Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Pikahakua monipuolisempi haku löytyy valikon Haku-painikkeen takaa.

Kirjoittaja Aihe: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette  (Luettu 56905 kertaa)

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #30 : Syyskuu 16, 2016, 10:27:54 ap »


"Oddly, for me, it was good for French Press and sucked for drip. I didn't do much testing on it though, and my observations here are purely anecdotal."

Nyt täytyy myöntää, ettei oma Lontoo taivu tajuamaan mitä tämä lause loppupeleissä tarkoittaa?
Anyone?

Eli mylly oli hyvä pressopannussa, mutta ei "tiputin kahvissa" (suodatinkahvi on vähän huono käännös). Ja valittaa, että testausta ei ollut tarpeeksi, että pitäisi havainnointia vielä täysin luotettavana.

Eli saattaa olla, että toimii aeropressille, koska se toisaalta vastaa paljon pressoa ollessa tavallaan immersio toisin kuin "tiputin kahvi".

Hyvää käännöstä "drip coffee" käsittelle kukaan? Suodatinkahvi on surkea, koska aeropress tai pressokin suodattavat. Se painovoimalla tippuminehan on se avainasia siinä erossa vaikkapa pressoon tai aeropressoon.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Toma

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1598
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #31 : Syyskuu 16, 2016, 10:57:19 ap »

Kyllä mä sitten ymmärsin, tuo "pure anecdotal" jäi kummittelemaan.
Dripin itse käsitän yleensä v60/woodneck... Eli kun vettä kaadellaan nokasta tietyssä ajassa tiettyä määrää pedille.
Just oman kannun ja vermeet olen myynyt pois, kun jäivät niin vähälle käytölle.
Kirjattu
Friends are like cows - if you eat them, they die.

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #32 : Syyskuu 16, 2016, 11:09:55 ap »

Kyllä mä sitten ymmärsin, tuo "pure anecdotal" jäi kummittelemaan.

Joo yritin kääntää sen siihen. Anekdoottinen todiste on sellainen yksittäiseen tarinaan tai kokemukseen perustuva "todiste". Tieteellisen kielen vähättelyä jollekkin yksittäiselle kokemukselle käytännössä.

Lainaus
Dripin itse käsitän yleensä v60/woodneck... Eli kun vettä kaadellaan nokasta tietyssä ajassa tiettyä määrää pedille.
Just oman kannun ja vermeet olen myynyt pois, kun jäivät niin vähälle käytölle.

Drippi meinaa kai viimekädessä kaikkia painovoimaan perustuvaa valumista käyttäviin uuttoihin? Suomalaiset suodatinkeittimet, v60, vietnamilainen kahvi yms..?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #33 : Syyskuu 16, 2016, 12:36:03 ip »

Drip on yleisesti huono termi kuvaamaan mitään tiettyä kahvinvalmistustapaa jo ihan alkukielelläkin. Espressossakin kahvi "tippuu".
Suodatinkahvi on toki yhtälailla huono termi, koska onhan espressossakin suodatin, kuten myös monissa muissa metodeissa. Mutta jollain terminologialla vaan pitää mennä eteenpäin.

Olen päätellyt, että yleinen konsensus (jos kahviharrastajien kesken mitään lopullista sellaista on edes mahdollista saavuttaa :P) tulkitsee anglosaksisen drip-kahvin ja pohjoismaalaisen suodatinkahvin eri variaatioineen melko samanlaisiksi valmistustavoiksi.

Itse olen jonkin verran tykännyt helppoutensa ja makunsa vuoksi tuosta Clever Dripperistä - mikäs se sitten on, kun yhdistää suodatinkahvin ja immersiouuton? ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #34 : Syyskuu 16, 2016, 12:45:10 ip »


Olen päätellyt, että yleinen konsensus (jos kahviharrastajien kesken mitään lopullista sellaista on edes mahdollista saavuttaa :P) tulkitsee anglosaksisen drip-kahvin ja pohjoismaalaisen suodatinkahvin eri variaatioineen melko samanlaisiksi valmistustavoiksi.

Tämähän on ilman muuta se pakkotapa. Ei noita sanoa oikein enää voi muuttaa tai säätää. Aiheuttaa silti aina hankaluuksia mallikoiden kanssa puhuessa, kun pitää täsmennellä.

Lainaus
Itse olen jonkin verran tykännyt helppoutensa ja makunsa vuoksi tuosta Clever Dripperistä - mikäs se sitten on, kun yhdistää suodatinkahvin ja immersiouuton?

Sehän on selvästi molemmat. Aeropress se vasta kuitenkin on hankala määriteltävä, kun siinä se vesi puristetaan sen kahvin läpi immersion jälkeen.

Oleellistahan on tietysti oikeasti mitä vastaavat maultaan.

Oikeasti en ole riittävästi maistellut suodatus, cleveri, aeropress enkä immersio menetelmiä riittävästi rinnan että osaisin sanoa juuta tai jaata niiden todellisista makueroista. Nimimerkki Joona_s varmaan omaa vähän enemmän oman käden kokemusta tästä aiheesta.

Sen osaan kuitenkin arvata omalla kokemuksellani ja tällä maistelulla, että Americano eroaa noista kaikista maultaan selvästi enemmän kuin mikään noista toisistaan. Pavusta ja mieltymyksistä sitten tietysti riippuu mihin suuntaan.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #35 : Syyskuu 16, 2016, 12:51:08 ip »

Aeropress se vasta kuitenkin on hankala määriteltävä, kun siinä se vesi puristetaan sen kahvin läpi immersion jälkeen.

AP on helppo. Sehän on aeropress-kahvia.

Cleveriä vastaavalla idealla toimivia tsydeemeitä on muitakin, Bonavitalla ainakin. Olen yleensä puhunut vaan cleveristä, kun ei mulla itselläni kerran Bonavitaa ole. ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #36 : Syyskuu 16, 2016, 12:52:59 ip »


Cleveriä vastaavalla idealla toimivia tsydeemeitä on muitakin, Bonavitalla ainakin. Olen yleensä puhunut vaan cleveristä, kun ei mulla itselläni kerran Bonavitaa ole.

Immersion dripper olisi varmaan kuvaavin. Jotenkin veikkaisin, että vaikea erottaa maun puolesta vastaavan ajan immersiosta, mutta täysin puhdasta arvailuahan tämä on.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #37 : Syyskuu 16, 2016, 13:01:25 ip »

Immersion dripper olisi varmaan kuvaavin. Jotenkin veikkaisin, että vaikea erottaa maun puolesta vastaavan ajan immersiosta, mutta täysin puhdasta arvailuahan tämä on.

Immersion dripper on ihan toimiva ja käytetty termi, muttei kauhean kotimainen. Olisiko se sitten immersiodripperi;D

Maultaan se eroaa immersiouuttimista kuten esim. pressosta siinä, että muju puuttuu kupista. Myös maku on siis puhtaampi ja selkeämpi kuin pressossa, vaikken asiantuntijaksi itseäni kuvittelekaan. Brittien suosimia +30min uuttoja en ole kokeillut, vaikka kehuvat kovasti.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #38 : Syyskuu 16, 2016, 13:05:46 ip »


Olisiko se sitten immersiodripperi?

Aivan kamala, mutta en nyt keksi parempaakaan, joten käyttänen sitä.

Lainaus
Maultaan se eroaa immersiouuttimista kuten esim. pressosta siinä, että muju puuttuu kupista. Myös maku on siis puhtaampi ja selkeämpi kuin pressossa

Tämähän taas riippuu käytetyistä suotimista, eikä uuttimenetelmästä. Immersiomenetelmän suodatin voi olla teoriassa paperinen (esim. teepussi) ja immersiodripperin isohkoreikäinen metallinen. Nuo uuttotavathan eivät ota suoraa kantaa vielä suodatukseen tapaan. Paitsi suomenkielessä, kun termi on "suodatinkahvi", joka edelleen on minusta terminä kammotusten kammotus. Toki sen historian ymmärtää suhteessa pannukahviin.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #39 : Syyskuu 16, 2016, 13:21:42 ip »

Jos lähdetään siitä, että esim. pannukahvi on immersiouuttoa ilman mitään suodatusta, niin lähes kaikki muut immersiouuttimet ovatkin oikeastaan immersiofiltteri-kahvia, paitsi immersiodripperit, joissa niissäkin kyllä on suodatin.  ;D

Kokeilin muuten joskus AP:lläkin tehdä "suodatinkahvia" S-disk -filtterillä, siten että karkealla jauhatuksella annoin valua suoraan kuppiin ilman immersiota. Toimi se niinkin, mutten kyllä muista oliko lopputulos mielestäni erityisen hyvää. Tuskin, kun en lähtökohtaisesti muutenkaan ole erityisen ihastunut "suodatinkahveihin".

Off-topiciksi meni pahemman kerran... sorry.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #40 : Syyskuu 16, 2016, 13:56:43 ip »

Jos lähdetään siitä, että esim. pannukahvi on immersiouuttoa ilman mitään suodatusta, niin lähes kaikki muut immersiouuttimet ovatkin oikeastaan immersiofiltteri-kahvia, paitsi immersiodripperit, joissa niissäkin kyllä on suodatin.

Kyllä. Paitsi tietysti presso nyt on niin lähellä suodattamattomuutta kuin vain voi olla. Mutta siis minusta on ehdottoman tärkeä tehdä käsiteerot suodatuksen ja uuttometodin väleille.

Lainaus
Kokeilin muuten joskus AP:lläkin tehdä "suodatinkahvia" S-disk -filtterillä, siten että karkealla jauhatuksella annoin valua suoraan kuppiin ilman immersiota. Toimi se niinkin, mutten kyllä muista oliko lopputulos mielestäni erityisen hyvää. Tuskin, kun en lähtökohtaisesti muutenkaan ole erityisen ihastunut "suodatinkahveihin".

Joo. Itselläni on useampaakin mallia niitä metallifilttereitä. Olen kyllä tykännyt kaikista metallifilttereistä enemmän kuin paperisista, mutta en nyt myöskään espressoihmisenä lähde liikaa analysoimaan pienellä kokemusmäärällä.

Lainaus
Off-topiciksi meni pahemman kerran... sorry.

Kai tämän voisi omaan ketjuunsakkin siirtää, mutta siis oleellisesta asiasta kuitenkin lopulta kyse noin analyysin näkökulmasta.
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #41 : Syyskuu 16, 2016, 23:11:12 ip »

Kyllä. Paitsi tietysti presso nyt on niin lähellä suodattamattomuutta kuin vain voi olla. Mutta siis minusta on ehdottoman tärkeä tehdä käsiteerot suodatuksen ja uuttometodin väleille.

Kylläkyllä, nyt vaan Suomen kielitoimistolta vaatimaan kunnon määritelmiä näille jokapäiväisille ja selkeille asioille!  ;)

Joo. Itselläni on useampaakin mallia niitä metallifilttereitä.

Kenelläpä meistä ei.  ;D
Itselläni tosin on vaan ne Ablen perus- ja finediskit sekä tuo S-disk, joka itseasiassa muistaakseni on muoviverkko metallikehyksessä (eipä ole juuri nyt käsillä). En ole enempää hankkinut kun AP on nykyisin käytössä enää reissuilla... ja oikeastaan vaan sitä Ablen perusdiskiä pidän mukana. Fine kun on turhan herkkä taipumiselle/taittumisellle ja S-disk on vaan jäänyt vähemmälle käytölle. Voisikin kyllä ottaa sen mukaan seuraavan kerran, kun tuo oma AP on pirun tiukka painettava (tyhjänäkin). Ei sikäli, ettei oma papu riittäisi, mutta jos se muljahtaa ja sinkoaa ikkunasta, niin sitä etsitään sitten naapuripitäjästä saakka... ;)

Kai tämän voisi omaan ketjuunsakkin siirtää, mutta siis oleellisesta asiasta kuitenkin lopulta kyse noin analyysin näkökulmasta.

Moderaattoreille hommia?  ;)
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

vissymies

  • Macchiato
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 135
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #42 : Syyskuu 17, 2016, 15:48:58 ip »

Mä laitan AP:in mäntään ja/tai sylinterin sisäpinnalle vähän molycotea. Siitä tulee aluksi melkein liiankin liukas, mutta vähitellen se toki sieltä häviää.
Kirjattu
Bezzera BZ07, OE Pharos, Mazzer MiniE, Aeropress, Hario Skerton, Hario Mini-Slim+, Wilfa WSCG-2 (Isomac Giada, Minimoka 203)

Tinuri

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 844
  • mai pen rai
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #43 : Syyskuu 17, 2016, 17:23:41 ip »

Mä laitan AP:in mäntään ja/tai sylinterin sisäpinnalle vähän molycotea. Siitä tulee aluksi melkein liiankin liukas, mutta vähitellen se toki sieltä häviää.
Sammahär. Oivakicca.
Kirjattu
Izzo Alex Duetto II, Mazzer Mini-E, Barazza Vario, GeneCafe, Handpresso, La Pavoni Europiccola Professional Lusso

PaljonMaitoa+VahvaaKahvia

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2232
  • “Black as midnight on a moonless night.” - Cooper
Vs: Myllyt Eureka Atom vai Baratza Sette
« Vastaus #44 : Syyskuu 17, 2016, 19:07:14 ip »

Jännä. Mun AP painuu ja on paininut ihan helposti tyhjänä. Se kultatekstinen tummamuovisempi versio. Vai olisikohan ihan vaan sattumasta kiinni?

Onko teillä ne siniset versiot? Vaiko se läpinäkyvämpi kultatekstinen?
Kirjattu
Bezzera Unica PID + OE Pharos, Aeropress + Porlex Mini, Cezve, Behmor 1600

Kaivaten muistelen vielä: Gaggia Pure ja Ascaso i-Mini