vuoksi pääsi pakkasestakin pavut loppumaan ja jouduin tonkimaan "maalaismarketin" hyllyä ja löysinkin sieltä karvan alle kuukauden vanhan paahdon, niin ajattelin että kokeillaan nyt sitten. Oli kyllä todella pitkät pari viikkoa, mitä sitä puolta kiloa Pauligin espressopapua jouduttiin juomaan (niissäkin taisi kilohinta jo olla parinkympin tienoilla, ellei enemmänkin). Ja loput lensi roskiin heti, kun ehdin hakemaan kunnon papuja.

Itse asiassa olen yllättynyt siitä, miten eri mieltä kahvin hyvyydestä voi olla. Makuasiat ovat niin tavattoman suhteellisia ja riippuvaisia tottumuksesta.

Tottumus on eittämättä vahva tekijä siinä, mikä maistuu hyvältä ja mikä oudolta.
Vein joskus vanhemmilleni laadukkaita vastapaahdettuja sinkkuorigin-papuja ja heidän ensireaktionsa oli, että onpa oudon makuista kahvia. Sitten kun ne pari pussia oli juotu ja käyty hakemassa lähimarketista pussillinen Kulta-Katriinaa, niin aika nopeasti pärähti puhelin ja kysyivät, että koska voisivat taas saada sitä hyvää kahvia

Kahvihan on todettu labratutkimuksissa yhdeksi maailman monimutkaisimmista raaka-aineista. Oliko jopa niin, että makukomponentteja on löydetty kutakuinkin tuhat erilaista, kun esim. punaviinissä, jota pidetään varsin haastavana, on löydetty olevan jotain 300-400 makukomponenttia (huterasta muististani tempaisin nämä luvut)?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2016, 14:52:55 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #34 : Lokakuu 28, 2016, 13:07:50 ip »


Työpaikallani en siis saa hyvää espressoa, mutta kelvollista espresson kaltaista kahvia, jota juon mieluummin kuin seisonutta Juhlamokkaa. Tällaisetkin valinnat vaikuttavat laitehankintaan, sitten kun tietää mitä tekee ja miksi. Kyllähän tuokin thermoblock keitin saa myyntisivuilla huippupalautteita, mutta en minä voi niitä sille rehellisyyden nimissä antaa.

Itse asiassa olen yllättynyt siitä, miten eri mieltä kahvin hyvyydestä voi olla. Makuasiat ovat niin tavattoman suhteellisia ja riippuvaisia tottumuksesta.

Tämä.

Varsinkaan maidottomana en kyllä ITSE valitsisi työpaikalle ikinä painekahva-podi-keitintä. Jos kerran sähköt löytyvät, niin vedenkeitin, mylly ja aeropress mahtuisivat varmasti jonnekkin. Jos löytyy levy, niin henkilökohtaisesti varmaan käyttäisin käsimylly+turkkilainenkahvipannu yhdistelmää jolla saa todella hyvää kahvia.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #35 : Lokakuu 28, 2016, 13:10:44 ip »


Ehkä kirjoitin sen myös itselleni, sillä olisin tyytyväinen jos osaisin pysyä tyytyväisenä kohtuuhintaisten juomien parissa, ettei tämäkin harrastus lähtisi ihan täysin lentoon.

Vaikka lähdin aikoinaan kahviharrastuksen kahvi edellä siinä mielessä, että olen opetellut juomaan kahvia vasta aikuisena ja maku edellä välittämättä kofeiinista, niin siitä huolimatta ainakin itse tuli vähän samansuuntaisesti ajatellevana opittua kantapäänkautta, että ei onnistunut aikaaan itselle. Ei edes lähelle. Ei vaikka kuinka.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #36 : Lokakuu 29, 2016, 07:12:30 ap »

Lainaus käyttäjältä: PaljonMaitoa+VahvaaKahvia
Varsinkaan maidottomana en kyllä ITSE valitsisi työpaikalle ikinä painekahva-podi-keitintä. Jos kerran sähköt löytyvät, niin vedenkeitin, mylly ja aeropress mahtuisivat varmasti jonnekkin. Jos löytyy levy, niin henkilökohtaisesti varmaan käyttäisin käsimylly+turkkilainenkahvipannu yhdistelmää jolla saa todella hyvää kahvia.

Tähän en voi myöntää muuta kuin, että siinä tekisit viisaasti. Kerron tarkemmin, minulla on töissä kaksikin ibrikiä ja löytyy käsimyllykin, mutta työni luonteesta johtuen en ehtinyt niillä keittelemään kuin pari kertaa kuussa. Piti kokeilla jotain nopeaa. Mutta kuten olen toisessa ketjussa tunnustanut, en ymmärrä mitä ihmeitä odotin. No toistaiseksi menen töissä näin. Se on se helppous, nopeus, sotkuttomuus ja vatsan hyvinvointi. Yksi mahdollisuus olisi ollut ostaa mylly ja kunnon papuja kaikille juotavaksi, mutta työpaikan kahvihävikki on aika valtaisa. 14 hengen työyhteisö myös juo sitä aika paljon.
Juu, tässä kompromississa ei menty maku edellä. Valintaa en kehu hyväksi enkä kenellekään suosittele.

Tässä on mielestäni se ero.  Jos tietää mitä on hyvä kahvi, voi vapaaehtoisesti tyytyä heikompaan tai jopa huonoon, mutta sitä ei väitä hyväksi. Ja se mikä on vavahduttavaa, jotkut näitä kehuvat hyviksi.

Ja sitten se tottumus. Työni vuoksi istun paljon erilaisissa kahvipöydissä ja siksi siedätyn jatkuvasti myös heikolle kahville. Minulle riittää, että "harrastan" kahvia kotona ja vapaa-ajalla. Enhän pysty töissä myöskään syömään yhtä laadukkaasti kuin kotosalla.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2016, 07:52:56 ap kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #37 : Lokakuu 29, 2016, 10:18:18 ap »


Tässä on mielestäni se ero.  Jos tietää mitä on hyvä kahvi, voi vapaaehtoisesti tyytyä heikompaan tai jopa huonoon, mutta sitä ei väitä hyväksi. Ja se mikä on vavahduttavaa, jotkut näitä kehuvat hyviksi.

No siis itse suhtautun tähän vähän eri kulmalla. Hyvyys ja huonous ovat kokemus. Jos joku nauttii siitä juhla-mokastaan aamuisin, niin silloihan se on hyvää? Toki saattaisi nauttia ehkä enemmänkin jostain muuta, mutta oikeastaan se on vähän yhdentekevää minusta.

Yritin siis sanoa, että jos joku kahvi on jostakusta hyvää, niin sehän on hyvä se? Itse voin hifistellä ja tyytyä mihin kahveihin tahdot ja annan kyllä ei hifistelijöidenkin nauttia muistä kahveista tahtovat. Jos se on heistä hyvää, niin silloin se on heistä hyvää. Muuta ei tarvita.

Sitten sen verran vielä omia mietteitä, että itse voin olla lomalla päiviä juomatta kahvia jos en saa edes kohtalaista. Jos minulla olisi kofeiiniaddiktio, niin ostaisin kofeiinitabletteja. Halvempi, helpompi ja paremman makuinen kuin huono kahvi. Ja en nyt siis vitsaile. Jostain syystä tätä vaihtoa pidetään yleisesti kuitenkin ihan typeränä. Kai se on joku, että ei voi myöntää omia addiktioitaan tai jotain?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #38 : Lokakuu 29, 2016, 17:45:15 ip »

Lainaus käyttäjältä: PaljonMaitoa+VahvaaKahvia
Hyvyys ja huonous ovat kokemus.

Tähän ehkä tarvittaisiin jo oma otsikko "Millaista kahvikokemusta haet" tms...

Näinhän se juuri on. Tosin keskustella voi toki siitä, onko makuasioissa olemassa jotakin absoluuttista hyvää tai absoluuttista pahaa. Ainakin tämä jälkimmäinen löytyy mielestäni, pilaantuneen ruuan voi varmaan nimetä absoluullisen pahaksi. Vaikka homehtunut leipä. Toisaalta viinimaailmassa viinejä luokitellaan ja arvostellaan, niin kai laatu voi kahvissakin kertoa jostakin. Loppu on sitten makuasiaa. Tietenkin pilaantunutkin ruoka voi olla hyvää, jos puhutaan homejuustoista, hapatetusta kalasta tms. perinneherkuista. Mutta tavallaanhan ne eivät ole pilaantuneita vaan eri metodein kypsytettyjä.

Lainaus
itse voin olla lomalla päiviä juomatta kahvia jos en saa edes kohtalaista. Jos minulla olisi kofeiiniaddiktio, niin ostaisin kofeiinitabletteja. Halvempi, helpompi ja paremman makuinen kuin huono kahvi.

Niin, kai ihmiset kokevat eritavoin makuasioissa myös sen oraalisen nautinnon, eli miltä ruoka tai juoma tuntuu suussa. Jostakusta voi olla mukava, jos ruoka on suussa hieman narskuvaa tai soljahtaa purematta nieluun. Joku nauttii siitä, että juomaa voi pyöritellä suussa tai että purettava on napakkaa, kuten pikapaistetut kasvikset jne...

Itselleni kofeiinitabletti jättäisi tällaiset fiilikset pois. Ehkä siksi juon mieluummin vähän heikomman kahvin, kuin syön pillerin. Vain pari kertaa minulla on jäänyt reissussa kahvi juomatta kuppiin, mutta useimmiten olen ollut juomaan tyytymätön. Perinteisestä suodatinkahvista en ole koskaan pitänyt, mutta hyvin tehty laadukas kenialainen tai etiopialainen kahvi on kyllä hyvää suodatinkahvinakin. Silti kyläillessa tulee tilkka kahvia juotua, vaikka se olisi perinteistä suodatinkahvia. Kyllä minulle nykyisin tulee iltapäivällä pää kipeäksi, jos en ole kahvia siihen mennessä saanut. Lievä addiktio siis. Päivä kyllä käynnistyy helposti ilman kahvia.

Tietysti joku voi kysyä, että miksi helkatissa juon kahvia, josta en pidä? Kai se on kohteliaisuutta, kai se on se fiilis, kun istuu ystävien kanssa pöydän ääressä tai reissunpäällä kahvilassa ja seuraa paikallisen väen touhuja sekä lepuuttaa kipeitä jalkoja. Kaikki nämä vaikuttavat kahvikokemukseen. Kotona saatan juoda sen mielestäni hyvän ja laadukkaan kahvin ilman muita fiiliksiä kuin maku. Tiskaamisen lomassa, siivouksen keskellä, seisten nopeasti ennen kylään lähtöä jne....

Tuohon aeropressiin voisi joskus perehtyä. Se on minulla kokeilematta. Huomenna menenkin kyläpaikkaan, jossa sellainen on. Pitääpä pyytää kahvia.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #39 : Lokakuu 29, 2016, 21:21:50 ip »


Tosin keskustella voi toki siitä, onko makuasioissa olemassa jotakin absoluuttista hyvää tai absoluuttista pahaa.

Ei ole.

Lainaus
Ainakin tämä jälkimmäinen löytyy mielestäni, pilaantuneen ruuan voi varmaan nimetä absoluullisen pahaksi. Vaikka homehtunut leipä.

Tietysti jos home on epäterveelistä niin osittain joo, mutta toisaalta jos se maistuu hyvältä, niin polttavathan jotkut sikareitakin että en absoluttisen pahaksi sanoisi niitä vaikka tappavatkin.

Lainaus
Niin, kai ihmiset kokevat eritavoin makuasioissa myös sen oraalisen nautinnon, eli miltä ruoka tai juoma tuntuu suussa. Jostakusta voi olla mukava, jos ruoka on suussa hieman narskuvaa tai soljahtaa purematta nieluun. Joku nauttii siitä, että juomaa voi pyöritellä suussa tai että purettava on napakkaa, kuten pikapaistetut kasvikset jne...

Itselleni kofeiinitabletti jättäisi tällaiset fiilikset pois.

Joo. Itse join espajanssa tuorepuristettua appelsiinimehua kahvin asemasta. Laadukas teekin kelpaa. Kofeiini tabun voisi vetää niiden lisäksi.

Mutta joo! Ymmärrän ja saat toki lupani pahanmakuisen kahvin juontiin, vaikka et toki sitä tarvitsekkaan  ;D

Lainaus
Tietysti joku voi kysyä, että miksi helkatissa juon kahvia, josta en pidä? Kai se on kohteliaisuutta, kai se on se fiilis, kun istuu ystävien kanssa pöydän ääressä tai reissunpäällä kahvilassa ja seuraa paikallisen väen touhuja sekä lepuuttaa kipeitä jalkoja.

Minun täytyy myöntää, että praktisena ihmisenä tämä on itselänikin poikkeus, vaikka yleensä yritänkin tilanteen mukaan mielummin juoda laadutonta teetä kuin laadutonta kahvia.


 Kaikki nämä vaikuttavat kahvikokemukseen. Kotona saatan juoda sen mielestäni hyvän ja laadukkaan kahvin ilman muita fiiliksiä kuin maku. Tiskaamisen lomassa, siivouksen keskellä, seisten nopeasti ennen kylään lähtöä jne....

Lainaus
Tuohon aeropressiin voisi joskus perehtyä. Se on minulla kokeilematta. Huomenna menenkin kyläpaikkaan, jossa sellainen on. Pitääpä pyytää kahvia.

Hieno laite. Väärinpäion metodilla uuttoaika on täysin kontrolissa, joten kaikki kun parametrejä "veden kuumuus", "jauhatuksen karheus" ja "uuttoaika" säätää sopiviksi, niin erilaisilla kombinaatioilla löytää kaikkea jännää samoistakin pavuista. On ihan eriasia uuttaa pitkään isoa jauhatusta tai uuttaa nopeasti hyvin hieno jauhatus vähän vähemmän kuumalla lähtötasolla yms.. yms..

Aeropress on sellainen kameleontti, jonka kanssa on kiva leikkiä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #40 : Lokakuu 30, 2016, 15:41:15 ip »


Ja taas kertaan myös sen peruskulun: kahvi.
Laskeskelin että minulle oikeastaan on aika sama mitä laitteet maksavat, koska ne ovat niin pieni osa kahvinjuonnin kulukokonaisuutta. Ei minulla toki ole rahaa laittaa laitteisiin, mutta jos olisi. Kahvi maksaa paljon enemmän, mutta onneksi raha menee siihen tasaisesti. Tai no, voisihan sitä ottaa laitelainan, jolloin saisi senkin menemään tasaisesti ;-)
Ei maar, en ole vaihtamassa mitään, kunhan kiusaan itseäni, tai ostoharkintaa tekevää ;-D

Nyt on pakko taas tlata kahvia kun loppui, taas yllättäen.
3kg riitti puolitoista kuukautta.
Jouduin siis kaatamaan vaimon ostamaa lidliä myllyyn, ja sehän liruu kuin musta tee kuppiin, ja pakotti heti tilaamaan kunnollista!
 Eli 2kg/kk, eli 60e/kk eli 720e/v.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #41 : Lokakuu 30, 2016, 16:20:49 ip »


Jouduin siis kaatamaan vaimon ostamaa lidliä myllyyn, ja sehän liruu kuin musta tee kuppiin

Eikö mylly mene tiukemmalle? Eureka?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Espressokoneen valinnasta
« Vastaus #42 : Lokakuu 30, 2016, 22:03:06 ip »

Seuraava pohdinta liittyy suoraan espressokeittimen valintaan sijoituksen ja kulujen kannalta.

Eli 2kg/kk, eli 60e/kk eli 720e/v.

Meillä menee suunilleen saman verran kahvia, Espressokeittimessä keskimäärin 250g viikossa tai hieman vähemmän ja vaimolla suodatinkeittimeen sama määrä tai todennäköisesti hieman enemmän. Tämä riippuen siitä miten pitkiä työpäiviä tai onko vieraita syömässä / kahvilla. Molemmille keittotavoille on oma myllynsä tietenkin. Lisäksi minulla menee työpaikalla omalle keittimelle kahvia, josta ehkä 100 - 150 € kulua lisää vuositasolla. Sanoisin 750 - 900 €/v. Jopa enemmän, jos ostaa 250 g pusseissa tuorepaahtoa. Itse paahtaen maksaa vähemmän eli alle 20 € kilo.

Eli keitin ei ole todellakaan se suurin kuluerä. Varsinkin, jos oletetaan, että laadukkaan keittimen hankitakulun voi laittaa useamman vuoden poistoihin. Talousarviota laadittaessa, mitä ei ehkä kotitalouksissa yleensä tehdä / ajatella, kodinkoneiden poistot taitaa olla 3 tai 5 vuotta. Eli 1000 € keitin ja mylly kuoleentuvat esim. kolmessa vuodessa. Kulu 333 € / vuosi ja kolmen vuoden yli menevä aika, jonka ne ovat käytössä, ovat ilmaisia. Jos pavonin käyttöikä on vaikka 10 vuotta, siitä ei ole muuta kuin tiivisteen ja puhdistusaineen kulut ensimmäisen 3 vuoden jälkeen. Sähkökulutuksen on täällä todettu olevan todella pieni näissä keittimissä vuositasolla.

Että silleen näitä pitäisi ajatella, vaikka sijoitus kertahankintana vähän kirpaisisikin. Maksoin omasta millenium Pavoni Prosta 300 €, myllystä 229 €, eli ne eivät edes kirpaisseet. Ne on hankittu tämän vuoden alussa. Kulut vielä kaksi vuotta eteenpäin noin 176 € / vuosi. Ja jos ne kestää, on käyttö siitä eteenpäin ilmaista. Vaimon suodatinkeitin maksoi 11 vuotta sitten 140 €, eli se on ollut ilmainen jo 8 vuoden ajan. Kulu kolmena ekana vuonna alle 50 € / vuosi. Sen kaverina oleva mylly on ostettu 7 vuotta sitten, joten sekin on kuoleentunut jo vuosia sitten. Eli aika pienet on keittimen ja myllyn kulut tässä kahvihommassa. Eikä se ole kallis OskuK:n huippukeitin Bezzerra Stregakaan näin laskeskettuna. Vai onko se vielä käytössä? Joka tapauksessa kalliin ja laadukkaan keittimen poistot voi ajatella 5 vuoden poistoina, koska oletettu käyttöikäkin on laadukkaalla vehkeellä todennäköisesti pidempi.

Tässä Akisanille hieman pohdittavaa ja muille espressokeittimiä harkitseville myös. Pitäisi kai näitä kotitalouksien kulujakin osata ajatella hieman niinkuin yritysten ja yhteisöjen talousarviota sekä siihen kuuluvaa tasetta.

Sitten voisi pohtia hieman paahtimen hankintaa, jos sellainen talouteen fyysisesti mahtuu. Jos itse paahtamalla, saa kahvin 30 - 50 % halvemmalla tarkoittaa se minun ja OskuK:n talouksien kulutusmäärillä noin 240 - 450 € säästöä vuositasolla. Jos Gene coffee paahdin maksaa Suomesta ostettuna 690, on sen poistot 3 vuoden poistoilla 230€/v. Eli paahtimen hankita tuo säästöjä 3 ensimmäisen käyttövuoden aikana 10 - 220 €/v. Jos paahdin kestää pidempään säästö on siitä eteenpäin tuon 240 - 450 € vuodessa niin pitkään kuin paahdin kestää. Alkaa oikeastaan harmittamaan, kun kotona ei ole oikein paahtimelle tilaa. Uunipaahto on sen verran epätarkkaa, että tulee jätettyä paahto useimmiten ammattilaisten huoleksi.

Lopulta, kahviharrastuksen kuluiksi jää oikeastaan pitkän päälle pelkkä kahvi. Etenkin, jos ei keittele espressoa, vaan käyttää käytännössä miltei ilmaista aeropressoa tai suodattaa kahvin käsin. Siihen vaan kestävä hyvä mylly kaveriksi, niin kulut ovat aika pian laitteistolta poistuneet.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2016, 22:26:23 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini