Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?  (Luettu 12259 kertaa)

fluxion

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8

Hei, edessä kuuden viikon työreissu teenryystäjien luvattuun maahan, Turkkiin jossa paikallisten markettien kahvivalikoimat on heikot.

Omat kahvit siis mukaan. Keittimeksi otan mukaan 4 kupin Brikkan.

Löytyisikö suosituksia valmiiksi jauhetusta kahvista josta saisi keiteltyä kelvolliset sufeet Brikkalla?

Kotona mulla on myllynä La Cimbali Junior joten sitä en lähde raahaamaan mukaan.  ::)

Toimisko jopa joku marketti-Lavazza?

Iso kiitos jos joltakulta löytyis inputtia.

Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #1 : Syyskuu 07, 2016, 19:22:30 ip »

Mä miettisin tuorepaahtoa ja sitä kotona jauhaisi annoksiksi mukaan.
Joko isompi setti purua, tai monta pienempää annosta.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #2 : Syyskuu 07, 2016, 19:27:41 ip »

Brikat toimii kyllä monesti hyvin vähän isommallakin jauhatuksella. Yleensä jopa paremmin. Toki makuasia, että kannattaa toki etukäteen kokeilla.

Itse ottaisin sinne ibrikin mielummin kuin brikan. Tai siis toki ostaisin sieltä ibrikin ja käyttäisin sitä.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #3 : Syyskuu 07, 2016, 22:48:24 ip »

Kysymys on minun kannaltani mieletön. Eihän sinne kannata brikkaa kantaa. Joka kuppilasta saa erinomaista turkkilaista kahvia taidokkaasti keitettynä. En ymmärrä millä tavalla valmiiksi jauhettu bulkkikahvi voisi olla parempaa.

Jos kahvia keittää itse, löytyy marketeista halpoja teräs ibrikejä ja ruokakaupoista turkkilaista kahvia ja sokeria erinomaisen halpaan hintaan. Basaarista älä ala niitä ostamaan, koska niissä on aina ylihintaa. Tai sitten tingi niin perkuleesti.

En ymmärrä myöskään miksi pidät Turkkia teenryystäjien maana. Kahvi tuli Eurooppaan turkkilaisten kautta. Osmannit jättivät kahvin Wieniin, josta se levisi muualle Eurooppaan. Kyllä Turkki on niin kahvin kuin teenkin maa.

Jos olet menossa Istanbuliin, niin voin antaa vinkkejä hyvistä kahviloista ja kahvikaupoista. Istanbulista löytyy myös tuoretta kahvia ja pienpaahtimoita. Itse tiedän ainakin kaksi pienpaahtimoa ja toisen yhteydessä olevan kahvilan.  Sieltä saa aivan loistavaa espressoa myös. Taitaa itse asiassa siinä toisessakin olla kahvila ja espressoakin he paahtavat. Monia alkuperäkahveja ja sekoituksiakin. Turkkilaista kahvia saa niin tuoreena kuin bulkkitavarana ja jokapaikassa se valmistetaan ylpeänä perinteestä ja huolellisesti. Istanbulissa on myös maan suurimman paahtimon Kurukahveci Mehmet Efendin tuorekahvimyymälä - aivan ohittamaton paikka. Siellä on aina jono.

Laitanpa tähän kohta pari valokuvaa.



Kahvipaahtimon tuotteita maustebasaarin kyljessä.



Mehmet Efendin luukulla tuoretta kahvia ostamassa.



Cukur Cumassa jälkiruoaksi eurooppalaisia leivonnaisia ja turkkilaista kahvia. Täältä olisi muuten saanut espressoakin.



Ortodoksisen Patriarkaatin edessä katukahvilassa. Tämän kuppilan nuori ja ylpeä omistaja keittää kahvin antaumuksella kaasu liedellä, Toinen käsi pyörittää koko ajan lusikkaa ibrikissä ja toinen säätää liekkiä, että kuohahdus olisi hidas.

Mutta eiköhän nämä riitä. Kuvinahan nämä on ihan kauheita....
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2016, 23:31:25 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

fluxion

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #4 : Syyskuu 07, 2016, 23:01:04 ip »

Jos olet menossa Istanbuliin, niin voin antaa vinkkejä hyvistä kahviloista ja kahvikaupoista.

Istanbulissa en olis huolissaan kahviasioista, mutta kohde on turismissa läpikotaisin dipattu Alanya.

Arvostan huomion kiinnittämistä historiaan, teetä juodaan Turkissa niin koko ajan ja joka paikassa että se oli pinttynyt mielikuvaksi. Seison korjattuna ja kiitän turkkilaisia kahvin asian edistämisestä. Kiitos.

Kahvilaan vääntäytyminen ei ole aamuisin optio, aamukahvi-ihminen kun on. Meillä on hyvät huoneistomajoitukset joissa voi nikkaroida rauhassa itselleen sen päivän ensimmäisen ja parhaan kahvin.

Usein kiireen takia joutuu syömään lounaan jossain turistiraflassa ja silloin kahvi on 90% ajasta Nescafea. Siksi tuo aamukahviin panostaminen kiinnostaa nyt.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #5 : Syyskuu 07, 2016, 23:05:06 ip »

Osmannit jättivät kahvin Wieniin, josta se levisi muualle Eurooppaan. Kyllä Turkki on niin kahvin kuin teenkin maa.

Taisivat tätä ennen kuitenkin venetsialaiset kauppiaat ehtiä hankkia kahvia ja tutustuttaa muun Länsi-Euroopan kahviin. Perustivat ensimmäisen kaffikuppilankin nelisenkymmentä vuotta ennen wieniläisiä.

Tällä knoppitiedolla ei kuitenkaan ole merkitystä alkuperäisen kysymyksen kannalta. ;)
Jonkun on pakko todeta myös käsikäyttöisten matkamyllyjen olemassaolo. Porlex, Hario, Lido jne...
Itse nappaan aina reissuun mukaan pikkumyllyn (no, Lido nyt ei ihan pieni ole) ja sen verran tuorepaahdettuja papuja, että ehdin löytää paikallisen paahtimon ennen kuin ne loppuvat (riippuu todella paljon matkakohteesta ja matka-ajasta, paljonko se määrä on).
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #6 : Syyskuu 07, 2016, 23:10:31 ip »

Ymmärrän yskän.

Minulla kun on yksipuolinen kuva Turkista, koska olen käynyt vain istanbulissa, mutta siellä sitten hieman useammin. Juu, laitan kuitenkin muutaman kuvan lisää viime reissulta. Saapi foorumilaiset pienen kuvan Istanbulin kahvimeiningistä.

Tsemppiä vaan kuuden viikon koettelemukseen. Joskus turistikohteista on vaikea löytää kuppilaa, jossa paikalliset istusivat paremman tarjottavan ääressä. Olipa maa mikä tahansa. Istanbulissakin on vaikea löytää kelvollista ruokaa, jos ei poistu Sultanahmetin hotellialueelta. Siellä kahvikin on varmasti pahaa, jos ei muista tilata turkkilaista kahvia. Jos se on muuta, se on ilmeisesti sielläkin Nescafea.

Juu ja totta Venezialaiset on olleet aina aika avaria ja ahkeria reissaamaan sekä omaksumaan vaikutteita.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 07, 2016, 23:32:42 ip kirjoittanut Tuomas »
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #7 : Syyskuu 08, 2016, 07:13:41 ap »


Joka kuppilasta saa erinomaista turkkilaista kahvia taidokkaasti keitettynä.

Ei kyllä saa. Niissä ainakin oman kokemuksen mukaan yleensä saa poltettua turkkilaista kahvia sokerilla "pelastettuna". Siinä ei sinällään paljon se itse kahvi maistu enää. Mikä on todella sääli, sillä turkkilainen metodi on oikeasti älyttmän hyvä oikein tehtynä.'''

Jotenkin masentavaa, että eivät osaa tehdä omaa kahviaan. Tosin tuttuni italiassa sai oudoksuvia katseita kahvilassa kun tilasi tuplaristrettoa. Täti oli sanonut, että eli siis tavallinen kahvi ja tehnyt tavallisen kahvin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2016, 07:21:07 ap kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #8 : Syyskuu 08, 2016, 07:18:47 ap »


Jonkun on pakko todeta myös käsikäyttöisten matkamyllyjen olemassaolo. Porlex, Hario, Lido jne...

Porlex+Ibrik on muuten ihanteellinen yhdistelmä turkkilaiseen kahviin. Retkisettinä itselläni aina käytössä.

Matkamyllynongelmana taitaa olla tässäkohtaa lähinnä se onko matka niin lähellä että ei ehti tilaaamaan sellaista. Hario taitaa olla ainoanoista pikkuhalpiksista joita saa suomesta? Toki Antalyan papujen saatavuus on täysi kysymysmerkki.

Ibrikin ja turkkilaista kahvijauhoa luulisi saavan sieltäkin, mutta vaikea sanoa turkkilaisen valmisjauhatuksen laadusta, kun en ole sellaista koskaan maistanut.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #9 : Syyskuu 08, 2016, 09:54:17 ap »

Porlex+Ibrik on muuten ihanteellinen yhdistelmä turkkilaiseen kahviin. Retkisettinä itselläni aina käytössä.Matkamyllynongelmana taitaa olla tässäkohtaa lähinnä se onko matka niin lähellä että ei ehti tilaaamaan sellaista. Hario taitaa olla ainoanoista pikkuhalpiksista joita saa suomesta? Toki Antalyan papujen saatavuus on täysi kysymysmerkki.

Eikä Porlex+Aeropresskään täysin testaamaton combo ole. ;)

Harioita tosiaan saa kivijalkaliikkeistä ja esim. Verkkokaupasta.

Papuongelma ei ole suuren suuri, jos ottaa omat tuoreet pavut mukaan. Kyse kai on lähinnä aamukahveista? Jos juo 2-2,5dl kupillisen aamuisin, niin viikossa papuja tarvitaan suurinpiirtein 100g per henkilö. Ei ole paha määrä roudata mukanaan.
Loppupäässä joutuu toki juomaan puolitoista kuukautta vanhoja paahtoja, mutta jos ei ole parempiakaan vaihtoehtoja, niin kyllähän ne vielä menettelee... helpostikin, jos valmisjauhatukseen verrataan.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

fluxion

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #10 : Syyskuu 08, 2016, 10:15:57 ap »

Oon jotenkin ajatellut että matkamyllyjen käsikäyttöisyys aiheuttais lopulta hermojen menetyksen. Tai siis, että joka-aamuinen pyöritys kävis tympimään ajan kanssa.

Aamut on kivoja silloin kun ne on helppoja!

Miten hiki matkamyllyn X kanssa tulee kun jauhan vaikka minulle ja kollegalle aamukahvit 4 kupin Brikkaan eli n. 30g papuja?

Edit: Harion käyttö näyttää Youtube-klipissä turhan tuskaiselta omille hermoille: https://www.youtube.com/watch?v=I-n6iIcWATU&feature=youtu.be&t=135

Onko olemassa sähkökäyttöistä "matkakokoista" myllyä jolla syntyis kelvollinen jauhatus Brikkaan?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2016, 10:37:09 ap kirjoittanut fluxion »
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1569
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #11 : Syyskuu 08, 2016, 10:53:58 ap »

Oon jotenkin ajatellut että matkamyllyjen käsikäyttöisyys aiheuttais lopulta hermojen menetyksen. Tai siis, että joka-aamuinen pyöritys kävis tympimään ajan kanssa.

Aamut on kivoja silloin kun ne on helppoja!

Miten hiki matkamyllyn X kanssa tulee kun jauhan vaikka minulle ja kollegalle aamukahvit 4 kupin Brikkaan eli n. 30g papuja?

Edit: Harion käyttö näyttää Youtube-klipissä turhan tuskaiselta omille hermoille: https://www.youtube.com/watch?v=I-n6iIcWATU&feature=youtu.be&t=135

Onko olemassa sähkökäyttöistä "matkakokoista" myllyä jolla syntyis kelvollinen jauhatus Brikkaan?

Kyllä ainakin Porlexin pyöritys alkaa hitusen tökkiä pitkässä juoksussa, mutta ei minulla koskaan ole kahvit jäänyt sen takia juomatta. Kahdelle hengelle olen veivannut...

Lidon kanssa ei taas töki sitten yhtään. Se on niin paljon nopeampaa ja kevyempää hommaa (ja lopputuloskin on eri taivaankappaleelta). Jos Porlexilla menee 2 min, niin Lidolla 0,5 min. Harion myllyistä ei ole mitään kokemusta, mutta muistaakseni niihin on viritelty jonkinlaisia ruuvinväännin-adaptereita tms. ;)

Edit: korjattu Porlexin veivausaikaa lähemmäksi todellisuutta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2016, 12:30:30 ip kirjoittanut Jari »
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Cirya

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 65
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #12 : Syyskuu 08, 2016, 13:06:59 ip »

Oon jotenkin ajatellut että matkamyllyjen käsikäyttöisyys aiheuttais lopulta hermojen menetyksen. Tai siis, että joka-aamuinen pyöritys kävis tympimään ajan kanssa.

Aamut on kivoja silloin kun ne on helppoja!

Miten hiki matkamyllyn X kanssa tulee kun jauhan vaikka minulle ja kollegalle aamukahvit 4 kupin Brikkaan eli n. 30g papuja?

Edit: Harion käyttö näyttää Youtube-klipissä turhan tuskaiselta omille hermoille: https://www.youtube.com/watch?v=I-n6iIcWATU&feature=youtu.be&t=135

Onko olemassa sähkökäyttöistä "matkakokoista" myllyä jolla syntyis kelvollinen jauhatus Brikkaan?

Suosittelen käsimyllyksi ennemmin Hario Slimiä kuin Skertonia. Modaamatta tasalaatuisempi jauhatus, pienempi koko ja mielestäni kivempi veivata kun sopii käteen. Ei tuossa kauaa nokka tuhise kun parille mukilliselle (~30g) jauhaa.

Made by Knockin käsimyllyt ovat olleet Brittilässä kovassa huudossa, mutta saatavuudessa on ollut välillä ongelmia. Hintaluokka pyörii tosin lähempänä Lidoa kuin Porlexia, mutta sama pätee jauhatukseen. Nämä siis jos ulkomailta tilaaminen ja tilauksen odottelu olisi optio.
Kirjattu

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #13 : Syyskuu 08, 2016, 13:10:39 ip »

Ei kyllä saa. Niissä ainakin oman kokemuksen mukaan yleensä saa poltettua turkkilaista kahvia sokerilla "pelastettuna". Siinä ei sinällään paljon se itse kahvi maistu enää. Mikä on todella sääli, sillä turkkilainen metodi on oikeasti älyttmän hyvä oikein tehtynä.'''

No ei varmaan joka kuppilasta. Ehkä "joka kuppilasta" on liioittelua.

Itselläni kokemukset on kyllä olleet positiivisia. Turkkilainen metodi on oikeasti hyvä, mutta pitää muistaa se, että on eri asia juoda turkkilaisella metodilla pienpaahtimokahvia kuin perus rioa, jota yleensä keitetään. Itse tykkään juuri perus-riosta turkkilaisella menetelmällä. Se kun on vielä juuri paahdettua ja jauhettua niin hyvää on.

Kahvin voi kyllä tilata ilman sokeriakin. Itse juon kyllä puolimakeana.

Lainaus
Jotenkin masentavaa, että eivät osaa tehdä omaa kahviaan.

No tämä nyt on sitten se  liioittelu toiseen suuntaan. Ehkä kyse on siitäkin, että viitsivätkö tehdä. Ainakin ruoan laadussa hotellialueella ei viitsitä tehdä kunnon ruokaa, koska huonommallakin saa myytyä. Mitäpä tuota vaivaa näkemään - rahat pois. Varmaan se on sama kahvin kanssa.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2234
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Työreissu edessä. Mikä valmiiksi jauhettu kahvi Brikkan kaveriksi?
« Vastaus #14 : Syyskuu 08, 2016, 15:54:02 ip »

Oon jotenkin ajatellut että matkamyllyjen käsikäyttöisyys aiheuttais lopulta hermojen menetyksen. Tai siis, että joka-aamuinen pyöritys kävis tympimään ajan kanssa.

Monelle teet ja kuinka monen gramman annoksen? 13g turkkilaista (joka on ehdottomasti se tuskaisin jauhettava laatu pienen raekoon vuoksi) on porlexilla vielä melko helppo homma itselle. Tosin Porlexilla se jauhatustekniikan löytäminen on osa tätä. Kahdelle ei oikeasti enää huvittaisi.

Minusta Porlexilla vetää melko helposti 40g, eli 20g suodatijauhatuksen kahdelle vaikka joka aamu. Ei se nyt ilo ole, mutta itse jaksaisin.

Lainaus
Miten hiki matkamyllyn X kanssa tulee kun jauhan vaikka minulle ja kollegalle aamukahvit 4 kupin Brikkaan eli n. 30g papuja?

Minusta 30g on suhteellisen easy homma vielä Brikkajauhatuksella.

Lainaus
Onko olemassa sähkökäyttöistä "matkakokoista" myllyä jolla syntyis kelvollinen jauhatus Brikkaan?

Akkuruuvinväännin, mutta silloin pitää keksiä se adapteri siihen väliin. Sillä pitää muistaa, että ei jauha liian nopasti, että kahvipuru ei pala.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini