Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Masiinan valinta  (Luettu 25289 kertaa)

Jhmm

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #15 : Heinäkuu 06, 2016, 10:30:45 ap »

Ihan mahtavaa kiitos paljon!

Olen lukenut täällä paljon siitä oscarista ja tämä taitaakin olla tyhmin kysymys, mutta onko se laite liitettävä vesijohtoon? Vai lisätäänkö vesi säiliöön itse? Jostain luin, että tämäkin kannattaa ottaa huomioon.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #16 : Heinäkuu 06, 2016, 10:39:25 ap »


Olen lukenut täällä paljon siitä oscarista ja tämä taitaakin olla tyhmin kysymys, mutta onko se laite liitettävä vesijohtoon? Vai lisätäänkö vesi säiliöön itse?

OScar II:sta saa sekä vesijohto, että tankkillisena versiona.

Ja siis toki sitä 1-versiotakin, jos sellainen jostain löytyy.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2016, 10:44:53 ap kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #17 : Heinäkuu 06, 2016, 10:55:31 ap »

Olen lukenut täällä paljon siitä oscarista ja tämä taitaakin olla tyhmin kysymys, mutta onko se laite liitettävä vesijohtoon? Vai lisätäänkö vesi säiliöön itse? Jostain luin, että tämäkin kannattaa ottaa huomioon.

Oscar tulee käsittääkseni perusvarusteltuna vesisäiliökäyttöisenä. Lisävarusteena muistaakseni saa vesijohtoliitäntä-kitin...

Ascaso i-Mini on ihan ok mylly, mutta Elektrosin hinta 260€ Bezzera BB005:stä tuskin on kovin paljon kalliimpi (?), joten itse päätyisin mieluummin sen puoleen. Ascason terät ovat 38mm ja Bezzeran 48mm (molemmissa kartioterät). Myllymaailmassa tällä on suuri merkitys. Säätömekanismi kuulemma hyvin samanlainen.

Silvian ja Rockyn maine perustuu oikeastaan jonnekin yli kymmenen vuoden taakse, jolloin ne olivat niitä harvoja kohtuuhintaisia/-kokoisia vaihtoehtoja kotibaristoille. Nyt aika on ikävä kyllä ajanut niiden ohitse. Karvalakkimalleja aika kovalla hinnalla... vaikka kyllähän nekin tarvittaessa asiansa ajavat. Päivityskuume niiden kanssa kyllä saattaa iskeä vähän aikaisemmin kuin joillain toisilla lähes samanhintaisilla vaihtoehdoilla.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #18 : Heinäkuu 06, 2016, 10:59:56 ap »


Ascaso i-Mini on ihan ok mylly, mutta Elektrosin hinta 260€ Bezzera BB005:stä tuskin on kovin paljon kalliimpi (?)

Oli sellainen i-Mini tuossa forumilla myynnissä noin satasella. Toki voihan sitäkin ensin kokeilla ...ja kohta vaihtaessa (tai koko espressoharratuksesta luopuessa) myydä taas samansuuntaiseen hintaan pois.

Uutena ei varmasti kannata kannata kahta kertaa miettiä, vaan ostaa Bezzera.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #19 : Heinäkuu 06, 2016, 23:11:40 ip »

Itse juon americanoja,

Pavonin käyttäjänä sanoisin, ettei vipukone sovellu vaatimukseen nro 1. Kuumaa vettä saa vain grupon kautta - ellei sitten keitä erikseen vedenkeittimellä vettä americanoa varten tai laske ensin gruposta  vettä kuppiin ja uuta siihen päälle espressoa.

Sama ongelma taitaa olla Silviassa - tämän hintaluokan laitteissa on harvemmin "kuumavesihanaa", sitä ei ole edes Oscarissa. Eli näillä vaihtoehdoilla joko keität veden erikseen toisella värkillä tai lasket sen kuppiin grupon kautta.

Itse en juo lainkaan americanoja, niin en tiedä onko tuo varsinaisesti ongelma, eli onko järjestyksellä tai veden kuumuudella varsinaisesti vaikutusta makuun kun espressoa jatkaa vedellä pidemmäksi. Tähän osannee silvian ja Oscarin käyttäjät vastata. Vipu Pavonilla en americanoja keittelisi, ainakaan jos pitäisi useampia annoksia keittää, keitin ylikuumenee niin herkästi.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #20 : Heinäkuu 07, 2016, 11:21:39 ap »


Itse en juo lainkaan americanoja, niin en tiedä onko tuo varsinaisesti ongelma, eli onko järjestyksellä tai veden kuumuudella varsinaisesti vaikutusta makuun kun espressoa jatkaa vedellä pidemmäksi.

Järjestys vaikuttaa ilmeisesti Creman säilymiseen, jos sillä on jollekulle merkitystä. Kuumuus tuskin kamalan paljoa vaikuttaa muuten kuin juoman lähtölämpötilaan, kun ei kupissa pitäisi enää olla uuttuvia puruja.

Lainaus
Vipu Pavonilla en americanoja keittelisi, ainakaan jos pitäisi useampia annoksia keittää, keitin ylikuumenee niin herkästi.

Sama pätee toki espressoihinkin. Europiccolala keittelee varmaan ihan hyvin jäähdyttelemättä sen yksi tai kaksi americanoa siinä missä yksi tai kaksi espressoakin.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jhmm

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #21 : Heinäkuu 07, 2016, 12:24:05 ip »

Veden lämmitys vaikka vedenkeittimellä ei ole minulle ongelma. Kunhan koneessa on höyrytysputki.

Kukaan ei ole ehdottanut la pavinin koneita? Onko ne mistään kotoisin? Se europiccola näytti kanssa aika hyvältä, mutta ehkä näin alkuun haluaisin "helpomman".

Sen olen sisäistänyt, että minun täytyy venyttää budjettiä siihen 600e koneen kohdalla ja päälle vielä hyvä mylly.
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #22 : Heinäkuu 07, 2016, 12:39:58 ip »


Kukaan ei ole ehdottanut la pavinin koneita?

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=4168.msg38796#msg38796

Lainaus
Onko ne mistään kotoisin?

Jos tahtoo edullisen ja omalla tavallaan vähän oikukkaan vipukoneen, niin europiccola hyvä ja halpa. Sen ongelmat ja hankaluudet tulee tiedostaa, mutta hyvää kahvia ihmiset tuntutuvat sillä saavan.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #23 : Heinäkuu 07, 2016, 13:59:15 ip »

http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=4168.msg38796#msg38796

Jos tahtoo edullisen ja omalla tavallaan vähän oikukkaan vipukoneen, niin europiccola hyvä ja halpa. Sen ongelmat ja hankaluudet tulee tiedostaa, mutta hyvää kahvia ihmiset tuntutuvat sillä saavan.

Mutta ei ihan pienellä treenaamisella tosiaankaan :-)
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #24 : Heinäkuu 07, 2016, 14:01:43 ip »

Mutta ei ihan pienellä treenaamisella tosiaankaan

Onko se sitten kuinka vaikeaa, jos lukee ja sisäistää foorumilla olevan tiedon aiheesta? Vai onko siinä vielä paljonkin pientä kommervenkkiä, joka vaan pitää hakea ja hakea itse omalla tuntumalla? Olettaen, että espresson teko puoliautomaatilla on hallussa.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #25 : Heinäkuu 07, 2016, 14:22:29 ip »

Onko se sitten kuinka vaikeaa, jos lukee ja sisäistää foorumilla olevan tiedon aiheesta? Vai onko siinä vielä paljonkin pientä kommervenkkiä, joka vaan pitää hakea ja hakea itse omalla tuntumalla? Olettaen, että espresson teko puoliautomaatilla on hallussa.
Olen joskus sanonut, että jos hankkii vain Piccolan, ei ehkä saa koskaan tietää, miltä espresso maistuu.
Itseltä meni kokonaan ohi ensimmäisen premilleniumin kanssa. Pääsin oikeastaan alkuun vasta tuon isompigruppoisen kanssa.
Siitä masiinasta puhutaan paljon ja tiedetään vähän. Aina muistetaan mainita, että "kuumenee liikaa". Niin kuumeneekin, mutta ekaa shottia varten on gruppoa lämmitettävä oikein huolella ja oikean lämmön saavuttaminen on melkein mahdotonta, ellei opi tiettyjä juttuja (paljonko valutetaan ja koska lopetetaan).
Tämän kun jaksaa opetella, niin aina osuu kohilleen.
En suosittele ekaksi keittimeksi, vaikka hieno peli onkin. Ikinä en luovu.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #26 : Heinäkuu 07, 2016, 14:34:28 ip »


Siitä masiinasta puhutaan paljon ja tiedetään vähän.

Pistä joskus vähän seikkaperäisemmät ohjeet tuonne Pavoni ketjuun?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

tirofaux

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1524
  • Kahviharrastaja
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #27 : Heinäkuu 07, 2016, 16:41:02 ip »

Sama ongelma taitaa olla Silviassa - tämän hintaluokan laitteissa on harvemmin "kuumavesihanaa", sitä ei ole edes Oscarissa. Eli näillä vaihtoehdoilla joko keität veden erikseen toisella värkillä tai lasket sen kuppiin grupon kautta.

Silviassa on putki, joka on kuumavesiputken ja höyrytysputken yhdistelmä. Normaalitilanteessa (boilerin lämpötila n. 100 C) putkesta saa kuumaa vettä, höyrytysmoodissa (boilerissa n. 130 C) putkesta saa myös höyryä maidon vaahdotukseen. Kalliimmissa koneissa on tosiaan oma putki (hana) kuumalle vedelle.
Kirjattu
Silvia PID / Niche Zero .. Aeropress / Wilfa Uniform .. Gene Cafe .. tee ..

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #28 : Heinäkuu 07, 2016, 16:56:49 ip »

Lainaus käyttäjältä: tirofaux
Silviassa on putki, joka on kuumavesiputken ja höyrytysputken yhdistelmä.

Tätäpä en tiennytkään. Onpas oiva idea.  ::)
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini

Tuomas

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 649
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #29 : Heinäkuu 07, 2016, 17:08:07 ip »

Lainaus käyttäjältä: Tinuri
Olen joskus sanonut, että jos hankkii vain Piccolan, ei ehkä saa koskaan tietää, miltä espresso maistuu.

Olen samaa mieltä. Pitää olla käsitys hyvästä espressosta, jotta konetta oppii hallitsemaan. Eli pitää tietää mitä kohti pyrkii.

Lainaus
ekaa shottia varten on gruppoa lämmitettävä oikein huolella ja oikean lämmön saavuttaminen on melkein mahdotonta,
Tämän kun jaksaa opetella, niin aina osuu kohilleen.
En suosittele ekaksi keittimeksi, vaikka hieno peli onkin. Ikinä en luovu.

Juu, minulla toinen kone, parempaa en kaipaa. Kapasiteettirajoituksen kanssa kun tulee toimeen, niin erinomaista kahvia saa. Mokkamestareiden vaaleapaahtoisella pavulla sain toistettua täsmällisesti ammattilaiskoneen makuvivahteet Pavonin proffalla. Mutta jos aiheeseen palataan, niin americanoihin sopisi varmaan Silvia paremmin tuon höyryputken kaksoistoiminnon vuoksi. Toki Pavonistakin saa vettä grupon ja sihdin kautta kuppiin ja samalla saa koneen osat oikeaan lämpöön. Mutta jos on tarve tehdä americanoa ja vieraille muutamia latteja tai cappuja, niin aika kuumana alkaa kone käydä.
Kirjattu
"Älä paahda kahvipapujasi markkinoilla"
Etiopialainen sananlasku.
Pavoni Professional ja Ascaso i-Mini