Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Masiinan valinta  (Luettu 25306 kertaa)

Jhmm

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Masiinan valinta
« : Heinäkuu 05, 2016, 22:00:22 ip »

Elikkäs, olen ruvennut miettimään jonkun näköistä kahvimasiinan ostoa. En halua täysin automaattista.

Itse juon americanoja, mutta vieraille/miehelleni tekisin maidollisia. Haluaisin itse vaahdottaa maidon sillä höyrytysputkella.

Olen katsellut DeLonghin kahvallisia koneita. Silmä tykkää ja itse pääsisi tekemään myös jotakin.

Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon, kun kaupoille lähden? Ja miksi pitäisi olla myös oma mylly? Budjettina maksimissaan 400€

Anteeksi, jos tämä keskustelu on jo käyty, mutta pikaisella selaamisella en löytänyt.
Kirjattu

Joona_s

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 934
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #1 : Heinäkuu 05, 2016, 22:04:30 ip »

Kysymyksestä riippumatta joku suosittelee varmasti parin minuutin sisällä aeropressiä ja käsimyllyä.

 :)
Kirjattu
"We sales specialty coffee"

Jhmm

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2016, 22:09:22 ip »

Toivottavasti ei, sillä aeropressin jo omistan, kuten myös mutteripannun ja pressopannun.
Kirjattu

andrimus

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 129
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2016, 22:17:05 ip »

Delonghin unohtaisi.. Koitappa tinkiä tuosta hyvä hinta itsellesi .
http://www.ristretto.fi/foorumi/index.php?topic=4163.msg38722#msg38722
Puhu siihen samaan tuo mylly😉
Niin pääset alkuun.
Kirjattu

Jhmm

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #4 : Heinäkuu 05, 2016, 22:36:16 ip »

No siinä olisikin. Vähän turhan kaukana ja ilman autoa tulee hankalaksi.

Jos 400 eurolla ei saa mitään kunnon vehjettä, budjettikin voi venyä. En konetta tarvitse juuri tällä hetkellä. Säästän siinä tapauksessa mielummin enemmän, jotta saan hyvän toimivan laitteen.

Saako hyviä koneita ylipäätänsä kaupoista, vai pitääkö lähteä tilaamaan?
Kirjattu

andrimus

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 129
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #5 : Heinäkuu 05, 2016, 22:41:00 ip »

Oskari 2:sta on kehuttu pudjetti vehkeeksi ja löytyy oma säe täältäkin.
Kirjattu

jpetrow

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #6 : Heinäkuu 05, 2016, 22:56:14 ip »

Mitä asioita pitäisi ottaa huomioon, kun kaupoille lähden? Ja miksi pitäisi olla myös oma mylly? Budjettina maksimissaan 400€

Hyvä tosiaan kun oot päättänyt sivuuttaa täysautomaatit.

Vain laitteista puhuttaessa mylly määrää käytännössä kahvin maun. Itse kahvikoneella on paljon pienempi merkitys. Jos yhtään haluaa maistella eri maista tulevien laatukahvien erilaisia makuja, kannattaa panostaa edes siedettävään myllyyn. Myllyn (ja muiden laitteiden) lisäksi itse kahvilla ja koneen käyttäjällä on tietenkin myös suuri merkitys.


300 eurolla saa Gaggia Classicin joka on halvin siedettävä espressokone minkä tiedän. Valitettavasti jäljelle jäävällä 100 eurolla ei saa minkäänlaista espressomyllyä.

Budjetti pitäisi hilata 5-600 euroon jotta saisi laitteet jotka eivät jää pölyttymään kaappiin ensimmäisen viikon jälkeen. Tämän alle en ainakaan itse osaa suositella kuin Nespresso-kapselikoneita, jotka tekevät ihan kohtuullista espressoa, mutta puuhastelu jää toki pois. Ehkä käytettynä voisi tosiaan tuurilla jotain 400€ löytääkin.
Kirjattu

jpetrow

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 85
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #7 : Heinäkuu 05, 2016, 23:03:15 ip »

Oskari 2:sta on kehuttu pudjetti vehkeeksi ja löytyy oma säe täältäkin.

Jep! Jos budjetti venyy vähänkään enempi niin vaikkapa elektros.it ja sieltä Nuova Simonelli Oscar 2 sekä Fiorenzato F4 myllyksi. Hiukan alta 1000 € yhteensä. Tuossa on jo hyvä paketti jolla voi keskittyä itse kahviin vuosiksi eteenpäin.
Kirjattu

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #8 : Heinäkuu 05, 2016, 23:41:14 ip »

Jep! Jos budjetti venyy vähänkään enempi niin vaikkapa elektros.it ja sieltä Nuova Simonelli Oscar 2 sekä Fiorenzato F4 myllyksi. Hiukan alta 1000 € yhteensä. Tuossa on jo hyvä paketti jolla voi keskittyä itse kahviin vuosiksi eteenpäin.

Tai sitten Oscarin kanssa Elektrosilta samaan pakettiin myllyksi melko edullinen Bezzeran BB005, joka on saanut Home Baristassa varsin hyviä arvioita hinta/makusuhteestaan:
http://www.home-barista.com/grinders/bezzera-bb005-conical-grinder-t17489.html
http://www.home-barista.com/grinders/bezzera-bb005-best-value-grinder-t41830.html
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

Jhmm

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #9 : Heinäkuu 06, 2016, 00:15:50 ap »

Mitä nyt olen lueskellut foorumia ja huomannut, että moni ylistää Silviaa.

Onko sillvia ja rocky toimiva yhdistelmä aloittelijalle?

Mitä silviassa pitää ottaa huomioon? Pitääkö itse säätää veden tulo? Entä pystyykö höyryllä vaahdottamaan kunnolla cappuccinon maidon vai hiipuuko se?
Kirjattu

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #10 : Heinäkuu 06, 2016, 02:00:11 ap »

Mitä nyt olen lueskellut foorumia ja huomannut, että moni ylistää Silviaa.

Onko sillvia ja rocky toimiva yhdistelmä aloittelijalle?

Mitä silviassa pitää ottaa huomioon? Pitääkö itse säätää veden tulo? Entä pystyykö höyryllä vaahdottamaan kunnolla cappuccinon maidon vai hiipuuko se?

Olen kyseisen kombon omistanut ja itsellä se toimi. Toki siinä joutunee lämpösurffaamaan, siitä foorumilla lisää. Mulla oli PID alusta alkaen, ja yhden rikkoutuessa asensin samantien uuden, joten eipä siitä kokemusta.
Höyrytys kyllä riittää cappuccinoon ja myös latteen, jopa pariinkin.

Mutta nyt on Oscar ottanut Silvian paikan, neuvoisin enemmän ottamaan Oscarin jollei halvalla Silviaa nappaa.

Ja pitää säätää itse veden tulo, eli määrätä sen aloitus ja lopetus. Mutta no worries, monissa paljon kallimmissakin laitteissa pitää tuo manuaalisesti hoitaa.
Vähän ennen kuin noro alkaa blondaantua niin katkaisee sen, sillä siitä.

Muitakin paketteja kannattaa pitää silmällä, myös kahviloista/paahtimoista joissa näitä on myynnissä, kannattaa kysellä käytettyjä sillä niitäkin saattaa siellä olla.

Mutta neljään sataan saattaa olla vaikea saada kelvollista settiä, jollei hoppua niin kannattaa tosiaan muutama sata laittaa vielä possuun.
Sori tämä klisee, mut jonkun kai se oli sanottava.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #11 : Heinäkuu 06, 2016, 07:28:46 ap »


Onko sillvia ja rocky toimiva yhdistelmä aloittelijalle?

En ole Rockya omistanut, mutta kaikki mitä siitä olen lukenut niin en kyllä suosittelisi sitä. Ascaso i-Mini on vaan kätevämpi espressoon eikä kalliimpi. Muutenkin luulen, että Rockyn suosio perustuu vain puhtaasti Silvian suosioon ja mahdollisesti siihen väärään intuitioon, että samanmerkkinen mylly olisi jotenkin mukamas hyvä asia.

Lainaus
Mitä silviassa pitää ottaa huomioon?

Silvia on ihan hyvä, mutta kun pienellä lisällä saa koneen ilman lämpösurffausta ja joka häyryttää maitoa vaikka samaan aikaan kun tekee espressoa, niin onhan se kätevämpi ja helpompi. Jos Silvian PIDaa, niin kaikki mahdollinen hintaetu menetetään ja edelleen höyryttämisen ja uuttamisen väliä pitää odotella.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #12 : Heinäkuu 06, 2016, 07:34:50 ap »

Kysymyksestä riippumatta joku suosittelee varmasti parin minuutin sisällä aeropressiä ja käsimyllyä.

Perus kliseistä suosittelematta on vielä Europiccola. Ei kamalasti mene uutenakaan yli budjetin, jos löytää käytetyn i-Minin kylkeen.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jhmm

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 11
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #13 : Heinäkuu 06, 2016, 10:02:08 ap »

Kiitoksia paljon kaikille vastauksista.

Olen huomannut, ettei 400 tosiaankaan riitä, joten olen henkisesti varautunut suurempaan summaan.

Voisin ensiksi sen myllyn ostaa ja löysinkin Ascaso i-Minin tarjouksesta. Nyt vaan vielä kysymys, voinko tällä myllyllä alkuun jauhaa moccamasterille sopivaa?
Kirjattu

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Masiinan valinta
« Vastaus #14 : Heinäkuu 06, 2016, 10:07:11 ap »


Nyt vaan vielä kysymys, voinko tällä myllyllä alkuun jauhaa moccamasterille sopivaa?

Voi jauhaa ihan hyvin, mutta muuttaminen moccamasterin ja espressokoneen välillä on hidasta, hankalaa ja melkein vaatisi puhdistustakin välissä. Eli hyvin voi jauhaa kummalle tahansa, mutta päivittäin vuorotellen ei oikein.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2016, 10:15:33 ap kirjoittanut PaljonMaitoa+VahvaaKahvia »
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini