Ristretto

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Huom! Tämän yläpalkin pikahaku hakee vain siltä alueelta tai ketjusta, joka sinulla on auki.

Kirjoittaja Aihe: Simonelli Oscar 2  (Luettu 109342 kertaa)

Jari

  • Ristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1567
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #300 : Kesäkuu 19, 2018, 17:50:59 ip »

Siitä tiivisteestä ainakin kannattaa edullisesti lähteä liikkeelle - n. 5-10€:n osa. Cafelatin silikonitiivisteet sattavat olla pikkaisen tyyriimpiä, mutta kestävät pidempään.

Toki sen vanhan voi ensin tsekata, jos muovi on hapertunut, niin sitten vika on siinä. Toisaalta jos tiiviste on ihan kunnossa ja kimmoisa, niin sitten vika on oletettavasti muualla. Itse tarkastan tiivisteen noin kerran vuodessa. Jos se hajoaa (tai edes vähän murtuu/hapertuu) pois otettaessa, niin onhan se jo aika vaihtaa. Ei se ainakaan E-61:ssä vie kuin muutaman minuutin.

Kannattaa pois ottaessa tsekata kummin päin se siellä olikaan. Sen voi asentaa myös väärin päin.
Kirjattu
Rocket Cellini Evoluzione + Arrarex Caravel + Niche Zero + Pharos + Lido 3 + Kanso Hiku + Aergrind + Aeropress + Cafflano Kompresso & Krinder + Clever + Kaldi Wide + Behmor 1600

Ex-machina: Isomac Venus + Granmacinino + Mazzer Mini + Quamar M80E

kekkonen

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 29
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #301 : Kesäkuu 20, 2018, 21:03:00 ip »

Mulla oli Oscar I joka oli päällä aamusta iltaan aina kun olin kotona. Grupon tiiviste kovettui aika nopsaan ja alkoi liruttamaan välistä. Tiiviste oli syytä vaihtaa pari kolme kertaa vuodessa. Halpa osa ja helppo vaihtaa.
Kirjattu
Rocket R58, Eureka Zenith 65 E

Tolski

  • Caffè Latte
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #302 : Kesäkuu 21, 2018, 09:34:00 ap »

Kyselin Elektrosilta ja nopeasti tuli Giannilta vastaus. Tein heille pari videota espresson teostani ja vuotokohdasta. He laittoivat kolme tiivistettä tulemaan ilmaiseksi minulle päin ja sanoivat, että yleensä kerran vuodessa täytyy tämä tiiviste sinne vaihtaa.
Kirjattu

Reiggeli

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3
  • Alottteilja uudessa harrastuksessa :)
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #303 : Heinäkuu 09, 2018, 10:39:11 ap »

Olen juuri tässä aloittamassa omaa espressouraani, ja mitä olen foorumia lueskellut, niin oscar II vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta.  Onko tuo elektros.it luotettava verkkokauppa?  Itse olen muutenkin ihan noviisi ulkomailta tilaamisessa, niin kiinnostaa kuulla vähän elektrosin ostaja kokemuksia.  Kannattaa myös ilmeisesti ottaa tuo päivityspaketti Oscariin?
Kirjattu
Rocket Mozzafiato V+ Fausto+ V60+ +aeropress+ wscg-2+ Bialetti Brikka

Däni

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 45
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #304 : Heinäkuu 09, 2018, 21:27:33 ip »

Olen juuri tässä aloittamassa omaa espressouraani, ja mitä olen foorumia lueskellut, niin oscar II vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta.  Onko tuo elektros.it luotettava verkkokauppa?  Itse olen muutenkin ihan noviisi ulkomailta tilaamisessa, niin kiinnostaa kuulla vähän elektrosin ostaja kokemuksia.  Kannattaa myös ilmeisesti ottaa tuo päivityspaketti Oscariin?

Ei tarvitse välttämättä ulkomailta tilata https://www.pauligprofessional.com/fi/nuova-simonelli-oscar-ii-espressolaite-3701654 , jos mietityttää takuuhuoltojen kanssa. Jos kysyt tarjousta, niin vinkkaa foorumille missä hinnoissa pyöritään.

Jos työkalut pysyy kädessä, niin suosittelen elektrosilta tilaamista.

Onnea urapolulle ☕️
Kirjattu

migu2

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2086
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #305 : Heinäkuu 09, 2018, 21:39:37 ip »

Elektrosia ovat täällö kaikki kehuneet. Takuuhommat menee sitten tee se itse -meiningillä.
Päivityspaketti kannattaa ehdottomasti ottaa siihen ja kunnon mylly. Halvat kannattaa jättää alkuunsa pois.
Kirjattu
Expobar Brewtus IV-R + Eureka Mignon Silenzio Specialita (espresso) + Baratza Sette 270 (dripper/aeropress) + Behmor 1600 x 2

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #306 : Heinäkuu 11, 2018, 17:54:18 ip »

Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

deekoo

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #307 : Heinäkuu 14, 2018, 10:09:17 ap »

Ostin keväällä Oscar 2:n, ja nyt siihen on ilmestynyt omituinen vika: laite valuttaa vettä miten sattuu. Jos esimerkiksi tuplashottinappulaan on ohjelmoitu nestemääräksi 40 ml, niin masiina tekee oikean määrän espressoa ehkä joka kolmannella tai neljännellä yrityksellä. Välillä nestettä valuu 20 ml ja joskus taas 80 ml, mutta silloin tällöin sitä ei valu kuppiin lainkaan. Silloin laitteesta kuuluu ääntä, mutta mitään ei tapahdu.

Olen yrittänyt ohjelmoida aparaattia uudestaan ja uudestaan, mutta se ei ole auttanut. Onko kenelläkään näkemystä siitä, mistä kenkä voisi puristaa?

Laite on tilattu Caffé Italiasta ja siinä on takuu voimassa, mutta luulen, ettei siitä ole apua. Ostin OS2:n kanssa myös myllyn, jonka kanssa oli heti alkumetreillä ongelmia. Vein sen lopulta korjattavaksi omaan piikkiin Helsingissä, koska asian selvittäminen Caffé Italian kanssa ei onnistunut. 
Kirjattu

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #308 : Heinäkuu 14, 2018, 15:14:01 ip »

En tunne laitteen nappuloita, enkä ole keitintä koskaan nähnytkään, mutta:
Olen käsittänyt että nappeihin ohjelmoidaan aikaa, ei määrää. Ja jos laitteen pumppu päristää kuitenkin aina saman ajan, on vianetsinta laajaa, alkaen tamppauksesta, jauhatuksesta, purun määrästä, iästä jne.
Onko mikään muu prosessissa mielestäsi muuttunut? Oletko koittanut ilman kahvaa, onko silloin vesimäärä aina sama?

Itse taatusti ajaisin tuota ihan manuaalisesti, mutta se on toinen juttu...
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2018, 15:19:51 ip kirjoittanut OskuK »
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #309 : Heinäkuu 14, 2018, 15:35:24 ip »

Juuri kuten Osku tuossa kertoi. Tuo aikaan perustuva annostelu ei ole luotettava. Siinä on liikaa muuttujia. Yksinkertainen ja halpa ratkaisu, joka näyttää myyntiesitteessä hienolta, mutta on käytännössä kaikkea muuta kuin varmatoiminen. Kyseessä on siis enemmänkin ominaisuus kuin vika.

Omassa koneessani on volumetrinen annostelu, mutta en juurikaan käytä sitä. Kahvilakäytössä tuo voi olla hyvä, kun voi puuhata jotakin muuta annostelun lomassa. Kotikäytössä en tuota ominaisuutta kaipaa.
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

deekoo

  • Pikakahvi
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #310 : Heinäkuu 14, 2018, 20:51:41 ip »

En tunne laitteen nappuloita, enkä ole keitintä koskaan nähnytkään, mutta:
Olen käsittänyt että nappeihin ohjelmoidaan aikaa, ei määrää. Ja jos laitteen pumppu päristää kuitenkin aina saman ajan, on vianetsinta laajaa, alkaen tamppauksesta, jauhatuksesta, purun määrästä, iästä jne.
Onko mikään muu prosessissa mielestäsi muuttunut? Oletko koittanut ilman kahvaa, onko silloin vesimäärä aina sama?

Itse taatusti ajaisin tuota ihan manuaalisesti, mutta se on toinen juttu...

Kyllä, se toimii juuri noin eli nappulan alle ohjelmoidaan aikaa. Olen kokeillut valuttaa vettä myös ilman kahvaa, ja vesimäärä heittelee siloin samalla tavalla: välillä tulee 20 ml, seuraavalla painalluksella saattaa tulla 80 ml, sitten ei mitään ja jne. Täytynee yrittää setviä asiaa kauppiaan kanssa ja toivoa, että homma selviää.
Kirjattu

vemuli

  • Espresso
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 632
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #311 : Heinäkuu 15, 2018, 08:01:37 ap »

Tuo, että vettä ei tule lainkaan kuulostaa omituiselta? Voisiko jokin takaiskuventtiili vuotaa ja tyhjätä putkiston? En tunne noita päristinkoneita niin hyvin, mutta voiko se kalvopumppu laskea putken tyhjäksi?

Siellä ei ole periaatteessa estettä veden kululle kuin grupossa oleva magneettiventtiili. Tuolta löytyy kaaviot...
http://www.nuovadistribution.com/images/Oscar%20II/OSCARII-Manual+PartsBook.pdf
Kirjattu
*Brasilia Portofino, Rancilio MD 50 ST, LaPavoni Europiccola, 1zpresso JX Pro, Wilfa WSCG-2*

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #312 : Heinäkuu 15, 2018, 13:01:30 ip »

Mä koittaisin ensin katsoa mikä se aika on, ja sitten manuaalisesti valuttaa sama aika. Onko siinä määrässä jotain heittoja?
Jos ei heitä, voi ola sähkö/ohjelma yms vika, ja jos on heittoja, joko pumppu  sekoilee tai venttiili falskaa. Luultavasti kumpikaan osa ei ole kallis, mutta vian tutkiminen korjaamolla voi olla. Jos ei myyjän kanssa pääse sopuun huollosta...
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

OskuK

  • Tuplaristretto
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2575
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #313 : Heinäkuu 15, 2018, 13:11:41 ip »

Esim. noita punaisella 71 sivun 98120001 venttiileitä olen vaihtanut pari Oskari 1-malliin. Halpa kuin saippua ja helppo oli vaihtaa -ongelma olikin enempi se että heissä oli yksilövaihtelua jousissa...mutta nyt muistankin, sain yhden jopa putsattua onnistuneesti.

Mutta jos moinen falskaa, se putki menee sinne kiuluun, ja jos sinne tule samaan aikaan vettä, tarkoittaa se falskaamista. Luonnollisesti.
Kirjattu
:: Astoria Gloria :: Eureka Zenith 65E :: Mahlkönig Vario ::: Aiemmin:  Nuova Simonelli Oscar :: Grinta :: Bezzera Strega ::

Däni

  • Cappuccino
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 45
Vs: Simonelli Oscar 2
« Vastaus #314 : Heinäkuu 16, 2018, 20:23:52 ip »

Kyllä, se toimii juuri noin eli nappulan alle ohjelmoidaan aikaa. Olen kokeillut valuttaa vettä myös ilman kahvaa, ja vesimäärä heittelee siloin samalla tavalla: välillä tulee 20 ml, seuraavalla painalluksella saattaa tulla 80 ml, sitten ei mitään ja jne. Täytynee yrittää setviä asiaa kauppiaan kanssa ja toivoa, että homma selviää.

Onko sulla minkälainen huuhtelurituaali ennen kahvin valmistusta - tämä on välttämätön oscarin kohdalla? Jos kone ollut pitkään päällä ilman kahvin valmistusta, niin putkistossa oleva vesi on kuumaa. Tulee monesti höyryn ja suhinan kera ennen kuin ”lämmöt” tasaantuu - valuva vesimäärä voi myös olla tosi epämääräinen. Onko sulla monen sekunnin ajastus?

Pitkään n.1min valutuksissa tai peräkkäisissä ”pitkissä” saattaa tulla hetkellisiä stoppeja (en tiedä syytä), jonka jälkeen rupeaa taas valumaan. Monen drinkin 4+ peräkkäisissä valmistuksissa huomaa vibrapumpun aaltomaista pumppaamista juomaa valmistaessa. Monesti useamman setin juomat ovat vielä maitovaahdolla valmistettuja jolloin boilerin täyttöäkin kuulee tiheämmin.
Kirjattu